Jag har fått 11 mm sedan sista april :arghh:
Sydöstra Småland delen av landet där det aldrig regnar :(
Du har också upptäckt det, förstår jag...
Jag har ingen regnmätare men min känsla är att jag nog inte ens har fått så mycket...

Här skördar vi hö för fulla muggar. Dvs, letar reda på o-slagna gräsplättar och tar in det manuellt. Förutom att jag får ett par rundbalar pressade idag - svårt att gissa hur mycket, men det borde vara 2 - från en träda vi slagit en del av. Har dubbelt så mycket kvar att slå, fast det får vänta några dagar eftersom de faktiskt hotar med regnskurar om några dagar...
 
Du har också upptäckt det, förstår jag...
Jag har ingen regnmätare men min känsla är att jag nog inte ens har fått så mycket...
I år måste vara det torraste på väldigt länge :crazy: framförallt maj månad
Jag måste börja fodra med hö nu för det finns inget bete kvar :( och de regnskurar SMHI pratar om lär väl knappast innehålla några mängder
 
Här är det vanligt att en bal ställs ut i hagen. Hästarna väljer det godaste och drar ut och trampar ner resten.

Blir provocerad när man läser kommentarer från folk som minsann tänker fortsätta att ha sina på fri tillgång så de kan äta 30 kg/dygn när andra får slakta sina djur.

Jag känner att det många gånger ligger lite lathet bakom också. Värst är de som ställer ut en stor rundbal och gör ett par hål i plasten som hästarna får äta ur. Ingen som kontrollerar fodret efter mögel etc..
 
Här är det vanligt att en bal ställs ut i hagen. Hästarna väljer det godaste och drar ut och trampar ner resten.

Blir provocerad när man läser kommentarer från folk som minsann tänker fortsätta att ha sina på fri tillgång så de kan äta 30 kg/dygn när andra får slakta sina djur.

Ja eller hur!
 
Blir provocerad när man läser kommentarer från folk som minsann tänker fortsätta att ha sina på fri tillgång så de kan äta 30 kg/dygn när andra får slakta sina djur.
:eek:
Är det verkligen folk som fortfarande tänker så efter allt som har skrivits och sagt i nyheterna? Tycker jag läser varje dag om att det verkligen är en krissituation i Sverige nu? Men det verkar inte gå in hos alla tydligen :confused:
 
Också läst en del som tänker fortsätta med fri tillgång. Jag förstår de som t ex har magsårshästar eller andra anledningar där det kan vara viktigt med fri tillgång, men om det bara är mer allmänt ”mina hästar mår bäst så” tycker jag att man kan tänka om i år.

Min ena har alltid gått på fri tillgång (unghäst) men i år blir det begränsat även om jag gärna skulle gett båda mina fri tillgång.
 
Här är det vanligt att en bal ställs ut i hagen. Hästarna väljer det godaste och drar ut och trampar ner resten.

Blir provocerad när man läser kommentarer från folk som minsann tänker fortsätta att ha sina på fri tillgång så de kan äta 30 kg/dygn när andra får slakta sina djur.

Fast det är sällan så ”bara” ställa om heller. Mitt stall har fri tillgång på lösdrift. Minst hälften av hästarna skulle behöva begränsat. Spill är i princip inget dock. Foderhäckar och nät.

Men att sluta med fri tillgång skulle innebära dels att någon måste hålla på och fodra minst fyra ggr per dag. Samt att vissa hästar skulle rulla fram ändå då de skulle proppa i sig de andras mat. Dessutom skulle de behöva äta på mark och det skulle även bli mer bråk med hungriga hästar vid fodringar.
 
Det där är ju högst onödigt :crazy:
Är det någon du känner?

Två stall jag stått i detta år.
Ena lösdrift där de drar ut fodret och sen trampar ner det i leran. Andra fri tillgång på box där merparten hästar är alldeles för feta och fint hö dras runt i boxarna och bajsas/kissas i
 
Två stall jag stått i detta år.
Ena lösdrift där de drar ut fodret och sen trampar ner det i leran. Andra fri tillgång på box där merparten hästar är alldeles för feta och fint hö dras runt i boxarna och bajsas/kissas i
Det där är bara så ledsamt att höra :mad: Så onödigt
Visst det är smidigt med fri tillgång men det måste ju inte innebära en massa spill
 
Fast det är sällan så ”bara” ställa om heller. Mitt stall har fri tillgång på lösdrift. Minst hälften av hästarna skulle behöva begränsat. Spill är i princip inget dock. Foderhäckar och nät.

Men att sluta med fri tillgång skulle innebära dels att någon måste hålla på och fodra minst fyra ggr per dag. Samt att vissa hästar skulle rulla fram ändå då de skulle proppa i sig de andras mat. Dessutom skulle de behöva äta på mark och det skulle även bli mer bråk med hungriga hästar vid fodringar.

Har man inget spill känns det ändå mkt mer okej :)
 
Har man inget spill känns det ändå mkt mer okej :)
Ja och jämför jag med grannstallet där de fodrar så de hästarna äter på mark. Dvs på lera och bajs och fan och hans moster. (Det kastas över stängslet när det fodras). De har inte mkt spill i hagen för hästarna som är lägst i rang är så hungriga så de rensar. Men de har massa spill runt balarna och på väg till hagen.

”Mitt” stall så foderhäckar och finmaskigt nät så minimalt med spill. Men som sagt minst hälften av hästarna skulle behöva begränsad giva. Pratade om att ha dubbla nät för de lättfödda men det går inte dela flockarna så då några valacker inte funkar så bra med ston tyvärr.
 
Det är jättestor skillnad. Jag bor ju så långt upp i Halland som man kan och vi har ju haft betydligt mer regn här än södra Halland.
Det är inte så svårt att ha fått betydligt mer regn än södra halland eftersom vi har fått typ 2 mm sen slutet av april. :meh:. Men igår hade vi i alla fall skugga, eftersom det var molnigt.
 
Min ena kommer ha fri tillgång i vinter. Men en bal i hagen räcker exakt lika länge som om jag väger och ger portioner. Det är nog inte så vanligt att det är så med henne. Har höhäck och eventuellt "spill" packar jag påsar av till den andra. Men kommer nog ställa ut bal senare än vanligt, så det är tjäle och snö innan balen åker ut, för att minimera spill som trampas ner.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 909
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 922
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp