SMHI har ökat på regnet sedan i eftermiddags
Screenshot_20180708-220557_SMHI Vder.jpg
YR säkrar upp med att det kommer mellan 1,5 till 15mm regn.
 
Nu ska det ju komma in ett rejält oväder i Värmland och som sedan ska dra vidare ner till västkusten så förhoppningsvis kommer Halland att få så de klarar sig fodermässigt.
När jag går in på smhi och skriver min ort så syns inte en regndroppe de närmaste 10 dagarna. Hoppas det är fel. Bor just i södra halland och allt är sönderbränt här som inte vattnas med maskin.
 
Nu har jag fått besked från min foderleverantör att jag, med största sannolikhet, kommer att få hem hela den mängd hösilage som jag har beställt. Och de kommer troligen inte att höja priset i år. Härligt besked :D.
Nu ska jag bara checka med grannbonden om han kommer att pressa någon halm i år. Hoppas det - jag brukar ge halm för att dryga ut hösilagegivan till mina lättfödda hästar.
 
Jag verkar som tur är ha hösilage så jag klarar hästarna utan problem. Min vanliga leverantör har bara ett fåtal egna hästar och säljer det mesta vilket gör att jag som stamkund får det jag behöver. Min vanliga höleverantör verkar dock knappt fått in till sina egna hästar. Men min hyresvärds föräldrar tar hö och dom verkar ha lyckats få till en andraskörd så ska jag kunna få köpa också. Med rådande väder så känns det som att det bara är att köpa på sig allt av bra kvalitet som går att få tag i. Blir det alldeles för mycket så känns det inte som några stora problem att sälja det vidare.

Dock så har jag på allvar börjat ta tag i projekt inkörning med unghästen och ska börja leta efter en hästdragen slåtterbalk. Vår manuella på landet har bestämt sig för att den är utarbetad och gått och dött så vore kul om det kunde göras med häst istället. En "ny" slåtterbalk måste ändå införskaffas och en hästdragen borde gå att använda efter fyrhjulingen tills hästen är ok med den.
Leker till och med lite med tanken att skaffa ett föl av bruksras någon gång i framtiden så att det senare går att sköta vår lilla hobbyodling/skogsbruk med hästkrafter.
 
Jag verkar som tur är ha hösilage så jag klarar hästarna utan problem. Min vanliga leverantör har bara ett fåtal egna hästar och säljer det mesta vilket gör att jag som stamkund får det jag behöver. Min vanliga höleverantör verkar dock knappt fått in till sina egna hästar. Men min hyresvärds föräldrar tar hö och dom verkar ha lyckats få till en andraskörd så ska jag kunna få köpa också. Med rådande väder så känns det som att det bara är att köpa på sig allt av bra kvalitet som går att få tag i. Blir det alldeles för mycket så känns det inte som några stora problem att sälja det vidare.

Dock så har jag på allvar börjat ta tag i projekt inkörning med unghästen och ska börja leta efter en hästdragen slåtterbalk. Vår manuella på landet har bestämt sig för att den är utarbetad och gått och dött så vore kul om det kunde göras med häst istället. En "ny" slåtterbalk måste ändå införskaffas och en hästdragen borde gå att använda efter fyrhjulingen tills hästen är ok med den.
Leker till och med lite med tanken att skaffa ett föl av bruksras någon gång i framtiden så att det senare går att sköta vår lilla hobbyodling/skogsbruk med hästkrafter.
Höj nivån, kör du par så behöver inte hästen vara dedikerad draghäst. Bra idé jag var just i ladan och grävde på något slåtteraktig. Ser illa ut dock. Jag har halm så jag arbetar på min nervositetsnivå inför andraskörd av Hö/ hösilage. Min största oro att köpa random hösilage är eventuell klöver. Kanske överdrivet men...
 
Outat i fb-gruppen till mitt område att det saknas hö och ber ägare av lite större marker/tomter att låna ut till bönder. Det verkar som om vissa försöker där i alla fall och det känns bra. Hörde att kommunens här är taget.
 
I morgon ska jag få hem hö :) tack och lov.
Skulltorkat rundbalshö fick det bli, småbalar blev alldeles för dyrt i år om det ens fanns några :crazy:
Och jag måste nog börja fodra med hö för regnar gör det ju inte och SMHIs prognos säger bara några enstaka mm de närmsta tio dygnen och det hjälper knappast :(
 
Regnade hos oss igår! Inga mängder men allt är välkommet. Har ingen regnmätare men det var vatten i pölarna på grusvägen i morse och det verkar ha kommit en skur under natten med. Vi fick ju dock regn 17 juni och lite vid midsommar så vi har det inte så illa som många andra. Här blir det nog en andraskörd nu när det kom lite regn. Stora delar av V götaland och norra delen av västkusten fick väl rätt mycket regn igår också?
Det vankas också lite lite duggregn i eftermiddag samt lite mer på söndag här.
 
Här kom inget regn, södra halland. Några mörka moln svepte förbi men de höll hårt i dropparna. Smhi säger inget regn de närmaste 10 dagarna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 441
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 078
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 944
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 010
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp