För övrigt är jag äcklad över Falsterbo har tömt Skåne på hur mycket grovfoder som helst för sina "fina" tävlingar. Dags för att börja ta ansvar. Först Göteborgs med miljonkostnader och nu Falsterbo med Att tömma Skåne på Hö. "Hästfolk", fy Fn , seriöst? Hur fn tänker de. Fräckt

Nu är det så att Falsterbo måste enligt FEI s regler tillhandahålla hö . Det gäller för de hästar som startar internationellt. Det har ingenting med något annat att göra? Definitivt inte med EM i Göteborg , hur tänkte du där 🤔
 
Nej. Det är normalskörd för knappt två hektar mark, kanske det dubbla då ett år som detta. Det är inte mycket :)

Ja precis :) Vi brukar få in runt 9 ton på två av våra åkrar som är ca 2 ha ihop och det räcker som årsförbrukning till hästarna i vårt stall. I år fick vi in ungefär hälften mot vanligt på de två ha...
 
Jag är inne på dag 3, och de har dragit iväg 2-3 cm på höjden vid 11 tiden iaf. Mkt spännande!

Det blir ju gräs och rötter av det hela, så jag ser det inte som onyttigt så. Men mineralerna blir lite fel, så man får tillsätta kalk.

Jag gillar att det går så pass fort, 5 dagar är ju väldigt kort tid, vilket gör att jag kan odla fram 10 kg/dag väldigt enkelt i mitt hem. Gräsfrön tror jag tar längre tid, och jag tror att du behöver ge dem någon form av näring om de ska växa.
Fastän jag inte har hästar eller djur som behöver detta foder så följer jag ditt experiment med intresse! Fortsätt gärna att uppdatera :up:
 
Falsterbo har köpt 9 ton hö. Inte hela Skånes hölager.
Nej. Det är normalskörd för knappt två hektar mark, kanske det dubbla då ett år som detta. Det är inte mycket :)
Ja precis :) Vi brukar få in runt 9 ton på två av våra åkrar som är ca 2 ha ihop och det räcker som årsförbrukning till hästarna i vårt stall. I år fick vi in ungefär hälften mot vanligt på de två ha...
Fast allt är väl relativt? I NORMALA fall är det en droppe i havet, men i år är det väl en stor mängd i denna torka och foderbrist som råder?? Om jag säger att jag kan fodra mina två hästar (en a-ponny och en d-ponny) i 2,5 år (för att vara lite mer exakt) på den mängd som förbrukas i Falsterbo under en vecka så är det väl en rätt stor mängd ändå?
 
Fast allt är väl relativt? I NORMALA fall är det en droppe i havet, men i år är det väl en stor mängd i denna torka och foderbrist som råder?? Om jag säger att jag kan fodra mina två hästar (en a-ponny och en d-ponny) i 2,5 år (för att vara lite mer exakt) på den mängd som förbrukas i Falsterbo under en vecka så är det väl en rätt stor mängd ändå?

Alltså vi odlar över en miljon hektar vall i Sverige så nej, jag tycker inte det är mycket. Inte ett år som detta heller.
 
Har också varit med om att en tjej blev av med sin hage (inga hästar i som tur var) - mitt och ditt, vad är det?:mad:
Hände i mitt stall så vi åkte runt i bygden och hittade det, batteriet var det som var lättast att känna igen. Men nu minns jag inte om vi fick tillbaka stolp tråd och batteri :( för det var så länge sen. Grejen var att det var inga fattiglappar, tvärtom:devil:
 
Senast ändrad:
Jag håller helt enkelt inte med dig. Vi har sådan brist i år att vi måste importera hö. Risk finns att hästar måste slaktas. Hö stjäls från fälten:
http://www.atl.nu/lantbruk/tjuvar-skordade-ett-falt-med-ho-nar-agaren-var-bortrest/

Jag jobbar typ heltid med detta om dagarna så jag vet ;), men det finns ganska gott om gräs norrut faktiskt. Problemet är väl att Sverige är så långt så för skåningarna är Holland mycket närmare.

Själv använder jag ca 60 ton per år.
 
Jag jobbar typ heltid med detta om dagarna så jag vet ;), men det finns ganska gott om gräs norrut faktiskt. Problemet är väl att Sverige är så långt så för skåningarna är Holland mycket närmare.

Själv använder jag ca 60 ton per år.

Dessutom tror jag att de pengar Falsterbo drar in till näringen och staten vida överskrider värdet av 9 ton hö. Oändligt många gånger, till och med.
 
Jag jobbar typ heltid med detta om dagarna så jag vet ;), men det finns ganska gott om gräs norrut faktiskt. Problemet är väl att Sverige är så långt så för skåningarna är Holland mycket närmare.

Själv använder jag ca 60 ton per år.
Så du menar att djuren riskerar att slaktas i söder (det är väl inte bara Skåne som har höbrist - jag bor t.ex. i Småland) och att det finns gräs/hö i norra Sverige som skulle räcka för hela Sveriges behov? Det låter ju väldigt konstigt, måste jag säga.
 
Så du menar att djuren riskerar att slaktas i söder (det är väl inte bara Skåne som har höbrist - jag bor t.ex. i Småland) och att det finns gräs/hö i norra Sverige som skulle räcka för hela Sveriges behov? Det låter ju väldigt konstigt, måste jag säga.

Det vet jag inte men ja det tror jag. Men grovfoder är väldigt dyrt att frakta.

Det är grovfoderbrist i Värmland också kan jag lova dig. Jag är verkligen inte lugn inför vintern, men hur 9 ton till Falsterbo skulle hjälpa fattar jag inte.
 
Fastän jag inte har hästar eller djur som behöver detta foder så följer jag ditt experiment med intresse! Fortsätt gärna att uppdatera :up:
Tyvärr så möglade alltihop, så jag ska se om jag kan få tag på galler att odla på så att det luftas mer. Eller om jag hinner något ätvänligt att ha på.

Tips välkomnas!!
 
Det vet jag inte men ja det tror jag. Men grovfoder är väldigt dyrt att frakta.

Det är grovfoderbrist i Värmland också kan jag lova dig. Jag är verkligen inte lugn inför vintern, men hur 9 ton till Falsterbo skulle hjälpa fattar jag inte.
Jag var tvungen att kolla. Från Amsterdam till mitten/norra Skåne är det 914 km. Från Kramfors till mitten av Skåne är det 979 km. Jag vet inte riktigt hur mycket längre norrut än så man skulle frakta grovfoder ifrån? Så sträckan kan väl ändå inte vara det som avgör i så fall?
 
Jag var tvungen att kolla. Från Amsterdam till mitten/norra Skåne är det 914 km. Från Kramfors till mitten av Skåne är det 979 km. Jag vet inte riktigt hur mycket längre norrut än så man skulle frakta grovfoder ifrån? Så sträckan kan väl ändå inte vara det som avgör i så fall?
Utanför Luleå vet jag att några har beställt foder ifrån. Kalix har jag sett att det finns folk som sålt ifrån. Kramfors är 25 mil söder om Skellefteå. Så lägg på 50 mil till, det är inte alls orimligt.
 
Tyvärr så möglade alltihop, så jag ska se om jag kan få tag på galler att odla på så att det luftas mer. Eller om jag hinner något ätvänligt att ha på.

Tips välkomnas!!
Experimentet är intressant men jag förstår egentligen inte vad det har i en grovfodertråd att göra. Så späda skott är snarare kraftfoder än grovfoder då det inte hunnit bildas några fibrer i det alls. Tänk alfalfagroddar jämfört med lucern.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 883
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 856
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp