Bukefalos 28 år!

golit löser Gaza-kriget

Hur starkt stöd Hamas har är svårt att veta, de som protesterat mot Hamas tidigare har mördats som förrädare och kropparna har sedan släpats runt i kedjor efter motorcyklar som en varning till andra. Civilbefolkningen skräms till tystnad. :(

Sant. Bilden är dock också rätt mörk om man ser på hur inställningen i opinionsmätningar sett ut till en tvåstatslösning, hos båda parter. Och det är ju också något där arbete mot en förändrad inställning raseras av det som pågår nu.
 
Du missar min poäng kapitalt.

Jag tror ingen är bekväm med att det dödas, både vad gäller palestinier och israeler. Men du verkar tycka att de israeler som dödats får skylla sig själva och det är vidrigt antisemitiskt. Du beskyller andra för att vara partiska gentemot Israel men du verkar vara partisk gentemot Palestina, dvs du är inte så himla trovärdig själv.
Skämtar du? Jag har absolut inte skrivit det. Men det är såhär det brukar gå till. Om någon kritiserar Israels agerande det minsta är man antisemit.
 
Skämtar du? Jag har absolut inte skrivit det. Men det är såhär det brukar gå till. Om någon kritiserar Israels agerande det minsta är man antisemit.
Det känner jag inte alls igen. Det är fullt rimligt att kritisera Israel för de brott som de begår just nu. Men de har en självklar rätt att försvara sig.

Vad finns det för positivt att skriva om Iran och Ryssland just nu? Det är ändå på grund av orsak som mediebilden ser ut som den gör. Där Iran mördar sin egen befolkning för att de inte vill bära slöja och Ryssland mördar Ukrainare för att de vill vara fria.
 
Jag tycker att de är fullt rimligt att fördöma Hamas, i alla lägen. Jag förstår inte oviljan att göra det och varför folk ska slingra sig.
Fullt rimligt i alla lägen fick mig att tänka på den här som jag sett fladdra förbi.
 

Bifogade filer

  • IMG_9858.jpeg
    IMG_9858.jpeg
    147,9 KB · Visningar: 50
Det finns också en avgörande distinktion mellan Hamas och Israels handlingar , där Hamas aktivt inriktade sig på civila israeler (dvs ”enkla” mål) medan Israel säger sig ha målsättningen att eliminera stridande parten Hamas - även om de har alldeles för låg tröskel till att låta civila dödas och skadas.

Hade Hamas härjat inne i Israel på IDFs anläggningar och inkapaciterat flygplan och fordon - så hade det varit något helt annat. Även om massor av israeler hade dött.
 
Fullt rimligt i alla lägen fick mig att tänka på den här som jag sett fladdra förbi.
Att sitta i klorna på Hamas är ju också förfärligt.
För det är vad Palestinierna gör.

Hamas är som Nazisterna under WWII.
Alla lider.
Men då var det inte Tyskarnas fel mer än det nu är Palestiniernas fel.
Det var ju inte det här som de röstade på.
Men de får ändå ta smällen precis som Tyskarna fick göra.
 
Jag tycker att det är fullt rimligt att fördöma den som som är den direkta orsaken till misären. Även om det som memen menar är orimligt att ställa frågan.
Klart det är rimligt att fördöma Hamas, har någon här påstått annat? Nej tänkte väl det.

Men man kan gott ställa sig frågan om fördömandet av Hamas är det enskilt viktigaste? För det är ditåt debatten i Sverige ständigt drar. Vilket blir ett effektivt sätt att flytta fokus och demonisera de som man vill se som meningsmotståndare.
 
Det var ju inte det här som de röstade på.

Det var ett bra tag sen val genomfördes men 2006 hölls det senaste palestinska parlamentsvalet och då vann Hamas övertygande.

(Detta är bara ett konstaterande, jag påstår inte att de palestinska barn som nu dör är ”skyldiga” pga att deras föräldrar röstade på Hamas. Antagligen viktigt att understryka givet ”diskussionsläget”).
 
Senast ändrad av en moderator:
Det var ett bra tag sen val genomfördes men 2006 hölls det senaste palestinska parlamentsvalet och då vann Hamas övertygande.

(Detta är bara ett konstaterande, jag påstår inte att de palestinska barn som nu dör är ”skyldiga” pga att deras föräldrar röstade på Hamas. Antagligen viktigt att understryka givet ”diskussionsläget”).
Det var nog inte det här de röstade på då.
Ibland blir saker inte som man tänkt sig.
 
Klart det är rimligt att fördöma Hamas, har någon här påstått annat? Nej tänkte väl det.

Men man kan gott ställa sig frågan om fördömandet av Hamas är det enskilt viktigaste? För det är ditåt debatten i Sverige ständigt drar. Vilket blir ett effektivt sätt att flytta fokus och demonisera de som man vill se som meningsmotståndare.
Jag delar verkligen inte din bild. Historiskt har Sverige normalt valt att kritisera Israel och stått på Palestiniernas sida i konflikten. Och jag kan inte se att Israel undgår svensk kritik den här gången heller.

Det finns inget som helst försvar för på vilket sätt Hamas har angripit Israel. Inget! Det försvarar inte Israels eventuella krigsbrott i konflikten men Hamas är angriparen.
 
Jag delar verkligen inte din bild. Historiskt har Sverige normalt valt att kritisera Israel och stått på Palestiniernas sida i konflikten. Och jag kan inte se att Israel undgår svensk kritik den här gången heller.

Det finns inget som helst försvar för på vilket sätt Hamas har angripit Israel. Inget! Det försvarar inte Israels eventuella krigsbrott i konflikten men Hamas är angriparen.

Sverige la ner sin röst i FN när det röstades om att begära ett eld upphör för att tillåta humanitärt bistånd att nå civila i Gaza. Så Sverige har definitivt bytt ståndpunkt.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 771
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 262
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 831
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp