Grannsämja? Om en ridbana...

IdaaaSun

Trådstartare
Hej :)
Jag har nyligen flyttat hem mina hästar till gården, och har faktiskt räknat med att få använda en ridbana som ligger 300m härifrån.

Den tillhör en granne som tidigare (20år sedan?) Tävlade körning med nordisar i svårklass samt svår dressyr med spanska hästar. Denne startade iaf en ridklubb. En liten sådan, det var "byns egen".Det byggdes en fin liten bana med trästaket, och det blev avtalat att alla skulle få använda ridbanan... Dom senaste 15åren har den bara stått där för ridklubben las ner och folk blev osams.

Jag har tidigare ridit på den (för några år sedan).
Men nu när jag flyttat hem hästarna, så gick jag helt enkelt dit för att fråga om lov.
H*n öppnar dörren och jag frågar. Hon ser fundersam ut en stund och sen svarar hon "nej, för staketet är så dåligt hästarna kan göra illa sig" Jag var delvis beredd på det, för ridbanan ÄR i dåligt skick. Jag sade då att jag kan byta ut de dåliga staketet om jag kan få rida på banan. Då säger hon, nej jag ska ändå riva den.
Jag frågade och bad:angel: Om jag kunde få köpa den? Men hon stog envist fast vid sitt beslut.

Jag blev riktigt irreterad för det finns ett gammalt avtal om att folk i byn ska få använda den, men den ligger på hennes mark.

Så nu undrar jag hur jag borde "bygga" en egen bana? Jag klarar mig inte utan! Marken här är lerig, och geggig och blöt:cool:
Jag måste tänka på pengarna då stallet är under uppbyggnad och transport påväg.... Kostnaderna ligger redan vid 200 000...

Tack :)
Hoppas jag la tråden rätt!
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Liggger ridbanan på deras mark...så, nej du kan inte tvinga dig dit o rida.
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

instämmar. damen kanske inte vill ha spring och hästar på sin gård?

du får nog fixa en egen bana, har du lerig och blöt mark så är paddex ett bra alternativ. då slipper du iaf att dränera och lägga många olika lager med grus. men om man inte har idealisk mark från början och man vill ha en bana som går att använda fullt ut så får man räkna med att lägga ner en del pengar...
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

instämmar. damen kanske inte vill ha spring och hästar på sin gård?

du får nog fixa en egen bana, har du lerig och blöt mark så är paddex ett bra alternativ. då slipper du iaf att dränera och lägga många olika lager med grus. men om man inte har idealisk mark från början och man vill ha en bana som går att använda fullt ut så får man räkna med att lägga ner en del pengar...

Mmm, fast igentligen förstår jag inte varför jag inte får rida på den!
Den ligger ca 1km från hennes gård. Mitt ute för sig själv ligger den på en äng.

Jag vet mycket väl att jag inte kan tvinga mig på där, det tänker jag inte göra heller... Jag blev bara så irreterad:o
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Förstår din irritation men kan du inte erbjuda henne en månadsavgift för att få använda ridbanan?
Det kanske skulle få henne att ändra sig?

Så kan du kanske använda hennes ridbana fram tills att du har skaffat dig en egen bana.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Det är fastighetsägaren (markägaren) som har servitutet i sina papper och finns det inskrivet att alla boende i byn har rätt att nyttja ridbanan kan det alltså inte hävas om inte alla parter är överens.. Om ridbanan stängs eller tas bort så kan du till och med få rätt till ersättning för att du inte får nyttja servitutet.. Fastighetsägaren har inget ansvar att underhålla ridbanan, men bör ju inte kunna neka rustning av banan..

Serivtutet bör även finnas med i ridklubbens arkiverade dokument..

Men finns inget giltigt servitut har fastighetsägaren rätt att göra precis hur hon vill med sin mark.. Hör med kommunen om detta då jag förstår att det kan vara knivigt för dig att "tvinga av" fastighetsägaren dokumenten som hon helt kan neka existensen till..



Ett servitut är alltså ett avtal där fastighetsägaren tillåter grannar etc att nyttja marken till specifikt ändamål.. i väldigt många radhusområden finns servitut på var och varannan tomt då folk måste beträda granngården för att kunna ta gräsklippare etc till sin tomt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Det finns väl två svar på detta.

1. Finns det ett gällande avtal så får du rida där, det kan bli jobbigt om de nu ogillar det och man kanske ska avväga att inte insistera pga grannsämjan.
2. Var aldrig schyst och låna ut något då verkar folk ta för givet att det ska gälla för alltid och blir sura om de inte får sin rätt.

Vilket är det som gäller här? Finns det ett avtal och vad står i så fall i det?
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Den tillhör en granne som tidigare (20år sedan?) Tävlade körning med nordisar i svårklass samt svår dressyr med spanska hästar. Denne startade iaf en ridklubb. En liten sådan, det var "byns egen".Det byggdes en fin liten bana med trästaket, och det blev avtalat att alla skulle få använda ridbanan... Dom senaste 15åren har den bara stått där för ridklubben las ner och folk blev osams.
"Alla" i ridklubben eller i byn eller i kommunen?
Vilka skrev under avtalet?

LIA
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Förstår din irritation men kan du inte erbjuda henne en månadsavgift för att få använda ridbanan?
Det kanske skulle få henne att ändra sig?

Så kan du kanske använda hennes ridbana fram tills att du har skaffat dig en egen bana.


Bra idé med månadsavgift:idea: Det får jag testa.

Nej, hon sa ifrån direkt... Jag får inte använda banan.
Hon bråkar med många i trakten. Förra året fick hon djurförbjud, och hon tror att alla har gått ihop sig mot henne... Och att det var vi i byn som anmälde.
(Hon har nu alla djuren igen, och jag vet inte vem som anmälde).
I vilket fall som helst så var det aldrig några problem att få rida på banan före djurförbjudet?
Gör hon det för att "hämnas" på alla? :eek:
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Be att få hyra o rusta upp den då? Om du kastar avtal eller servitut i ansiktet på henne lär grannsämjan inte bli bättre... Och går hon inte med på det heller så får du väl bygga din egen ridbana. Om det nu var så viktigt så kanske du borde kollat upp detta tidigare.
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Om det finns ett avtal att alla får använda ridbanan varför frågade du alls?
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Jo, ett avtal att folk får använda privat mark utan hyreskontrakt benämns i lagens bok som ett servitut = "rätten att genom avtal nyttja privat mark för specifikt bruk"

gäller det ett vanligt hyreskontrakt att ridklubben hyr marken (även om dom hyr gratis) och ridklubben har "öppen ridbana" så hävs avtalet såfort klubbens verksamhet och hyreskontraktet avslutas..
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Och jag svarar fortfarande nej, ett avtal behöver nödvändigtvis inte vara ett servitut.
Avtalet ska godkännas som servitut för att vara ett servitut, och det är jag tveksam om det görs i fall som detta.Isåfall ska alla fastigheter i området ha servitut på att ägarna till de fastigheterna får rida på ridbanan.
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Nej, det är inte korrekt.. ett servitut kan även gälla allmän genomfartsväg över tomt.. det finns då inget krav på att enbart de härskande fastigeheters servitut får nyttja vägen utan servítutet är öppet..


jag skrev inte att alla avtal är servitut. Läs igen..
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Detta påminner lite om ett problem som min kommun har upptäckt på sistone. De har nämligen byggt byskolor på godsens mark, med grevarnas tillåtelse, för en herrans massa år sedan. I avtalet står att när byggnaden inte längre används som skola ska byggnaden och mark (marken tillhör redan nu) tillfalla godsen igen.

Kommunen räknar kallt med att kunna sälja skolorna nu när byskolorna läggs ner, men eftersom de inte äger marken så kan de inte göra det. Grevarna får alltså tillbaka mark + byggnad, kanske kan de erbjuda sig att betala en liten slant för teglet...
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

Hm okej.
Jag vill inte tvinga mig in på deras ridbana. Onödigt att bli väldigt osams. Jag är inte 100% säker EXAKT vad det står på det där "kontraktet".

Jag var bara tvungen att skriva av mig tror jag:grin:

För jag misstänker starkt att det beror på hennes gamla djurförbjud.

Tips om man ska fixa en egen?:crazy: Kan någon förklara vad paddex är?:o
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

jag skrev inte att alla avtal är servitut. Läs igen..


Vad menar du då med detta?

Jo, ett avtal att folk får använda privat mark utan hyreskontrakt benämns i lagens bok som ett servitut = "rätten att genom avtal nyttja privat mark för specifikt bruk"

Jag menar fortfarande det du inte menar, avtal är inte per automatik servitut.
Servitut ska godkännas.

Du drar in en väg, det är långt ifrån detsamma som en ridbana.Ingen kan neka någon ett behövade servitut, dit räknas knappast ridbana.

KL

Och TS har antagligen inte servitut på ridbanan, antagligen görs inte servitut för sådan sak.
 
Sv: Grannsämja? Om en ridbana...

det beror helt på vad det står i fastighetspapprena.. är det så att fastighetsägaren själv velat att alla ska använda ridbanan kanske hon har lagt in ett tjänande servitut i sina papper på det..

Läs igen.. jag skrev "utan hyresavtal"..

och faktiskt så spelar det inte någon roll om det är att grannen ska gå med gräsklipparen över tomten, en väg, en ridbana eller rätten att ta två steg in på tomten för att skruva av huvudvattenledningen, det är samma regler..
Vad som gäller i TS fall vet ingen av oss, det är upp till TS att ta reda på det..
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 705
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 393
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 521
Senast: Dopy
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 485
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp