Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

confetti

Trådstartare
Just kommit tillbaka från en kvällspromenad med vovven och sambon.

Såg lite längre fram en rottis och två människor.
Trodde först hunden var lös, men den hade bara flexi:p

Hur som helst, sambon byter plats så att jag och Nix slipper gå närmast när vi ska passera.

Tjejen med hunden står stilla och väntar på att vi ska passera. Killen som är med står brevid.

När vi är några meter ifrån dem drar hunden iväg med tjejen utan problem mot oss, tjejen är flamsig och bara hänger med, och killen hon har med sig står bara och tittar på.

Jag och Nix flyttar oss i sidled och sambon går mot tjejen/hunden och tar tag i kopplet och stoppar hunden.

Jag och Nix passerar och sambon kommer efter.

Det hände ju ingenting, hunden var inte aggressiv eller något sådant, men jag stör mig på att man ska måsta stå ut med sånt här.

Om inte sambon varit med så hade ju hunden kommit fram till oss utan problem, hade väl inte hänt så mkt då heller, men jag vill verkligen inte att min hund ska "hälsa" på totalt främmande hundar, speciellt inte när föraren helt klart inte har någon kontroll.

Vad gör ni om ni är ensamma i en sån här situation?
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Inte speciellt mycket, så länge den andre hunden inte är aggressiv. Sam är en schysst, stabil typ som hanterar det mesta. Gillar dock inte hälsande på okända hundar så kan jag fånga in mötande hund så gör jag det medan min ligger plats.
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Just kommit tillbaka från en kvällspromenad med vovven och sambon.

Såg lite längre fram en rottis och två människor.
Trodde först hunden var lös, men den hade bara flexi:p

Hur som helst, sambon byter plats så att jag och Nix slipper gå närmast när vi ska passera.

Tjejen med hunden står stilla och väntar på att vi ska passera. Killen som är med står brevid.

När vi är några meter ifrån dem drar hunden iväg med tjejen utan problem mot oss, tjejen är flamsig och bara hänger med, och killen hon har med sig står bara och tittar på.

Jag och Nix flyttar oss i sidled och sambon går mot tjejen/hunden och tar tag i kopplet och stoppar hunden.

Jag och Nix passerar och sambon kommer efter.

Det hände ju ingenting, hunden var inte aggressiv eller något sådant, men jag stör mig på att man ska måsta stå ut med sånt här.

Om inte sambon varit med så hade ju hunden kommit fram till oss utan problem, hade väl inte hänt så mkt då heller, men jag vill verkligen inte att min hund ska "hälsa" på totalt främmande hundar, speciellt inte när föraren helt klart inte har någon kontroll.

Vad gör ni om ni är ensamma i en sån här situation?

Mig kan sånt här irritera till vansinne! Så himla lätt att det händer ngt,och så himla onödigt!

Jag har en ganska liten hund som blir lätt skadad, inte bara om en annan hund skulle bita , utan av en stor hunds tyngd. Dessutom är min ganska ettrig, så råkar min bita till illa på den andra hunden så får ju jag skit, trots att det inte va jag som kom fram till den främmande hunden:mad:

Nå, iaf, jag brukar gorma: Håll koll på hunden, koppla hunden, lr vad nu situationen kräver.
Brukar även tillägga att - håll bort eran hund, min har en svår hudåkomma/löss/skabb , och då brukar folk illa kvickta ränna ikapp sina små älsklingar innan de hinner fram till oss:grin:

I riktigt trängda situationer har jag blitt så förbannad att jag hotat med att kicka till folks hundar, vilket jag utan tvekan skulle göra om de flög på min hund. Det värsta är då kommentarerna - "Men "snuffe" ville bara hälsa och han är sååååå snäll!"
Jag skiter högaktningsfullt i om så "snuffe" är guds bästa hund, jag vill inte att MIN hund ska bli påflugen av en lös hund när han är kopplad och känner sig trängd!

Folk är så jäkla respektlösa!

. I somras va jag ute å red, en vän promenerade bredvid med hunden. Då kommer det en gubbe gåendes på stigen, med en lös hund. Folk verkar inte bry sig om sina hundar! Hunden va på väg mot oss, och jag måste gorma, ta hunden! Varför ska man BEHÖVA säga till folk! Det fattar mna väl att när det kommer både ryttare och hund att man kallar på sin jycke! Men gubben bara gick vidare å vissla lite tamt på sin hund som tittade nyfiket på oss. Vi fick stå å vänta i 3-5 min innan hunden beslöt sig för att följa sin husse, som visslat flera ggr, men inte gick han fram till hunden, utan han hade fortsatt gå!
Tänk så hade det kommit en till promenerandes hund? Sås tår det en ensam hund mitt på stigen!?


AHH, blir så upprörd bara jag tänker på sånt här
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Känner igen det, har ingen helt egen hund, men vi har hund inom familjen hos mamma men jag bor mestadels hos mamma, var iallafall ute i vintras nångång, dessutom löpte våran hund och jag hade tyvärr dåliga skor så slet hon så gled jag med, inga skor för snöväder och hundpromenader!

Iallafall så gör jag upp i en snödriva då det kommer en mötande hund utifall att det är en hane och då stannar ägare + hund och börjar gå emot oss, jag försöker så gott det går att dra bort Doris (våran hund) och hon märker ju på mig att det är nått så hon ställer sig och morrar mot andra hunden och turligt nog så fattade dom till slut att vi inte ville hälsa. Känner mig dessutom så otrevlig om jag säger åt folk att hålla sina hundar borta, är för blyg för mitt eget bästa!

Går en bit till och då kommer det en löst springande hund med en ägare med noll koll, dock var den väl bara ett halvår eller nått men ändå, man släpper inte hunden om man inte har koll på den!
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Nixon är ju inte heller speciellt stor (dvärgpinscher) men han tål ju rätt mycket och kan ta hand om sig själv så jag är egentligen inte rädd att det ska hända så mkt, men blir bara så less på att man inte ska kunna gå ut och slappna av med sin hund utan att behöva hamna i såna här situationer...
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Nixon är ju inte heller speciellt stor (dvärgpinscher) men han tål ju rätt mycket och kan ta hand om sig själv så jag är egentligen inte rädd att det ska hända så mkt, men blir bara så less på att man inte ska kunna gå ut och slappna av med sin hund utan att behöva hamna i såna här situationer...

Jg har fått den uppfattningen, och hört på diverse hundkurser etc att vi ska ju föreställa flockledare, och det är flockledaren som skall vara den starke och "försvara" flocken. Alltså är det min uppgift att se till att inga främmande kommer nära, vare sig hundar lr människor om inte jag "bjuder" in dom.
Så i princip är det jag som ska "försvara" min hund mot angripare, va den starke.
Om jag tillåter att en främmande hund flyger på min så har ju min ledaregenskap brustit. JAg kan inte försvara flocken, min hund får sköta det själv, vilket leder till att min hund inte litar på mig till 100 procent då jag bevisligen inte kan hantera situationen.

Som sagt, har jag hört detta, men i mina öron låter det logiskt om man tänker på flockdjurs beteende:)
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Mitt svar är att vissa hundraser borde införas SKARPA tester på dessa hundraser. (pitbull rottis alla typer av "kamphundar") så att inte vem som helst kan köpa/ha/ta hand om själv anser jag att det är fruktansvärda hundraser enbart pga fel folk som har dom och föder upp dom.
Jag är en schäfer människa.
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Oj, ja, jag gör förmodligen allt för att den andra hunden inte ska nå fram till min hund då jag har en hund som fullkomligt AVSKYR när andra hundar springer fram till honom (vilket då ofta urartar i ett mordiskt utfall, vilket jag ju till varje pris vill undvika). Usch, det är min värsta skräck när andra hundar springer fram till min, jag blir helt vansinnig på personer som inte har nån koll på sina hundar.
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

nå nu har vi inte så mycket hundmöten där vi går omkring men går vi efter bya vägen så finn det folk som har lösa sina hundar på gården.

jag fick lära mig på en hundkurs en gång i tiden att sätta ner min hunden bervid mig och när den andra hunden kommer rusande stampa ner foten i marken och gorma åt hunden att "gå hem med dig" detta har faktiskt funkat i det flesa fall
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Mitt svar är att vissa hundraser borde införas SKARPA tester på dessa hundraser. (pitbull rottis alla typer av "kamphundar") så att inte vem som helst kan köpa/ha/ta hand om själv anser jag att det är fruktansvärda hundraser enbart pga fel folk som har dom och föder upp dom.
Jag är en schäfer människa.

Hur kan du tycka att rottisen är en "fruktansvärd" ras när du har schäfer? De är bägge brukshundar. Rottisen är inte en kamphund.
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Hade en hund kommit fram till våra när jag är ute och går själv hade jag nog fått betala för den hundens veterinärräkning. Vår äldsta tik skulle strimla en hund som får för sig att tränga sig på hennes flock och hon skulle få uppbackning av hanhundarna om det behövdes.
Hade jag varit själv med yngsta tiken hade jag förmodligen inte gjort mycket alls förutom att försöka prata med ägaren. Yngsta tiken för sig fint med alla hundar och har aldrig hamnat i bråk.
Hade vi varit båda två hade vi förmodligen agerat som dig och din sambo, en hade tagit alla våra och den andra hade värjt flocken mot den andra hunden. Jag hade i en liknande situation (med icke aggresiv hund) inte varit orolig för våra hundar utan snarare den andra hunden.
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

jag hade gjort en Sara :D

Gått förbi och när man är sådär
nästan-så-långt-bort-att-de-inte-hör-vad-man-säger-men-hör-tydligt

-Fasen varför skaffar folk hundar de inte klarar av? tror hon det är tufft med en stor hund kombinerat med en klen ägare?


Denna taktik funkar i de flesta situationer :D
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Mitt svar är att vissa hundraser borde införas SKARPA tester på dessa hundraser. (pitbull rottis alla typer av "kamphundar") så att inte vem som helst kan köpa/ha/ta hand om själv anser jag att det är fruktansvärda hundraser enbart pga fel folk som har dom och föder upp dom.
Jag är en schäfer människa.
Sen när blev Rottis en kamphund?
Lite raskunnskap kanske vore på sin plats innan man svarar?
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Hoppas att inte tråden kommer urarta nu pga rasen det gällde i det här fallet.
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Oftast är det väl små tanter med sällskapshundar som kör på flexi utan kontroll.

Men som sagt, i det här fallet hade det likagärna kunnat vara en stor labbe eller en stor golden, jag hade ändå reagerat på samma sätt.

Skillnaden på småhundarna och de större är ju att småhundar utan lydnad kan inte dra iväg sin förare som en stor hund kan.
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Jag har inga problem att kicka till en hund som tveklöst är ute efter en fight med min hund. Detta hände för några månader sedan att jag fick freda min hane från en helt tokrabiat hund. Men att göra det bara en hund kommer fram och vill lukta lite är inget jag tar mig för. Det känns väldigt onödigt.

För någon vecka sedan sprang en stor schäfer ut från en tomt när vi passerade. Min var lös en bit framför. Jag läste av hunden snabbt och insåg att den inte var ute efter att läxa upp min utan ville bara kolla läget. Hundarna luktade på varandra, schäfern gick sedan in på sin tomt igen och min tassade vidare, inget hände. Hade jag börjat skrika och gorma hade min klippt direkt, helt i onödan...

Jag håller med om att folk inte har rätt att låta sina hundar gå fram till min utan att fråga, men sålänge hundarna är snälla så kan jag leva med att andra människor gör ett misstag. Aldrig före denna händelse eller efter har ovan nämnda schäfer kommit ut från tomten igen.
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Jg har fått den uppfattningen, och hört på diverse hundkurser etc att vi ska ju föreställa flockledare, och det är flockledaren som skall vara den starke och "försvara" flocken.

Men varför försvara flocken om mötande hund inte är ett hot? Skulle jag göra så med min hund så skulle han tro att allt ska gafflas på och därmed få en osäker hund.

Om en aggressiv hund kommer farande så tar jag till alla medel för att försvara min hund. Men om hunden vi möter inte verkar vara ett hot så får den komma fram, sedan tar jag ett snack med ägaren i lugn ton.
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Vad gör ni om ni är ensamma i en sån här situation?

Jag råkade ut för en dam som ständigt ständigt ständigt släppte sitt flexikoppel och lät sin lilla pudel rusa fram mot mina båda. Trots att jag gick 5-10 meter åt sidan för att verkligen markera att de inte skulle hälsa. I egentligen inget annat syfte än jag tränade.

En dag tröttnade jag och sa till damen, "...alltså mina hundar har haft problem med ohyra, så..."

Sedan dess är jag besvärsfri, s a s :angel:Förmodar att ryktet spridit sig? :rofl:
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

*kl*

Blir så trött på folk. Under kvällsrundan igår såg jag grannen med sina två JR på långt avstånd. Det visar sej att den lilla ca 6 månader går lös o kommer fram till mina 3.Vilka (2 av dom den tredje bara nyfiktn) börjar dra som idioter o vill naturligtvis hälsa. Jag säger vänligt men bestämt kan du hämta den o koppla upp den. Svaret jag får är
- Men han vill bara hälsa han är inte elak. Suck

Nej men jag vill inte att mina hundar ska hälsa på andra hundar. De ska vara luft för dom o dom ska inte intressera sej för andra. Vilket fungerar bra då dom aldrig får hälsa på andra hundar. Det är inte så jäkla lätt att hålla tre varav två bara älskar människor o andra hundar. Retrievrear som hoppar o studsar som idioter. Detta vill jag undvika o i de flesta fall så funkar det men nu är det kört ett tag o jag behöver träna på det igen o få in det att andra hundar är luft. Varför ska jag behövar vara elak (korrigera) mot mina hundar när andra inte har vett att hålla sina hundar borta? Så onödigt tycker jag.

Vad jag gör är att jag försöker ställa mej emellan mina o den andra hunden vilket inte är så lätt när det är tre stycken.
 
Sv: Graaaaaaaaaaow vad irriterad jag är

Men varför försvara flocken om mötande hund inte är ett hot? Skulle jag göra så med min hund så skulle han tro att allt ska gafflas på och därmed få en osäker hund.

Om en aggressiv hund kommer farande så tar jag till alla medel för att försvara min hund. Men om hunden vi möter inte verkar vara ett hot så får den komma fram, sedan tar jag ett snack med ägaren i lugn ton.


JAg menar förstås att jag skulle kicka till om det blev hotfullt.

Men å andra sidan är det svårt att veta hur min hund känner, och ibland kan det gå himla fort. Så även om en annan hund bara vill nosa så tycker jag själv det är obehagligt om den är lös, min kopplad,och jag vet att min inte gillar det o antagligen skulle morra, så jag förebygger alltid genom att mota bort den andra hunden,(inte genom att sparka,det är nödsituationslösningen)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 192
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 225
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 236
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp