Nej det är inte grovfoder enligt mig. Det är grovfoder lika mycket som ett spätt salladsblad. Om du tänker att du istället groddar alfalfafröna skulle du anse att de groddarna är grovfoder på samam sätt som lucern?
Grovfoder bygger ju på ett högt fiberinnehåll. Groddar har inget fiberinnehåll att tala om, det har inte det alldeles nya gräset heller.
Det är ju lite skillnad på groddar och det här som blir 15 cm gräs.

Det finns ju djur som lever på bara det där, så uppenbarligen så fungerar det. Givetvis kommer det vara högt vatteninnehåll, något annat säger jag inte.

Grovfoder är det eftersom det kommer spjälkas i grovtarmarna. Det har inget med tyckande att göra.
 
Det kanske beror på att om man slår på kommunens mark får man inte sälja? och många grovfoderproducenter säljer kanske en del av sin skörd? de har kanske fått in så de klarar sitt eget behov men inte så att de har över att sälja, och då de inte kan sälja det på kommunens mark kan de inte heller slå det? Sen kanske det också är otillgängligt på många ställen? man ska ju komma fram med maskiner också, och har ingen använt markerna på länge kanske det är halvt igenväxt och behöver rensas på sly först? Det är kanske mycket mer extrajobb än vad som verkar först vid första anblicken? Kanske har giftigt ogräs smugit sig in och behöver plockas bort först?
Det här tror jag kan vara en anledning. Det som förvånar mig är att folk inte 'mutar in' en yta och sedan hyr in bonden att slå den. Jag har tänkt tanken att göra så men hoppas fortfarande på att andraskörden ska bli av så jag får mina beställda balar. Skiter det sig får jag väl hyra in bonden att slå och platsa gräsfröhalm. Det ger ju iallafall fibrer så magarna klarar sig.
 
Det är ju lite skillnad på groddar och det här som blir 15 cm gräs.

Det finns ju djur som lever på bara det där, så uppenbarligen så fungerar det. Givetvis kommer det vara högt vatteninnehåll, något annat säger jag inte.

Grovfoder är det eftersom det kommer spjälkas i grovtarmarna. Det har inget med tyckande att göra.
I filmen är det en 5 cm grodd inte 15 cm. Du gör som du vill men jag rekomenderar dig att vara lite försiktig. Tänk på att man bara groddar i 5 dagar. Det hinner inte bildas mycket fibrer på den tiden.
Jag hade på gränsen till för lågt fiberinnehåll i mitt foder i vintras och det märktes på den ena hästen. Då talar vi ungefär 20 cm långa grässtrån.
 
Det kanske beror på att om man slår på kommunens mark får man inte sälja? och många grovfoderproducenter säljer kanske en del av sin skörd? de har kanske fått in så de klarar sitt eget behov men inte så att de har över att sälja, och då de inte kan sälja det på kommunens mark kan de inte heller slå det? Sen kanske det också är otillgängligt på många ställen? man ska ju komma fram med maskiner också, och har ingen använt markerna på länge kanske det är halvt igenväxt och behöver rensas på sly först? Det är kanske mycket mer extrajobb än vad som verkar först vid första anblicken? Kanske har giftigt ogräs smugit sig in och behöver plockas bort först?

Javisst, kanske är alla just dessa ställen obrukbara för foder av en eller annan anledning, så kan förstås vara.

Edit:Såg att min svar lät snarstucket, det var inte min mening, utan jag håller med om att det naturligtvis kan finnas massor av anledningar till att inte slå på ett ställe.
Men det går säkert att hitta andra liknande ställen som kan kompensera för "Falsterbos 9 ton"... :)
 
Senast ändrad:
I filmen är det en 5 cm grodd inte 15 cm. Du gör som du vill men jag rekomenderar dig att vara lite försiktig. Tänk på att man bara groddar i 5 dagar. Det hinner inte bildas mycket fibrer på den tiden.
Jag hade på gränsen till för lågt fiberinnehåll i mitt foder i vintras och det märktes på den ena hästen. Då talar vi ungefär 20 cm långa grässtrån.

Jag har kollat på många videor, jag har givetvis inte bara en källa som grund.

Rekommenderar mig att vara försiktig? Hurdå? Knepigt råd när du inte förklarar vad du menar.
 
Jag har kollat på många videor, jag har givetvis inte bara en källa som grund.

Rekommenderar mig att vara försiktig? Hurdå? Knepigt råd när du inte förklarar vad du menar.
Jag menar att se tilla tt inte förlita dig helt på det här utan se det mer som ett tillskottsfoder/kraftfoder. Som sådant tror jag att det är helt lysande.
 
Jag menar att se tilla tt inte förlita dig helt på det här utan se det mer som ett tillskottsfoder/kraftfoder. Som sådant tror jag att det är helt lysande.

Jag har aldrig skrivit att jag ska förlita mig helt på det. Min tanke är att ge 10 kg av det/dygn för att kunna minska höet något. Till typ kanske 5-6 kilo, och sedan lusern på det.

Jag har även tänkt att skicka det på analys så att jag ser exakt vad som är i det. Att det kommer vara alldeles för lite kalk är ju självklart, så det kommer jag få tillsätta. Men sen är frågan hur proteinvärdet blir, för mig med digivande sto så är ju det högst intressant!

Jag kan inte se något som spjälkas i grovtarmarna som kraftfoder. Kraftfoder spjälkas i magsäck och tunntarmar. Så det blir jättekonstigt att se det som det.
Det är ett kompletterande grovfoder, precis som lusern, halm, hamlade grenar och annat vad folk kan hitta på i år. Vissa hästar kan säkert klara sig på bara det, om de får tillräckligt mkt. Framförallt om man tillsätter näring, växtlampor och låter det stå lite längre.


Men, jag har ju problem med mögel nu, så först ska jag lösa det problemet. Återstår att se om jag lyckas!
 
Alltså, Falsterbo säljer inget hö på tävlingsplatsen i år pga höbristen. Det står tydligt i deras ryttarmeddelanden. Jag visste inte om att de måste erbjuda enligt FEI och har köpt 9 ton, men även om de har gjort det så gör det förmodligen ingen skillnad. 9 ton är inte mycket :) Det kanske räcker till några hästar i ett år ja, men "några hästar" är ju inte heller så mycket om man tänker på hur många hästar det finns totalt som ska ha mat.

I år säljer dom inte till de nationella hästarna nej, hel rätt. Bara de internationella!
 
Eller hur! Jag ser för övrigt flertal inlägg på facebook där både min kommun och privatpersoner påminner om att de erbjuder mark att slå på då INGEN hittills har nappat. Så bara där lär det finnas mer än 9 ton att hämta, om man bara är beredd att göra jobbet.

Och det är ju inte direkt så att man i Falsterbo har kastat bort massa foder till ingen nytta, det har använts som mat. Till hästar.

Den mark som erbjuds (jättesnällt!) är ofta inte brukad på flera år, dvs full av sork- och mullvadshögar, kanske sly, kanske sten. Man törs ofta inte använda sina maskiner på en sådan mark, ifall de går sönder. Risken är ju också att man får med massa jord och annat som kontaminerar fodret. Det går ju att slå med lie men vem gör ett sådant jobb?

Alternativet är att låta djur beta, men är det inte redan stängslat så måste man först stängsla - och det är inte lätt att slå i stolp i den stenhårda, torra jorden. Plaststängsel finns ju, men törs man ha djur med ett sådant klenare stängsel? Plus att det kan vara svårt med vatten och tillsyn. Allt går ju såklart lösa med mer jobb, men jag menar bara att det ofta finns faktorer som gör att det inte bara är att ta en massa foder.

Hoppas på regn. Här är det ändå någorlunda. Har fått hit några ridskolehästar på sommarbete och de har gott om mat i alla fall. En grannbonde slog 5 hektar träda hos mig och tog till köttdjuren. Jag har lite mer mark men den är av det första slaget dvs full av jordhögar och ett skifte var ganska slyigt.
 
Är så tacksam att min bonde slår ängen bakom vårt hus åt mig! Det säkrade mitt foder både förra året och i år. Egentligen är det trädor, gammal kohage och extremt blött på vår och höst, men han slog och tog till vara på det åt mig. Har även erbjudit marken som hage om jag vill hägna in och släppa hästarna på så länge det är torrt.
Får nog överväga det, betet är så gott som slut även för mina tjockisar.
 
Vi fick in ungefär 40% mot en normalskörd i södra Norrland. Jag hade hoppats på lite mer som vi hade kunnat sälja, men icke.
Betet ser än så länge ok ut (förutom återväxten då) vilket är tur eftersom det kommer hit en extrahäst till veckan.
 
Vi fick in ungefär 40% mot en normalskörd i södra Norrland. Jag hade hoppats på lite mer som vi hade kunnat sälja, men icke.
Betet ser än så länge ok ut (förutom återväxten då) vilket är tur eftersom det kommer hit en extrahäst till veckan.
Men även ni fick väl in förstaskörden väldigt tidigt i år? Så med lite flyt (vilket iofs inte verkar vara möjligt i år men..) så kanske ni kan få in en andraskörd?
 
Men även ni fick väl in förstaskörden väldigt tidigt i år? Så med lite flyt (vilket iofs inte verkar vara möjligt i år men..) så kanske ni kan få in en andraskörd?
Nja vi tar normalt sett in tidigare, kanske under de första dagarna i juli. Eftersom vi inte har maskiner så får vi vänta.
Vi brukar inte ta någon andraskörd eftersom jag normalt sett bara slår det som behövs för att fodra mina 2 hästar. Resten putsar vi ner eller plöjer/sår om. Som det ser ut här nu så kommer det inte upp något alls till en andraskörd.
 
Men även ni fick väl in förstaskörden väldigt tidigt i år? Så med lite flyt (vilket iofs inte verkar vara möjligt i år men..) så kanske ni kan få in en andraskörd?
Min bonde tog in - en mindre än vanligt - förstaskörd redan i början av juni. Jättefint hö, men tyvärr verkar det inte se ljust ut för en andraskörd i år..... :(
 
Nja vi tar normalt sett in tidigare, kanske under de första dagarna i juli. Eftersom vi inte har maskiner så får vi vänta.
Vi brukar inte ta någon andraskörd eftersom jag normalt sett bara slår det som behövs för att fodra mina 2 hästar. Resten putsar vi ner eller plöjer/sår om. Som det ser ut här nu så kommer det inte upp något alls till en andraskörd.

Här, också Södra Norrland, kom förstaskörden in normalt. Men gav på sin höjd 50%. Var en sen och blöt vår (massor med snö som smälte och översvämmade) så allt kom igång sent. Hann ta sig i tid pga värmen men torkan höll nere mängden. I skrivande stund noll utsikter till andraskörd. Det växer ingenting och marken bränns sönder. Ungefär samma läge i norra Uppland där de brukar kunna ta två skördar, men nummer två Ser ut att gå helt förlorad om inte regnet kommer nu.
 
Den skörd som kom in, är extremt späd och finstråig. Som om den tagits väldigt tidigt. Väldigt fiberfattig. Min började vräka i sig halm när hon började äta av den (jmf med det grövre silaget hon åt innan).
 
Hur är det egentligen med gammalt hö, kan man med öga och näsa avgöra hygienisk kvalitet?

Har fått möjlighet att få hö som är 15+ år. Småbal. Legat på skulle hela tiden. Inte sett det irl än men sett bilder och det är grönt kvar i det (ungefär 50% grönt och 50% gult). Det dammar inte när de skakas (sett film) och icke utsvultna hästar äter det gärna. Luktar inte.

Men räcker det för att vara säker på att det är okej?
 
Hur är det egentligen med gammalt hö, kan man med öga och näsa avgöra hygienisk kvalitet?

Har fått möjlighet att få hö som är 15+ år. Småbal. Legat på skulle hela tiden. Inte sett det irl än men sett bilder och det är grönt kvar i det (ungefär 50% grönt och 50% gult). Det dammar inte när de skakas (sett film) och icke utsvultna hästar äter det gärna. Luktar inte.

Men räcker det för att vara säker på att det är okej?

Jag hade nog gjort en hygienanalys för säkerhets skull!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 399
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 900
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 909
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp