Bukefalos 30 år!

Nu är ju ordet knäpp inte särskilt exakt definierat. Jag uppfattar honom inte som farlig i betydelsen våldsam och galen av svartsjuka. Jag tror snarare att den där mansrörelsen han är med i har stärkt honom i de uppfattningar kring kön och relationer som han hade redan från början. Hans inre är en bra mylla för sådana idéer, helt enkelt.

Så jag skulle nog inte säga knäpp, bara att han har fullständigt fel i det mesta han säger, och att han har lärt sig en modell för att uttrycka sig som får det att LÅTA SOM om det är sig själv han pratar om, att det är sina egna gränser han värnar. Men det är det ju inte. Att värna sina egna gränser är en annan sak än att säga vad man kräver av andra.

Se bara skillnaden i hur du uttrycker dig: du har egna erfarenheter av att tappa bort ett ex genom att prioritera allt annat. Alltså är det något du tänker på för din del. Urkban vill att HANS KVINNA ska rikta all sin energi mot honom och hemmet, han säger inte mycket om sig själv på den punkten. Han tänker sig ju att jobba, tex. Det bör innebära ganska mycket energi åt annat än familjen, jobbet är ju inte bara själva arbetsuppgifterna och lönen, oftast behöver man ägna lite kraft åt de sociala relationerna på arbetsplatsen för att det ska funka, osv.
Fast han sa också flera gånger att detsamma gällde honom, att lika som hon skulle rikta sin energi åt familjen skulle han göra det; han skulle inte heller umgås med kvinnliga vänner.

Jag försvarar honom inte men var och en har sin tro och så länge det funkar för både så är det okej tycker jag.

Fast han sa också flera gånger att detsamma gällde honom, att lika som hon skulle rikta sin energi åt familjen skulle han göra det; han skulle inte heller umgås med kvinnliga vänner.

Jag försvarar honom inte men var och en har sin tro och så länge det funkar för både så är det okej tycker jag.
Visst, men jobba ska han ju.

Hypotetiskt: För min del hade det inte hjälpt att mannen inte ska umgås med kvinnliga vänner, eftersom jag inte har några som helst problem med att en manlig partner gör det. Snarare tvärtom, jag har nog totalt sett bättre erfarenheter av män som har kvinnliga vänner än av män som inte har det. Han skulle med andra ord inte ha "gett" mig något genom att avstå på det viset, det kan inte kompensera för att jag inte hade kunnat behålla mina manliga vänner.

Ja, såklart för de leva som de vill, så länge inga brott begås. Men jag tycker att det han säger är problematiskt, det matchar bland annat alltför väl med högervindarna och det matchar ju rent faktiskt väldigt dåligt med jämställdhet och kvinnors makt över sitt eget liv och ekonomi.

Hypotetiskt: För min del hade det inte hjälpt att mannen inte ska umgås med kvinnliga vänner, eftersom jag inte har några som helst problem med att en manlig partner gör det. Snarare tvärtom, jag har nog totalt sett bättre erfarenheter av män som har kvinnliga vänner än av män som inte har det. Han skulle med andra ord inte ha "gett" mig något genom att avstå på det viset, det kan inte kompensera för att jag inte hade kunnat behålla mina manliga vänner.

Jag hade helt klart dragit öronen åt mig om jag träffat någon som inte har långvariga kvinnliga vänner. Det brukar så gott som alltid sammanfalla med en lägre förmåga att relatera och reflektera över sina egna känslor, och det är totalt ointresserant för mig med en partner som inte är bra på just det.

Någon som kastar vänskap åt sidan för en ny relation är också totalt ointressant, oavsett kön på vännerna. Av samma anledning; relationsbyggande förmåga är en väldigt viktig egenskap hos någon för att jag ska kunna tänka mig att ha hen som partner. Det är inte något som uppstår bara för att man råkar bli förälskad i någon, det är något man bär med sig i sina värderingar och övat aktivt på i alla sina relationstyper.

Skiten bär ut sig själv på den punkten, så att säga.

Mannen måste ju vara med och ha kontroll på sin kvinna.
Så det går ju inte.
Fast nja, rabaldret brukar komma från dem som anser att könsseparatism inte är "svenska värderingar". Vilket är ironiskt eftersom separata badtider ju syftar till ökat deltagande i samhället, i slutänden.

Killtrion i GVFÖ vill ju sträva efter att kvinnor ska delta i samhället i mindre grad. Eftersom mannen är "mest lämpad".

Det var så otroligt kort och platt, känns som att det skulle kunna få rymmas i samma tråd för det lyfter ju dessutom precis samma typ av män.

Jag blev otroligt besviken på det programmet. Förutom att de gjorde det som ett experiment utan att deltagarna visste om det så var det så dåligt upplagt på något vis. Det kändes verkligen ansträngt urmjölkat, speciellt det sista avsnittet. Egentligen kan man hoppa över de andra avsnitten och bara se det sista, för i det repeteras allt som om serien haft 20 avsnitt istället för bara 5. 😅

Okej, fortsätter här ang. Silent Attraction då. Jag har faktiskt inte hunnit se sista avsnittet än, ska försöka göra det i kväll.

Men jag är nog också rätt besviken, mest pga programmet verkar inte upplagd för att faktiskt ha som mål att deltagarna ska lyckas med sina relationer "på tvärs av ideologiska värderingar" - annars skulle de ha låtit värderingarna komma fram på ett snyggare sätt. Och det kändes lite som att folk blivit "lockade" att säga saker som lät så extremt som möjligt för att skapa bra TV. Svårt att avgöra iom formatet och längden på programmet, men jag får inte lika mycket obehagskänslor av dessa killar som av Max och Urban (förutom evt den äldre surfar-killen med långt blond hår..)

Jag köper absolut att deltagarna känner sig lurade, men programmet skulle ju troligen inte funka om de vetat om hela upplägget i förväg... eller vad tror ni? Som det sades från programledaren så väljer man bort de personer som inte matcher ens värderingar redan från början, och ger dom aldrig en chans.... Så det skulle behövas väldigt öppensinnad personer för att ställa upp i experimentet fullt medvetet, och det är väl inte direkt ett utmärkande karaktärsdrag hos vare sig "alfa-män" eller feminister...? (om vi nu ska göra en grov generalisering)

Okej, fortsätter här ang. Silent Attraction då. Jag har faktiskt inte hunnit se sista avsnittet än, ska försöka göra det i kväll.

Men jag är nog också rätt besviken, mest pga programmet verkar inte upplagd för att faktiskt ha som mål att deltagarna ska lyckas med sina relationer "på tvärs av ideologiska värderingar" - annars skulle de ha låtit värderingarna komma fram på ett snyggare sätt. Och det kändes lite som att folk blivit "lockade" att säga saker som lät så extremt som möjligt för att skapa bra TV. Svårt att avgöra iom formatet och längden på programmet, men jag får inte lika mycket obehagskänslor av dessa killar som av Max och Urban (förutom evt den äldre surfar-killen med långt blond hår..)

Jag köper absolut att deltagarna känner sig lurade, men programmet skulle ju troligen inte funka om de vetat om hela upplägget i förväg... eller vad tror ni? Som det sades från programledaren så väljer man bort de personer som inte matcher ens värderingar redan från början, och ger dom aldrig en chans.... Så det skulle behövas väldigt öppensinnad personer för att ställa upp i experimentet fullt medvetet, och det är väl inte direkt ett utmärkande karaktärsdrag hos vare sig "alfa-män" eller feminister...? (om vi nu ska göra en grov generalisering)
Jag har sett alla avsnitt, och jag tycker helt enkelt att det är en dålig programidé. Jag ser heller ingen fördel i att attraktion skulle trumfa värderingar, tvärtom. Om man råkar bli betuttad i någon som har hopplösa värderingar, gör man ju bäst i att dra sig tillbaka så att man slipper framtida konflikter.

Jag har sett alla avsnitt, och jag tycker helt enkelt att det är en dålig programidé. Jag ser heller ingen fördel i att attraktion skulle trumfa värderingar, tvärtom. Om man råkar bli betuttad i någon som har hopplösa värderingar, gör man ju bäst i att dra sig tillbaka så att man slipper framtida konflikter.

Ja absolut, men tanken bakom programmet lanserades ju som typ "hur ska vi öka barnafödandet när män och kvinnor har så olika värderingar så de inte ens vill dejta varandra?" Och då underminerar man ju hela programidén genom att spetsa till konflikterna direkt som paren matchat....

Om inte tanken var att bara få dem att ligga... men feminister är ju pro-abort.... nej förlåt nu raljerar jag hej vilt här, har tråkigt på jobbet i dag... :angel: 😅

Jag har lyssnat lite på vad Urban sagt. Han säger ju allt på "rätt sätt". Alltså han och de som håller med honom menar att han är ju ärlig och köper man inte hans åsikter är man inte rätt för honom, så han tvingar ingen till något. Men jag tycker att det blir problematiskt för att man då lägger över ansvaret på tjejen och på ett sätt är ju Olivia tvungen att rätta sig efter honom om hon vill fortsätta vara med honom. Så rent krasst har hon ju inget val.

I programmet är det dessutom en ganska speciell situation. Hon har en förhoppning om ett förhållande, hon har blivit matchad med honom av experter (eller vad de är) och så spelas de in när de sitter där och ska försöka lära känna varandra...

Lyssnade på hemlispodden och blev lite besviken över att den som intervjuade Urban verkade tycka att han var helskön för att han är ärlig och bara informerar om sin ståndpunkt 😡.

Sen tycker jag att hans kroppsspråk är jätteobehagligt 😪

Troligen eftersom han ändå inte har några kvinnliga vänner.

För mig är en man utan kvinnliga vänner en vandrande redflag.
Antingen är han så oskön att ingen kvinna vill vara vän med honom eller så ser han kvinnor som något man bara ligger med vilket såklart gör honom så oskön att ingen vill vara vän med honom 😒

Jag har lyssnat lite på vad Urban sagt. Han säger ju allt på "rätt sätt". Alltså han och de som håller med honom menar att han är ju ärlig och köper man inte hans åsikter är man inte rätt för honom, så han tvingar ingen till något.
Typ som att en kannibal inte gör något fel för hen är ärlig och om personen inte vill dö och bli uppäten så är det inte rätt, så han tvingar ingen till något. Ja, överdriven och morbid liknelse 😆 men resonemanget fick mig att tänka på det fallet i Tyskland för massa år sen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VEe4m/kannibalen-han-ville-bli-uppaten

Men det här tycker jag känns sådär. "Den typen av män" finns verkligen överallt och jag tror absolut inte att de är tillsammans med en viss typ av tjej.

De tre kvinnor i programmet som blivit ihop med rövhattarna framstår som rätt olika, liksom även de två som hittills verkar nöjda med sin partner och hans åsikter.

Jag tror, faktiskt, att de letar efter
Men det här tycker jag känns sådär. "Den typen av män" finns verkligen överallt och jag tror absolut inte att de är tillsammans med en viss typ av tjej.

De tre kvinnor i programmet som blivit ihop med rövhattarna framstår som rätt olika, liksom även de två som hittills verkar nöjda med sin partner och hans åsikter.

Fast jag tror alla kan råka ut för en kontrollerande partner, men att man löper olika stor risk under olika perioder i livet. Jag är övertygad om att risken är större om man har en period av tex sämre mående. Jag har en liten teori om att människor som mår dåligt riskerar att dra till sig dåliga människor. Alltså inte skuldbeläggande på något vis, men att det finns människor som fruktansvärt snabbt kan se sårbarheter hos andra och i värsta fall utnyttjar dem. De bekräftar gärna det man själv ser som en brist.

Jag har inga såna "män ska vara män"- personer i min närhet- vad jag vet i alla fall. Men jag träffade på ett par såna män för ett tag sedan. Dessa män sa att de ville ha traditionella könsroller, mannen ska vara ledare, provider /protector och kvinnor ska ägna sin kvinnliga energi åt hemmet etc. Det kändes som det var mkt inspirerat från amerikanska influensers och när jag ställde lite frågor kändes det som de egentligen inte hade funderat igenom vad det skulle innebära i praktiken utan mest som tomma ord.

Till exempel pratade jag med en man i 40- årsåldern som tyckte ovan och också berättade att han ville träffa någon snart och bilda familj. Han själv har en låg inkomst då han jobbar deltid och mest hoppas på att hans band ska slå igenom samt bor i andra hand i en tvåa han delar med en kompis. Jag frågade då hur hans plan såg ut dvs han säger att kvinnan knappt ska jobba utan ta hand om hemmet så behöver ju mannen ha en bra inkomst och ordnat boende. Det intressanta var att han då blev rätt ställd. Och det var något som jag tycker verkar vara tydligt för såna här män- de verkar inte ha funderat på sin egen roll. Jag frågade också om de alltså vill ha ett samhälle där kvinnor väljer män utifrån inkomst dvs om kvinnan inte kan jobba och man också ska skaffa flera barn blir ju mannens inkomst central. Men ett sånt samhälle ville de inte ha.

En annan intressant sak är ju att de också ofta pratar om "kvinnlig och manlig energi" och liknande. Och här verkar de ju säga emot sig själva. För i ena stunden så tycker de att sådant är medfött och naturligt men samtidigt så ska en kvinna tex inte ha ett chefsjobb för då försvinner hennes kvinnliga energi.
Män är naturliga ledare enligt männen jag träffade men samtidigt så kändes det som dessa männen inte ville vara ledare ens i sina egna liv. Tex så pratade de om situationen med att unga kvinnor idag är framgångsrika och tjänar pengar men många unga män inte är det och det gör att dessa männen inte mår bra. Det är naturligtvis fruktansvärt om folk mår dåligt men problemet var att de män jag pratade med sa att detta beror på kvinnorna och är feminismens fel. Istället måste kvinnor gå tillbaka till att vara "mjukare och mer traditionella". Om man som kvinna är framgångsrik så kastrerar man automatiskt män. Jag frågade då varför han ser män som ledare om de inte ens kan vara ledare i sina egna liv? Istället så ska kvinnor förminska sig själva- så då är ju kvinnorna ledare eller snarare beter sig som föräldrar. Det hade dessa män inte heller något svar på.

Har nu sett senaste avsnittet och kan konstatera att det faktiskt finns en stor fördel med att ha en relation med antingen Urban, Max eller Sasan.

Efter den här säsongen behöver man inte vara orolig över att någon annan kvinna ska komma och sno ens pojkvän.

Liknande trådar

• GVFÖ Australien

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka