Pratat med två bönder idag, västra Götaland. Ingen av dem tror att det kommer att bli en andraskörd för dem.
 
letar hö nu och är inte lätt. Känns rätt hopplöst faktiskt fastän jag är redo att åka ganska långt för att hämta. Tur är att det finns bete som kommer räcka 1 månad till i alla fall...
 
Var hittar man bra en lie? Har du något tips?

http://www.liemats.se/forsaljning
https://www.slattergubben.se/slatter
http://www.lieorv.se/
Kjell Gustafsson från Ängagärdets Natur och Kultur i Växjö (hittar ingen hemsida, men tror det går att ringa, säljer i vart fall på kurserna han håller; slipade liar)

http://www.lienatverket.se/ (titta under kunskapsbank för instruktionsfilmer på nätet och nedladdningsbar handbok)

Den ska passa din längd och bladet ska vinklas vid fästet så det ligger rätt mot marken när du håller den (=lätt att jobba, skär långt ner, men utan att fastna i marken)

Viktigt val: ett blad som slipas eller ett som knackas.
 
På sydöstkusten i Skåne har det regnat 9 mm sen 23 april. Jag köper hösilage för mer än dubbelt så mycket pengar men vad gör man. Hästarna måste ha mat. Inget regn i sikte. Hemskt är det.
 
Jag har ev fått tag i ensilage, utan analys så vet inte ts men det ska vara torrt för att vara ensilage.
Funkar det? Ngt jag behöver tänka på? Vi har alltid fodrat med hö eller hösilage med hög Ts.
 
Jag har fått tag på allt grovfoder inför vintern (Uppsala), funderar på att slå delar av beteshagen (50% är slagen redan) och Sälja höet. Trots noll regn så är hagarna gröna så betesmängden är inget problem.

Fick köpa delar av vinterfodret för tre ggr vanliga priset men tar igen det ngt på att jag kan sälja höet rätt dyrt också. Blundar inför det faktum att vi även köpt hömaskiner, då blir hästbudgeten inte lika rolig😱
 
Jag har fått in nästan allt jag velat, 15 storbal, behov av 20 eg men har 40-50 småbalar á 30-40 kg så det borde räcka. Min bonde har nyligen slagit första skörden så förhoppningsvis får han in en andraskörd och då kan jag köpa mer. Jag har mycket bete kvar också så är ganska lugn. Min bonde tar fortfarande bara 400 kr balen för 4-500 kg balar så det är nästan pinsamt billigt, erbjöd mig att betala de dubbla men nej, han har sagt 400 kr sa han... :o
 
Här i Västra Götaland varnades för skyfall igår, inte en droppe regn kom det i mitt område. Gick omkring och inspekterade medryttarhästens hage idag och det finns fortfarande kvar att beta av. Stallet har lite egen mark där de tog grovfoder två veckor före midsommar, där är det nu ca 5 cm högt men fortfarande relativt grönt. Bonden som slår åt dem har även sålt några extra balar till stallet för säkerhets skull då han inte har egna djur. Men det som finns nu ska räcka. Känns skönt.
 
En fråga, Jag har på mitt loft liggande en hel del halmbalar som bara ligger. dem är väl ett par år gamla minst så kanske inget foder direkt men tror ni jag borde lägga ut det som strö? Så slipper ju folk använda ny halm till det. Eller är det bara skit som likabra kan ligga kvar?
 
En fråga, Jag har på mitt loft liggande en hel del halmbalar som bara ligger. dem är väl ett par år gamla minst så kanske inget foder direkt men tror ni jag borde lägga ut det som strö? Så slipper ju folk använda ny halm till det. Eller är det bara skit som likabra kan ligga kvar?
Är det fräscht och dammfritt är det ju inga problem. Däremot ser jag ett stort problem med de som säljer/ger bort/tar emot/köper flera år gammalt hö och halm som uppenbart är dåligt. Dåligt strö eller dåligt foder ska ju inga djur ha.
 
Är det fräscht och dammfritt är det ju inga problem. Däremot ser jag ett stort problem med de som säljer/ger bort/tar emot/köper flera år gammalt hö och halm som uppenbart är dåligt. Dåligt strö eller dåligt foder ska ju inga djur ha.
Jag använder det till tupparna och skakar man ut det så dammar inte överdrivet mycket mer än vad vanlig halm kan damma. Men då har jag visserligen bara tagit nån enstaka bal precis vid luckan/hålet upp. Vet inte hur det ser ut längre in.

Men då ska jag nog höra med kobönderna här bredvid och se om dem har användning för det.
 
En bekant till mig tror fortfarande att hon kommer få sina 50 balar från leverantören, försöker prata med henne så hon förstår att första skörden endast gav 7 balar och innan höet kommer till henne så ska det mat till bondens stall och en hel ridskola. Hon vägrar ta in det och jag förstår hur hemskt det är att veta att ens bästa kompis kanske får gå hungrig. Själv har jag min häst i bondens stall så vi har hö till i vinter.
 
En fråga, Jag har på mitt loft liggande en hel del halmbalar som bara ligger. dem är väl ett par år gamla minst så kanske inget foder direkt men tror ni jag borde lägga ut det som strö? Så slipper ju folk använda ny halm till det. Eller är det bara skit som likabra kan ligga kvar?

De fungerar som foder med om det är fräscht. Min fröken äter 50-50 årshö och flera år gammal halm (med viss gräsinblandning) just nu.
 
Visst var här några som skulle börja hamla? Vi har en rätt lång radda med pil som vi behöver klippa till litta. Kan vi lämna det till bönderna som foder eller är pil giftigt??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 904
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 916
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp