Bukefalos 28 år!

Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Kan jag få presentera ett par gamlingar för er?


Jag har en arabvalack som heter Zadek som är 26 år gammal. jag har haft honom i över 10 år, så vi känner varandra mer än väl. Zadek är tävlad tom 1,20 m hoppning. Han har ridits 4-6 ggr/v sedan jag köpt honom. Han är trots sin ålder, väldigt pigg och fräsch. Han har aldrig varit skadad eller sjuk, vilket tyder på att han dels är en hållbar häst och dels på att jag förmodligen skött om honom bra och tillämpat en naturligt bra hästhållning. Här är en bild på Zadek tagen i somras ..http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/12900000-12909999/640x480/12909872.jpg


Lilleman är min 31 år gamla shettisvalack. Han har varit i min familjs ägo sedan han bara var litet föl. Både jag och mina äldre systrar har lärt sig rida på honom. Lilleman är både inkörd och inriden. Han är trots sin ålder, pigg och fräsch, precis som Zadek. Han har fina tänder och äter som han ska. Han visar livsglädje som ingen annan häst och tja.. han är precis som han alltid varit. Han har heller aldrig varit skadad eller sjuk, vilket är lite av ett mirakel, för han har alltid hittat på en massa bus. Här är en bild på Lilleman ..http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11440000-11449999/640x480/11448088.jpg


Jag skulle aldrig kunna avliva en häst, bara för att den blivit lite till åren kommen. Kan den ta till sig maten och hålla hullet, samt är frisk och glad för övrigt, ser jag ingen som helst anledning till att låta den somna in. Fruktansvärt, att folk låter sina hästar somna in av ingen direkt anledning. Har man skaffat häst, får man se till att vara där för den tills dess sista andetag kommer. Sjukt, att folk avlivar friska hästar utan anledning. Finns det en anledning som tex sjukdom hos hästägaren eller ekonomiska besvär, då kan jag förstå att man hellre låter sin kära vän somna in än att skicka iväg den till en ny ägare, men annars - NEJ, FY FAN! :mad:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Nu har jag bara skummat igenom de sista sidorna av tråden, men vill göra några förklaringar/förtydliganden om just min situation:

Jag har som sagt provat att lämna ut gammelmärren på foder, var då i samma situation som idag: hade inte råd med att ha två hästar men ville absolut ge henne en chans. Resultatet blev, som jag skrev i första inlägget, en utmärglad, muskellös, och absolut inte glad häst. Jag fick då göra en helomvändning med ekonomin för att ha råd att ta hem henne och ha båda hästarna.
Provade även att ha medryttare på henne, men då detta i högsta grad är en enmanshäst som vill ha allting "på sitt vis" mådde hon inte bra av detta heller.
Nu har jag under ett år försörjt båda hästarna, vilket har fungerat då jag bott på liten ort på landet och knappt betalat ett öre för mina stallplatser.
Men av personliga skäl ska jag nu flytta inom en viss framtid, och detta till Sthlm, där det som alla vet inte är gratis att ha häst.

Visst skulle jag kunna göra ett nytt försök med fodervärd, men om det inte skulle fungera?! Då har min gamla trotjänare fått flytta ÄNNU en gång, fått ÄNNU en ny matte, nya hästkompisar ÄNNU en gång, och till på köpet vantrivits. Det skulle göra mig oerhört mycket mer ont än att ta bort henne, trots att hon är frisk.
Jag var jättenoga med att välja fodervärd första gången. Vi klickade väldigt bra, jag och den tjejen, hon provred flera, flera gånger och jag var själv ut och tittade på hennes stall. Skrev även ett mycket utförligt kontrakt. Ändå gick det som det gick.

Anledningarna till att jag inte säljer tävlingshästen är många. Jag letade i över ett års tid innan jag hittade honom. Han har presterat oerhört bra sin första säsong och är väldigt lovande. Och även, helt krasst hur hemskt det än låter, jag betalar hellre för en häst som jag kan utvecklas och ha roligt med, än en häst som för vart år kommer bli allt mer oridbar (även om det kanske dröjer 10 år). Att ha medryttare till den här andra hästen är inte heller något alternativ, då jag i detta fall måhända är väldigt självgod och inte vill överlåta ansvaret för hans träning på någon annan.

Den här hästen är min älskade vän. Vi har hört ihop i jättemånga år och jag har alltid sagt att hon stannar hos mig tills hon dör. Jag älskar henne otroligt mycket men nu är tyvärr situationen så att jag inte kan behålla henne. Det var inget jag visste för 7 år sedan, så jag kunde tyvärr inte ta hänsyn till det då.

Det var ju en hel del mer bakgrundsfakta, och då förstår jag ditt beslut mycket bättre. När jag läste ditt första inlägg kunde jag inte förstå varför i hela friden du inte ville försöka omplacera hästen på livstidsfoder e d, för där stod ju inget om att du prövat förr med dåligt resultat eller om att hon inte trivdes med att byta människor. Jag förstår till fullo att du vill behålla tävlingshästen!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

184 inlägg hitills, ts har blivit berömd för att ta gott ansvar ,berömd ,stöttad i sitt svåra beslut,,närmast idiotförklarad egoistanklagad ansvarsbristförklarad mm.Hon torde inte ställa samma fråga igen .många andra drar sig nog att ställa svåra frågor.själv skulle jag inte göra det.

Fast DET är ju precis det som ett diskussionsforum går ut på...
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Har du en åldersgräns då du slaktar dina hästar???:confused:
När är det då? Problemet är ju att man aldrig vet när "åldern tar ut sin rätt". Visste man det skulle säkert de allra flesta slakta sin häst strax innan. Nej ditt resonemang är mkt märkligt tycker jag.

Det är klart att inte hästen ska lida i onödan, det försöker nog alla hästägare undvika. Men med ditt och många andras åsikter kan man ju slakta sin häst vid vilken ålder som helst med gott samvete istället för att sälja, ha kvar den eller annat. "Den var bara fem år men kunde ha kommit till en ny dålig hästägare så det var bäst att ta bort den!" Nej det håller inte. Man ska inte tro att man är en så bra hästägare så att det inte finns många människor som hästen skulle få det lika bra hos. Den tanken är alldeles för vanlig, kanske finns hos mig själv med. Det kallar jag egoistiskt tänkande.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.



Jag skulle aldrig kunna avliva en häst, bara för att den blivit lite till åren kommen. Kan den ta till sig maten och hålla hullet, samt är frisk och glad för övrigt, ser jag ingen som helst anledning till att låta den somna in. Fruktansvärt, att folk låter sina hästar somna in av ingen direkt anledning. Har man skaffat häst, får man se till att vara där för den tills dess sista andetag kommer. Sjukt, att folk avlivar friska hästar utan anledning. Finns det en anledning som tex sjukdom hos hästägaren eller ekonomiska besvär, då kan jag förstå att man hellre låter sin kära vän somna in än att skicka iväg den till en ny ägare, men annars - NEJ, FY FAN! :mad:


Och VAR har TS tänkt avliva hästen UTAN anledning!? Har du läst hela tråden undrar jag!?

Kicki :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Har du en åldersgräns då du slaktar dina hästar???:confused:
När är det då? Problemet är ju att man aldrig vet när "åldern tar ut sin rätt". Visste man det skulle säkert de allra flesta slakta sin häst strax innan. Nej ditt resonemang är mkt märkligt tycker jag.

Det är klart att inte hästen ska lida i onödan, det försöker nog alla hästägare undvika. Men med ditt och många andras åsikter kan man ju slakta sin häst vid vilken ålder som helst med gott samvete istället för att sälja, ha kvar den eller annat. "Den var bara fem år men kunde ha kommit till en ny dålig hästägare så det var bäst att ta bort den!" Nej det håller inte. Man ska inte tro att man är en så bra hästägare så att det inte finns många människor som hästen skulle få det lika bra hos. Den tanken är alldeles för vanlig, kanske finns hos mig själv med. Det kallar jag egoistiskt tänkande.

Nog bör man märka på sin häst när "åldern börjar ta ut sin rätt"! Och det är väl ingen som har haft det resonemanget som du skriver här ovan!? Rena fablerna anser jag att det är! Tycker som jag sagt tidigare, är när man säljer, ger bort, hyr ut på livstidsfoder en gammal häst för att den ska få leva och på så vis lättar man sitt samvete och slipper för en själv "obehagliga" beslut! Det är om något egoistiskt tänkande!!

Tråden handlar om en 23-årig travarmärr och inget annat!

Kicki :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag personligen har inte några problem med att ge en häst ett bra hem hos en annan ägare... Jag har aldrig påstått mig vara den enda rätta ägaren för någon av mina hästar. Men jag har rätt höga krav på eventuella köpare... det skall medges.

Men om vi återknyter till den typ av häst som TS har... DÅ är de allra flesta eventuella intressenter i de allra flesta fall okunniga.
En okunnig ägare behöver inte per automatik innebära att hästen får det dåligt. Men risken för att den får det mindre bra ökar betydligt när köparen är okunnig.

Beträffande ålder hos häst... så är det ett mycket flytande begrepp.. En häst kan vara mycket gammal vid 15 års ålder. En annan häst kan vara 25 år ung.... Så att exakt säga var den eventuella åldersgränsen går är inte möjligt.
MEN som djurägare krävs det känsla för när det börjar bli dags.. Och i min värld så tar man beslutet om att slakta/avliva när den känslan börjar komma krypande.

Hästen som djurart är mycket bra på att maskera smärta, sjukdom och att signalera att den känner sig trött och hängig. Man signalerar till eventuellt rovdjur att man är ett lovligt byte.. Alltså krävs det en hel del fingertoppskänsla för att avgöra när det är dags.

Det farligaste är dessutom om man blir "hemmablind"... det vill säga att man inte uppfattar de små signaler som antyder att det börjar dra ihop sig till det svåra beslutet.

OM djuren hinner bli så dåliga att smärta, sjukdomar, och olika grader av lidande blivit en del av vardagen för dem... Då har jag defenitivt varit hemmablid...
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag svarade till Syrran som ställt några allmänna frågor i sitt tidigare inlägg så det var definitivt inga fabler! Hade dock ej citerat för jag var först att svara, trodde jag, men det hann flera emellan.

Syrran skrev bl a att hon avlivar sina hästar långt innan åldern tar ut sin rätt, därav mitt resonemang och då är dom alltså redan döda långt innan du skriver att man märker väl på sin häst när åldern börjar ta ut sin rätt. Kolla vad den skrivit som jag svarat till innan du klankar ner så hemskt mycket.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag svarade till Syrran som ställt några allmänna frågor i sitt tidigare inlägg så det var definitivt inga fabler! Hade dock ej citerat för jag var först att svara, trodde jag, men det hann flera emellan.

Syrran skrev bl a att hon avlivar sina hästar långt innan åldern tar ut sin rätt, därav mitt resonemang och då är dom alltså redan döda långt innan du skriver att man märker väl på sin häst när åldern börjar ta ut sin rätt. Kolla vad den skrivit som jag svarat till innan du klankar ner så hemskt mycket.


Det här var bl.a. vad du skrev, "Med ditt och många andras åsikter kan man ju slakta sin häst vid vilken ålder som helst med gott samvete, i stället för att sälja, ha kvar den eller annat"! Detta var fablerna enligt mig!

Och långt innan åldern tar ut sin rätt, behöver inte vara liktydigt med år innan, utan vid minsta indikation och då har ju inte åldern hunnit ta ut sin rätt.

Kicki :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Kan jag få presentera ett par gamlingar för er?


Jag har en arabvalack som heter Zadek som är 26 år gammal. jag har haft honom i över 10 år, så vi känner varandra mer än väl. Zadek är tävlad tom 1,20 m hoppning. Han har ridits 4-6 ggr/v sedan jag köpt honom. Han är trots sin ålder, väldigt pigg och fräsch. Han har aldrig varit skadad eller sjuk, vilket tyder på att han dels är en hållbar häst och dels på att jag förmodligen skött om honom bra och tillämpat en naturligt bra hästhållning. Här är en bild på Zadek tagen i somras ..http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/12900000-12909999/640x480/12909872.jpg


Lilleman är min 31 år gamla shettisvalack. Han har varit i min familjs ägo sedan han bara var litet föl. Både jag och mina äldre systrar har lärt sig rida på honom. Lilleman är både inkörd och inriden. Han är trots sin ålder, pigg och fräsch, precis som Zadek. Han har fina tänder och äter som han ska. Han visar livsglädje som ingen annan häst och tja.. han är precis som han alltid varit. Han har heller aldrig varit skadad eller sjuk, vilket är lite av ett mirakel, för han har alltid hittat på en massa bus. Här är en bild på Lilleman ..http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11440000-11449999/640x480/11448088.jpg


Jag skulle aldrig kunna avliva en häst, bara för att den blivit lite till åren kommen. Kan den ta till sig maten och hålla hullet, samt är frisk och glad för övrigt, ser jag ingen som helst anledning till att låta den somna in. Fruktansvärt, att folk låter sina hästar somna in av ingen direkt anledning. Har man skaffat häst, får man se till att vara där för den tills dess sista andetag kommer. Sjukt, att folk avlivar friska hästar utan anledning. Finns det en anledning som tex sjukdom hos hästägaren eller ekonomiska besvär, då kan jag förstå att man hellre låter sin kära vän somna in än att skicka iväg den till en ny ägare, men annars - NEJ, FY FAN! :mad:

en applåd för dig!! en av de få jag tycker har laggt fram ett vettigt svar:bow::bow::bow:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Cairo - men Zadek vill du ju låna ut, men har problem att hitta ett bra hem. Om du inte hittar ett bra hem, och inte har råd att ha de hästar du har, vad gör du då? Skulle du sälja honom bara för att han ska få leva, eller skulle du låta honom somna om du inte hittade ett hem du kände var garanterat bra?
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Och långt innan åldern tar ut sin rätt, behöver inte vara liktydigt med år innan, utan vid minsta indikation och då har ju inte åldern hunnit ta ut sin rätt.

Vid minsta indikation?:( Vad kan det vara då? När börjar hästen bli gammal för dig? Ett exempel: Om en häst blir stel som är 17 år, då slaktar du den antar jag. Om en häst som är 14 år blir stel, slaktar du även den? Stelhet kan ju vara ett ålderstecken men behöver inte vara det, men det är bara ett exempel så det skulle kunna röra sig om en hälta, hosta eller vad som helst.

Tycker att det verkar minst sagt knepigt tänkt.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

såklart finns det många fina hem din häst skulle kunna få, det är ju bara det att de är ganska svåra att hitta. jag tycker du gör rätt.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

raderad........ Sinnet rann över.. barnsligt, ja, jag vet..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Med risk för att bli tjatig, men:

:bow::bow::bow:

Du har i alla fall min fulla respekt om du beslutar dig för att ta bort hästen i den situation ni nu är!

Det är i mina ögon att ta sitt ansvar!

Jag hade aldrig kunna förlåta mig själv om jag sålt en häst som tex:
* i nästa led hamnat på en slakttransport till Italien, vilket inte vore helt omöjligt i det här fallet då hon inte lär få speciellt bra betalt vid en försäljning.. (Inget illa ment....)
* hamnat hos nån som gillar tidelag.....
* hamnat hos nån som inte har råd med ev veterinärvård om det skulle behövas....
* hamnat hos nån som "rider skiten ur henne"
Skulle kunna göra listan mkt låång.... Ibland är det inte alltid det mest humana/snällaste att alltid låta djuret leva till alla odds!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tur att inte alla tänker så för då skulle Sverige vara ett hästfattigt land.


Nja det vet jag inte, men transporterna till Italien kanske skulle gå tomma!? :cool:

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Vid minsta indikation?:( Vad kan det vara då? När börjar hästen bli gammal för dig? Ett exempel: Om en häst blir stel som är 17 år, då slaktar du den antar jag. Om en häst som är 14 år blir stel, slaktar du även den? Stelhet kan ju vara ett ålderstecken men behöver inte vara det, men det är bara ett exempel så det skulle kunna röra sig om en hälta, hosta eller vad som helst.

Tycker att det verkar minst sagt knepigt tänkt.

Du tror möjligtvis inte att jag skulle låta veterinären kolla hästen!? :devil: Tror säkert att en veterinär besitter kunnandet att vägleda mig i denna fråga, eller vad tror du!? :smirk:

Kicki :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 039
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 514
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 291
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp