gräsgallor-fång??

J

Just_me

sånt här vet jag lite om,bara så ni vet.
Jag har ett c-ponnysto som är 11 år och går ca 5 h/dag på gräs,vänjer sig så smått. När hon släpptes hade hon bara varit ute och skrittat små rundor och börjat så smått på banan oxå i skritt och trav pga en spark på benet.
Nu tränar jag henne mer och ökar succesivt träningen och så med råd av min vet. i alla fall den första dagen kollade jag ju extra noga på ben och henne så det inet skulle vara ngt (första dagen gick hon 1 h,sen ar vi ökat till 5h på 2 veckor) typ första dagen hon gick fem timmar fick hon gallor på båda bakbenen.
och nu den här stallägaren kommer idag till mig och säger att jag ska sluta ge henne foder nu,alltså kraftfodret för hon har tränat på sin ena häst imorse och hon och hennes dressyrtränare hade tagit in min ponny och känt på hennes ben :mad:!! så sa då den här stallägaren att "jag skulle sluta ge kraftfoder för hon e s¨å tjock i bakbenen nu" och typ "akta så hon inte får fång"
?????? :confused:
hon får nu 2,5 kg hö/dag,och det lilla äter hon inte ens upp nu när hon betar halva dagen,annars i normala fall typ på vintern får hon 6 kg/dag
alltså:
morgon: 4 dl betfor, 1 kg hö och 2 dl korn
kväll: 4 dl betfor ,1,5 kg hö och 2 dl korn + miner.
vi har också slutat luncha dom nu efetrsom gräset växer.
hon går på ett halvkraftigt bete och hennes hö är inte ett super hö men helt ok,har analys på det,frågan är vad jag har dom värdena.... :crazy:
frågan är nu,hur tycker ni att jag ska göra??
sluta ge kraftfoder eller fortsätta fastän hon har gräsgallor????Får dom fång av gräsgallor??? Ska jag bara ge henne ett par dl att svälja mineralerna med???
ps.spolar alltid benen på henne efter varje ridtur och sen har jag kylgel på med ds. :)

tacksam för svar!! :)
 
skulle också vilja veta...rider en ponny som nu sista veckan fått gallor båda bak..de har ej mycket gräs i hagen men lite har det ju kommit.. :confused:
 
En fånghäst skall man försöka ha så jämn foderstat på som möjligt under hela året. Väldigt försiktig övergång på grönt på våren. Låter hårt men alternativet till hästens lidande om den får fång är ju inte jämförbart med att reducera gräsintaget. Det finns gräsreducerare att köpa i handeln. En slags korg man sätter över mulen för att den inte skall trycka i sej för mycket grönt. Min häst blir alltid lite svampig i benen när gräset börjar växa. Han är nu 15 år och jag trodde att allt är lugnt. Förra sommaren fick han dock fång. Ett fullblod. Så jag är väldigt vaksam nu. Mycket motion är oxå bra för en häst för att förebygga fång. Så att den bara inte står i sin hage och äter. Om hästen dock får fång får den inte motioneras utan skall ställas i box på mjukt underlag. Kyl ner benen. Ring veterinären och hovslagaren. Viktigt att den verkas rätt och att hovbenet inte roterar. Lycka till och hoppas att din häst inte får fång.
 
Gallor så här inpå sommarbetet beror i stora drag på foderomställningen...eftersom det ska övergås till gräs samt dras ned på de andra fodret så blir det ju automatiskt en foderomställning...gallorna går bort tids nog.
 
Den dagen min häst (halvblod) fick fång ifjol hade han svampiga ben på morgonen. Satte honom på bete som vanligt för "svampiga i benen kan dom vara ändå ibland". OM han nu skulle vara svampig skulle jag inte ta så lätt på det...
 
Jag vänjer alltid in mina hästar försiktigt på betet, ändå har de ofta gallor i början av betet, så jag tror inte att det måste vara något farligt. Ingen av mina hästar har nånsin haft fång.
 
Förra sommaren var tydligen en väldig fång sommar. Vad det beror på vet jag inte. Men många hästar fick fång då. Förr var ju fång vanligast på shettisar, men tyvärr är det vanligare och vanligare även på andra raser. Så jag är väldigt försiktig när benen känns proteingalliga. Fjolårshö och lite protein i kraftfodret.
 
Min häst får också gärna lite tjockare ben i vårkanten. I år började jag gräsvänja redan i slutet av feb men ändå har de kommit så smått nu. Så det är nog något man får räkna med. Sålänge hästen är ren i övrigt och inte varm i hovar/ben så är det nog ingen fara. Börjar man strula med kraften kanske hon reagerar ännu mer. Sen är det väl inte kraften som är orsaken utan gräset. Så ge hästen så mycket den behöver och så håller du koll på henne.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 460
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 491
Senast: Skye
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp