Grundridning

Jag funderar över denna tråden, som nu dock gått iväg mot en travar-diskussion(?), men jag tänker att grundridning för mig är ingenting som är ett isolerat moment eller kopplat till en viss nivå eller hästtyp - utan jag rider grundridning varje dag, dock blir både ingången och utgången i arbetet olika utifrån olika häst, förutsättningar och utgångsläge. Och grundridningen är grunden till att jag ska kunna bygga vidare och göra andra saker.
Jag förstår nog inte ingången i tråden (tror det är det som är problemet, jag förstår nog inte frågan eller påståendet), det finns nog inte många som tycker att 50% i MSV är bra eller ett slutmål, men ibland händer det grejer som skulle kunna medföra att resultatet landar där. Men 50% återkommande är ju kanske ett tecken på att man nu är någon nivå för högt och bör backa en nivå tills man är redo att gå vidare?
Och återigen, grundridning är inget man gör och sen är det klart utan grundridningen är alltid där - men byggs sedan på.
Precis mina funderingar, och jag förstår inte heller varför man ska rida grundridning istället för att utbilda vidare? OM man gör grundridningen bra kommer man ju bli högre utbildad? Om man stannar på nivån under Lätt C med sin grundridning är den ju liksom inte mycket att ha. Det känns som om TS inte förstår hur mycket grundridning det behövs för att rida Msv nivå (och 50% är ju verkligen ingen normalnivå där, de flesta som tävlar hamnar ju över 60 % för det mesta - och dit kommer man verkligen inte helt utan grund)
 
Precis mina funderingar, och jag förstår inte heller varför man ska rida grundridning istället för att utbilda vidare? OM man gör grundridningen bra kommer man ju bli högre utbildad? Om man stannar på nivån under Lätt C med sin grundridning är den ju liksom inte mycket att ha. Det känns som om TS inte förstår hur mycket grundridning det behövs för att rida Msv nivå (och 50% är ju verkligen ingen normalnivå där, de flesta som tävlar hamnar ju över 60 % för det mesta - och dit kommer man verkligen inte helt utan grund)
Precis, och jag tänker att grundridning stannar ju inte under LC utan grundridning är allt - oavsett nivå. Har man inte grunden med sig så kommer man inte vidare. Jag tänker såhär med avsnitt efter nivå och utveckling
Steg 1 = 🟢 (grön är supergrunden, grunden till allt)
Steg 2 = 🟢+🟡
Steg 3 = 🟢+🟡+🟣+ kanske 🔵

Inte att man rider bara 🟢 eller 🟣 eller 🔵
utan 🟢 är alltid med, varje dag och på alla nivåer.
 
Precis, och jag tänker att grundridning stannar ju inte under LC utan grundridning är allt - oavsett nivå. Har man inte grunden med sig så kommer man inte vidare. Jag tänker såhär med avsnitt efter nivå och utveckling
Steg 1 = 🟢 (grön är supergrunden, grunden till allt)
Steg 2 = 🟢+🟡
Steg 3 = 🟢+🟡+🟣+ kanske 🔵

Inte att man rider bara 🟢 eller 🟣 eller 🔵
utan 🟢 är alltid med, varje dag och på alla nivåer.
Precis, och det är också majoriteten av arbetsmängden, oavsett nivå. Och kvaliteten på grönt är det som påverkar om gult, lila och blått är möjligt.
 
Precis, och det är också majoriteten av arbetsmängden, oavsett nivå. Och kvaliteten på grönt är det som påverkar om gult, lila och blått är möjligt.
Vår tränare brukar säga att ett normalt ridpass ska innehålla ca 70% grundridning i normal arbetsform "nothing fancy", 20% lite mer krävande jobb i tävlingsform och 10% "go fishing", där det senare betyder ungefär att testa nya saker. Prova att trycka på lite mer i någon övning, försöka lösa ett problem på ett annat sätt än tidigare osv. Men det viktiga, det är de där 70%!
 
Jag tycker att det känns som om du generaliserar lite väl mycket?
Det är ju det som premieras i svår dressyr idag och det går ner i klasserna. Även ryttare som bevisligen kan bättre rider åt det hållet för att få poäng. Men då tränas hästarna iaf bra. Klimke är väl den som rider bäst, men gillar inte när hon rider GP längre
 
Det är ju det som premieras i svår dressyr idag och det går ner i klasserna. Även ryttare som bevisligen kan bättre rider åt det hållet för att få poäng. Men då tränas hästarna iaf bra. Klimke är väl den som rider bäst, men gillar inte när hon rider GP längre
Jag tror att du totalt missbedömer vad svår dressyr innebär faktiskt. Och varför tror du att man inte blir bättre än Lätt C-nivå om man jobbar noga med grunderna? Vad tror du krävs för att komma vidare därifrån?
 
Jag tror att du totalt missbedömer vad svår dressyr innebär faktiskt. Och varför tror du att man inte blir bättre än Lätt C-nivå om man jobbar noga med grunderna? Vad tror du krävs för att komma vidare därifrån?
Men kan visst bli bättre än grunderna Klimke tex. Även om just de 7 minuterna på dressyrbanan är sådär
 
Känner att jag måste ge mig in i travar-diskussionen, då varmblod ligger mig varmt om hjärtat och jag har haft flera själv.

Om dina ambitioner är att mulla runt i skogen i valfritt tempo, varför skulle ett varmblod då vara sämre än någon annan ras? Dom flesta är dessutom inkörda så man kan alternera ridning med körning. Alla har inte ambitioner att träna och tävla, men det behöver inte automatiskt innebära att man är en sämre hästägare för det.

Sen finns det exempel på ridtravare som hävdar sig på tävlingsbanorna också, däribland fina Lulu Face som ägts och tävlats av Jessica Jakobsson upp till MSV B dressyr med fina resultat. Så det är klart det går att skola en travhäst till fullt kapabel ridhäst, men det krävs jobb såklart.
Ja, de travare som jag träffat har alla varit välhanterade, lättlastade och allmänt trevliga.
 
Grunderna måste ju alltid finnas där för att det ska bli riktigt bra. Sen så tycker jag att dåligt utförda rörelser på Grand Prix nivå ofta belönas för högt, väl över godkänt, pga. att hästen har flashiga rörelser och politik inom sporten. Då hade man nog behövt backa bandet istället för att försöka utföra en dålig piaff. Jag tycker att det är bättre fokus på just grunderna i t.ex LC än i Grand Prix, men det är kanske också för att man gör inte så avancerade rörelser i LC. Där är det verkligen grunden, lösgjordheten, takten, vägen och inverkan, som ska skina.
 
Känner att jag måste ge mig in i travar-diskussionen, då varmblod ligger mig varmt om hjärtat och jag har haft flera själv.

Om dina ambitioner är att mulla runt i skogen i valfritt tempo, varför skulle ett varmblod då vara sämre än någon annan ras? Dom flesta är dessutom inkörda så man kan alternera ridning med körning. Alla har inte ambitioner att träna och tävla, men det behöver inte automatiskt innebära att man är en sämre hästägare för det.

Sen finns det exempel på ridtravare som hävdar sig på tävlingsbanorna också, däribland fina Lulu Face som ägts och tävlats av Jessica Jakobsson upp till MSV B dressyr med fina resultat. Så det är klart det går att skola en travhäst till fullt kapabel ridhäst, men det krävs jobb såklart.

Håller såå med dig. Jag har haft svårklass dressyrhäst och skulle inte ha det igen om jag fick den gratis (däremot gärna gammal typ av swb). Det är inte lätt att utbilda xxl gångarter heller

Det var inte meningen att detta skulle bli en travartråd, men det provocerar tydligen. De som är mest emot har dessutom inte så fina hästar själva, ofta utrangerade hästar från försäljningsstall med problem i rygg och hals. Dessa hästar går ju iofs ofta att rehaba framgångsrikt, men inte på tävlingsbanan.
 
Precis, och jag tänker att grundridning stannar ju inte under LC utan grundridning är allt - oavsett nivå. Har man inte grunden med sig så kommer man inte vidare. Jag tänker såhär med avsnitt efter nivå och utveckling
Steg 1 = 🟢 (grön är supergrunden, grunden till allt)
Steg 2 = 🟢+🟡
Steg 3 = 🟢+🟡+🟣+ kanske 🔵

Inte att man rider bara 🟢 eller 🟣 eller 🔵
utan 🟢 är alltid med, varje dag och på alla nivåer.

Min upplevelse är att många glömmer eller inte kan det gröna. De gör en (ofta slarvig) halvhalt för att förbereda, inte för halvhaltens egen skull.

Det är inte så kul helt enkelt att ha som mål med ett ridpass att göra övergångar och rakrikta.

Min man tycker det är aptrist och brukar be mig sitta upp på hans och be mig smörja växlarna och jag fick rehaba den också för han är helt ointresserad, men det är ju OK eftersom jag väldigt gärna sitter upp och gör 100 halter med rakriktning emellan. (Han betalar :) )
 
Håller såå med dig. Jag har haft svårklass dressyrhäst och skulle inte ha det igen om jag fick den gratis (däremot gärna gammal typ av swb). Det är inte lätt att utbilda xxl gångarter heller

Det var inte meningen att detta skulle bli en travartråd, men det provocerar tydligen. De som är mest emot har dessutom inte så fina hästar själva, ofta utrangerade hästar från försäljningsstall med problem i rygg och hals. Dessa hästar går ju iofs ofta att rehaba framgångsrikt, men inte på tävlingsbanan.
Oj vad du sveper med breda penslar! Vi är ju rätt många här som säger att grundridningen är viktig.
Det jag protesterar mot är att du verkar dela upp ridning i grundridning (dår man rider på en låg nivå) och annan ridning (där man rider på högre nivå men förstör hästen). Med de sista meningarna här blir det ju ännu mer svepande och generaliserande. Hur vet du att de som inte håller med dig har "utrangerade hästar från försäljningsstall med problem i rygg och hals"? Är du ute efter en diskussion om god grundridning, vad det är, vad det leder till och varför det är bra? Det är jag gärna med på! Men då behöver det finnas lite mer nyanser och lyhördhet.
 
Håller såå med dig. Jag har haft svårklass dressyrhäst och skulle inte ha det igen om jag fick den gratis (däremot gärna gammal typ av swb). Det är inte lätt att utbilda xxl gångarter heller

Det var inte meningen att detta skulle bli en travartråd, men det provocerar tydligen. De som är mest emot har dessutom inte så fina hästar själva, ofta utrangerade hästar från försäljningsstall med problem i rygg och hals. Dessa hästar går ju iofs ofta att rehaba framgångsrikt, men inte på tävlingsbanan.

Men alltså - det handlar väl inte om att vara "för eller emot" travare? Man har väl den typ av häst man vill ha, och det behöver inte vara något fel på andra hästar för det? Jag har själv islandshäst, skulle aldrig köpa varken travare eller swb av den enkla anledningen att det är islandshäst jag vill ha. Någon annan vill absolut hoppa och då är islandshästen ett av de sämsta valen (jo, det finns enstaka exemplar som kan hoppa, men man vet ju aldrig vad man får, de avlas inte alls på hoppförmåga). Det förändrar ju inte att islandshästen är världens bästa ras - för MIG! Och jag anser verkligen inte att de som inte vill ha islandshäst är "emot" islandshästar. De vill bara ha en annan typ av häst.

Angående galoppen så finns det genetiska anledningar till att många travare och islandshästar har svårare för galopp - det är samma gen som ger tölt och pass hos islandshäst (och travare!) och som gör att travaren kan springa fort i trav utan att falla i galopp. Det finns absolut individer i båda raserna som har bra och bärig galopp - eller som kan läras att få det - men generellt har de svårare för galopp än en random ridavlad tregångare.
 
Oj vad du sveper med breda penslar! Vi är ju rätt många här som säger att grundridningen är viktig.
Det jag protesterar mot är att du verkar dela upp ridning i grundridning (dår man rider på en låg nivå) och annan ridning (där man rider på högre nivå men förstör hästen). Med de sista meningarna här blir det ju ännu mer svepande och generaliserande. Hur vet du att de som inte håller med dig har "utrangerade hästar från försäljningsstall med problem i rygg och hals"? Är du ute efter en diskussion om god grundridning, vad det är, vad det leder till och varför det är bra? Det är jag gärna med på! Men då behöver det finnas lite mer nyanser och lyhördhet.

Nyanser blir lätt, det beror på, och ingen diskussion. Vet att det är breda penslar och det finns bra personer på alla nivåer. Men det är de tendenser och återkommande problem som jag mött. Trender och tendenser är också viktiga att belysa. När något återkommer så är det intressant tycker jag.

Nej, jag tycker inte att alla ska vara som jag och bara öva halter, och försöker variera mig. Men fokus blir så lätt på prestation istället för vad man verkligen gör.

Det här med ambitiösa amatörer med begränsad plånbok som köper trasiga hästar från försäljningsstall borde diskuteras mer. Så många blir lurade. Har sett det ett antal gånger på dressyranläggningar när hästen backar ur transporten. Jag ser redan där att hästen är oren. Det är ofta dessa som tar blankolån på hästen som blir provocerade av mig.

(Favoritkommentar" Är det du som har den fina PREn? jag svarar det är en kallblodstravare, men ja, tack så mycket, Åh men varför köpte du en sån? JUa, för att den var fin kanske...)
 
Nyanser blir lätt, det beror på, och ingen diskussion. Vet att det är breda penslar och det finns bra personer på alla nivåer. Men det är de tendenser och återkommande problem som jag mött. Trender och tendenser är också viktiga att belysa. När något återkommer så är det intressant tycker jag.

Nej, jag tycker inte att alla ska vara som jag och bara öva halter, och försöker variera mig. Men fokus blir så lätt på prestation istället för vad man verkligen gör.

Det här med ambitiösa amatörer med begränsad plånbok som köper trasiga hästar från försäljningsstall borde diskuteras mer. Så många blir lurade. Har sett det ett antal gånger på dressyranläggningar när hästen backar ur transporten. Jag ser redan där att hästen är oren. Det är ofta dessa som tar blankolån på hästen som blir provocerade av mig.

(Favoritkommentar" Är det du som har den fina PREn? jag svarar det är en kallblodstravare, men ja, tack så mycket, Åh men varför köpte du en sån? JUa, för att den var fin kanske...)
Fast det är ju när du beskriver hur alla andra är dåliga som det inte blir diskussion. Och du lägger in rätt många saker som ska visa att du är duktig - samtidigt som jag inte får ihop det med ditt resonemang. Och prestation INNEBÄR att man sitter och tränar grunder. Det är liksom inget annat. Jag tycker det är en konstig verklighetsbild du har helt enkelt.
 
Det finns absolut individer i båda raserna som har bra och bärig galopp - eller som kan läras att få det - men generellt har de svårare för galopp än en random ridavlad tregångare.

Det som provocerar mig är standarden för galopp sätts för vad jag inte vill ha. Tretaktigt och reglerbart räcker för mig, markbundet och lite kantigt har inget med galoppens vara eller inte att göra.

Jag ör ju själv förvånad hur lätt det var att få anständig, men inte högkvalitativ galopp på varmblodet. Ingen skulle säga att det är en 10a, men det är ju tretakt och på gång att bli reglerbart (under utbildning).

De travare som inte hittar galoppen som jag sett springer med huvudet upp och ryggen ner, inte så konstigt att det inte går. Isisar kan jag inte alls, men skulle aldrig säga att en häst inte kan något förrän jag har försökt.
 
. Och prestation INNEBÄR att man sitter och tränar grunder. Det är liksom inget annat. Jag tycker det är en konstig verklighetsbild du har helt enkelt.
Så har det varit tidigare, men jag tycker inte det är så i dagens dressyr. Men tidigare hade jag väldig respekt för svårklassryttare som också hade respektr för vad jag gör i det lilla och tysta

Ja, jag ÄR duktig på det jag gör, eftersom jag ser till att vara det och inte går vidare föränn allt sitter perfekt. Kalla det perfektionism eller liten komfortzon. Min häst är rak och självbärig i övergångar och skolor, men kan typ inget annat. Inga byten, ingen ökad trav, ingen samlad galopp, ingen spansk skritt, inga tricks.
 
Men alltså - det handlar väl inte om att vara "för eller emot" travare? Man har väl den typ av häst man vill ha, och det behöver inte vara något fel på andra hästar för det? Jag har själv islandshäst, skulle aldrig köpa varken travare eller swb av den enkla anledningen att det är islandshäst jag vill ha. Någon annan vill absolut hoppa och då är islandshästen ett av de sämsta valen (jo, det finns enstaka exemplar som kan hoppa, men man vet ju aldrig vad man får, de avlas inte alls på hoppförmåga). Det förändrar ju inte att islandshästen är världens bästa ras - för MIG! Och jag anser verkligen inte att de som inte vill ha islandshäst är "emot" islandshästar. De vill bara ha en annan typ av häst.

Angående galoppen så finns det genetiska anledningar till att många travare och islandshästar har svårare för galopp - det är samma gen som ger tölt och pass hos islandshäst (och travare!) och som gör att travaren kan springa fort i trav utan att falla i galopp. Det finns absolut individer i båda raserna som har bra och bärig galopp - eller som kan läras att få det - men generellt har de svårare för galopp än en random ridavlad tregångare.
Jaa, eller hur!
alltså en travare har svårare för galoppen för att den ska inte välja att galoppera. De travare som har en bra "ridkropp" och lätt(are) för galoppen är ju ingen fullträff hos en travuppfödare utan är mer lik en "ridhäst"/häst tänkt till ridning. På samma sätt som min SWB är en väldigt käck ridhäst men hade gjort sig pissdåligt på en travbana.
En ridtravare får ju grundridas och utbildas precis som alla andra ridhästar, men med vetskapen om begränsningar och fysiska förutsättningar och man kanske får tänka på andra sätt - av naturliga skäl. Och travare som tex Lulu som nämnes ovan är ju inte mängdhästen, ryttaren har nog lagt ett enormt jobb - men har även en travare som har en bra ridkropp och en galoppkvalitet som inte heller är standard för sin ras.

(det här var inte riktat direkt till dig @Roheryn utan jag spann iväg lite på det du skrev)
 
Dressyr är grundridning. Sen är det precis som @villhöver så väldigt bra förklarar att en bygger på grunden, men grunden måste alltid underhållas.

@Sesca Får känslan att du blandar ihop att tävla dressyr med att rida dressyr? När en tävlar bedöms hästens gångartskvalité iom att en vill se lätthet, rörelse genom ryggen, tydlig takt och uttryck. Rent krasst gör vissa hästar det bättre än andra. Men bara för att en viss häst gör det bättre betyder inte att alla hästar KAN gå dressyr.

Jag gillar travare mycket! Upplever dom som härligt ambitiösa hästar som är roliga att jobba med.
 
Dressyr är grundridning. Sen är det precis som @villhöver så väldigt bra förklarar att en bygger på grunden, men grunden måste alltid underhållas.

@Sesca Får känslan att du blandar ihop att tävla dressyr med att rida dressyr? När en tävlar bedöms hästens gångartskvalité iom att en vill se lätthet, rörelse genom ryggen, tydlig takt och uttryck. Rent krasst gör vissa hästar det bättre än andra. Men bara för att en viss häst gör det bättre betyder inte att alla hästar KAN gå dressyr.

Jag gillar travare mycket! Upplever dom som härligt ambitiösa hästar som är roliga att jobba med.

Tävling har ju på högre nivå blivit helt gräsligt, och jag förstår att många rider varierat hemma (som du). Ja, jag gillar verkligen inte tävlingsdressyren och förstår verkligen inte varför vettiga personer vill tävla i dagslägen, men du och Klimke gör ju det, så jag missar något.

Men inte alla rider vettigt hemma, utan mycket graman där med och visa upp sig.

Du har ju tydligt visat på skillnaden mellan hopdragen och ordentligt riden med för stunden lite kort hals. Det tycker jag är jättebra.
 

Liknande trådar

Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 669
Senast: holymary
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 385
Senast: Lobelia
·
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 558
Övr. Grenar Jag vågar nog lägga in en liten film här utan att bli påhoppad. (Om den här borde ligga på dressyr får moderatorn flytta på den) Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 529
Senast: ansk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp