Grundridning

Så med andra ord är du missnöjd över vad du har, eftersom att du bryr dig väldigt mycket om vad alla andra gör med sina hästar.

Nja, när hästen går ökad trav t.ex, går den ju med mer vägvinnande steg - längden ökar. Takten gör det inte. Så det är då underligt om du kan variera steglängden utan att variera steglängden.

Inte alls, jag bryr mig inte ett dugg om hur Fiorano köpte sin häst även om jag aldrig skulle göra så, hon tar ju hand om det som kom och är glad och nöjd, en fantastisk historia verkligen !(postorderköp)

Samma sak om någon köper en häst från Helgstrand och tar hand om den. Ja, inte bra att AH, får pengar, men det är liksom inte det vitigaste, utan att hästen mår bra


Men jag bryr mig väldigt mycket när folk köper över sin förmåga och inte tar tillräckligt med hjälp. Hästarna lider.

Samma när man tror att man kan få en häst för 100 000 (före prisraset som det bara är att träna/tävla medelsvår med) Det är på bekostnad av djuren

Om någon skulle köpa Bohemian bara för att låta honom gå på en äng skulle jag inte säga något alls
 
Nja, när hästen går ökad trav t.ex, går den ju med mer vägvinnande steg - längden ökar. Takten gör det inte. Så det är då underligt om du kan variera steglängden utan att variera steglängden.
Det du beskriver är mellantrav. Ökad trav är med nödvändighet mer kontrollerat, vill inte säga samlat, för det är fel, men mer vikt bakåt och mer påskjut. Helt enkelt en svårare rörelse som jag anser att jag inte gör. men jag har inte frågat en dressyrdomare, det är möjligt att jag skulle kunna få godkänt på ökad trav i LA, ingen aning faktiskt, men personligen skulle jag säga att jag rider mellantrav

Sedan är det inte supersmart att öka steglängden maximalt på en travare som gått lopp eftersom den kan börja bredda bak igen, vilket man jobbat bort.

Säger inte att det är fel att rida ökat och samlat, sa det bara för att visa att jag väljer och väljer bort.
Vad man bör prioritera beror på hästen. Ökad skritt rider jag dagligen

Men detta var ju iaf en relevant fråga
 
Inte alls, jag bryr mig inte ett dugg om hur Fiorano köpte sin häst även om jag aldrig skulle göra så, hon tar ju hand om det som kom och är glad och nöjd, en fantastisk historia verkligen !(postorderköp)

Samma sak om någon köper en häst från Helgstrand och tar hand om den. Ja, inte bra att AH, får pengar, men det är liksom inte det vitigaste, utan att hästen mår bra


Men jag bryr mig väldigt mycket när folk köper över sin förmåga och inte tar tillräckligt med hjälp. Hästarna lider.

Samma när man tror att man kan få en häst för 100 000 (före prisraset som det bara är att träna/tävla medelsvår med) Det är på bekostnad av djuren

Om någon skulle köpa Bohemian bara för att låta honom gå på en äng skulle jag inte säga något alls
Du drog fram din åsikt att de som har mest emot travare har inte så fina hästar själva. Det lät ganska fördomsfullt. Du tycker dom är fördomsfulla, men själv gör du likadant. Kanske ingen ska kasta sten i glashus?

Det du beskriver är mellantrav. Ökad trav är med nödvändighet mer kontrollerat, vill inte säga samlat, för det är fel, men mer vikt bakåt och mer påskjut. Helt enkelt en svårare rörelse som jag anser att jag inte gör. men jag har inte frågat en dressyrdomare, det är möjligt att jag skulle kunna få godkänt på ökad trav i LA, ingen aning faktiskt, men personligen skulle jag säga att jag rider mellantrav

Sedan är det inte supersmart att öka steglängden maximalt på en travare som gått lopp eftersom den kan börja bredda bak igen, vilket man jobbat bort.

Säger inte att det är fel att rida ökat och samlat, sa det bara för att visa att jag väljer och väljer bort.
Vad man bör prioritera beror på hästen. Ökad skritt rider jag dagligen

Men detta var ju iaf en relevant fråga
Nej, jag menar ökad, men jag förstår vad du menar. Absolut det behöver mer bärighet. Men du har fortfarande ett mer markvinnande steg, skulle jag säga.
 
Du drog fram din åsikt att de som har mest emot travare har inte så fina hästar själva. Det lät ganska fördomsfullt. Du tycker dom är fördomsfulla, men själv gör du likadant. Kanske ingen ska kasta sten i glashus?


Nej, jag menar ökad, men jag förstår vad du menar. Absolut det behöver mer bärighet. Men du har fortfarande ett mer markvinnande steg, skulle jag säga.
Då är vi överens på den punkten i alla fall, och jag ökar inte max för att jag inte vill att hästen breddar. Det gör han inte, men jag vill inte provocera heller.

Visst att det kan låta som jag inte gillar dressyrhästar, men det gör jag, om de har det bra, de är bara så ruggigt svåra.

När jag började rida var det vanligt att folk köpte hästar som inte hade kapacitet som de försökte pressa upp i klasserna. Nu är det tvärt om, folk köper kapacitet de inte kan rida.


Men alla får ha vilken häst de vill om de tar hand om den.
 
Fast ökad trav, samlad galopp osv är ju inga tricks, det är självbärighet och rakriktning, det är resultatet av god grundridning? Om du är så skicklig på grundridning är ju inget av det några problem att utföra. Byten är kanske lite av en inlärd "skill", men med en häst som är rak och självbärig i galoppen är det ju oftast inte så svårt att få bytena rena och på hjälpen. Spansk skritt är ju inte dressyr liksom.
Nja, riktig spansk skritt är ju en rörelse som ska göras i samling. Och är dressyr IOM det, om än inte TR-dressyr.
De flesta gör det dock som ett trick och utan samling.
 
Då är vi överens på den punkten i alla fall, och jag ökar inte max för att jag inte vill att hästen breddar. Det gör han inte, men jag vill inte provocera heller.

Visst att det kan låta som jag inte gillar dressyrhästar, men det gör jag, om de har det bra, de är bara så ruggigt svåra.

När jag började rida var det vanligt att folk köpte hästar som inte hade kapacitet som de försökte pressa upp i klasserna. Nu är det tvärt om, folk köper kapacitet de inte kan rida.


Men alla får ha vilken häst de vill om de tar hand om den.
Ja, jag förstår. Det känns som att möjligheten att köpa en bra häst med kapacitet, bara man har pengarna, har ökat medan andelen människor som kan förvalta kapaciteten kanske inte har det. Men man kan ju också se på det som att folk blivit mer medvetna om att det krävs en talangfull häst för att nå högt, och att hästens exteriört t.ex. spelar roll för att man ska ha de rätta förutsättningarna.
 
Håller såå med dig. Jag har haft svårklass dressyrhäst och skulle inte ha det igen om jag fick den gratis (däremot gärna gammal typ av swb). Det är inte lätt att utbilda xxl gångarter heller

Det var inte meningen att detta skulle bli en travartråd, men det provocerar tydligen. De som är mest emot har dessutom inte så fina hästar själva, ofta utrangerade hästar från försäljningsstall med problem i rygg och hals. Dessa hästar går ju iofs ofta att rehaba framgångsrikt, men inte på tävlingsbanan.
Jag är väl en av dem du kan uppleva vara emot travare. För jag tycker ärligt att många kan få ett enklare och roligare hästliv med en häst avlad för uppgiften.
Dock har jag jobbat på travet. Jag har också jobbat en del med ridtravare i form av dressyrtränare. Och jag gillar verkligen många VB-travares mentalitet. Fantastisk arbetsvilja!
Men med svårigheter för galopp och samling i de flesta fall.
Med det sagt får väl folk ha vilka hästar de vill. Jag fick tex en islandskorsning med kass exteriör, utdömd för lynnesfel och med 37 orena gångarter varav ingen var galopp som första ponny. Och jag behöll honom trots att jag både blev vuxen och hade utvecklats förbi hans förmåga tills han togs bort som 30-åring. Han var då hyfsat välutbildad och många tyckte det var så fantastiskt med en sån typ av häst som var välutbildad och välriden. Jag har aldrig stött på någon som hade negativa åsikter kring honom eller mitt val av häst. Jag upplever inte alls att det provocerar folk att välja sån höst när det görs bra. Det brukar tvärtom vara ytterst uppskattat.
Han gav mig så mycket glädje och många lärdomar.
Skulle jag idag köpa en sån häst? Nej, absolut inte!
Jag är intresserad av samling, jobbar t.o.m. levad. Har en häst som har lätt för samling, en bra galopp och har enormt mycket bättre förutsättningar för svårklass.
Tycker däremot inte illa om någon form av hästar. Men man får ju inse vad de har lätt/svårt för och se om de passar efter vad man vill syssla med.
 
Ja, jag förstår. Det känns som att möjligheten att köpa en bra häst med kapacitet, bara man har pengarna, har ökat medan andelen människor som kan förvalta kapaciteten kanske inte har det. Men man kan ju också se på det som att folk blivit mer medvetna om att det krävs en talangfull häst för att nå högt, och att hästens exteriört t.ex. spelar roll för att man ska ha de rätta förutsättningarna.
Fast grejen är att folk överskattar både hur långt de kan ta sig och hur pass bra häst man behöver. Med ett rätt ordinärt halvblod kan en bra ryttare ta sig hyfsat långt.
För lite som trådstarten pratar om vikten av grunder så är det lite så att folk missar det. Man tror så klart att man jobbat grunder nog. Men när man börjar med tex skolor eller byten inser man att det inte går. Då kan folk inse att grunderna nog inte var så bra som man trott. Så får man backa bandet.
En lite ordinär häst med korrekt ridning kan man plocka fram kvaliteter ur nog för rätt många.
 
Jag är väl en av dem du kan uppleva vara emot travare. För jag tycker ärligt att många kan få ett enklare och roligare hästliv med en häst avlad för uppgiften.
Dock har jag jobbat på travet. Jag har också jobbat en del med ridtravare i form av dressyrtränare. Och jag gillar verkligen många VB-travares mentalitet. Fantastisk arbetsvilja!
Men med svårigheter för galopp och samling i de flesta fall.
Med det sagt får väl folk ha vilka hästar de vill. Jag fick tex en islandskorsning med kass exteriör, utdömd för lynnesfel och med 37 orena gångarter varav ingen var galopp som första ponny. Och jag behöll honom trots att jag både blev vuxen och hade utvecklats förbi hans förmåga tills han togs bort som 30-åring. Han var då hyfsat välutbildad och många tyckte det var så fantastiskt med en sån typ av häst som var välutbildad och välriden. Jag har aldrig stött på någon som hade negativa åsikter kring honom eller mitt val av häst. Jag upplever inte alls att det provocerar folk att välja sån höst när det görs bra. Det brukar tvärtom vara ytterst uppskattat.
Han gav mig så mycket glädje och många lärdomar.
Skulle jag idag köpa en sån häst? Nej, absolut inte!
Jag är intresserad av samling, jobbar t.o.m. levad. Har en häst som har lätt för samling, en bra galopp och har enormt mycket bättre förutsättningar för svårklass.
Tycker däremot inte illa om någon form av hästar. Men man får ju inse vad de har lätt/svårt för och se om de passar efter vad man vill syssla med.
Håller med om att varmblod inte är de bästa för levande, men din ponny har antagligen lärt dig en hel del?

Och som sagt kan du rida det du sitter på har jag inga synpunkter.

Jag är ju lite mindre ambitiös så jag sitter bra där jag sitter
 
Ja, jag förstår. Det känns som att möjligheten att köpa en bra häst med kapacitet, bara man har pengarna, har ökat medan andelen människor som kan förvalta kapaciteten kanske inte har det. Men man kan ju också se på det som att folk blivit mer medvetna om att det krävs en talangfull häst för att nå högt, och att hästens exteriört t.ex. spelar roll för att man ska ha de rätta förutsättningarna.

Det krävs en pilot också och ärligt talat så tycker jag att det är värre att överskatta sin egen förmåga än hästen. Sig själv borde man ju rimligen känna.

Och skadorna på swb, är det dålig avel eller dålig ridning? något måste ju vara tokigt. Jag tror på det senare eller halvbra ridning på häst som kräver 110%


Och sedan tror jag tyvärr att många köper så bra häst de har råd med. Så gör jag inte ens med stövlar, jag köper de som passar mig
 
Håller med om att varmblod inte är de bästa för levande, men din ponny har antagligen lärt dig en hel del?

Och som sagt kan du rida det du sitter på har jag inga synpunkter.

Jag är ju lite mindre ambitiös så jag sitter bra där jag sitter
Ja, han var en av mina bästa lärare. IOM att han hade så svårt för sig både fysiskt och psykiskt fick man ju lära sig om man ville överleva i början. Han hade också islänningarnas överrörlighet ihop med svårt för galopp. Och man behövde sätta takten på honom.
Jag red utöver honom mycket arab, PRE, Lusse ett bra tag.
När jag sedan började rida halvblod också igen fick jag påminnelse om att jag då lite mer slapp linjera upp dem, sätta takt etc.

Men det är kul att inte behöva begränsas av hästens förmåga i träningen. Bygger jag bara rätt från grunden så förmår den hästen enormt mycket snabbare göra diverse rörelser.

Förut då jag var yngre var grejen för mig att jobba med problemhästar. Jag tror att det var mkt det för att jag ville ha en utmaning och det gjorde jag bra. Men jag kunde inte få en utmaning i form av att rida svåra dressyrsaker och få rejäla resultat på någon avancerad nivå.
När jag började lära mig det var det roligare och mer intressant, att jobba med att utbilda inom det svåra i dressyren.
Och med det följer också ändrat intresse av hästtyp.
Som 15-åring ville jag köpa en vb-travare jag jobbade med. Det kommer nog aldrig ske framöver. Just pga min inriktning och att jag oftast tycker vb-travare är mindre bekväma att sitta på.
 
Det krävs en pilot också och ärligt talat så tycker jag att det är värre att överskatta sin egen förmåga än hästen. Sig själv borde man ju rimligen känna.

Och skadorna på swb, är det dålig avel eller dålig ridning? något måste ju vara tokigt. Jag tror på det senare eller halvbra ridning på häst som kräver 110%


Och sedan tror jag tyvärr att många köper så bra häst de har råd med. Så gör jag inte ens med stövlar, jag köper de som passar mig
Ja, man ska ju klicka med hästen man köper och känna att man inte tagit sig vatten över huvudet. Och gärna ta hjälp av en tränare man litar på, tycker jag. Sen tror jag också man måste hittat en väldigt dyr och speciell häst om så är fallet, för jag tror inte det hör till vanligheterna att man köper sig en häst som är långt mer utbildad än en själv bara så där.

Jag känner inte till om SWB skulle vara en mer skadad ras. De jag har känt har fungerat fint och upplevts hållbara. De med flashiga rörelser är väl oftast inte så hållbara. Långa kotor och lång rygg vet jag kan bli ett problem, och det får ju aveln stå för.
Jag tror att det isåfall kan vara både avel och ridning som spelar roll. Men det finns andra raser som inte heller har blivit så enormt hållbara pga. avel.
 
Ja, man ska ju klicka med hästen man köper och känna att man inte tagit sig vatten över huvudet. Och gärna ta hjälp av en tränare man litar på, tycker jag. Sen tror jag också man måste hittat en väldigt dyr och speciell häst om så är fallet, för jag tror inte det hör till vanligheterna att man köper sig en häst som är långt mer utbildad än en själv bara så där.

Jag känner inte till om SWB skulle vara en mer skadad ras. De jag har känt har fungerat fint och upplevts hållbara. De med flashiga rörelser är väl oftast inte så hållbara. Långa kotor och lång rygg vet jag kan bli ett problem, och det får ju aveln stå för.
Jag tror att det isåfall kan vara både avel och ridning som spelar roll. Men det finns andra raser som inte heller har blivit så enormt hållbara pga. avel.
Det är inte för utbildad sim är problemet utan för mycket kapacitet


En vet försäkring som kostar 1400 per mån för swb kostar 700 för varmblod och 400 för kallblod (axxxa 120000 1800 självrisk)
 
Det är inte för utbildad sim är problemet utan för mycket kapacitet


En vet försäkring som kostar 1400 per mån för swb kostar 700 för varmblod och 400 för kallblod (axxxa 120000 1800 självrisk)

Fast har hästen gått på travet får du ingen ersättning för hältutredningar eller problem med rörelseapparaten. Tex.

Jag har inget problem med att folk rider travare. Men. Vill man ha en ridhäst bör man nog köpa en häst av ridhästtyp, det gör livet lättare och roligare för alla inblandade.

Exakt vad detta har med grundridning att göra vet jag inte?
 
För mig är grundridning de tre första delarna i utbildningstrappan; takt, lösgjordhet och stöd. Eftersom jag inte är jätteintresserad av att tävla (och blir allt mindre intresserad i takt med hur det ser ut för hästvälfärden) så är det där jag håller mig. Givetvis blir det en del rakriktning också, men även om jag rider en del öppna och sluta så vill jag inte kalla det samlande arbete.

Framförallt att få hästen mentalt lösgjord tycker jag är den stora (och roliga) utmaningen. Att vara avspänd och helt fokuserad på sin ryttare, det är en häftig känsla.
 
Jag tycker det blir problematiskt att peka finger åt alla som köper en bättre häst än deras egen kunskapsnivå, för att de har ekonomiska möjligheter. Om jag hade haft pengar så hade jag väldigt gärna köpt en sådan där välutbildad lusitano som man kan se åttaåriga barn (gissar ålder) rida WE med. Så otroligt fräckt :love: De sitter som en liten fluga och kommunicerar så fint med handen buren och byter galopp med en liten svepning med höften. Häst och ryttare i harmoni. Om jag bara vore miljonär….
 
Jag tycker det blir problematiskt att peka finger åt alla som köper en bättre häst än deras egen kunskapsnivå, för att de har ekonomiska möjligheter. Om jag hade haft pengar så hade jag väldigt gärna köpt en sådan där välutbildad lusitano som man kan se åttaåriga barn (gissar ålder) rida WE med. Så otroligt fräckt :love: De sitter som en liten fluga och kommunicerar så fint med handen buren och byter galopp med en liten svepning med höften. Häst och ryttare i harmoni. Om jag bara vore miljonär….
Ja man får ju komma ihåg att man faktiskt till stor del betalar för hästens utbildning. Välridna och välutbildade hästar är inte billiga. Sen går det ju hand i hand att det främst är de mer talangfulla hästarna som utbildas av proffs, framförallt för att få ägare av mer "medelmåttiga" hästar är villig att betala så mycket pengar för att få sin häst utbildad.
 
I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan från 0 till LC.

Jag har märkt att väldigt många inte kan detta. På ridskolor används ju utbildade hästar och många halvblod utbildas ju at proffs eller semiproffs. Det syns ju väldigt tydligt på fd travhästar som folk tror är inridna bara för att de inte slänger av.

Jag har själv blivit helt hooked på detta, att få hästarna självbäriga i sina grundgångarter. Har tre fd travare hemma, varav jag haft en i många år, och man blir ju inte klar. Det går ju att utvecklas i detta lugna långsamma grundläggande ridmönster också.

Jag vill också slå ett slag för att våga ha den "sämsta" hästen i stallet. När jag köpte min häst stog vi på anläggning. Jätteskönt att ha den galna fd travaren. Ingen annan vågade rida och jag var bara den knäppa tjejen/tanten som räddat en häst som kanske borde slaktats pga lynnesfel. Inga krav på mig alls och när han blev ridbar och gick rätt trevligt blev jag klassad som jätteduktig, Väldigt stor skillnad mot när jag hade bästa läromästaren i stallet, då var jag ju tvungen att prestera.

Varför anses det så bra att dra runt hästen på 50% i en MSV, men inte att kunna reglera hästen i alla gångarter både på lång och kort tygel? Varför är det viktigare att kunna beordra hästen till något än att vi gör det tillsammans? Eller att hästen behåller bärigheten i en riktig eftergift? är inte det bättre än att kanske komma 10a i en LA.

Det finns flera saker att diskutera runt detta. men det viktigaste jag vill åt är grunden, självbärighet och samspel
Jag hänger nog inte med alls i svängarna här. Vem tycker att det är bra att rida på 50% oavsett program? Vem anser inte att det är viktigt att kunna reglera gångarterna?
För mig är grundridning liksom basen för allt. Och det jobbar man på hela tiden, varje pass och oavsett nivå. Varje pass startar ju med grunder, även om man vissa pass även gör annat när man väl stämt av att grunderna sitter.

Känner inte heller igen att man skulle få krav på sig pga vilken typ av häst man har.
 
Det är inte för utbildad sim är problemet utan för mycket kapacitet


En vet försäkring som kostar 1400 per mån för swb kostar 700 för varmblod och 400 för kallblod (axxxa 120000 1800 självrisk)
Men vad menar du med för mycket kapacitet? Känslighet? Rörlighet? Att gångarterna är så bra så de är ett problem för ryttaren? T.ex. en överrörlig häst blir ju inte mindre överrörlig vilken ryttare du än sätter på. Veka kotor är ett problem, men det är ju även ett avelsproblem då, att hästarna inte håller. Om man köper en unghäst med lovande kapacitet men inte själv har det som krävs för några högre klasser, betyder ju inte det per automatik att hästen kommer fara illa och förstöras.
Jag tror man måste sära på "hobbyryttare" och eliten med sina sponsorer osv. Det finns de extrema a la Helgstrand som har tillgång till hästar med mängder av kapacitet och ska skynda på. Det ser inte fint ut. Men jag tror det sällan är majoriteten "vanliga ryttare" som gör likadant. Iallafall har jag inte sett det. Det blir inte att man köper en häst för miljonbelopp. Och för dessa vill jag ju ändå tro att det finns domare och tränare på vägen som kan visa en rätt väg. 50% på ett dressyrprogram är väl i stort sett femmor rakt av? Det blir ju inte godkänt. Det är ju bara att åka hem och fila på grunderna.
 
Fast har hästen gått på travet får du ingen ersättning för hältutredningar eller problem med rörelseapparaten. Tex.

Jag har inget problem med att folk rider travare. Men. Vill man ha en ridhäst bör man nog köpa en häst av ridhästtyp, det gör livet lättare och roligare för alla inblandade.

Exakt vad detta har med grundridning att göra vet jag inte?


För att svara på sista frågan, jag råkade säga att jag har fd travhästar och då kom massa dumma kommentarer som att de inte kan galoppera. (Som vi nog har reviderat till har lite sämre förutsättningar för galopp).

Sedan är ditt första påstående helt fel. Får hästen en ridhästförsäkring gäller den som vanligt. Besiktning ua och att hästen inte används i trav är det enda som krävs på mitt bolag iaf.
 

Liknande trådar

Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 669
Senast: holymary
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 374
Senast: Lobelia
·
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 555
Övr. Grenar Jag vågar nog lägga in en liten film här utan att bli påhoppad. (Om den här borde ligga på dressyr får moderatorn flytta på den) Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 526
Senast: ansk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp