Ja, det finns verkligen INGENTING. Jag tror att man måste se det för att tro på det... :( Allting är så torrt att det knastrar och ingenting växer.... :(

Min bild är att alla i södra halvan har samma situation, med lokala undantag. Så jo, vi vet...

Värst i Skåne å södra Halland samt Gotland. Kanske Mälardalen också. Mycket djur i kombo med mindre andel vall.
 
Det beror säkert delvis på kvaliteten, och vad konsumenter efterfrågar och lägger vikt på. Det är väl lite att jämföra med att köpa svenskt vs importerat kött, till exempel?
Det är en jäkla skillnad på att köpa svensk kött från djur som är uppfödda enligt svensk djurskyddslag och importerat jämför med torrt hö!

Visst finns det mycket mark i norra Sverige som skulle kunna slås, kruxet är bara att de flesta mindre jordbruk tvingats lägga ner pga att mejerier och slakterier centraliserats och inte längre hämtar varesig djur eller mjölk längre och utan jordbrukare, utan maskiner finns det heller ingen som kan ta reda på åkrarna längre utan de växer igen. Det hjälper inte mig att jag har egen ärvd mark i Västerbottensfjällen, jag har ingen som kan slå, pressa och transportera foder 100 mil på bitvis mycket dåliga landsvägar. Om skåningarna importerar från Holland är det motorväg.
 
Fast så här illa har det inte varit på väldigt länge tror jag :crazy:
Första skörden gav 60 % andra 15% av ett normalår i alla fall för en gård i närheten av mig och någon tredje skörd ser det inte ut att bli alls just nu :(

Vår förstaskörd gav 50% mot ifjol. Andraskörd finns ingen att ta alls. Två cm högt kanske.

Det är dock ganska stora lokala skillnader.
 
Fast så här illa har det inte varit på väldigt länge tror jag :crazy:
Första skörden gav 60 % andra 15% av ett normalår i alla fall för en gård i närheten av mig och någon tredje skörd ser det inte ut att bli alls just nu :(
Då har ni nog fått mycket ändå.
Mina grannar pratar om 30-40% i förstaskörd och i princip ingen andraskörd alls.
Vi har 3½ ha utarrenderat till en bonde i grannbyn (varav han har lagt knappt 1 ha i träda pga vildsvinsangrepp), han brukar få typ 25 balar där, i år blev det 7. Han slog av de enstaka grässtrån som vuxit upp på den åkern och 2 till förra veckan. Fick totalt TRE rundbalar på de åkrarna tillsammans.
(vi har slagit en tredjedel av trädan med vår lilla slåtterbalk, som är mindre känslig för eventuella stenar som grisarna grävt upp - det blev 4 balar...)
 
Då har ni nog fått mycket ändå.
Mina grannar pratar om 30-40% i förstaskörd och i princip ingen andraskörd alls.
Vi har 3½ ha utarrenderat till en bonde i grannbyn (varav han har lagt knappt 1 ha i träda pga vildsvinsangrepp), han brukar få typ 25 balar där, i år blev det 7. Han slog av de enstaka grässtrån som vuxit upp på den åkern och 2 till förra veckan. Fick totalt TRE rundbalar på de åkrarna tillsammans.
(vi har slagit en tredjedel av trädan med vår lilla slåtterbalk, som är mindre känslig för eventuella stenar som grisarna grävt upp - det blev 4 balar...)
Blä rent ut sagt
Jag har inte fått så mycket regn dock, så jag fodrar med löv just nu för att spara på höet innan löven vissnar också, björkarna har redan gulnat
 
Angående EM i Göterborg så kördes planerna sönder av en inkompetent entreprenör. Att skylla EM arrangemanget för andras misslyckanden känns som att man letar fel. Vad detta har i en tråd om grovforder att göra är ett mysterium.
Om Sveriges höbehov står och faller med 9 ton så lär det vara bättre att ge sig på alla som inte slår sina marker, som lagrar fodret fel så det måste kasseras eller som ger fri tillgång och låter hästarna skita och pissa i höt samt trampa ner det i lera. Där räddar du mycket större mängder än Falsterbos 9 ton.
Dina inlägg tyder bara på att du har något emot hästtävlingar så du kanske ska starta en tråd om det istället.

Eller hur! Jag ser för övrigt flertal inlägg på facebook där både min kommun och privatpersoner påminner om att de erbjuder mark att slå på då INGEN hittills har nappat. Så bara där lär det finnas mer än 9 ton att hämta, om man bara är beredd att göra jobbet.

Och det är ju inte direkt så att man i Falsterbo har kastat bort massa foder till ingen nytta, det har använts som mat. Till hästar.
 
36758140_10155833228754426_8204914757010980864_n[1].jpg

Så här ser det ut i södra halland. Inte mycket gröna strån men det verkar innehålla näring ändå.
 
Visa bifogad fil 17143
Så här ser det ut i södra halland. Inte mycket gröna strån men det verkar innehålla näring ändå.
ungefär som här
och förvånande nog är min 20-åriga promenaddrake fet för första gången sen hon flyttade hit för 3 år sen... Trots att de gått och skavt på i princip inget alls tills vi flyttade ner dem till sommarhagen häromdagen. Där finns gott om bukfylla om de bara kan tänka sig att äta det...
Tyvärr har jag släppt hästar där tidigt i år, så det är bitvis betat och bajsat, så jag kan inte slå det i år - nästa år släpper jag inga hästar där förrän vi sett hur det gått med höskörden i trakten....
 
Vi har klippt gräsmattan totalt 2 gånger på hela säsongen. Idag kom det en kort men intensiv åskskur (helt ljuvligt :love:!) på eftermiddagen. När vi sedan gick en runda med hunden såg vi en kopparödla, en svart snigel och en groda som väl förmodligen hade lockats ut av den lilla fukten på marken. De stackarna lider väl också.... :(
 
Experimentet är intressant men jag förstår egentligen inte vad det har i en grovfodertråd att göra. Så späda skott är snarare kraftfoder än grovfoder då det inte hunnit bildas några fibrer i det alls. Tänk alfalfagroddar jämfört med lucern.
Det är ju grovfoder, eller tycker du inte att gräs är grovfoder heller? För det är det nämligen. Precis som detta.
 
Det är ju grovfoder, eller tycker du inte att gräs är grovfoder heller? För det är det nämligen. Precis som detta.
Nej det är inte grovfoder enligt mig. Det är grovfoder lika mycket som ett spätt salladsblad. Om du tänker att du istället groddar alfalfafröna skulle du anse att de groddarna är grovfoder på samam sätt som lucern?
Grovfoder bygger ju på ett högt fiberinnehåll. Groddar har inget fiberinnehåll att tala om, det har inte det alldeles nya gräset heller.
 
Eller hur! Jag ser för övrigt flertal inlägg på facebook där både min kommun och privatpersoner påminner om att de erbjuder mark att slå på då INGEN hittills har nappat. Så bara där lär det finnas mer än 9 ton att hämta, om man bara är beredd att göra jobbet.

Och det är ju inte direkt så att man i Falsterbo har kastat bort massa foder till ingen nytta, det har använts som mat. Till hästar.
Det kanske beror på att om man slår på kommunens mark får man inte sälja? och många grovfoderproducenter säljer kanske en del av sin skörd? de har kanske fått in så de klarar sitt eget behov men inte så att de har över att sälja, och då de inte kan sälja det på kommunens mark kan de inte heller slå det? Sen kanske det också är otillgängligt på många ställen? man ska ju komma fram med maskiner också, och har ingen använt markerna på länge kanske det är halvt igenväxt och behöver rensas på sly först? Det är kanske mycket mer extrajobb än vad som verkar först vid första anblicken? Kanske har giftigt ogräs smugit sig in och behöver plockas bort först?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 418
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 909
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 926
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp