Utanför Luleå vet jag att några har beställt foder ifrån. Kalix har jag sett att det finns folk som sålt ifrån. Kramfors är 25 mil söder om Skellefteå. Så lägg på 50 mil till, det är inte alls orimligt.
Du menar lägg till 50 mil totalt? Jämfört med risken att ta in grovfoder från ett annat land så kan ju inte 50 mil vara avgörande??
 
Tyvärr så möglade alltihop, så jag ska se om jag kan få tag på galler att odla på så att det luftas mer. Eller om jag hinner något ätvänligt att ha på.

Tips välkomnas!!
Galler låter klokt, i filmen var det ju särskilda brickor även om de inte syns ordentligt.
 
Nej, lägg på 50 mil på dom 98 milen. Så sammanlagt 150 mil.
Ja, det var ju så jag menade? Jag har väldigt svårt för att tro att vi i Sverige riskerar att få in sjukdomar och oönskade växter/slaktar av en massa djur om det är såpass "enkelt" löst att vi fraktar ner hö från norra Sverige? Finns det överhuvudtaget något konkret belägg för att det är ett stort överskott på hö i norra Sverige, samtidigt som det är katastrofal brist i söder?
 
det kostar ganska mycket med frakt. Vi i skåne måste räkna med lång frakt. Sen funderar jag lite på framtiden, om man kan beställa från Holland för 2.30 kr + moms inkl frakt, vad gör det med näringen om svenska priserna ligger högre i framtiden? Kommer folk fortsätta importera?
 
det kostar ganska mycket med frakt. Vi i skåne måste räkna med lång frakt. Sen funderar jag lite på framtiden, om man kan beställa från Holland för 2.30 kr + moms inkl frakt, vad gör det med näringen om svenska priserna ligger högre i framtiden? Kommer folk fortsätta importera?
Det beror säkert delvis på kvaliteten, och vad konsumenter efterfrågar och lägger vikt på. Det är väl lite att jämföra med att köpa svenskt vs importerat kött, till exempel?
 
det kostar ganska mycket med frakt. Vi i skåne måste räkna med lång frakt. Sen funderar jag lite på framtiden, om man kan beställa från Holland för 2.30 kr + moms inkl frakt, vad gör det med näringen om svenska priserna ligger högre i framtiden? Kommer folk fortsätta importera?
Nej, det är jag ganska säker på att man inte kommer fortsätta göra.. ;)
 
Fast jag har sett i fb-gruppen (foderhjälpen) att det finns folk som vill ha typ 8-10 kr/kg och det känns som ocker. Visst det är fri prissättning och man måste ju inte köpa men ändå :down:. Jag får lit euppfattningen att man själv köpt billigare och nu säljer man visare för att tjäna sig en hacka (d-v-s det är inga höbönder som säljer så dyrt). Höböndernas filosofi verkar vara att de säljer till ett högre, men ändå rimligt, pris för de vill ha kvar sina kunder även framledes.

Jag kan tycka upp till 6 kr per kg för svenskt exkl ev frakt är helt okej och fullt rimligt. Men håller med om att 8-10 är väl. Samtidigt så t ex ”min” stallägare förlorar 100 000 kr i utebliven intäkt pga torkan. Nu klarar han sig ändå och får nalla buffert. Kan man inte det kanske man behöver sälja sitt hö snordyrt för att ha råd att överleva. Så svårt säga ett exakt pris egentligen.

De som köpt billigt och säljer dyrt däremot har jag inte mycket till övers för...
 
Nu är det så att Falsterbo måste enligt FEI s regler tillhandahålla hö . Det gäller för de hästar som startar internationellt. Det har ingenting med något annat att göra? Definitivt inte med EM i Göteborg , hur tänkte du där 🤔
Två misstag av organisatörer av stora tävlingar i Sverige. Jag struntar i skuldfrågan, det måste kunna gå att diskutera misstagen, klantigheter.

Göteborgs EM blev Göteborgs kommun stående med miljonunderskott pga , tja?? De körde sönder fotbollsplanerna. Kostade pengar för andra.

Här i Falsterbo, just detta år, konkurrerar fei-tävlingarna med sina "matkrav" med små stallägare i Skånes höbehov och nu tycker jag att Falsterbo borde ställt in de tävlingar där tävlingsdeltagare hade krav på service av mat till sina hästar. Kostar pengar för andra, folk kanske får slakta hästar pga saknad av 9 ton.
 
Två misstag av organisatörer av stora tävlingar i Sverige. Jag struntar i skuldfrågan, det måste kunna gå att diskutera misstagen, klantigheter.

Göteborgs EM blev Göteborgs kommun stående med miljonunderskott pga , tja?? De körde sönder fotbollsplanerna. Kostade pengar för andra.

Här i Falsterbo, just detta år, konkurrerar fei-tävlingarna med sina "matkrav" med små stallägare i Skånes höbehov och nu tycker jag att Falsterbo borde ställt in de tävlingar där tävlingsdeltagare hade krav på service av mat till sina hästar. Kostar pengar för andra, folk kanske får slakta hästar pga saknad av 9 ton.
Angående EM i Göterborg så kördes planerna sönder av en inkompetent entreprenör. Att skylla EM arrangemanget för andras misslyckanden känns som att man letar fel. Vad detta har i en tråd om grovforder att göra är ett mysterium.
Om Sveriges höbehov står och faller med 9 ton så lär det vara bättre att ge sig på alla som inte slår sina marker, som lagrar fodret fel så det måste kasseras eller som ger fri tillgång och låter hästarna skita och pissa i höt samt trampa ner det i lera. Där räddar du mycket större mängder än Falsterbos 9 ton.
Dina inlägg tyder bara på att du har något emot hästtävlingar så du kanske ska starta en tråd om det istället.
 
Ja, det var ju så jag menade? Jag har väldigt svårt för att tro att vi i Sverige riskerar att få in sjukdomar och oönskade växter/slaktar av en massa djur om det är såpass "enkelt" löst att vi fraktar ner hö från norra Sverige? Finns det överhuvudtaget något konkret belägg för att det är ett stort överskott på hö i norra Sverige, samtidigt som det är katastrofal brist i söder?
Nej, vi har inget enormt överskott. Vi har fått in en mindre skörd i år, på grund av sämre tillväxt. Men inga marker har torkat bort och det kan bli en bra andraskörd fortfarande. Men, om folk skördat trädor och liknande så finns det i alla fall bukfylla att skicka söderut.
 
Där jag bor, står 2 stora sommarhagar, tomma och massor av gräs. Varför slår de inte gräset? :confused:De hyr av kommunen
 
Alltså, Falsterbo säljer inget hö på tävlingsplatsen i år pga höbristen. Det står tydligt i deras ryttarmeddelanden. Jag visste inte om att de måste erbjuda enligt FEI och har köpt 9 ton, men även om de har gjort det så gör det förmodligen ingen skillnad. 9 ton är inte mycket :) Det kanske räcker till några hästar i ett år ja, men "några hästar" är ju inte heller så mycket om man tänker på hur många hästar det finns totalt som ska ha mat.
 
Och idag fick vi ett väldans åskoväder med svarta moln som tornade upp sig. 6mm regn skulle komma men kom det kanske 6 droppar😢 håller tummarna för imorgon.
Jag tror det har regnat 1 natt och 2 dagar sedan i början av maj.

Jag har grovfoder så jag klarar mig i vinter men jag hoppas hästarna kan leva på betet till 1a september tidigast. Än så länge är de runda iallafall.
 
Och idag fick vi ett väldans åskoväder med svarta moln som tornade upp sig. 6mm regn skulle komma men kom det kanske 6 droppar😢 håller tummarna för imorgon.
Jag tror det har regnat 1 natt och 2 dagar sedan i början av maj.

Jag har grovfoder så jag klarar mig i vinter men jag hoppas hästarna kan leva på betet till 1a september tidigast. Än så länge är de runda iallafall.
Jag har inget bete kvar och inget regn :(
 
Usch så hemskt 😔😢
I vanliga fall kan hästarna beta långt in i september ibland till och till halva oktober nu är allt precis sönderbränt och tio dygns prognosen säger dryga 25 grader och uppehåll :arghh:
Så här är det verkligen kris för inte ens majsen som annars klarar torka hyfsat växer något som bönderna delvis fodrar sina djur med
 
I vanliga fall kan hästarna beta långt in i september ibland till och till halva oktober nu är allt precis sönderbränt och tio dygns prognosen säger dryga 25 grader och uppehåll :arghh:
Så här är det verkligen kris för inte ens majsen som annars klarar torka hyfsat växer något som bönderna delvis fodrar sina djur med
Ja, det finns verkligen INGENTING. Jag tror att man måste se det för att tro på det... :( Allting är så torrt att det knastrar och ingenting växer.... :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 418
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 909
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 926
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp