*Gravida eller planerar barn hästägare*

viv

Trådstartare
Även ni med barn är självklart välkomna att diskutera ;)

Vill veta allt som går att veta om att ha häst samtidigt som man är gravid eller har små barn. Hur har det varit och hur är det för er? Har ni klarat av att ta hand om hästen/hästarna själva? Hur länge har ni klarat rida och hur har ridningen efteråt påverkats? Hur ser eran vardag ut? Har ni en förstående partner? Är ni ensamstående?

Berätta och diskutera allt allt allt :bump:
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

Jag varken planerar eller väntar barn ännu, men jag tror du får bättre svar om tråden läggs på Förälder istället :)
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

Det finns ganska många trådar i detta ämne här, bläddra lite bakåt så lär du hitta dem. :idea:
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

Väntar mitt andra barn och är hästägare. Jag har däremot valt att sälja henne nu, hon är inte hästen som passar en småbarnsförälder. Hon vill vara prio 1 och aktiveras mycket mer än vad jag kan. Det är ju ganska svårt att rida ut och ta barnet med sig.

Jag red sista gången 10 dagar före förlossningen, eller jag åkte nog mest runt med den stora magen slog i framvalvet så fort jag travade ;)
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

jag är hästägare och gravid, dock rids inte hästen.
Däremot jobbar jag med hästar och rider fortfarande mella 3-5 per dag, men nu i v24+1 börjar jag bli lite mer försiktig, men det funkar fortfarande. Utöver ridningen gör vi ju allt annat som har med hästägande att göra och det är inga problem och käns inte heller som det kommer bli det, dock så ha jag hittils haft en oförskämt bra graviditet,allt hänger nog på hur man mår.
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

Hej!

Har en son på 20 månader och är nu gravid med nästa (v. 25).

Tycker det har funkat över förväntan att kombinera med hästägandet!

Under förra graviditeten tömkörde jag och körde bara vilket gick jättebra. I slutet åkte mitt sto på inridning för att komma hem ett litet tag innan min förlossning. Efter det blev det mest allmän skötsel och pyssel några månader innan vi tog upp körningen igen.

Denna graviditet har jag stoet utlånat och har bara en 2-åring under inkörning att behöva lägga tid på, vilket också fungerat bra att kombinera med graviditeten, sedan mitten av maj har hon dock sommarlov och jag räknar inte med att göra så mycket mer än att ta med henne på släp efter en äldre häst några ggr i sommar samt få henne visad på premiering (vilket jag lejt bort) förrän vi tar upp inkörningen igen längre fram i höst efter förlossning. Då får jag också hem mitt äldre sto som jag hoppas komma igång att både rida och köra.

Så har som sagt inte så mkt erfarenhet av just graviditet och ridning, utan har ju fördelen att mina hästar främst är körhästar och att den ena är unghäst som inte behöver lika mkt aktivering som en vuxen häst. Är sambo men i princip alla stallsysslor har jag gjort själv fram till dagen innan förlossning samt någon vecka efteråt. Har också varit hemma länge med sonen och haft goda möjligheter att kombinera såväl skötsel som motionering av hästarna med denna tillvaro (hunnit med enklare övningar på gårdsplanen när han sovit t ex).
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

jag har två medryttare som tar hand om min häst både under graviditeten och nu, jag är väl hos hästen de dagar inte de kan som är 1-2 dagar i veckan. det går jätte bra, känns ibland lite tungt att jag inte har mer tid. men han blir väl omhändertagen ändå och värkar inte lida :)
min karl ger inte mycket för hästar han är livrädd för dem, men han förstår ändå att det tar tid och kostar pengar och att jag vägrar sälja min häst :) han har inge val mer än acceptera :)

nu red inte jag något före graviditeten pga övervikt men ja hade grym foglossning så ja tror inte ja hade klarat av att rida speciellt länge


men ja tycker de funkar bra att ha häst och vara gravid/ha barn :) än så länge (Elias är bara 2 månader) hehe
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

Hej så här resonerade jag när jag blev gravid. Jag blev gravid för lite drygt ett år sedan och hade jätte mycket ångest för hur jag skulle göra med min häst. Graviditeten var planerad, men jag trodde inte att det skulle ta sig så fort då jag börjar bli lite äldre och många i min omgivning hade svårt att bli gravida. Eftersom jag mådde illa hela graviditeten och blev deprimerad flyttade jag hästen till en kompis för att hon skulle hjälpa mig att sälja honom. I mitt tillstånd kunde jag inte tänka klart, bara att gå ut med hunden var för mig en jätte ansträngning att ta hand om en häst kändes som en omöjlighet. Hästen är fortfarande inte såld och om jag skulle ta tillbaka honom skulle det krävas en sambo med normala arbetstider (min sambo har egen resturang och jobbar ca 70 h veckan, lågt räknat) samt ytterligare en person som skulle kunna rycka in som barnvakt på regelbundenbasis alternativ en bra medryttare.
Jag beundrar alla som lyckas med att ha både häst och barn, men i min verklighet fungerar det inte. Jag har vid flertal tillfällen tagit med bebisen till stallet och han sover bra på vägen dit men han har ett sjätte sinne och vaknar så fort jag försöker göra något med hästen som longering, borstning osv.
Så tänkte jag under min graviditet och ny som småbarnsförälder.
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

Jag är gravid i v 29 och har precis insett att gårdagens ridur var den sista innan förlossningen... Känns lite tungt, men jag får tömköra och göra sånna saker istället.

Det jag undrar över är hur tiden ska räcka till när väl barnet har kommit.
Hur fixar man tex utsläpp av hästar när man står inhyrd i ett stall och pappan jobbar?
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

Står i kollektivstall, 7 insläpp och 7 utsläpp varje månad. Rasmus har följt med till stallet och parkerad i ett hörn medans jag tagit ut alla 15 hästar. Ibland har jag varit själv och ibland har vi varit 2 och 2.

Nu senaste 1½ månaderna har vi gått upp tidigt och ätit frukost, sen har jag ridit innan utsläppet och sen plockat ut hästarna. Sopat stallet och mockat åt min häst.
Har jag bråttom sitter han i vagnen hela tiden. Vilket rör sig om 2-2½ timmar. Annars så stänger jag stalldörren när hästarna gått ut så får han springa lös i stallet medans jag mockar och sen hjälper han mig och göra höpåsar och kraftfoderhinkar :love:

Alla andra i stallt brukar fråga hur mkt lugnande jag ger honom i gröten till frukost ;) Men han har ju vart med så sen han var 1 månad. Han vet att jag inte försvinner när jag går ut med 2 hästar och han vet att det går fortare om han sitter snällt.
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

Jag har det såhär lyxigt. Jag rider min kompis häst. Hon tar hand om all skötsel som mockning och fodring, jag kommer när det passar och hon passar mitt barn medan jag rider!

Jag har två egna hästar också men de går på lösdrift här hemma och klarar sig själva. Hade aldrig haft tid att sköta dem installade. Nu väntar jag nr 2 och har redan tappat intresset för ridningen (under graviditeten) för jag vet ändå att det inte kommer bli nåt seriöst i år. Så hästipållen får vila fram tills januari, då kan jag väl inte hålla mig längre! Min son är 18 månader och älskar att sitta framför mig på hästen!
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

*kl*

Passande tråd! Sitter och är bitter över att min motivation är boooorta!! Har två hästar hemma på gården och det funkar kanon med mockning, skötsel och så men motivation för ridning! Är i vecka 19 och har dessutom en lite bråkig häst så det är väl det som gör det oxå, hoppas iaf kunna rida ett tag till. Skulle vilja få till en bra galopp innan jag lägger ner lite. Saga som hon heter är 5 och sen så hon gillar inte galopp än utan surar ihop ibland och jag skulle vilja få igenom det innan jag börjar jobba mer från marken istället för ryggen.

Har inte tänkt ha ngn medryttare eller så utan tänker fortsätta tömköra mm så länge jag kan innan förlossningen och sen får hon helvila någon månad, ger henne inte nån sommarvila nu.

Jag skulle verkligen vilja höra hur ni andra pallar med och hur det går med motivation osv... :)
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

Jag har en unghast, nyss fyllda 3, och tvillingflickor som ar 17 manader. Det funkar bra, darfor att hasten mest gatt pa losdrift forutom de senaste tre manaderna da han varit pa inridning. Sa JAG gor alltsa inte sarskilt mycket :D

Jag hade en aldre hast tidigare som jag haft i 7 ar men salde nar tjejerna var 6 manader, INTE pga av dem utan av andra orsaker. Sen kopte jag unghasten. Men maste erkanna att det ar ratt skont att inte behova tanka pa att trana, tavla osv :)
Han ska sta kvar dar han ar nu till arskiftet och sen flyttar jag honom narmare (i dagslaget kan jag bara aka dit 1-2 ggr/v). Men aven da lar jag behova fullskotsel ett par ar till, for annars kommer jag inte hinna med nagonting...
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

Jag red fram till v 29, men det blev ganska lugnt i slutet. Är nu i v 34 och tar fortfarande hand om hästen utan problem (nu är det ju lite mindre också eftersom hon går på bete).
Jag längtar dock efter att komma igång och rida lite till hösten igen. Jag hade inte velat ha barn själv utan en pappa som kommer ta ett stort ansvar.
Jag tror inte att det kommer bli något problem att kunna komma iväg och rida några kvällar i veckan när han kommit från jobbet. Sen får vi se hur det blir men jag tror att det går fin-fint att kombinera barn och häst om man bara vill....:laugh:
 
Sv: *Gravida eller planerar barn hästägare*

Eftersom jag inte har bråttom med hästen har jag lagt ner helt. Ägarens dotter rider lite nu när hon har sommarlov men hennes intressesvep brukar vara korta. Hästar dör inte om de får vila. I vårt fall har det faktiskt känts mycket bättre när jag börjat rida igen, hon har verkligen mognat och kommer fortfarande ihåg allt.

Vi funderade på att betäcka men ägaren hade inte råd just nu, så Ginny får gå och skrutta fram till januari (då min motivation alldeles säkert är på topp igen)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 886
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 627
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 420
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 666
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp