Gräddens vara eller inte vara i Carbonaran

Carbonara med eller utan grädde

  • Utan

    Röster: 77 61,1%
  • Med

    Röster: 49 38,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    126
Min familj gör en dansk rätt som heter miljonbiff. Köttfärs, soja, kryddor, buljong osv. Påminner om köttfärssås. Serveras med potatismos till. Vi kallar det för miljonbiff även inför svenskar som inte vet vad det är, inte för "någon form av köttfärssås" eller liknande.
Du gör självklart som du vill, men du får inte medhåll av mig ändå.
Fast millionbøf är ju typ som pyttipanna en blandning lite hipp som happ - kött, lök och brun sås efter valfritt recept. Serveras med det man har hemma; potatis, ris, pasta eller whatever. Få danskar har nog starka känslor omkring vilket traditionellt familjerecept som är det riktiga. Där håller nog italienarna lite hårdare på mamas carbonara :D .
 
Min familj gör en dansk rätt som heter miljonbiff. Köttfärs, soja, kryddor, buljong osv. Påminner om köttfärssås. Serveras med potatismos till. Vi kallar det för miljonbiff även inför svenskar som inte vet vad det är, inte för "någon form av köttfärssås" eller liknande.
Du gör självklart som du vill, men du får inte medhåll av mig ändå.
Det handlar väl mer om att det är några nyckelingredienser som gör en maträtt igenkännbar?

T ex köttfärssås - det är fortfarande köttfärssås oavsett om det är krossad tomat eller tomatpuré i, eller båda, men inte om man ersätter tomaterna med soja och serverar potatismos till.

Dvs, vissa bitar är rörliga, men inte alla. Några nyckelbitar gör rätten igenkännbar.

Just smakförstärkare tycker inte jag ändrar en rätt i grunden. Häller jag en skvätt soja eller en klutt miso istället för salt i köttfärssåsen, så är det fortfarande köttfärssås för mig. Även om varken soja eller miso är traditionella ingredienser. Om jag däremot byter tomaterna mot vattenkastanjer, så har det blivit en annan maträtt.
 
Fast millionbøf är ju typ som pyttipanna en blandning lite hipp som happ - kött, lök och brun sås efter valfritt recept. Serveras med det man har hemma; potatis, ris, pasta eller whatever. Få danskar har nog starka känslor omkring vilket traditionellt familjerecept som är det riktiga. Där håller nog italienarna lite hårdare på mamas carbonara :D .
Det håller jag absolut med om. Vi gör enligt farmors recept, som hon gjorde efter sin mamma. Det var dock ett exempel på att bara för att något heter något så byter inte jag namn på det för att det ska passa andra människor bättre när jag serverar dem det. Jag kan förklara vad det är och att det påminner om köttfärssås, men miljonbiff är vad det är för mig, inte köttfärssås.

Min mans syster skulle servera köttfärssås och spagetti till oss en gång. Det var makaroner och såsen var köttfärs i någon sojaröra, inte ens såsig utan rinnig. Inte en tomat så långt ögat nådde ;) Det kan man säga var en chock! :D
 
Ska man jämföra carbonara med en svensk rätt känns det mest rimligt att ta något i stil med Janssons frestelse - en rätt med få ingredienser som många har en relation till.

Och då blir frågan - när slutar en Jansson att vara en Jansson?

En Jansson utan ansjovis är iaf ingen Jansson utan en mer finfördelad potatisgratäng. Sådetså. :cautious:

Jag är inget stort fan av julmat och är öppen för en massa nytt på julbordet. Särskilt som jag inte äter kött. Men messa inte till Jansson! :laugh:
 
Det handlar väl mer om att det är några nyckelingredienser som gör en maträtt igenkännbar?

T ex köttfärssås - det är fortfarande köttfärssås oavsett om det är krossad tomat eller tomatpuré i, eller båda, men inte om man ersätter tomaterna med soja och serverar potatismos till.

Dvs, vissa bitar är rörliga, men inte alla. Några nyckelbitar gör rätten igenkännbar.

Just smakförstärkare tycker inte jag ändrar en rätt i grunden. Häller jag en skvätt soja eller en klutt miso istället för salt i köttfärssåsen, så är det fortfarande köttfärssås för mig. Även om varken soja eller miso är traditionella ingredienser. Om jag däremot byter tomaterna mot vattenkastanjer, så har det blivit en annan maträtt.
Jag håller med, men nyckelingredienserna i carbonara är så få så om man byter ut dem och lägger till någon annan så är det ju inte carbonara hur gärna man än vill. Carbonara består ju bara av nyckelingredienser.

Att ha i smakförstärkare är väl sin sak, tex lite vitlök i sin carbonara och sedan inte förändra mer, men du skrev betydligt fler ingredienser än så, det är mer än smakförstärkare, det är att förändra en rätt.
 
Jag håller med, men nyckelingredienserna i carbonara är så få så om man byter ut dem och lägger till någon annan så är det ju inte carbonara hur gärna man än vill. Carbonara består ju bara av nyckelingredienser.

Att ha i smakförstärkare är väl sin sak, tex lite vitlök i sin carbonara och sedan inte förändra mer, men du skrev betydligt fler ingredienser än så, det är mer än smakförstärkare, det är att förändra en rätt.
Det vet jag inte. Chili och vinäger är smakförstärkare i min bok. Är köttfärssås inte köttfärssås om man har i lite chili?
 
  • Gilla
Reactions: rtf
En Jansson utan ansjovis är iaf ingen Jansson utan en mer finfördelad potatisgratäng. Sådetså. :cautious:

Jag är inget stort fan av julmat och är öppen för en massa nytt på julbordet. Särskilt som jag inte äter kött. Men messa inte till Jansson! :laugh:
Precis. Jansson utan ansjovis är inte Jansson. Men det är fortfarande Jansson oavsett om det är lök i eller inte. Det hänger liksom inte på löken, det hänger på potatisen och ansjovisen.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Jag håller med, men nyckelingredienserna i carbonara är så få så om man byter ut dem och lägger till någon annan så är det ju inte carbonara hur gärna man än vill. Carbonara består ju bara av nyckelingredienser.

Att ha i smakförstärkare är väl sin sak, tex lite vitlök i sin carbonara och sedan inte förändra mer, men du skrev betydligt fler ingredienser än så, det är mer än smakförstärkare, det är att förändra en rätt.
Vitlök är inte ok. :mad:
 
Det vet jag inte. Chili och vinäger är smakförstärkare i min bok. Är köttfärssås inte köttfärssås om man har i lite chili?
Pytt i panna är en rätt där man tager vad man haver liksom. Carbonara är en rätt med få spikade ingredienser. Ser du då inte skillnaden i att lägga till flera ingredienser till i den rätten? Att köttfärssås fortfarande är köttfärssås med chili är ju självklart, men du la fortfarande till tex lök, svamp och ärtor i carbonaran. Ingredienser som inte har där att göra men som passar utmärkt i en pastasås, som tex köttfärssås osv.
 
Det vet jag inte. Chili och vinäger är smakförstärkare i min bok. Är köttfärssås inte köttfärssås om man har i lite chili?

Köttfärssås kan ju se ut på en massa sätt. Det finns inte en standard för hur köttfärssås lagas, till skillnad från pasta carbonara. Så det är ett något märklig jämförelse.

Precis. Jansson utan ansjovis är inte Jansson. Men det är fortfarande Jansson oavsett om det är lök i eller inte. Det hänger liksom inte på löken, det hänger på potatisen och ansjovisen.

Jag skulle tycka att det var en Jansson där man missat en nyckelingrediens, lök och grädde behövs också för att smaken ska bli rätt.

Frågan är om det är en Jansson om man också slängt i tomat? Eller gorgonzola?
 
Köttfärssås kan ju se ut på en massa sätt. Det finns inte en standard för hur köttfärssås lagas, till skillnad från pasta carbonara. Så det är ett något märklig jämförelse.



Jag skulle tycka att det var en Jansson där man missat en nyckelingrediens, lök och grädde behövs också för att smaken ska bli rätt.

Frågan är om det är en Jansson om man också slängt i tomat? Eller gorgonzola?
Är det en Jansson om man byter ut potatisen mot makaroner?
 
Ha i vad du vill men kalla det inte för carbonara i närheten av någon som bryr sig, är mitt råd. Livet är för kort för att inte äta den godaste varianten av den mat man lagar. Jag gör min köttfärssås som jag vill, äter den med ketchup, tabasco och västerbottenost och kallar den inte bolognese.
 
Köttfärssås kan ju se ut på en massa sätt. Det finns inte en standard för hur köttfärssås lagas, till skillnad från pasta carbonara. Så det är ett något märklig jämförelse.



Jag skulle tycka att det var en Jansson där man missat en nyckelingrediens, lök och grädde behövs också för att smaken ska bli rätt.

Frågan är om det är en Jansson om man också slängt i tomat? Eller gorgonzola?
Jag tänker att det utmärkande för köttfärssås är att det en sås bestående av köttfärs. Det är liksom grunden och sedan kan resten ändras.

Jag erkänner mig skyldig till "studentcarbonara" med bacon och det kan slinka med en näve gröna ärtor. Men det som skiljer den från "pastasås" är att krämigheten kommer från den råa äggulan, inte grädde.
 
Fast jag tycker nog det är skillnad när man veganiserar en maträtt som vanligtvis är animalisk. Då är det lättast att säga vegansk Carbonara, på samma sätt som man säger växtmjölk fast det inte innehåller mjölk
För mig är det konstiga att byta ut ägg mot grädde/mjölk, inte att byta ut animalier mot plantbaserat. Är det någon som lagar vegansk variant av carbonara som byter ut ägg mot plantbaserat äggsubstitut?

Är det en Jansson om man byter ut potatisen mot makaroner?
Mac'n'jeeeeezus :nailbiting: :eek:
 
Snacka om att känslorna går heta här 🤣🤣

"min" carbonara består av pasta penne, färdigköpt ostsås och fördigstrimlad skinka 😱🙈😋😁 och svartpeppar 😉 ibland en äggula på toppen, om jag orkar.
Således har jag ingen aning om ifall det är grädde i eller inte men det spelar nog ingen roll för jag tror jag lyckades förolämpa er allihopa nu med de andra ingredienserna 🙈

/fuskar gärna i köket 🙋‍♀️
 
Jag är fullt medveten om det, därför säger jag just vegansk carbonara. Veganiserar man rätter brukar det vara veganska svar på rätterna, alltså det liknar rätten men är vegansk. Då borde alla förstå att det just liknar carbonara.

Jag fattar absolut grejen med att vilja göra en vegansk variant på carbonara, och att det då av uppenbara skäl inte blir originalingredienserna.

Men använder man sig av havregrädde blir det ju inte en vegansk carbonara, utan en vegansk gräddbaserad pastasås.

Kl

Jag gör den diskuterade rätten med grädde och bacon, men jag påstår inte att det är carbonara. Men
 
Jag erkänner mig skyldig till "studentcarbonara" med bacon och det kan slinka med en näve gröna ärtor. Men det som skiljer den från "pastasås" är att krämigheten kommer från den råa äggulan, inte grädde.

Det där med att ha ärtor i; kan det vara något som kommer från att man ätit pasta alla papalina, tro? Det påminner ju en del om carbonara men är onekligen mindre strikt när det gäller varianter, t ex grädde/inte grädde, och ärtor är en ingrediens som förekommer i de flesta recept.
 
För mig är det konstiga att byta ut ägg mot grädde/mjölk, inte att byta ut animalier mot plantbaserat. Är det någon som lagar vegansk variant av carbonara som byter ut ägg mot plantbaserat äggsubstitut?


Mac'n'jeeeeezus :nailbiting: :eek:
Finns inga bra äggsubstitut som kan användas på det sättet. Men man kan ju ha mixade cashewnötter och näringslära istället för havregrädde och ost. Tvivlar dock på att någon vill kalla den Carbonara ändå. 😅
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 576
Senast: skogaliten
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 346
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
80

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp