Bukefalos 28 år!

Golden+Springer?

Sv: Golden+Springer?

prinsessfeminist skrev:
*lånar*

Visst är det positivt om ni kan hitta fina hem till alla valpar, men sedan då? Försök att inte bara tänka på dig själv och dina önskemål.

Visst önskar man sig ibland en valp efter sin egen fantastiska hund. I det här fallet har då båda hundarna en del rasdefekter (som jadzia påpekat). Med tanke på att båda dessa hundar kan drabbas av HD och ögonproblem, så tycker jag att du chansar.

Avel skall bedrivas av kunniga människor som vill utveckla en hundras till sitt bästa. Detta till trots så finns givetvis oseriösa SKK-anslutna uppfödare också som avlar för förtjänst och mindre för hängivet raskunnande.

Du som verkar så klok och förståndig när det gäller renrasaveln (du tycker inte din egen hund håller måttet för renras) borde väl ha samma syn oavsett vilken hund som paras?

Kan du förklara för mig varför denna parning är mer legitim än en renrasparning?
Jag får inte ihop det. :crazy:

Fast, snälla...Jag börjar (kanske p g a trötthet o bakfylla sedan nyårsafton?) bli både trött och ledsen på den här tråden nu...

Jag har INTE sagt att vi ska para... Jag ville BARA höra om några hade erfarenheter av denna blandning, då vi pratade om att EVENTUELLT para våra hundar. Jag har heller inget enormt behov av en valp e. min egen hund, som många verkar tro

Sedan är det fel att säga att de aktuella hundarna HAR rasdefekter. Såvitt vi vet har de INTE det. Hade någon av dem haft ex vis HD hade vi inte ens pratat om det, vilket jag tidigare förklarat MÅNGA gånger nu... Däremot är ju den fakta som Jadzia presenterat ang utspädning/blandrasavel intressant, och talar självklart MOT en parning, och likaså gör inlägget av Macke, som hade en kullbror till sin hund som blev rejält oproportionerlig...

Jag har aldrig på något vis påstått att denna parning skulle vara mer legitim än en renrasparning. Jag har faktiskt heller inte sagt att min hane inte håller måttet. Jag skulle med glädje para honom med en springertik, om det fanns en lämplig som ville (nåja, matte/husse ville oxå...) trots att han inte har några meriter, då jag inte är intresserad av utställning/ tävling...

Å andra sidan känner jag inget speciellt stort behov av att para honom alls, jag kan ju lika gärna köpa mig en valp om jag vill ha en till (i så fall en renrasig springer, golden eller cocker- fast sambon kan endast tänka sig springer, så skulle det bli något så blir det nog en sån till), utan jag bara övervägde tanken på parning med sp/go- tiken då min bekant ville hitta en Springer att para med...

Troligtvis blir det ingen parning, och själv känner jag att denna tråd blivit till en höna av en fjäder...

/AKO, som faktist äe en mycket noggrann och seriös matte till både hästar, hund och katter, och inte någon tokstolle som vill tillverka galna och sjuka hundar för skojs skull...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 900
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 266
Senast: hundtant
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 115
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 849
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp