Bukefalos 28 år!

Göra stall av gammal lada i trä?

K

Krabban

Hur har ni som har gjort stall av en gammal lada i trä gjort väggarna? Har ni murat upp väggarna (ytterväggarna) innanför själva panelen eller hur har ni gjort?

Något mer som man ska tänka på när man bygger stall av en gammal lada i trä?
 
Jag har fått olika svar på den frågan (om väggarna), endel säger att det bästa är att slå ner ladan och bygga upp igen (något man kanske ska tänka på om ladan ändå är liten) andra säger att det bästa är att isolera väggarna med isolering för att det ger bäst "klimat" i stallet och andra säger att det är bäst att ha stenväggar. Jag tror att man kan göra det som man själv vill. Det finns för och nackdelar med alla versioner. Vad jag har förstått så kan det bli mer fukt och kondens med stenväggar. En bonde jag känner la isolering och plankvägg innanför sin ytterstenvägg då han hade haft problem med sina stenväggar.

En annan grej att tänka på är ventilationen, var noga med den när du bygger stall. Det finns fakta om sådana saker om man söker runt lite på nätet.
 
Har satt upp vinsdkivor av masonit upp till ca 2.50 m höjd för att minimera ev. drag. Hade planer på att bygga upp en extra vägg innanför av kraftiga plankor för att förstärka om hästarna sparkar. Har inte blivit av och än håller väggarna......Sedan har vi rejäla boxväggar mellan hästarna. Har en stor lada med högt till tak. Min häst som tidigare hostat lite trivs ypperligt att stå i sitt kalla oisolerade ladstall!
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
940
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 692
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 974
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp