Bukefalos 28 år!

golit löser Gaza-kriget

Vill du förklara/ge ett exempel?

Jag nöjer mig med DN. Det här är bara några exempel på sådant som jag har svårt att förstå hur man kan tolka som "vara på Israels sida". Och då har jag inte tagit med något reportage(publicerades ett idag om en flicka i Gaza som teckentolkar åt sina döva föräldrar).

Samar Yazbek: Jag vill att ni belyser palestiniernas lidande lika mycket som israelernas

Ledare: Sverige måste öka biståndet till palestinierna

Taliah Pollack: Ingen avhumaniserar palestinier i mitt namn
 
Om Israel är bekymrade över de civila i Gaza och tycker de ska evakuera, så finns det en enkel lösning.

Låt palestinska kvinnor och barn evakuera in i Israel.

Tro inte att Israel är enigt gällande hur Gaza hanteras, det är många israeler som inte håller med regeringen.

Att koka ner den här konflikten till något som är svart eller vitt är dock historielöst och faktiskt enormt okunnigt. Det är en svår och på båda sidor blodig konflikt som går tillbaka tusentals år i tiden.

Sedan är det som sagt inte en fotbollsmatch där en hejar på ett lag...
 
Tro inte att Israel är enigt gällande hur Gaza hanteras, det är många israeler som inte håller med regeringen.

Att koka ner den här konflikten till något som är svart eller vitt är dock historielöst och faktiskt enormt okunnigt. Det är en svår och på båda sidor blodig konflikt som går tillbaka tusentals år i tiden.

Sedan är det som sagt inte en fotbollsmatch där en hejar på ett lag...
Ja, det finns väl mängder som inte "är på någon sida", både där och här.
Hela situationen är så extremt komplex med så många lager av vad som hänt genom historien.

Enligt min mening så finns det två skäl till att folk talar om det som att det fanns en rätt och en fel sida. Den första är att man inte är insatt nog i bakgrunden och hur många olika aspekter av verkliga och svårlösta problem som finns bakom, innan man ens lägger till effekten av de våldsyttringar som sker i omgångar. Det andra är att man av någon anledning vill att diskussionen ska polariseras, och det är något som det sällan finns goda intentioner bakom.
 
Ja, det finns väl mängder som inte "är på någon sida", både där och här.
Hela situationen är så extremt komplex med så många lager av vad som hänt genom historien.

Enligt min mening så finns det två skäl till att folk talar om det som att det fanns en rätt och en fel sida. Den första är att man inte är insatt nog i bakgrunden och hur många olika aspekter av verkliga och svårlösta problem som finns bakom, innan man ens lägger till effekten av de våldsyttringar som sker i omgångar. Det andra är att man av någon anledning vill att diskussionen ska polariseras, och det är något som det sällan finns goda intentioner bakom.
En extremt militant is-liknande grupp gick in och mördade en otroligt stor mängd människor , våldtog och förstörde urskjiljningslöst. Nu hämnas den utsatte vad som verkar vara otäckt illa, bombar och förstör byggnader.

Vad i hela friden har det med historiska problem att göra? Bara sluta kriga i Mellanöstern båda sidor. Sluta.
 
Jag nöjer mig med DN. Det här är bara några exempel på sådant som jag har svårt att förstå hur man kan tolka som "vara på Israels sida". Och då har jag inte tagit med något reportage(publicerades ett idag om en flicka i Gaza som teckentolkar åt sina döva föräldrar).

Samar Yazbek: Jag vill att ni belyser palestiniernas lidande lika mycket som israelernas

Ledare: Sverige måste öka biståndet till palestinierna

Taliah Pollack: Ingen avhumaniserar palestinier i mitt namn
Det kan finnas artiklar som de du länkar till men ingen vågar fördöma Israel och dess handlingar. Ingen politiker heller.

Jag läste en insändare som var proisraelisk i DN häromdagen och där stod det massa påhittade fakta. Jag kan inte förstå att de låter något sådant publiceras.

Sedan är det inte bara i denna konflikt media väljer sida utan i allt. Det är hur de skriver och vinklar saker. T.ex. står det aldrig något positivt om Iran och Ryssland. Vi ska hata de länderna helt enkelt och det finns absolut inget bra där. Jag tycker det är sorgligt att media är så vinklade. Al jazeera kanske är bättre, jag läser inte den.
 
Tro inte att Israel är enigt gällande hur Gaza hanteras, det är många israeler som inte håller med regeringen.

Att koka ner den här konflikten till något som är svart eller vitt är dock historielöst och faktiskt enormt okunnigt. Det är en svår och på båda sidor blodig konflikt som går tillbaka tusentals år i tiden.

Sedan är det som sagt inte en fotbollsmatch där en hejar på ett lag...
Fast någon måste väl fördöma att staten Israel har ihjäl 7700 personer varav 3000 barn? Det kan inte liknas vid en fotbollsmatch.
 
En extremt militant is-liknande grupp gick in och mördade en otroligt stor mängd människor , våldtog och förstörde urskjiljningslöst. Nu hämnas den utsatte vad som verkar vara otäckt illa, bombar och förstör byggnader.

Vad i hela friden har det med historiska problem att göra? Bara sluta kriga i Mellanöstern båda sidor. Sluta.
De har inget med IS att göra. Det är ytterligare falsk propaganda som sprids.
 
Fast någon måste väl fördöma att staten Israel har ihjäl 7700 personer varav 3000 barn? Det kan inte liknas vid en fotbollsmatch.

Du missar min poäng kapitalt.

Jag tror ingen är bekväm med att det dödas, både vad gäller palestinier och israeler. Men du verkar tycka att de israeler som dödats får skylla sig själva och det är vidrigt antisemitiskt. Du beskyller andra för att vara partiska gentemot Israel men du verkar vara partisk gentemot Palestina, dvs du är inte så himla trovärdig själv.
 
Ingen kan påstå att Israels svar är proportionerligt. Den vidriga terrorattacken var hemsk, Israels svar är hemskt. Att fega stater inte vill ha eldupphör säger ju mycket om hur världen är. Människor ses inte som människor, de är brickor i politiska spel och har inget egenvärde.
Folk dör i Gaza, de torteras när de inte har tillgång på mat, vatten eller mediciner. Men det verkar inte viktigt. Inget är viktigt mer än det politiska spelet.
Hur fan kunde vi göra världen såhär?
 
Så går det när en terrorist-organistion får makten i ett land.
Observera att det handlar om Hamas och inte om Palestina.

Att anklaga den angripne är Victim Blaming.

Jag ser ingen annan lösning än att Hamas upplöses och försvinner.
Då kan Israel och Palestina förhandla om hur fred skall se ut.
 
Du missar min poäng kapitalt.

Jag tror ingen är bekväm med att det dödas, både vad gäller palestinier och israeler. Men du verkar tycka att de israeler som dödats får skylla sig själva och det är vidrigt antisemitiskt. Du beskyller andra för att vara partiska gentemot Israel men du verkar vara partisk gentemot Palestina, dvs du är inte så himla trovärdig själv.
Måste en vara antisemitisk för att en ifrågasätter Israels handlande? Är ifrågasättande av Hamas antimuslimskt? Är inte bägge organisationerna långt över gränsen för vad religion och kultur någonsin kan förklara eller ursäkta. Alltihop är sjukt. Ruttet. Vidrigt.
 
Du missar min poäng kapitalt.

Jag tror ingen är bekväm med att det dödas, både vad gäller palestinier och israeler. Men du verkar tycka att de israeler som dödats får skylla sig själva och det är vidrigt antisemitiskt. Du beskyller andra för att vara partiska gentemot Israel men du verkar vara partisk gentemot Palestina, dvs du är inte så himla trovärdig själv.
Nu polariserar du genom att projicera antisemitkortet på någon som ifrågasätter hur staten Israel förhåller sig till civila i Gaza. Det är fult och förödande för debatten.

Det är inte ett krig mellan judar och palestinier, det är ett krig mellan militärstaten Israel och terrorgruppen Hamas. Det är fullt legitimt att ifrågasätta hur staten Israel bedriver krig, utan att det måste föranledas av ett fördömande av Hamas.

Det är väldigt många civila som står i kläm i den här konflikten och värst är det för de civila i Gaza. Man måste få och våga ställa krav på stater! Gå inte på Israels narrativ om att allt som ifrågasätter staten Israel är antisemitism.
 
Måste en vara antisemitisk för att en ifrågasätter Israels handlande? Är ifrågasättande av Hamas antimuslimskt? Är inte bägge organisationerna långt över gränsen för vad religion och kultur någonsin kan förklara eller ursäkta. Alltihop är sjukt. Ruttet. Vidrigt.

Nu var det inte det jag sa. Läs lite noggrannare.

Men @Return_to_the_moon har en retorik som mest hörs bland antisemiter.
 
Det kan finnas artiklar som de du länkar till men ingen vågar fördöma Israel och dess handlingar. Ingen politiker heller.

Jag läste en insändare som var proisraelisk i DN häromdagen och där stod det massa påhittade fakta. Jag kan inte förstå att de låter något sådant publiceras.

Sedan är det inte bara i denna konflikt media väljer sida utan i allt. Det är hur de skriver och vinklar saker. T.ex. står det aldrig något positivt om Iran och Ryssland. Vi ska hata de länderna helt enkelt och det finns absolut inget bra där. Jag tycker det är sorgligt att media är så vinklade. Al jazeera kanske är bättre, jag läser inte den.

Det finns ytterst lite positivt att säga om både Ryssland och Iran. Och det positiva som kan nämnas kommer från oppositionen.
 
Det kan finnas artiklar som de du länkar till men ingen vågar fördöma Israel och dess handlingar. Ingen politiker heller.

Läste du ens vad som stod i första texten jag länkade till? Om inte det är ett fördömande av Israels agerande vet jag inte vad du är ute efter.

Jag läste en insändare som var proisraelisk i DN häromdagen och där stod det massa påhittade fakta. Jag kan inte förstå att de låter något sådant publiceras.

Länka gärna! Men tidningar är inte ansvariga för faktagranskning i insändare.

Sedan är det inte bara i denna konflikt media väljer sida utan i allt. Det är hur de skriver och vinklar saker. T.ex. står det aldrig något positivt om Iran och Ryssland. Vi ska hata de länderna helt enkelt och det finns absolut inget bra där. Jag tycker det är sorgligt att media är så vinklade. Al jazeera kanske är bättre, jag läser inte den.

Det står visst positiva saker om Iran och Ryssland(Anna-Lena Laurén är en av mina favoritjournalister). Däremot skrivs förhoppningsvis inget positivt om deras auktoritära regimer.
 
Måste en vara antisemitisk för att en ifrågasätter Israels handlande? Är ifrågasättande av Hamas antimuslimskt? Är inte bägge organisationerna långt över gränsen för vad religion och kultur någonsin kan förklara eller ursäkta. Alltihop är sjukt. Ruttet. Vidrigt.

Jag förstår verkligen din poäng. Men eftersom dessa krigshandlingar mot Gaza har lågt stöd hos den israeliska befolkningen och du dessutom skriver om två organisationer kan det vara värt att påpeka att det blir en viss snedvridning.
Hamas ska fördömas och Israels regim ska fördömas.
 
Så går det när en terrorist-organistion får makten i ett land.
Observera att det handlar om Hamas och inte om Palestina.

Att anklaga den angripne är Victim Blaming.

Jag ser ingen annan lösning än att Hamas upplöses och försvinner.
Då kan Israel och Palestina förhandla om hur fred skall se ut.

Det stämmer och Hamas har stort stöd i Gaza. Tyvärr blir det extremt kontraproduktivt med åtgärder som dessa, där civilbefolkningen drabbas. Hamas lär bara få ökat stöd när folk ser anhöriga dö i bombanfall och bistånd till demokrati- och jämställdhetsprojekt dras in.
Att Hamas har en stark bundsförvant i Iran underlättar inte heller. Ett regimbyte där kanske skulle förändra läget, och det finns ju ett groende folkligt missnöje med det rådande iranska styret. Vem vet?
 
Det stämmer och Hamas har stort stöd i Gaza. Tyvärr blir det extremt kontraproduktivt med åtgärder som dessa, där civilbefolkningen drabbas. Hamas lär bara få ökat stöd när folk ser anhöriga dö i bombanfall och bistånd till demokrati- och jämställdhetsprojekt dras in.
Att Hamas har en stark bundsförvant i Iran underlättar inte heller. Ett regimbyte där kanske skulle förändra läget, och det finns ju ett groende folkligt missnöje med det rådande iranska styret. Vem vet?

Här kan man se vikten av att skilja mellan regim och landet som helhet.

Tehran’s Support For Hamas Sharply Divides Opinion At Home
 
Det stämmer och Hamas har stort stöd i Gaza. Tyvärr blir det extremt kontraproduktivt med åtgärder som dessa, där civilbefolkningen drabbas. Hamas lär bara få ökat stöd när folk ser anhöriga dö i bombanfall och bistånd till demokrati- och jämställdhetsprojekt dras in.
Att Hamas har en stark bundsförvant i Iran underlättar inte heller. Ett regimbyte där kanske skulle förändra läget, och det finns ju ett groende folkligt missnöje med det rådande iranska styret. Vem vet?
Hur starkt stöd Hamas har är svårt att veta, de som protesterat mot Hamas tidigare har mördats som förrädare och kropparna har sedan släpats runt i kedjor efter motorcyklar som en varning till andra. Civilbefolkningen skräms till tystnad. :(
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 765
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 236
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 829
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp