Gräs är gott. Eller nåt 😅 Bäst betesreducerare som faktiskt reducerar?

Bukefalos 30 år!

Men läser du ens svaren? Det står ju redan i första inlägget att hästarna går max 6 h på gräs och kan behöva gå på bara grus flera dagar efteråt 😅
Tycker du det är okej hästhållning? Att hästen ska gå på magert naturbete om max 6 timmar per dag och resultatet blir att den måste gå på grus flera dagar efteråt för att den inte ska riskera att bli sjuk?
Varför går den ens på bete alls om den blir så dålig att den måste plockas bort i flera dagar efteråt?

Tycker du det är okej hästhållning? Att hästen ska gå på magert naturbete om max 6 timmar per dag och resultatet blir att den måste gå på grus flera dagar efteråt för att den inte ska riskera att bli sjuk?
Varför går den ens på bete alls om den blir så dålig att den måste plockas bort i flera dagar efteråt?
I min värld så om en häst svullnar upp i mankammen efter 6 timmar på bete med betesreducerare så är den i gränslandet för att tippa över och bli sjuk. Jag hade inte vågat fortsätta att ha den på betet.

Men läser du ens svaren? Det står ju redan i första inlägget att hästarna går max 6 h på gräs och kan behöva gå på bara grus flera dagar efteråt 😅
Sorry, jag läste hennes svar till mig när jag svarade och inte ursprungsinlägget igen. My bad, men det behöver kanske inte bli direktangrepp för det...

I min värld så om en häst svullnar upp i mankammen efter 6 timmar på bete med betesreducerare så är den i gränslandet för att tippa över och bli sjuk. Jag hade inte vågat fortsätta att ha den på betet.
EMS, låter väl rätt troligt. Jag har en häst som fungerar ungefär så. Hon är 23 år (haft henne sedan hon var 3) nu och har aldrig tålt att gå på gräs egentligen förutom de allra första åren, och har inte gått i gräshage sedan 2009 (när hon fick fång). Numera har mina två hästar skogshage (grushage i princip) och fodras med hö året om. De går i samma hage året om också. I år fick hon fång igen, troligtvis pga det lilla som hon lyckas hitta i hagen/under staketet. Hon blir fet på näst intill ingenting, dvs hö och "småplock". Så nu testar vi medicinering. Tyvärr är det en häst som inte går att motionera, men jag tvivlar på att det hade löst hela problemet ändå.

Inga problem med skav eller att de går sönder. Enbart att hon äter mer än önskvärt.

Vad modifierar hon?
Om dom inte går sönder så skulle jag prova Thinline för dom har det minsta hålet på marknaden, 2,5 cm i minsta hålet. Gäller dock att spänna den rätt så dom inte kan äta på sidorna.. Dom hinkmodellerna med avlångt hål äter våra hästar obehindrat i oxå, alldeles för stora hål. Hålen på hinkmodellerna varierar ganska mycket men dom helt i gummi har mindre hål och mindre risk för skav men är för små för att en fullstor häst ska kunna röra munnen ordentligt. Känns som ett designfel..

Hennes häst har för stor mule för dom i gummi från Horze etc så hon klipper upp mellan dom stående gummiremmarna så den blir rymligare runt mulen. Men det behöver ju inte du göra eftersom din häst är mycket mindre, men den modellen är iaf mer hållbar än Thinline men har något större hål, kanske 3 cm. Men blir ju då inte större heller. Fördelen är ju oxå att den är lite tjockare så dom når inte det kortaste gräset sas.

Från början, innan vi hade eget stall och mer maskiner och framför allt när vi hade en fånghäst på riktigt, fick vi köra av betet som han skulle gå på med röjsåg innan han gick ut. Det är den krassa sanningen.

Går hästarna ute dygnet runt? Åren efter att vår var sjuk kunde han inte gå på bete traditionellt, han fick stå på box om nätterna när de äter som värst. Men det förutsätter ju dels att man vill lägga den extra tiden på att kanske slå av gräset/hålla på med in- och utsläpp även under sommaren och framför allt att man står i ett stall där hästarna får stå inne även sommartid (många större stall här där jag bor stänger helt under sommaren, så de hästarna måste söka bete någon annanstans).
Det är inte så mycket gräs att det behövs.

Jag har eget stall hemma och gör precis som jag vill.

Men det är ju inte öht vad tråden handlar om och flera inlägg handlar om saker TS redan svarat på. Det är vad jag invänder emot. Stor anledning till varför jag så sällan deltar i trådar numera trots att buke är en ENORM källa till massa kunskap. Men mycket dränks i OT.

Till alla som uppenbarligen utgår ifrån att jag är en totalt inkompetent hästägare med noll verklighetsuppfattning.

Hästen kom till mig för nästan ett år sedan. Då vägde hon runt 40 kg för mycket. Hon har sedan utan problem tappat de kilona i lugn takt. Ingen bantning utan sund hästhållning.
I mars kändes revbenen precis under huden som de ska och när vinterpälsen försvunnit syns de precis lagom mycket.

Som alla med minsta kunskap vet är det inte bara hästen du ser framför dig du får tänka på när du tar beslut utan också i vilket hull hästen var i flera år innan. Ju oftare hästen har tillåtits bli fet desto större risk. Jag har ingen aning om hur hon har legat i hull tidigare. Jag vet inte om hon hade bantats innan jag köpte henne och inte heller om och isåfall hur mycket övervikt hon har haft tidigare i sitt liv. Jag är uppmärksam på alla mina hästar men framförallt på en ny häst som jag inte vet vad jag kan förvänta mig utav. Minsta antydan till svullnad i mankammen leder till att hon inte går på gräs på några dagar och hon går självklart inte på gräs på någon vecka när regnet kom efter torkan heller.

Hon har ingen fettnacke och absolut ingen mankam som hänger utan det är just som jag skrivit att hon blir svullen i mankammen ibland och jag hör inte till de som står och tittar på medans hästarna blir feta utan jag förebygger.

Någon tyckte att det inte var något liv att bara kunna gå 6 timmar på gräs och resten i grushage och det får du såklart tycka och jag utgår ifrån att du som den ansvarsfulla hästägare du är ser till att dina hästar håller samma hull året runt ändå. För majoriteten av alla hästar innebär det att de inte kan gå på gräs dygnet runt men trots det gör alldeles för många hästar det och blir såklart feta. Det finns ingen ursäkt för att låta hästarna bli feta på sommaren och banta dem sedan. Det gör verkligen inte det. Hästar far lika illa av jojobantning som människor gör och det är vårt förbannade ansvar att se till att de åtminstone får en foderstat de mår väl av och som tillgodoser deras förväntade behov.

Tack till er som gett svar på det jag frågade! Jag funderar på att modifiera en greenguard på annat sätt än jag har gjort tidigare genom att fläta så det blir mindre hål. Den munkorgen hon har med runt hål är det minsta tyvärr och det äter hon ju obehindrat med så jag tänker att fler men mindre hål kan vara värt att testa.

Tack! Den såg ju smart ut. Undra om den faktiskt funkar med bara grimma eller behöver en rem I pannan.

@TinyWiny hur stor är diametern på de med runt hål du testat? Jag har bara testat de med avlångt I hinkmodell.
Åh den på filmen hade hon älskat 😁 Nom nom nom. Hon hade ätit utan hinder. Läste recensioner om den och flera klagade på att de gick sönder fort och att hästarna fick i sig för mycket ändå 😒 Så synd.

Jag kan mäta exakt sedan!

EMS, låter väl rätt troligt. Jag har en häst som fungerar ungefär så. Hon är 23 år (haft henne sedan hon var 3) nu och har aldrig tålt att gå på gräs egentligen förutom de allra första åren, och har inte gått i gräshage sedan 2009 (när hon fick fång). Numera har mina två hästar skogshage (grushage i princip) och fodras med hö året om. De går i samma hage året om också. I år fick hon fång igen, troligtvis pga det lilla som hon lyckas hitta i hagen/under staketet. Hon blir fet på näst intill ingenting, dvs hö och "småplock". Så nu testar vi medicinering. Tyvärr är det en häst som inte går att motionera, men jag tvivlar på att det hade löst hela problemet ändå.
Intressant, jag har ju också en som har haft fång men hon har inte utvecklat en sådan oförmåga att gå på gräs utan funkar med betesreducerare och daglig motion. Hon har heller inga depåer varpå jag tänkt att hon troligtvis inte är en kandidat för medicin. Hoppas ni får bra effekt av medicinen.

Men det är ju inte öht vad tråden handlar om och flera inlägg handlar om saker TS redan svarat på. Det är vad jag invänder emot. Stor anledning till varför jag så sällan deltar i trådar numera trots att buke är en ENORM källa till massa kunskap. Men mycket dränks i OT.
Och jag tycker att det är bra att det blir lite spretigt. Det är många som läser och även om man inte exakt har samma utgångspunkt som ts så kan man ändå lära sig mycket :)

Och jag tycker att det är bra att det blir lite spretigt. Det är många som läser och även om man inte exakt har samma utgångspunkt som ts så kan man ändå lära sig mycket :)
Verkligen. Det är ju ett forum och oavsett vad TS har för syn på sin egna hästhållning eller andras så kvarstår frågan varför hästen absolut ska gå på bete om den inte klarar av det lilla den erbjuds just nu utan att det ska resultera i att hästen måste gå i grusahage i flera dagar. Det är inte normalt.
Det är inte frågeställningen men del av frågorna som kommer upp. Är det verkligen en bra hästhållning när hästen visar att den inte klarar av det upplägget ägaren har?
En häst som går upp i vikt av bete svullnar normalt inte alls i mankammen utan lägger på sig ändå. En häst som svullnar i mankammen av det lilla betet som beskrivs här har andra problem och det kan vara värt att testa för tex Ems.

Intressant, jag har ju också en som har haft fång men hon har inte utvecklat en sådan oförmåga att gå på gräs utan funkar med betesreducerare och daglig motion. Hon har heller inga depåer varpå jag tänkt att hon troligtvis inte är en kandidat för medicin. Hoppas ni får bra effekt av medicinen.
Ja, jag hoppas också att medicinen blir bra för henne. Det finns ju liksom en nivå ned till vad som känns vettigt att dra ner på maten. Hästar måste ju kunna få i sig en vettig mängd mat för sitt välbefinnande. Naturligtvis håller jag nere mängden så mycket jag kan ändå, och hon äter aldrig något annat än hö + en morot om dagen.

Har du gjort OGT på din? Min lilla sällskapsponny hade ju någon typ av fång I somras och vet pratade om att en ny medicin skulle komma ut i år just för att hon fick högt provsvar.

Jo, jag håller med egentligen :) Tycker mest det blir jobbigt när det blir helt OT som redan svarats på av TS och spretar iväg helt orelaterat osv. Tex diskussionen om bete/inte bete och var man drar gränsen vs "vad är inte ett hästliv" skulle vara en fantastiskt intressant egen tråd 🤩 Och sakfrågan I denna tråden är liksom högaktuell och skitviktigt.

Har du gjort OGT på din? Min lilla sällskapsponny hade ju någon typ av fång I somras och vet pratade om att en ny medicin skulle komma ut i år just för att hon fick högt provsvar.

Jo, jag håller med egentligen :) Tycker mest det blir jobbigt när det blir helt OT som redan svarats på av TS och spretar iväg helt orelaterat osv. Tex diskussionen om bete/inte bete och var man drar gränsen vs "vad är inte ett hästliv" skulle vara en fantastiskt intressant egen tråd 🤩 Och sakfrågan I denna tråden är liksom högaktuell och skitviktigt.
Nej det har inte varit aktuellt. Hon hade ett väldigt milt anfall när jag köpte henne för 10 år sedan. Hon var jättefet och en dag i hagen upplevde jag att hon rörde sig på ett annorlunda sätt, hon hade också en svullnad på nacken. Inget bete den sommaren och bantning men hon behövde inget smärtstillande. Hon funkar på nuvarande ställe men eftersom vi ska flytta så har jag en dröm om att göra ett tracksystem med små gräshagar som kan öppnas vid behov. Låter spännande med ny medicin, har bara läst om Ivokana och många är ju väldigt nöjda.

Angående att få flera perspektiv så tänker jag att det är syftet med Buke, annars är det bättre att fråga chatgtp.

Verkligen. Det är ju ett forum och oavsett vad TS har för syn på sin egna hästhållning eller andras så kvarstår frågan varför hästen absolut ska gå på bete om den inte klarar av det lilla den erbjuds just nu utan att det ska resultera i att hästen måste gå i grusahage i flera dagar. Det är inte normalt.
Det är inte frågeställningen men del av frågorna som kommer upp. Är det verkligen en bra hästhållning när hästen visar att den inte klarar av det upplägget ägaren har?
En häst som går upp i vikt av bete svullnar normalt inte alls i mankammen utan lägger på sig ändå. En häst som svullnar i mankammen av det lilla betet som beskrivs här har andra problem och det kan vara värt att testa för tex Ems.
Ja du. Är det verkligen en bra hästhållning att vara mån om sin häst? Jag borde såklart göra som majoriteten och stå och gapa av förvåning om hon blir sjuk istället för att förebygga.

Vi har väldigt olika syn på vad vi utsätter våra hästar för du och jag och sålänge de som känner mig inklusive veterinärer och hovslagaren berömmer min hästhållning så kunde jag inte bry mig mindre om vad du tycker eller vad du fantiserar ihop för märkliga saker om min hästhållning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?