Kollat på det 15+ år gamla höet.

Dammar ingenting. Lyst på det med ficklampa och hittar enstaka knappnålsstora svarta prickar på enstaka balar. Förvånansvärt mycket grönt.

Luktar inte dåligt eller unket men lite ”gammalt”. Svårt att beskriva men som lagrad halm ofta luktar t ex?

Hästen tyckte inte det var det mest intressanta som serverats men åt glatt av det. En stallkompis häst snodde en tugga när han gick förbi med och tuggade glatt.

Fick se tre år gamla höbalar med som var bokade. Helt gula och såg sämre ut. Så olika det kan vara.

Skulle kännas bättre ha årshö men tillsvidare så, om hästen godkänner det.
Kommer du att skicka analys? Vore spännande att få veta innehållet! :)
 
Hur är det egentligen med återväxten nu. Jag har i tredje hand hört att flera bönder i omgivningarna gett upp andraskörden helt. Jag förstår inte riktigt varför. På gärden som har grönskat efter att de blev slagna men sedan stannat av i växten måste väl en andraskörd fortfarande vara möjlig när vi nu fått endel regn. Att man ger upp de sönderbrända gärdena förstår jag men resten?
Min ena höbonde tänkte ta andraskörd men den stannade av. Det såg ut att vara möjligt tidigare. Men just nu ser det inte ut att vara lönt att ta den. Det är mer jobb än förtjänst (eller ens plus minus noll).
Gräset är såpass glest att det inte kommer generera nåt att tala om direkt.
Hos oss (inte vårt) finns gärden som alltid tas tre gånger, de har tagit en gång.
Möjligen kanske de kan ta en gång till. Troligen inte. Det är inte sönderbränt, men det växer inte.
 
Kommer du att skicka analys? Vore spännande att få veta innehållet! :)

Troligen inte. Kommer troligen inte ge av det mer än en dryg månad. Hade inte hästen ruinerat mig med veterinärräkningar hade jag analyserat ändå av ren nyfikenhet. Skulle gärna vilja veta jag med.

Höet går just nu under namnet ”årgångshöet” i stallet ;) och alla är helt förbluffade över det. Hästen äter glatt av det och samtliga andra hästar snor gärna ur påsarna när de passerar. Nu när det legat i ett luftigt lider har den ”gamla” lukten försvunnit (vädrats bort?) med.
 
I helgen ska det regna 20 mm enligt smhi här i degerfors, håller tummarna på att det regnet kommer och att det kanske till och med kommer lite mer än utlovat!
 
Det ser ut att lösa sig för mig, tack och lov. Min gamle foderleverantör skulle se vad han kan göra och då får jag hösilage, jag tar vad jag får även om det inte skulle täcka hela behovet. Jag har även blivit lovad 11 ton hö från en annan men då måste jag köpa hela lasset, jag kommer dock få förvara det hos en granne och inte hos hästarna för där finns ingen plats. Hösilaget däremot kan stå ute borta hos hästarna.

Nu ska jag bara hitta pengar att hosta upp på en gång för att betala men jag gråter mig inte till sömns längre. :grin:
 
Fick tag på Hösilage lokalt. Pust. 3 kr kg plus moms. Lokala foderleverantören som jag köpte av för länge sedan.

Det här året kommer att kännas rätt rejält för många.

Hur tänker ridskolorna? Hur tänker de kommunerna som driver ridskolor?
 
Det här året kommer att kännas rätt rejält för många.

Hur tänker ridskolorna? Hur tänker de kommunerna som driver ridskolor?

Vår ridskola har flaggat för att de ska höja ridavgifterna - barnlektioner med 10 kr och vuxenlektioner med 20 kr. Dessutom har ridskolan, som drivs som en ideell förening, vädjat om hälp från kommunen för att få extra bidrag för att klara detta år vilket de fått beviljat (vet inga summor dock). Vår KSO gick ut med att hon skrivit ett ordförandeförslag för att hjälpa ridskolan och alla partier var med på det tåget som tur var :).

Vi som står uppstallade på ridskolan har fått uppgift om att höet från och med nu säljs på rörligt pris och att det troliga är att det kommer att kosta runt 7-8 kr/kg :crazy:. Tidigare har vi också fått veta att det blir ransonering men om det kommer att gälla sedan vet vi inte . Det beror ju på om de får tag på någon andraskörd.
 
Här skjuts regnat fram hela tiden, skulle regnat ordentligt idag och imorgon. Nu ska det regna imorgon, i perioder känns det som halv storm som det blåser. (De som hänger på tork ute blåser ner på gräsmattan.)
Ska regna lite i veckan också. Hoppas, hoppas!
 
Såg att de ff inte använder de 2 stora sommarhagarna här där jag bor. + 3 mindre
De har hästarna i vinterhagarna, och fodrar med hö...
 
de går i stora vinterhagar, stora hästar enbart

Då kanske det bara är så att de inte kan ha hästarna på bete. Du kanske ska gå dit och fråga varför dom fodrar hästarna med hö innan du sitter och gnäller om hur de tar hand om sina hästar på ett forum?
 
Jag flyttade idag mina till vinterhagen där de har ligghall och foderbord, det blåser så även om det är sol hade de ändå inte samma insektstryck. Jag hade även hösilage som jag torkat på presenningar och som jag fodrat med senaste veckan. Nu är det chans för regn inatt så jag har samlat ihop det torra hösilaget och lagt i foderbordet så det ligger under tak om det regnar, fyllt upp med rent vatten, lagt in ny saltsten och flyttat hästarna från en varm och torr sommarhage till en varm, blåsig och torr vinterhage med både ligghall och träd att söka skugga under.
 
Jag andas lite lättare. Andas ut lär jag inte göra förrän framåt nästa sommar... Enligt stallägaren ska det vara säkrat med hö till stallet - bonden har fått in bra med hö från sina vallar. Puh. En liten tagg av oro för att det ska ändras sitter kvar i mig (tex att det ringer massor av folk i vinter, och bonden råkar sälja av så att det inte finns tillräckligt kvar sen.. Hen är schysst och ärlig, men misstag kan alla göra och stallet har inte möjlighet att förvara stora mängder utan hämtar ett lass i taget.). Men sägs det att det är lugnt så lär jag ju lita på det!
Vi ger nu av första lasset av årets skörd, jag ska skicka in analysen framöver när jag samlat ihop ett prov. Har köpt några balar lucernhack och ett par säckar lucernpellets, ifall att. Jag räknar med att behöva ge åtminstone en liten giva av det i vilket fall, baserat på tidigare år och mina planer/förhoppningar framöver. Hade det funnits plats hade jag nog velat köpa hem en pall med hack, men nu har jag iaf ca 100kg hemma till att börja med (pellets blöter jag upp och får inte i hästen mer än ca 0,5kg/giva. Blandar främst mineraler etc i det.). Lär invänta analysen och räkna på giva innan jag köper på mig mer. Och checka av att hästen inte dissar lucernhack - hon har fått det förr men det är ingen garanti.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 420
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 071
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 910
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 943
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp