Gräddens vara eller inte vara i Carbonaran

Carbonara med eller utan grädde

  • Utan

    Röster: 77 61,1%
  • Med

    Röster: 49 38,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    126
Men nu var det ju inte en skvätt vinäger som var ditt enda tillägg - det var ju ett flertal saker som inte hör till det ursprungliga receptet? Det är ju sjömil ifrån en klassisk carbonara.
Men det kan väl inte bara vara jag som höjer smaken på bacon med vinäger och rökt chili? Det är ju bara smakförstärkare.

Ni går ju på som om jag hade hällt i en påse spenat och en flaska rödvin! 😂
 
Vilken ingrediens är det som du upplever som stötande?

Jag skulle ju säga att köttbullar är köttbullar även om man har timjan istället för mejram i dem, men det kanske bara är jag. Alla klassiska husmanskosträtter finns i olika varianter.

Carbonara för mig är stekt, rökt fläsk, blandat med kokt pasta, ägg, parmesan och svartpeppar. Det är fortfarande carbonara även om man tar bacon istället för pancetta, och det är fortfarande carbonara om man tar pecorino istället för parmesan.

"Stötande"?

Återigen; du har ett gäng saker i ditt recept som går utöver det ursprungliga receptet. Ditt recept blir inte carbonara hur mycket du än jämför med att byta ut mejram från timjan eller ha i en skvätt vinäger.
 
Fast det är fortfarande inte en carbonara du beskriver. Om jag har valet att beställa mellan niyamas vegocarbonarasås och carbonara så väljer jag utefter min smak och uppfattning det jag föredrar.
Det jag svarade på gällde ju @Mabuse s carbonara. Jag kallar inte min endast carbonara utan "vegansk carbonara" eller mer beskrivande "jag brukar göra en vegansk variant av carbonara med alspånsrökt tofu". Då fattar blandkostare ungefär vad det är för typ av rätt. Det är enklare helt enkelt.
 
Du svarade inte på:
Är carbonara namnskyddat på nåt sätt? Hur kan det vara så störande för andra att folk gör sina egna varianter av en rätt och kallar det för den maträtten det mest liknar?
Har ingen aning om det är namnskyddat....

Och tja, vi stör oss alla på olika saker, jag stör mig på när folk gör en pastasås och kallar det carbonara. Jag tänker också att man får ha lite koll på verkligheten. Det är helt okej att vara vegan, men vissa saker är nog rätt svåra att få veganska rakt av utan att förändra väldigt mycket. Som carbonara.
 
Fast jag tycker nog det är skillnad när man veganiserar en maträtt som vanligtvis är animalisk. Då är det lättast att säga vegansk Carbonara, på samma sätt som man säger växtmjölk fast det inte innehåller mjölk
Absolut.

Detta är dock en rätt som är svår att förändra utan att förändra hela rätten rakt av.
 
"Stötande"?

Återigen; du har ett gäng saker i ditt recept som går utöver det ursprungliga receptet. Ditt recept blir inte carbonara hur mycket du än jämför med att byta ut mejram från timjan eller ha i en skvätt vinäger.
Enligt dig då. 😉Jag skulle ju med samma argumentation kunna hävda att din carbonara inte är carbonara hur mycket du än säger det. Du måste ju ha något argument, mer än ”så här ska det vara för det tycker jag!!!”?
 
Så mysigt diskussionsklimat det blir av att påstå att det är vi som "går på" genom att lugnt påpeka att carbonara är en specifik rätt med specifika ingredienser. :meh: Ni får göra er pasta hur ni vill men det är inte carbonara om ni bryter från det traditionella receptet alltför mycket. Kalla det bara pasta istället för att bli så väldigt stötta. :idea:
 
Det jag svarade på gällde ju @Mabuse s carbonara. Jag kallar inte min endast carbonara utan "vegansk carbonara" eller mer beskrivande "jag brukar göra en vegansk variant av carbonara med alspånsrökt tofu". Då fattar blandkostare ungefär vad det är för typ av rätt. Det är enklare helt enkelt.
👀 😳 :banghead::arghh:🤢 Nejnejnejnej.....*förtvivlan*
 
Har ingen aning om det är namnskyddat....

Och tja, vi stör oss alla på olika saker, jag stör mig på när folk gör en pastasås och kallar det carbonara. Jag tänker också att man får ha lite koll på verkligheten. Det är helt okej att vara vegan, men vissa saker är nog rätt svåra att få veganska rakt av utan att förändra väldigt mycket. Som carbonara.
Är ju inte bara min veganska carbonara som upprör utan även @Mabuse s icke veganska.

Men på riktigt, "ha lite koll på verkligheten"? 😅
 
Var helt säker på att jag gjorde med grädde, men uppenbarligen är de ju inte carbonara jag lagar😅 alltid lär man sig nått nytt!
 
Namnskyddat eller ej så är det ju fortfarande inte carbonara? En pizza margherita fortsätter inte vara en pizza margherita om jag har på svamp och räkor.
Du ser inte nyansskillnaden mellan en skvätt vinäger och en räka?

Noterar för övrigt att Zeta tydligen inte heller vet hur man gör carbonara? De har flera olika varianter i sin receptsamling, som de kallar carbonara. Skandal!!! …eller så är det så att Italien är ett stort land, och som med all husmanskost så finns det lite olika varianter på recepten. 😉
 
Enligt dig då. 😉

:confused:

Nej? Inte "enligt mig". Det finns ett recept på carbonara. Ett (1). Från det italienska köket. Inte ett från mig, inte ett från dig, utan en faktisk matkultur.

Fattar inte grejen när man stjäl från andra kulturer, ändrar det till något annat och fortsätter använda det ursprungliga namnet. Vad är det för fel med att kalla det för pastasås?
 
Vadå för extragrejor? Tror du vinägern syns? Den rökta paprikan, chilin och vinägern bara höjer smaken på baconet. Jag lovar att man inte ser skillnad - och det smakar inte paprika och vinäger heller, utan bara ovanligt gott bacon.

När det gäller vegetabiliskt tillskott, som ärter, lök eller svamp, så tycker jag personligen det blir för stabbigt med bara pasta och ägg/ost/bacon, men det går ju att utesluta. Ärter är ju för övrigt rätt vanligt att ha i, det är inte heller min uppfinning.
Fast det handlar ju inte om att det syns utan om att smaken förändras. Och oavsett anledningen till varför du ändrar rätten så är det faktiskt så att du ändrar, ganska många saker dessutom. Det du beskriver låter gott, men det är inte en carbonara.
 
Vilken ingrediens är det som du upplever som stötande?

Jag skulle ju säga att köttbullar är köttbullar även om man har timjan istället för mejram i dem, men det kanske bara är jag. Alla klassiska husmanskosträtter finns i olika varianter.

Carbonara för mig är stekt, rökt fläsk, blandat med kokt pasta, ägg, parmesan och svartpeppar. Det är fortfarande carbonara även om man tar bacon istället för pancetta, och det är fortfarande carbonara om man tar pecorino istället för parmesan.
Okej, nu är jag lite petig. Men i en traditionell carbonara ska det vara pecorino, inte parmesan.
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 524
Senast: skogaliten
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 333
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 824
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 804
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp