Jo men en hygienanalys hinner inte bli klar innan jag behöver bestämt mig för om jag ska ha höet eller ej. Därav frågan hur väl man kan lita på öga/näsa
I år hade jag nog chansat faktiskt.

Känns som att man ska vara glad att man överhuvudtaget har något att stoppa i hästarna.

I stallet där jag står så fodrar de med en hösilagebal som 1/3 var möglig, tydligen var den varm med. Men de vågade inte kassera hela :eek:

Min häst äter inte av det fodret kan jag tala om.
 
Jo men en hygienanalys hinner inte bli klar innan jag behöver bestämt mig för om jag ska ha höet eller ej. Därav frågan hur väl man kan lita på öga/näsa
Jag skulle vilja se/röra/lukta själv. Och jag tror att jag skulle kunna bedöma om det var okej. Men man kan aldrig veta.
 
I år hade jag nog chansat faktiskt.

Känns som att man ska vara glad att man överhuvudtaget har något att stoppa i hästarna.

I stallet där jag står så fodrar de med en hösilagebal som 1/3 var möglig, tydligen var den varm med. Men de vågade inte kassera hela :eek:

Min häst äter inte av det fodret kan jag tala om.

Jag skaffar eget delvis för jag inte vill chansa på det hö som köpts in till stallet för att stödfodra med. Det dammar. Inte ”mögeldamm”, ser fint ut etc men dammigt som attans. Fjolårs i storbal. Jag vill inte he dammigt övht. Så delvis därför och delvis för att avlasta stallägaren då det eg inte ingår foder på sommaren och det måste börja stödfodras på betena som jag sökt eget. Men supersvårt få tag i småbalshö. Det här har jag fått tag i via kontakter och därför kunnat låta en kompis kolla på det åt mig och kompisen som öppnat, skakat, filmat samt provat ge till sin häst av det. Hennes är hyperkräsen och bra testhäst så.
 
Jag skulle vilja se/röra/lukta själv. Och jag tror att jag skulle kunna bedöma om det var okej. Men man kan aldrig veta.

Ja se osv själv ska jag göra. Kompisen fick göra första kollen så jag inte blindkör 20 mil med släp och så är det helt klart otjänligt. Men om jag tycker som kompisen, att det luktar inte, dammar inte osv - kan jag lita hyfsat på det liksom?
 
Ja se osv själv ska jag göra. Kompisen fick göra första kollen så jag inte blindkör 20 mil med släp och så är det helt klart otjänligt. Men om jag tycker som kompisen, att det luktar inte, dammar inte osv - kan jag lita hyfsat på det liksom?
Det tycker jag egentligen. Men vad vet man?
 
Det gamla höet
 

Bifogade filer

  • FEF2F4EC-FC94-413A-8956-3FDB39BCECDB.png
    FEF2F4EC-FC94-413A-8956-3FDB39BCECDB.png
    644,6 KB · Visningar: 118
18 kr/kg, det må vara hur bra som helst men för den pengen så är det omöjligt. Det skulle bli nästan 7000 kr per häst i grovfoder per månad. Undra om de får sålt det där höet..
Det går nog sälja om bra värden och till någon som har halm eller annat som bas. Jmf med vad lucernhack kostar per kilo
 
Lucernhack skrev jag. Det ligger på helt annat pris än pellets.

Kraffts hos Granngården 12.25 kr/kg. Maxköp just nu 5 säckar (100 kg).

Melassfritt hack 14 kr/kg
Ja men det finns ju annat än Krafft tex Equsana, 11.95kr . Jag köpte hack för 8 kr kg, undra vad det var. Sen kan man ju köpa lucern på rundbal, här nere runt 5 kr/kg + moms.
Granngården har maxköp men ingen annan. Enligt flertal märken kan man inte se att det skulle ta slut eller höja priset. Vi får väl se.
 
Ja men det finns ju annat än Krafft tex Equsana, 11.95kr . Jag köpte hack för 8 kr kg, undra vad det var. Sen kan man ju köpa lucern på rundbal, här nere runt 5 kr/kg + moms.
Granngården har maxköp men ingen annan. Enligt flertal märken kan man inte se att det skulle ta slut eller höja priset. Vi får väl se.

Equsana var det ex jag hade som kostar 14 kr per kg (13.95 kr). Välkommen utanför Skåne :S

Även här så bara Granngården ransonerar. Andra säljare gör det inte dock (dvs man kan även här köpa t ex en pall Kraffts lucernhack. Men man får köpa av annan än Granngården). Tyvärr är GG störst och haglar inte av ÅF överlag. Det går få tag på annan lucernhack än Krafft men det finns inget jätteutbud. Har väntat snart 3 v på min equsana... oklart när (om) den dyker upp
 
Lucernhack skrev jag. Det ligger på helt annat pris än pellets.

Kraffts hos Granngården 12.25 kr/kg. Maxköp just nu 5 säckar (100 kg).

Melassfritt hack 14 kr/kg

Täby stall och foder tar 12kr/kg för hack. Samma pris för melassfritt. Dock begränsning just nu så man får köpa max 3 luserprodukter/person och dag.
 
Täby stall och foder tar 12kr/kg för hack. Samma pris för melassfritt. Dock begränsning just nu så man får köpa max 3 luserprodukter/person och dag.

Det är tyvärr nästan 20 mil dit. Så med transport (om man räknar bort begränsningen) så ökar kilopriset. Vet mer än en häruppe som på allvar undersökt att fodra med lucernhack istället men det hamnar på sådana extrema kilopris.

Dock sett att det importeras lucernhö från bla baltstaterna. (Ingen aning om kvalitet)

Men om man står inför att här uppe fodra med hack i 20 kgs frp, då är det inte jättestor skillnad i pris till det sjukt dyra höet som nämndes. Så med bra värden på det tror jag (tyvärr må man väl säga) inte det är osäljbart. Det var det som var kontentan.

Sen hittar förhoppningsvis de flesta foder utan att behöva betala över 10 kr per kg oavsett sort så att säga.

Dyraste jag sett än så länge här uppåt för hö är 8 kr/kg för årets och 5 kr kg för fjolårets. Svenskt, ingen koll på import.
 
Det är tyvärr nästan 20 mil dit. Så med transport (om man räknar bort begränsningen) så ökar kilopriset. Vet mer än en häruppe som på allvar undersökt att fodra med lucernhack istället men det hamnar på sådana extrema kilopris.

Dock sett att det importeras lucernhö från bla baltstaterna. (Ingen aning om kvalitet)

Men om man står inför att här uppe fodra med hack i 20 kgs frp, då är det inte jättestor skillnad i pris till det sjukt dyra höet som nämndes. Så med bra värden på det tror jag (tyvärr må man väl säga) inte det är osäljbart. Det var det som var kontentan.

Sen hittar förhoppningsvis de flesta foder utan att behöva betala över 10 kr per kg oavsett sort så att säga.

Dyraste jag sett än så länge här uppåt för hö är 8 kr/kg för årets och 5 kr kg för fjolårets. Svenskt, ingen koll på import.

Det var mer ett svar till dig om det där med välkommen utanför skåne, inte att du ska åka och handla där för det blir ju inte så ekonomiskt med det avståndet :)
 
Equsana var det ex jag hade som kostar 14 kr per kg (13.95 kr). Välkommen utanför Skåne :S

Även här så bara Granngården ransonerar. Andra säljare gör det inte dock (dvs man kan även här köpa t ex en pall Kraffts lucernhack. Men man får köpa av annan än Granngården). Tyvärr är GG störst och haglar inte av ÅF överlag. Det går få tag på annan lucernhack än Krafft men det finns inget jätteutbud. Har väntat snart 3 v på min equsana... oklart när (om) den dyker upp
Oj, trodde inte det va skillnad över Sverige så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 904
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 915
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp