Gräddens vara eller inte vara i Carbonaran

Carbonara med eller utan grädde

  • Utan

    Röster: 77 61,1%
  • Med

    Röster: 49 38,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    126
För ordningens skull lägger jag in en framtida bild på @MJLee om hon ska invänta ett slutgiltigt svar från Buke innan hon sätter igång med matlagningen 😆

20x6.jpg
 
Om du har i allt det där, ja. Men det var ju lök eller svamp eller ärter. Men en liten lök eller vitlök tycker inte jag gör någon större skillnad. Det är som att hälla ner lite linser i en köttfärssås. No biggie.

Som sagt, jag tycker det är väldigt mycket märkligare att kalla stekta ingredienser ”sås”. Är pyttipanna också sås i dina ögon?

Se ovan svar angående sås.
 
Så carbonara har en särställning? 😅
Kanske för att carbonara bara består av få ingredienser och för att få till carbonara krävs ju just tex ägg och ost tex. När man då tar bort ägg, som är en viktig del i rätten, sedan också osten och ovanpå det lägger till grädde, då blir det pastasås.

Förstår inte du det? Jag menar inte alla rätter, jag menar carbonara, så ja, det är lite speciellt där. Det stör inte mig att man förändrar sin maträtt, men jag tycker att man ska vara medveten om att carbonara i grunden är just en specifik maträtt som görs på ett specifikt vis.
 
Om folk kommer känna igen rätten som carbonara är det enklast att kalla den det. Jag är väldigt tydlig med att det är en vegansk variant av carbonara jag gör. De som ätit den har definitivt känt igen den som carbonara.

Herregud vilket matsnobberi.
Min familj gör en dansk rätt som heter miljonbiff. Köttfärs, soja, kryddor, buljong osv. Påminner om köttfärssås. Serveras med potatismos till. Vi kallar det för miljonbiff även inför svenskar som inte vet vad det är, inte för "någon form av köttfärssås" eller liknande.
Du gör självklart som du vill, men du får inte medhåll av mig ändå.
 
Kanske för att carbonara bara består av få ingredienser och för att få till carbonara krävs ju just tex ägg och ost tex. När man då tar bort ägg, som är en viktig del i rätten, sedan också osten och ovanpå det lägger till grädde, då blir det pastasås.

Förstår inte du det? Jag menar inte alla rätter, jag menar carbonara, så ja, det är lite speciellt där. Det stör inte mig att man förändrar sin maträtt, men jag tycker att man ska vara medveten om att carbonara i grunden är just en specifik maträtt som görs på ett specifikt vis.
Jag är fullt medveten om det, därför säger jag just vegansk carbonara. Veganiserar man rätter brukar det vara veganska svar på rätterna, alltså det liknar rätten men är vegansk. Då borde alla förstå att det just liknar carbonara.
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 576
Senast: skogaliten
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 346
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
80

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp