Jo men jag tänker på bönder som redan har maskiner.
Det här är mer en allmän reflektion kanske, men många kommuner har ju upplåtit sina ytor för slagning. Dock får det grovfodret inte säljas utan bara användas till egna djur. Undrar om fler ytor skulle bli slagna om fodret även fick säljas. Tänker på bönder som har utrustning men kanske fått in tillräckligt för sina egna djur.

Många ytor som upplåtits (av andra än kommuner) verkar också vara svåra att slå, speciellt med moderna maskiner. Det handlar om handarbete med lie om det ska funka så som jag förstått det.
 
Det här är mer en allmän reflektion kanske, men många kommuner har ju upplåtit sina ytor för slagning. Dock får det grovfodret inte säljas utan bara användas till egna djur. Undrar om fler ytor skulle bli slagna om fodret även fick säljas. Tänker på bönder som har utrustning men kanske fått in tillräckligt för sina egna djur.

Många ytor som upplåtits (av andra än kommuner) verkar också vara svåra att slå, speciellt med moderna maskiner. Det handlar om handarbete med lie om det ska funka så som jag förstått det.

Många knepiga små ytor kan också vara problematiska för skären. Min pappa slog en hage nu som inte slagits på länge och där var fullt med mullvadshögar. Han körde sönder knivarna flera gånger och fick laga, på ett litet gärde som max är en hektar om ens det. Man kan ju höja upp balken men det kanske inte alltid går att förutse och man vill ju såklart slå så mycket gräs som möjligt.

Hans balmaskin är sönder men han har snart kört in sju ton för hand. Dock kunnat slå, vända och stränga med maskiner. Men att lasta och lasta av för hand är inget litet jobb. Slagit en del med lie också på småplättar där han normalt hade kört med gräsklipparen men istället låtit det växa sig högt i år. Alla bäckar små...
 
Kan uppdatera er om att såhär såg mitt korn ut i morse, då 48 h sedan jag la dem i vatten!
När jag åkte hemifrån så hade de flesta börjat skicka iväg "grässkotten" och inte bara rötterna med!
 

Bifogade filer

  • 20180711_061621.jpg
    20180711_061621.jpg
    328,2 KB · Visningar: 54
Tja, jag har panik, jag har knappt 3 veckor kvar på mitt foder, bonden drog in all leverans igår. Jag har ringt 30 leverantörer i Sverige, ingen har. Nu har jag kontaktat både Irland och Danmark. Ja jag har panik. Jag har fånghäst.

You and me both :( Har använt nästan hela första veckan av min semester till att raggafoder högt som lågt. Försöker hänga med importvågen men inget svar. Det är oroväckande att höra att kvaliten skulle vara dålig för vi som är desperata kommer ju bli tvungna.
 
Jo men jag tänker på bönder som redan har maskiner.

Fast det som är svårt. Dels är nya maskiner stora men ffa vill ingen köra sin slåtterkross på uppväxt mark av risken slå i sten. Mkt enklare med slåtterbalk men de är skrotade.

Min bror har påslagen mark men ingen vill slå den med maskin pga risken gå i sten :/ Trots att man skördat där för 20 år sen, dvs det går fint.
 
De flesta hästägare har ju även heltidsjobb och hästen inackorderad, det finns varken tid eller resurser att gå i dikena och slå för hand för majoriteten. De flesta har nog inte ens hållit i en lie och än mindre har tillgång till någon.
 
You and me both :( Har använt nästan hela första veckan av min semester till att raggafoder högt som lågt. Försöker hänga med importvågen men inget svar. Det är oroväckande att höra att kvaliten skulle vara dålig för vi som är desperata kommer ju bli tvungna.
Varför skulle kvaliteten på importhö nödvändigtvis vara dålig? Det finns nog många bra leverantörer i andra länder också, misstänker jag.
 
Om man klipper gräset med eldriven trimmer, går det då att ge till hästar utan att det är någon fara? :o Dum fråga kanske men man ska ju inte ge sånt man klippt med gräsklippare.
 
Varför skulle kvaliteten på importhö nödvändigtvis vara dålig? Det finns nog många bra leverantörer i andra länder också, misstänker jag.
Den behöver inte vara dålig tänker jag, men svårare att kontrollera innan köp, kanske?

Har läst att det har varit torrt på fler ställen i Europa och att det inte bara är i Sverige det är brist, är antagligen lättare att exportera dåligt hö om man inte har rent mjöl i påsen. Bara en teori dock, vore intressant att se någon tidning göra en sammanställning av importhö och kvalitet sedan.
 
Den behöver inte vara dålig tänker jag, men svårare att kontrollera innan köp, kanske?

Har läst att det har varit torrt på fler ställen i Europa och att det inte bara är i Sverige det är brist, är antagligen lättare att exportera dåligt hö om man inte har rent mjöl i påsen. Bara en teori dock, vore intressant att se någon tidning göra en sammanställning av importhö och kvalitet sedan.

Det från Holland är de som köpt och fått hem nöjda med iaf
 
Vet inte om det redan har varit uppe i tråden, men vad KOSTAR det egentligen att producera ett kilo torrhö?
Hur långt är ett snöre?
Det beror ju på hur det odlas, skördas, torkas och förvaras...

Detta har jag tagit in den här veckan, från ett litet skifte som varit hage, men är avstängt sen ett par år för att stängslet ska renoveras och det ska röjas sly.
1531337037027.png

Det är slaget med en maskindriven slåtterbalk (tänk grovgräsklippare), som man går med. Bränslekostnad kanske 20-25 kr.
Sen betalade jag en bonde från trakten 200 kr för att vända det med hövändare.
Det kördes in med häst och vagn, där vagnen lastades för hand.

Vad har det kostat? Tja, vilka kostnader ska jag ta med? Inköp av slåtterbalken, hästarna och vagnen? Inköp av extra högafflar för att kunna lasta det?
Det har också legat ute några dagar extra för att vara helt torrt när det kördes in, eftersom jag inte har någon skulltork.

Utöver detta har jag just nu 4 rundbalar med plastat hö på en annan åker, slaget likadant, vänt av en annan bonde och därefter rullat och plastat av en extern entreprenör som ändå var i byn just nu.
Kostnaden för de balarna är ca 350-400 kr/styck. (har inte fått fakturan än)
 
De flesta hästägare har ju även heltidsjobb och hästen inackorderad, det finns varken tid eller resurser att gå i dikena och slå för hand för majoriteten. De flesta har nog inte ens hållit i en lie och än mindre har tillgång till någon.

En lie går att köpa på granngården etc för en relativt billig peng och det tar max en timme att lära sig. Att slå en stund om dagen för att ge hästen i hagen är inte en för stor bedrift. Kan man inte slå med lie för att det är för tungt (som även ett barn kan bemästra) så undrar jag hur man orkar ha en häst?
 
Hur långt är ett snöre?
Det beror ju på hur det odlas, skördas, torkas och förvaras...

Detta har jag tagit in den här veckan, från ett litet skifte som varit hage, men är avstängt sen ett par år för att stängslet ska renoveras och det ska röjas sly.
Visa bifogad fil 17078
Det är slaget med en maskindriven slåtterbalk (tänk grovgräsklippare), som man går med. Bränslekostnad kanske 20-25 kr.
Sen betalade jag en bonde från trakten 200 kr för att vända det med hövändare.
Det kördes in med häst och vagn, där vagnen lastades för hand.

Vad har det kostat? Tja, vilka kostnader ska jag ta med? Inköp av slåtterbalken, hästarna och vagnen? Inköp av extra högafflar för att kunna lasta det?
Det har också legat ute några dagar extra för att vara helt torrt när det kördes in, eftersom jag inte har någon skulltork.

Utöver detta har jag just nu 4 rundbalar med plastat hö på en annan åker, slaget likadant, vänt av en annan bonde och därefter rullat och plastat av en extern entreprenör som ändå var i byn just nu.
Kostnaden för de balarna är ca 350-400 kr/styck. (har inte fått fakturan än)
Jag tänker vad en typisk kostnad är för en höproducent som gör allt jobb själv, äger alla maskiner själv och producerar några hundra ton torrhö om året. Normala år kostar väl torrhö ca 2-3 kr/kg plus moms. Är det ens rimligt att producera hö såpass billigt? Vad blir förtjänsten? Borde hö vara så billigt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 323
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 883
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 856
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp