Bukefalos 30 år!

Jo, så sett är lockelsen begriplig. Det är ju också en sak om vi själva definierar hurdana lyxhustrur vi ska vara, och en annan om våra äkta män gör det. Urkban visar sig ju rätt säker på hurdan fru han ska ha, tex.

Sen. Bortanför den där lockelsen och bortanför att frivilliga män så sällan anmäler sig, särskilt inte såna man kan stå ut med, så vill jag att både jag själv och alla andra kvinnor (alla, oavsett kön, men nu pratar vi om lyxhustrur) försörjer sig själva. Jag vill att alla ska ha råd att lämna sin partner. Att alla ska ha full beslutanderätt över sina pengar - inte bara den rätt man har så länge mannen har lust att ge en pengarna.

Så, summasummarum: prisa yrkeslivet! :D
Onekligen. Sedan är ju saken den att det finns väl få människor på jorden som inte skulle kunna tänka sig att tillbringa tillvaron med att träna, promenera, köra hobby, pyssla lite med barnen när de är söta men inte hela dagarna och göra lite vad man vill och helst bo i ett vackert hus med stor trädgård/stor lägenhet mitt i Stockholm när man gör det.

Dvs alla män vill ju rimligen detta också. Det är en udda idé att bara kvinnor skulle vilja vara lyxpartner.

Egentligen är ju det man vill ha livet av en helt vanligt country squire i 1800-talets England eller svensk rentiär.

person som lever på inkomsterna av sin förmögenhet (”på räntor”); särsk. om dylik (äldre) person som dragit sig tillbaka från sin värksamhet. Andersson (1857). Asplund Stud. 126 (1912). Rika rentierer, som lever på kapital i Amsterdams bank. Österling i 3SAH LVII. 2: 102 (1946).

Men i de situationerna glider ju båda runt i sus och dus.

Jättekonstigt att samhället har förvandlat önskan att glida runt och göra vad man vill på en stor mängd pengar som bara finns till en kvinnlig önskan och att en vilken man som helst med medelinkomst ska förse henne med detta. Det är inte traditionellt.

Senast ändrad:
Om man från produktionens sida ens vill låtsas att målet är varaktiga parbildningar, så tycker jag helt enkelt att det här upplägget verkar helt feltänkt. Och så tycks det ju ofta bli väldigt mycket drama inom hela gruppen, vilket jag tycker är både meningslöst och ointressant.

Sen tycker jag att det ser ut som att det vanliga upplägget lockar till sig betydligt mer sansade personer än XL-upplägget. Även om man nu framgångsrikt lyckas gifta ihop en självutnämnd "alfahanne" med någon tjej som (tyvärr) attraheras av sådana, eller varför inte två hängivna rasister (?) så känns det inte som ett rimligt svt-program. Det blir för mycket freakshow. Berusade knasbollar under stress och press, sas.

Jag har inte orkat mig igenom mer än sammanlagt en halv säsong av någon av de engelskspråkiga med det här upplägget. (Så jag borde kanske inte säga något om det.)

Jag håller med i mycket av vad du skriver. Just det fetade tror jag inte helt på, utan jag tror castingen avgör nivån på drama mer än om de bor i samma lägenhetskontrakt, har parmiddagar och löftesceremonier eller inte. Dvs lite som du är inne på: handplockas folk för att ha provocerande värderingar och sätt, så blir det mindre konstruktivt och ändamålsenligt. Men det är ju bara min gissning.

Och @Capybara hur det känns för seriösa psykologer, ja jag trodde kanske att just det var en faktor som kunde bestämma framgång för paren, men om de inte ens ges/ser till att ha inblick som de amerikanska har, då vet jag inte hur seriös en egentligen är.

Sorry skickade i förväg.

Nu uttalar sig Max med..

Mer mediatid för dessa sunkiga män med inskränkta kvinnoideal.
”en mans värsta fiende, tjejens skngelvänner”

Som ni skrivit innan. Dags att bojkotta detta program nu (jag kommer göra de iaf)

När en är en av alla kvinnor som blivit behandlad såhär och många inte trodde mig. O så får de nu utrymme i media, i ett dejtingprogram 🙃🙃🙃
Nä nä, inte alla män men många män. Alltid män.

Och @Capybara hur det känns för seriösa psykologer, ja jag trodde kanske att just det var en faktor som kunde bestämma framgång för paren, men om de inte ens ges/ser till att ha inblick som de amerikanska har, då vet jag inte hur seriös en egentligen är.
Just det - visst är det jättedåligt att psykologerna inte får veta mera av vad som händer undervägs och ha mera kontakt med deltagarna?! Jag har för mig att även i de norska versionerna har "coaching-teamet" varit mycket mera involverat.

Överlag har jag haft känslan tidigare säsonger att svenska GVFÖ varit en "budget-variant", vilket evt kan förklaras av att det i Sverige görs ett statligt TV bolag som behöver hushålla lite mera med pengarna och inte kan dra in sponsorer och reklamintäkter... Det kanske även är förklaringen att de inte har råd med att ha psykologerna på stand-by hela tiden? Men jag tycker det förstör konceptet lite, samt att det gör det mycket svårare för paren när de inte får stöd i att reda ut sina problem.

Just det - visst är det jättedåligt att psykologerna inte får veta mera av vad som händer undervägs och ha mera kontakt med deltagarna?! Jag har för mig att även i de norska versionerna har "coaching-teamet" varit mycket mera involverat.

Överlag har jag haft känslan tidigare säsonger att svenska GVFÖ varit en "budget-variant", vilket evt kan förklaras av att det i Sverige görs ett statligt TV bolag som behöver hushålla lite mera med pengarna och inte kan dra in sponsorer och reklamintäkter... Det kanske även är förklaringen att de inte har råd med att ha psykologerna på stand-by hela tiden? Men jag tycker det förstör konceptet lite, samt att det gör det mycket svårare för paren när de inte får stöd i att reda ut sina problem.
Jag håller med. Det var min största förhoppning inför nya konceptet; att experterna dels skulle vara bättre, mindre plattityddrivna och mer involverande och faktiskt guidande och gränssättande (inte gulla med kontrollerande mån tex, som de tidigare gjort). Synd om det är en budgetfråga, för det här med gemensamt boende borde öka budgeten en hel del. Att inte satsa på det som kan få par att hålla också då, blir tråkigt för de som vill se vanliga människor bygga sunda relationer.

Har sett det nya avsnittet. Jättebra att Max, Urban och Sasan visar upp sig för hela Sverige så att alla singelkvinnor som kommer i kontakt med dem kan göra kloka val, det vill säga, fly hals över huvud.
Men hur vanligt är det där? Hur många män tycker som de? De som inte tyckte som de, var ju ändå rätt upprörda? Och Svt har hittat tre män med sådana åsikter!

Har sett det nya avsnittet. Jättebra att Max, Urban och Sasan visar upp sig för hela Sverige så att alla singelkvinnor som kommer i kontakt med dem kan göra kloka val, det vill säga, fly hals över huvud.

Ja jag var ändå öppen för att ge Sasan en chans av det man såg fram till middagen. Stor tvekan började inför hans val att komma dit iklädd ett ärmlöst jävla linne? O_o Alltså jag är ingen klädsnobb eller expert men om han kollat på Helena kanske han kunde dra några slutsatser om hur de matchar, eller stämt av med henne om han själv inte fattar vad som är någorlunda rätt klädsel på en gemensam middag. Men sedan öppnade han munnen och då blev det definitivt hejdå till honom också. Max och Belinda är kanske det mest obehagliga paret, såsom par, som jag sett i GVFÖ. Urban har man liksom redan fått en sådan överdos av efter de första avsnitten så han har svårt att överraska längre nu.

Ja jag var ändå öppen för att ge Sasan en chans av det man såg fram till middagen. Stor tvekan började inför hans val att komma dit iklädd ett ärmlöst jävla linne? O_o Alltså jag är ingen klädsnobb eller expert men om han kollat på Helena kanske han kunde dra några slutsatser om hur de matchar, eller stämt av med henne om han själv inte fattar vad som är någorlunda rätt klädsel på en gemensam middag. Men sedan öppnade han munnen och då blev det definitivt hejdå till honom också. Max och Belinda är kanske det mest obehagliga paret, såsom par, som jag sett i GVFÖ. Urban har man liksom redan fått en sådan överdos av efter de första avsnitten så han har svårt att överraska längre nu.
Jag tyckte först att ett par av kvinnorna överdrev sin klädsel när de gjorde sig i ordning (jag ser inte kvinnor i sådana klänningar ens så ofta som en gång om året i mitt sociala liv), men sen insåg jag att de skulle träffas första gången, dessutom i tv. Och dukningen var på samma nivå. Och så kom han i linne!

Hur tänker du om Max och Belinda, vill du utveckla lite?

Jag tyckte först att ett par av kvinnorna överdrev sin klädsel när de gjorde sig i ordning (jag ser inte kvinnor i sådana klänningar ens så ofta som en gång om året i mitt sociala liv), men sen insåg jag att de skulle träffas första gången, dessutom i tv. Och dukningen var på samma nivå. Och så kom han i linne!

Hur tänker du om Max och Belinda, vill du utveckla lite?

Att han är så dryg och nedlåtande och utstrålar att han verkar se sig som överlägsen i de flesta sammanhang "den minst ödmjuka person man kan tänka sig" eller vad han själv sa, och att hon verkar inte alls ifrågasätta den sidan utan snarare haka på den. Kyliga och uppfyllda av sig själva samtidigt. En trist kombination.

Och nu tänkte jag ju inte låta Urban få mer plats men kan ändå inte låta bli hans löjliga svar på hur jämställda eller jämlika han och Olivia är som par. Som han beskrev det i avsnittet så bygger ju det helt på en förutsättning att "hans kvinna" råkar vara synkad med hans idéer och önskemål... lätt att hissa hennes maktförhållande i relationen då, så länge det är en spegelbild av honom själv.

Tre stora röda flaggor till män... Och jag vill aldrig höra "min kvinna" igen :meh:.

Men jag reagerar nog ändå mest på hur Max och Belinda pratar om mat och ADHD i det här avsnittet. "Män och kvinnor kan inte vara kompisar" har ju redan fått väldigt mycket fokus och diskuterats. Men den här osunda och i vissa fall även felaktiga synen på mat, kalorier och socker gör ont i mig på ett annat plan, för där handlar det inte längre bara om deras egen relation/-er.

Och nu tänkte jag ju inte låta Urban få mer plats men kan ändå inte låta bli hans löjliga svar på hur jämställda eller jämlika han och Olivia är som par. Som han beskrev det i avsnittet så bygger ju det helt på en förutsättning att "hans kvinna" råkar vara synkad med hans idéer och önskemål... lätt att hissa hennes maktförhållande i relationen då, så länge det är en spegelbild av honom själv.
Jag är verkligen helt för att var och en, oavsett relationsform, sätter gränser runt sig själv. Men Urkban drar det där genom att på ett försåtligt vis formulera sig SOM OM det är en gräns runt honom, men i verkligheten är det ju en gräns runt henne. Om MINA behov handlar om att du inte umgås med Pelle, så är inte gränsen runt mig.

Och han betonar MIN i MIN kvinna varenda djävla gång.

Gabriel och Felix ändå, vilken vinstlott det måste kännas att sitta bredvid dem medan de andra utvecklar sina s k tankegångar. Hade det inte varit för de paren och möjligen Edin och Julia så hade jag nog checkat ut från denna säsong redan. Känner PTSD från en person jag kände en gång som faktiskt uttryckt saker som "min kvinna".

Skärmbild 2026-09-06 105518.webp

Gabriel och Felix ändå, vilken vinstlott det måste kännas att sitta bredvid dem medan de andra utvecklar sina s k tankegångar. Hade det inte varit för de paren och möjligen Edin och Julia så hade jag nog checkat ut från denna säsong redan. Känner PTSD från en person jag kände en gång som faktiskt uttryckt saker som "min kvinna".

Visa bifogad fil 190509
Ja, Gabriel är ju ett specialfall av man, det är ju väldigt bra att possissiva relationer inte kommer automatiskt med transition.

Jag tycker till och med att "min fru" är lite för mycket "min", trots att jag ju inte har problem med tex "min kompis" eller "min granne", men jag undrar om jag någonsin ens har hört "min kvinna" använt på det där sättet.

Ja, Gabriel är ju ett specialfall av man, det är ju väldigt bra att possissiva relationer inte kommer automatiskt med transition.

Jag tycker till och med att "min fru" är lite för mycket "min", trots att jag ju inte har problem med tex "min kompis" eller "min granne", men jag undrar om jag någonsin ens har hört "min kvinna" använt på det där sättet.

Hear Hear!

Min kvinna har jag inte råkat ut för, men Min Hustru eller nu ”Min Före Detta Hustru” är epitet jag slåss mot i vardagen. Det är en gräslig form av maktuttryck och jag vill slåss när jag hör det. Jag ogillar allt som gör partner till ägodel, får klåda på kroppen.

Hear Hear!

Min kvinna har jag inte råkat ut för, men Min Hustru eller nu ”Min Före Detta Hustru” är epitet jag slåss mot i vardagen. Det är en gräslig form av maktuttryck och jag vill slåss när jag hör det. Jag ogillar allt som gör partner till ägodel, får klåda på kroppen.
Min hustru är av någon anledning värre än min fru. Jag reagerar varje gång jag hör någon använda ordet hustru.

Liknande trådar

• GVFÖ Australien

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka