Sv: Rida gravid?

Alltså det är väl upp till var och en självklart, men själv kände jag inte att jag ville riskera något. Min häst är annars väldigt snäll och inte bråkig, men kan som dom flesta hästar va lite busig ibland.
Jag red inget från att jag fick veta att jag var gravid. Hade ju kunnat köra på ändå och det kanske hade gått bra, men det var inget jag vågade chansa på.

Saken är ju ändå, även om man känner sin häst utan och innan, så KAN det hända något oförutsett nån dag!!Alla hästar kan väl ändå bli rädda eller busiga i någon situation :confused:
Det man får tänka på är väl ändå om man skulle kunna förlåta sej själv om man rider, något händer och man får missfall... vill man riskera sitt barn bara för att man inte vill ha ett uppehåll i ridningen...??

Så känner jag, men det får man väl som sagt bestämma själv...
 
Sv: Rida gravid?

Jag red fram till beräknad datum. På den tiden mest dressyr men även lite hoppning. Blev aldrig tillsagd av någon läkare eller barnmorska att jagi nte skulle rida. Red både islandshästar och halvblod. Red dock inga hästar jag inte kände. Blev sjukskriven i 6 mån pga lågt blodtryck, slutade då rida under två veckor. Men jag fick så ont i ryggen av att inte rida så min barnmorska sa till mig att börja rida igen. Jag mådde jätte bra av ridningen hela tiden. Men som sagt det är upp till var och en.
 
Sv: Rida gravid?

Oden skrev:
Jag red fram till beräknad datum. På den tiden mest dressyr men även lite hoppning. Blev aldrig tillsagd av någon läkare eller barnmorska att jagi nte skulle rida. Red både islandshästar och halvblod. Red dock inga hästar jag inte kände. Blev sjukskriven i 6 mån pga lågt blodtryck, slutade då rida under två veckor. Men jag fick så ont i ryggen av att inte rida så min barnmorska sa till mig att börja rida igen. Jag mådde jätte bra av ridningen hela tiden. Men som sagt det är upp till var och en.

Jo precis vad jag tror. Man behöver ju musklerna för att orka bära barnet. jag har dessutom ont i ryggen och rider iinte jag på några dagar gör det ondare... Självklart kommer ju inte heller jag hoppa upp få någon häst jag inte känner, nää jag håller mig till min lilla raggsocka=)
 
Sv: Rida gravid?

Hur tänker du på första tiden efter att du har fått barnet? Vad ska du göra av hästen då? Har du häst hemma på gården eller någon annanstans? Har du någon som tar hand om den eller hur gör du?
 
Sv: Rida gravid?

Varför skulle det vara ett problem att ta hand om hästen när man har fått barn? Min dotter var en vecka gammal när hon var med mig i stallet första gången....
 
Sv: Rida gravid?

Ja det är sant man kan ta med dem. Jag har inga barn men vi tänker försöka skaffa. Allt sådant praktiskt kan man inte sitta nu på förhand och planera, jag vet ju inte ens om det blir något barn, men det är ju bra om det kan fungera med att ta med bebisen till stallet, ridningen blir det svårare med, om man inte har någon som passar barnet medan man rider en 45 min. Det största problemet är ju det ekonomiska, min häst kostar mig ca 6000 kr per månad, det vette sjutton hur jag ska ha råd med det om man bara får föräldrapenning. Någon som har erfarenhet av att låna ut hästen under barnledigheten?
 
Sv: Rida gravid?

Många icke-hästmänniskor inom mödravården tror att det skumpar väldigt när man rider, och avråder därför. Vi som rider vet att vi inte skumpar runt speciellt mycket.
Däremot kanske det inte är så listigt att börja rida när man är gravid.

Så länge man mår bra och inte rider vilda unghästar finns ingen anledning att sluta rida när man är gravid, så länge inte magen är i vägen. Trillar man av så landar man sällan på magen, men det är förstås bättre att stanna kvar på hästen.

Vid min första graviditet red jag sista gången den 13:e och födde den 28:e samma månad. Magen satt högt upp och rakt fram. Jag satt väl inte upp med någon större värdighet, men det var inga problem när jag väl var uppe.
Andra gången slutade jag i femte månaden pga foglossningar, annars hade jag ridit lika länge. Men då var jag å andra sidan i sadeln igen tre dagar efter förlossningen.
 
Sv: Rida gravid?

Det var en dyr häst du har.... min kommer inte ens upp i hälften av den kostnaden!

Vad gäller ridningen, så har ju barnet vanligtvis en far också, och jag tyckte personligen att det kändes helt ok att lämna barnet till honom 1-2 timmar per dygn när jag själv hade "jour" de andra 22-23 timmarna.... Men det var någonting vi hade pratat om innan vi blev med barn, och alltså var helt överens om. Måste dessutom säga att eftersom jag inte tyckte att livet med ett nyfött barn var det allra roligaste jag varit med om, så var ridningen ett underbart "andningshål" och en möjlighet att inte bara vara mamma och tillgänglig hela tiden, utan vara mig själv och göra något för min egen skull också.
 
Sv: Rida gravid?

Ja usch, det är en dyr stallplats och en dyr försäkring.... och visst, det kanske kommer att lösa sig. Den dagen den sorgen:)
 
Sv: Rida gravid?

CillaW skrev:
. Men då var jag å andra sidan i sadeln igen tre dagar efter förlossningen.

Shit det förstår jag inte hur du kunde så snart efter förlossningen :confused: alltså rent fysiskt mest tänker jag väl på... själv var knappt att jag kunde gå en liten promenad 3 dagar efter, man känner sej väl rätt mörbultad och ÖM!! Rida tänkte jag överhuvudtaget inte den första månaden i alla fall (ändå hade jag ingen komplicerad förlossning så sett), sen vågade jag inte förrän fogarna satt sej ordentligt igen, så jag väntade väl 3 månader ungefär...fast jag kanske är en liten fegis med det där jag vet inte...? :crazy:
 
Sv: Rida gravid?

CillaW skrev:
. Men då var jag å andra sidan i sadeln igen tre dagar efter förlossningen.

Shit det förstår jag inte hur du kunde så snart efter förlossningen :confused: alltså rent fysiskt mest tänker jag väl på... själv var knappt att jag kunde gå en liten promenad 3 dagar efter, man känner sej väl rätt mörbultad och ÖM!! Rida tänkte jag överhuvudtaget inte på den första månaden i alla fall (ändå hade jag ingen komplicerad förlossning så sett), sen vågade jag inte förrän fogarna satt sej ordentligt igen, så jag väntade väl 3 månader ungefär...fast jag kanske är en liten fegis med det där jag vet inte...? :crazy:
 
Sv: Rida gravid?

CillaW skrev:
. Men då var jag å andra sidan i sadeln igen tre dagar efter förlossningen.

Shit det förstår jag inte hur du kunde så snart efter förlossningen :confused: alltså rent fysiskt mest tänker jag väl på... själv var knappt att jag kunde gå en liten promenad 3 dagar efter, man känner sej väl rätt mörbultad och ÖM!! Rida tänkte jag överhuvudtaget inte på den första månaden i alla fall (ändå hade jag ingen komplicerad förlossning så sett), sen vågade jag inte förrän fogarna satt sej ordentligt igen, så jag väntade väl 3 månader ungefär...fast jag kanske är en liten fegis med det där jag vet inte...? :crazy:
 
Sv: Rida gravid?

Nerika skrev:
Shit det förstår jag inte hur du kunde så snart efter förlossningen :confused: alltså rent fysiskt mest tänker jag väl på... själv var knappt att jag kunde gå en liten promenad 3 dagar efter, man känner sej väl rätt mörbultad och ÖM!! Rida tänkte jag överhuvudtaget inte den första månaden i alla fall (ändå hade jag ingen komplicerad förlossning så sett), sen vågade jag inte förrän fogarna satt sej ordentligt igen, så jag väntade väl 3 månader ungefär...fast jag kanske är en liten fegis med det där jag vet inte...? :crazy:

Ojdå vad många inlägg det blev... :D
 
Sv: Rida gravid?

Red ca 1 vecka efter förlossningen. Gjorde kejsarsnitt. Så det var endast skritt första veckorna. Men jag hade inte alls ont. Jag försökte planera in ridningen när hon sov några dagar i veckan. Och när jag skulle rida ut så var hon hemma hos sin pappa som tyckte det var jätte mysigt att få lite tid själv med henne.
 
Sv: Rida gravid?

Upp till var och en är mitt svar. Sen beror det kanske lite på vilken häst man sitter på :angel:
 
Sv: Rida gravid?

Jag red efter fem veckor, och tyckte jag väntade jättelänge.... Den "långa" väntan berodde på att jag just då inte hade någon ridbar häst - hade jag haft det så tror jag det hade känts helt ok att rida efter 4-5 dagar. Jag var inte särskilt öm efter förlossningen - det kändes mer som att ha sprungit marathon eller något, alltså allmänt trött i musklerna, men som sagt inget som gjorde direkt ont.
 
Sv: Rida gravid?

Mow skrev:
Hur tänker du på första tiden efter att du har fått barnet? Vad ska du göra av hästen då? Har du häst hemma på gården eller någon annanstans? Har du någon som tar hand om den eller hur gör du?

Ja än är jag inte gravid så jag har ju lite tid på mig. Jag kommer inte göra mig av med hästen i alla fall. jag delar häst med min mamma men just nu har hon så ont i ryggen att hon inte kan rida men hon ska få behandling. och jag kommer försöka börja rida så fort som möjligt efter förlossningen. Man kan ju skaffa en medryttare åxå i värsta fall.. Jag har honom i ett inackorderingsstall men min dröm är att ha egen gård så jag kan ha honom hemma.
 
Sv: Rida gravid?

Mow skrev:
Ja det är sant man kan ta med dem. Jag har inga barn men vi tänker försöka skaffa. Allt sådant praktiskt kan man inte sitta nu på förhand och planera, jag vet ju inte ens om det blir något barn, men det är ju bra om det kan fungera med att ta med bebisen till stallet, ridningen blir det svårare med, om man inte har någon som passar barnet medan man rider en 45 min. Det största problemet är ju det ekonomiska, min häst kostar mig ca 6000 kr per månad, det vette sjutton hur jag ska ha råd med det om man bara får föräldrapenning. Någon som har erfarenhet av att låna ut hästen under barnledigheten?

Medryttare då? då kan du ju fortsätta rida och du får avlastning samtidigt som det blir lite billigare om medryttaren betalar en del...
 
Sv: Rida gravid?

CillaW skrev:
Så länge man mår bra och inte rider vilda unghästar finns ingen anledning att sluta rida när man är gravid.

Min pålle är 5 år och riden i ca 9 månader men snäll än så länge, men envis som en åsna=) jag har haft min häst sen han var två år och jag tycker att jag känner honom ganska bra. visst alla hästar kan bli rädda. Men min kille är otroligt lugn och orädd. Men visst kan det hända att han hoppar till för att få lite action men han gör inga stora rörelser så man följer bara me, fast me en stor mage kanske man inte e lika smidig och följsam=)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 315
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 587
IT & mobiler Tänkte försöka skaffa en hemsida till en mindre kennel. Önskar en ren design med inte alltför mycket detaljer. Lättnavigerad. Någon...
Svar
5
· Visningar
326
Senast: Lyan
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 363
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp