Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 147
  • Visningar Visningar 17 520
Sv: Gräsreducerare/betesbegränsare - undersökning

1. Vilket märke har du?
Greenguard

2. Hur länge har hästen använt den?
Hela förra betesperioden ( 2008 )

3. Hur många timmar per dygn?
Dygnet runt

4. Problem (skavsår? tar hästen av sig den? etc)?
I början blev det lite skav men det försvann snabbt, dessutom skyddade den hennes rosa nos mot solen så hon blev inte bränd. Läderremmarna var dåliga och gick av så jag fick sätta dit nya rätt ofta. Men hon tog inte av sig den med flit.

5. Resultat? (Går hästen ned i vikt?)
Ja, hon gick ner i vikt men så hon blev lagom. Lättfödd Welsh Cob...

6. Övriga kommentarer?
Nej

Ok, då misstänker jag att den kan vara för liten isåfall. På min häst sitter det nämligen mitt på mulen, dvs några centimeter över munnen. Kan han lära sig att äta med den ändå? Jag tror att stl. full kommer bli jättestort för hans lilla huvud.

KL
varför sätter man inte bara hästen i en hage UTAN gräs istället? Skulle aldrig ha sån på mina hästar iaf. Är väl bättre att ha hästen några få timmar på gräs om man nu vill det, eller hur gör ni? Hoppas verkligen ingen har en sån på dygnet runt....fast tyvärr lär det finnas dom som har det, det finns ju folk till allt:grin:

Jepp...min gick med den hela förra sommaren DYGNET RUNT:eek:...:cool:

Hon käkade utmärkt med den, fick umgås med hästflocken istället för att stå ensam i en sandhage. Dessutom höll hon hull och byggde muskler. Den begränsade hennes intag av gräs, hon svalt alltså inte.

Beror på hur den blir när den trycks mot marken, om det är tillräckligt med plats i den.

Men prova laborera lite med remmarna, du kan ju 'släppa ner' fronten lite utan att släppa ner i bakkant och vice versa?

När huvudet är i normal ställning här, och munkorgen hänger så om jag stoppar en ett finger i bottenhålet så blir det perfekt att bita matte i fingret ;)

Ok, när korgen är kant i kant med nosryggen så är hålet placerat mitt på mulen, vid virveln ungefär. Jag har försökt vara snäll matte och mata med gräs genom hålet och då går det bra att äta, men han hittar inte stråna själv på marken. Det är kanske mer en teknikfråga?

KL
varför sätter man inte bara hästen i en hage UTAN gräs istället? Skulle aldrig ha sån på mina hästar iaf. Är väl bättre att ha hästen några få timmar på gräs om man nu vill det, eller hur gör ni? Hoppas verkligen ingen har en sån på dygnet runt....fast tyvärr lär det finnas dom som har det, det finns ju folk till allt:grin:

Du får det verkligen att låta enkelt... Jag har inga hagar utan gräs, för en hage utan gräs är inte en hage här... För att vi ska ha en hage "utan gräs" måste jag antingen sätta min häst i en pyttepytteliten hage så att gräset inte hinner växa alls, eller så får jag ställa honom i sandhage (som jag inte har någon), vilket inte heller låter nyttigt att han ska gå och plocka i sig sand och skit, eller så får jag helt enkelt asfaltera gräshagen.. Jag tycker inte att något av dessa låter som nåt bättre alternativ? Men har du nåt råd om hur jag lyckas fixa en stoooor hage där mina hästar kan röra sig helt fritt och springa som de vill utan att den är tillräckligt stor så att gräset hinner växa över huvud taget, så mottager jag det gärna!
Att det skulle vara bättre för min häst att gå in nån liten jäkla grusruta hela sommaren jämfört med att få ströva omkring i en stor hage kan ingen någonstin övertyga mig om! Att banta hästen genom att låta den stå stilla och vara uttråkad i en hage den inte kan röra sig i låter inte bättre än att den får röra sig och äta gräs, men i mindre omfattning...

KL

Jag har en egentillverkad gräsreducerare i nylon. Ser ut som en Globus, fast med nylonband i "spjälor" i botten istället för plast.
Har inte haft tillfälle att testa den än.

Jag har lite dilemma inför sommaren:
Han är fet och måste reduceras på något sätt, hela tiden.
Han har eksem och måste ha täcke hela tiden.
Vi har en gigantiskt naturbeteshage till minst fyra hästar (hagen har bärighet för säkert det dubbla) och inget mer.

Det känns väldigt taskigt att slänga på både täcke och reducerare, hur fasen ska han interagera med de andra då?
Det är lite över en mil enkel resa till stallet, så jag kan tyvärr inte åka upp flera gånger om dagen (bensin är dyrt!) även om jag vill.
Han kommer ridas precis hela sommaren, förmodligen ganska intensivt då vi kommer ha ridsällskap varje dag.

Vad bör/kan jag göra?

Om den sitter fel så är storleken nog för liten. Jag hade det problemet med min ovanligt lilla shettis. Jag köpte stl shetland, vilket ibland tom är för stort för henne, och då hade hon inte en chans att nå några grässtrån. Sedan köpte jag stl ponny, då gick det otroligt mycket bättre!

men om du har unghästar förstår jag inte hur dom kan bli så tjocka lätt, dom växer ju?
Oavsett om en häst kan äta med en sån på så är det hela tiden något som är ivägen för hästen måste vara oerhört frustrerande.
Mulen är ju ett ställe som är oerhört känsligt hos hästen.. känselhåren finns där av en anledning, så hur blir det för hästen med en munkorg på? Hur kliar sig en häst med den på?Går det att gäspa?

konstigt att hemma hos oss så finns det både stora hagar utan gräs och stora beteshagar med gräs. och nej jag räknar inte en cm gräs som bete, för det är inget som en häst kan livnära sig på. Om hästen står inackorderad är det en annan sak men har man egen mark har man också egen makt och inget att skylla på.

Jepp...min gick med den hela förra sommaren DYGNET RUNT:eek:...:cool:

Hon käkade utmärkt med den, fick umgås med hästflocken istället för att stå ensam i en sandhage. Dessutom höll hon hull och byggde muskler. Den begränsade hennes intag av gräs, hon svalt alltså inte.

Är allt svart eller vitt? Finns det bara en meter gräs eller sandhage i din värld?
Vinterhagar är det ofta väldigt lite gräs i tex där kan en häst gå istället med en kompis. Varför är det alltid att kan inte hästen gå på bete så får den gå själv? Har du provat att äta med munkorg på själv? Gick det bra?

konstigt att hemma hos oss så finns det både stora hagar utan gräs och stora beteshagar med gräs. och nej jag räknar inte en cm gräs som bete, för det är inget som en häst kan livnära sig på. Om hästen står inackorderad är det en annan sak men har man egen mark har man också egen makt och inget att skylla på.

Fast mindre än 1 cm gräs är/var just vad ponnyn här blir fet på..

Det går utmärkt att gäspa och gnägga osv. Klia sig går, men inte med tänderna, därför jag anser den inte ska vara på hela dygnet.

Och varför han blir fet trots att han är ung? Enkelt, han är fruktansvärt lättfödd och får i sig mer än han behöver. Han behöver MINDRE ÄN 40 MJ/dygn..

Hamnade hålet på fel ställe när munkorgen var för liten? Min häst kan äta om jag matar honom som sagt, men han lyckas inte beta.

KL

Jag har ingen erfarenhet av detta alls men måste lära mig.
Det verkar som om Globus är den som fungerar bäst.
Kan de äta någonting med den om de går i en hage med minimalt med gräs. alltså superkorta grässtrån?
Hur mycket kan man räkna med att de lyckas få i sig om man tex jämför med att de går utan?

Och till den som undrar varför den ska användas i en hage med redan lite gräs så har hästen haft fång under vintern och jag skulle vilja få ut henne lite mer i hagen.

Inget att skylla på? Vad ska vi göra? Förgifta gräset så att både gräset o hästarna dör? Vi är jäkligt glada att gräset faktiskt växer för vi behöver den marken vi har och det gräset där finns..
Våra hästar har inte en chans i världen att kunna äta gräset i hela hagen i den takt det växer o tur är väl det för då skulle de vara döda allihop.
Vad är en vinterhage för dig eftersom där tydligen ska vara mindre gräs i en sån? Här växer gräset på båda sidor staketet oavsett vad vi kallar hagen.
Vad är det som är schystare med att låta hästen gå i en hage och inte äta gräs, än att dne får gå i gräshage och äta mindre mängd gräs?
Fast å andra sidan så är nog inte mina hästar hästar då, för de livnär sig uppenbarligen väldigt bra på ingenting alls som du kallar det. Men huvudsaken är att mina hästar är nöjda och håller sig friska i alla fall sen får andra tycka vad de vill.

Gräset måste vara högt nog att nå igenom hålet i botten, och så lite till, så det finns något att bita av. Så på hyperkort gräs går det inte, nej.

Här är en bild, från september, hade ingen bra tidigare. Det är alltså HÖSTGRÄS det där, och det är till 75% ogräs.

Ponnyn var fet som en gris på det där..

Dessutom som mumin sa - med en vettig beläggning hästar/vettigt tryck på marken, så hinner de inte äta jordrent, det är därför gräsfri hage innebär liten hage.

Thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 553
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 213
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 922
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 129
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka