Gräddens vara eller inte vara i Carbonaran

Carbonara med eller utan grädde

  • Utan

    Röster: 77 61,1%
  • Med

    Röster: 49 38,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    126
Du ser inte nyansskillnaden mellan en skvätt vinäger och en räka?

Noterar för övrigt att Zeta tydligen inte heller vet hur man gör carbonara? De har flera olika varianter i sin receptsamling, som de kallar carbonara. Skandal!!! …eller så är det så att Italien är ett stort land, och som med all husmanskost så finns det lite olika varianter på recepten. 😉

Zeta är ett storbolag som vill sälja varor. Jag förstår inte riktigt varför de skulle få mitt förtroende när det gäller italiensk klassisk matlagning?

Återigen; ditt recept innehåller flertalet ändringar. Smakhöjare eller ej, så är det fortfarande ett flertal som inte hör till det ursprungliga receptet.
 
:confused:

Nej? Inte "enligt mig". Det finns ett recept på carbonara. Ett (1). Från det italienska köket. Inte ett från mig, inte ett från dig, utan en faktisk matkultur.

Fattar inte grejen när man stjäl från andra kulturer, ändrar det till något annat och fortsätter använda det ursprungliga namnet. Vad är det för fel med att kalla det för pastasås?
Ojdå! Finns det bara ett recept? Då får du nog berätta det för italienarna, för de har uppenbarligen lite olika varianter. En del innehåller vitlök, andra inte, det kan vara parmesan eller pecorino, olivolja eller inte, osv.

Tror du att det bara finns ett recept på köttbullar också?
 
Är ju inte bara min veganska carbonara som upprör utan även @Mabuse s icke veganska.

Men på riktigt, "ha lite koll på verkligheten"? 😅
Ja eftersom hon har svamp och lök och annat i som jag nu glömt...

Ja koll på verkligheten. Carbonara är en specifik rätt, gör gärna den så den passar ditt tycke och smak, men om man förändrar ett recept till sin oigenkänlighet är det då inte carbonara längre.
 
Ojdå! Finns det bara ett recept? Då får du nog berätta det för italienarna, för de har uppenbarligen lite olika varianter. En del innehåller vitlök, andra inte, det kan vara parmesan eller pecorino, olivolja eller inte, osv.

Tror du att det bara finns ett recept på köttbullar också?

Italienarna har fler recept för det hittade du minsann på Zeta? Alltså. :laugh:

Det står dig fritt att fortsätta kalla din maträtt för carbonara. Det betyder dock inte att det är en faktisk carbonara.
 
Ojdå! Finns det bara ett recept? Då får du nog berätta det för italienarna, för de har uppenbarligen lite olika varianter. En del innehåller vitlök, andra inte, det kan vara parmesan eller pecorino, olivolja eller inte, osv.

Tror du att det bara finns ett recept på köttbullar också?
Men du kan inte jämföra med köttbullar? Hur tänkte du där? Kött i köttbullar kan vara en uppsjö av varianter av kött. Inte ens vegobullar heter köttbullar även om det är utgångspunkten för att göra veganska varianter på köttbullar. Det är en heeeelt annan sak.
 
Fast det är ju den mesta maten med animalier i, ändå kallar man det för vegansk valfri kötträtt.
Kanske inte du, men folk som äter växtbaserat gör det.
Jo även jag gör det, men kanske inte just med carbonara eftersom den är svår att förändra, speciellt om man tar bort ägg och ost och lägger ti8ll havregrädde. Grädde ska inte vara i alls, oavsett sort.
 
Zeta är ett storbolag som vill sälja varor. Jag förstår inte riktigt varför de skulle få mitt förtroende när det gäller italiensk klassisk matlagning?

Återigen; ditt recept innehåller flertalet ändringar. Smakhöjare eller ej, så är det fortfarande ett flertal som inte hör till det ursprungliga receptet.
Absolut. Jag beskrev hur jag gör carbonara. Det var ju det TS frågade efter? Var skrev jag ”Detta är det enda sanna receptet på klassisk carbonara!!”. Jag beskrev hur jag gör den. Med egna tillägg, som jag tycker är gott. Och det är fortfarande carbonara i mina ögon. Ungefär som att jag tycker kanelbullar fortfarande är kanelbullar även om man har glasyr på istället för pärlsocker.

På riktigt - när blev husmanskost, som per definition finns i tusentals varianter, hugget i sten? Det har väl alltid varit så att varje husmor har sina egna knep? Mammas köttbullar, osv.
 
Men du kan inte jämföra med köttbullar? Hur tänkte du där? Kött i köttbullar kan vara en uppsjö av varianter av kött. Inte ens vegobullar heter köttbullar även om det är utgångspunkten för att göra veganska varianter på köttbullar. Det är en heeeelt annan sak.

Att använda termen "köttbullar" är ju som att använda termen "pizza" = kan betyda en mängd olika saker och ingredienser.
 
Ja eftersom hon har svamp och lök och annat i som jag nu glömt...

Ja koll på verkligheten. Carbonara är en specifik rätt, gör gärna den så den passar ditt tycke och smak, men om man förändrar ett recept till sin oigenkänlighet är det då inte carbonara längre.
Om folk kommer känna igen rätten som carbonara är det enklast att kalla den det. Jag är väldigt tydlig med att det är en vegansk variant av carbonara jag gör. De som ätit den har definitivt känt igen den som carbonara.

Herregud vilket matsnobberi.
 
Absolut. Jag beskrev hur jag gör carbonara. Det var ju det TS frågade efter? Var skrev jag ”Detta är det enda sanna receptet på klassisk carbonara!!”. Jag beskrev hur jag gör den. Med egna tillägg, som jag tycker är gott. Och det är fortfarande carbonara i mina ögon. Ungefär som att jag tycker kanelbullar fortfarande är kanelbullar även om man har glasyr på istället för pärlsocker.

På riktigt - när blev husmanskost, som per definition finns i tusentals varianter, hugget i sten? Det har väl alltid varit så att varje husmor har sina egna knep? Mammas köttbullar, osv.

Men kanelbullar är inte längre kanelbullar om du byter kanelen mot kardemumma. Då blir det kardemummabullar.

Likaså blir pasta carbonara inte längre pasta carbonara om du slänger i lök, svamp, ärtor och vinäger. Då är det pasta med pastasås.
 
:confused:

Nej? Inte "enligt mig". Det finns ett recept på carbonara. Ett (1). Från det italienska köket. Inte ett från mig, inte ett från dig, utan en faktisk matkultur.

Fattar inte grejen när man stjäl från andra kulturer, ändrar det till något annat och fortsätter använda det ursprungliga namnet. Vad är det för fel med att kalla det för pastasås?
Det är ju rätt konstigt att kalla något som inte innehåller någon sås för pastasås, om du frågar mig. Jag gillar t ex pasta med stekta kantareller, men nån pastasås kan jag ju inte säga att det blir när man steker svamp och blandar med pasta. Detta eftersom själva, tja? såsen saknas. Jag tänker att en pastasås bör vara en sås.
 
Det är ju rätt konstigt att kalla något som inte innehåller någon sås för pastasås, om du frågar mig. Jag gillar t ex pasta med stekta kantareller, men nån pastasås kan jag ju inte säga att det blir när man steker svamp och blandar med pasta. Detta eftersom själva, tja? såsen saknas. Jag tänker att en pastasås bör vara en sås.

Sås är en subjektiv upplevelse.

Pasta carbonara är inte det.





:D
 
Men kanelbullar är inte längre kanelbullar om du byter kanelen mot kardemumma. Då blir det kardemummabullar.

Likaså blir pasta carbonara inte längre pasta carbonara om du slänger i lök, svamp, ärtor och vinäger. Då är det pasta med pastasås.
Om du har i allt det där, ja. Men det var ju lök eller svamp eller ärter. Men en liten lök eller vitlök tycker inte jag gör någon större skillnad. Det är som att hälla ner lite linser i en köttfärssås. No biggie.

Som sagt, jag tycker det är väldigt mycket märkligare att kalla stekta ingredienser ”sås”. Är pyttipanna också sås i dina ögon?
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 637
Senast: skogaliten
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 351
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
575
Senast: Ramona
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
92

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp