Gym för dummies

Ilovecoffee

Trådstartare
Eftersom jag lider av rejäl övervikt ( 40 kg ca) och är stel tänkte jag gå på gym. Min rygg urdålig och det behöver jag hjälp med. Vad har man på sig? Hur börjar man? Det finns ett gym nära jobbet som jag är sugen på.
 
Eftersom jag lider av rejäl övervikt ( 40 kg ca) och är stel tänkte jag gå på gym. Min rygg urdålig och det behöver jag hjälp med. Vad har man på sig? Hur börjar man? Det finns ett gym nära jobbet som jag är sugen på.
Om man inte är van så är det bra att börja gå på pass! Finns ju inte på alla gym, men är nog bäst tills du vet vad du behöver jobba med. Dock skulle jag rekommendera att gå till en sjukgymnast först/parallellt som kan ge dig tips och övningar med tanke på ryggen. Har själv ryggproblem och vissa övningar gör det bättre men vissa övningar är förbjudna.
 
Många gym erbjuder genomgång av maskinerna om det är det du är ute efter.
Om du är helt ny på gym och inte riktigt vet vilka övningar/maskiner som skulle vara bra för dig så kan du ju kolla upp om det finns en personlig tränare där som du kan boka in träning med så du kommer igång.

Och ha på dig det du känner dig bekväm med!
Det kan säkert finnas personer på gymmet som mest är där för att visa upp sig och måste ha dom senaste kläderna på sig, men kör på det som är bekvämt och funkar bra. Jag brukar ha tights och linne/t-shirt i funktionsmaterial.
 
Spontant känner jag att det är mycket lättare att börja med gymmande i stället för pass. Lyfta vikter gör man så tungt och energiskt som man känner för utan att peppiga människor skuttar runt bredvid och man känner sig i urdålig kondition jämfört. Men det viktigaste är förstås att man tycker det är kul och tycker man pass är roligare så ska man helt klart gå på det.

Hitta någon att träna tillsammans med! Det är mycket lättare att hålla sig motiverad om det är en social aktivitet snarare än jobbig träning. Man får ofta ordentlig träningsvärk i början även om man är rätt aktiv annars och då är det jobbigt mentalt att över huvud taget ta sig dit.
De flesta gym har genomgångar av maskiner och i början kan det absolut vara värt att lägga ut lite pengar på ett par pt-pass så att det känns som om man vet vad man ska göra och gärna att man får ett träningsschema.
Jag är en sån där klädnörd som tycker det är roligare att träna om jag köper snygga träningskläder och har jag lagt ut pengar på det så måste jag ju använda grejerna dvs gå och träna. Men det är ingen som kollar konstigt på en de dagar man tränar i mjukisbyxor och reklamt-shirts heller.
 
Eftersom jag lider av rejäl övervikt ( 40 kg ca) och är stel tänkte jag gå på gym. Min rygg urdålig och det behöver jag hjälp med. Vad har man på sig? Hur börjar man? Det finns ett gym nära jobbet som jag är sugen på.
Du går dit och säger "Hej, jag skulle vilja träna här hos er och skulle behöva hjälp med att lära mig dom olika maskinerna"
Så gjorde jag, massor av övervikt och tar på mig tights och tshirt när jag går dit.
Ta hjälp av någon vän eller släkting? Jag får finfin hjälp av min svägerska och bror.
Om inte annat kan du väl traska på gåbandet och smygkika lite på vad dom andra gör :D
 
Många gym har någon slags personlig genomgång inkluderat i medlemsavgiften, annars kan man köpa till den tjänsten.

Ha på dig något som är bekvämt att röra sig i och inte är för svettigt, mjukisbyxor kan bli lite varmt men är bättre än jeans ;). Vad du har på dig har ingen annan med att göra, men om du vill smälta in så kan du ju ta ett par tajts och linne eller t-shirt. Ta med en vattenflaska och drick vatten, du behöver inget superpulver. Ta med en frukt också, att äta efteråt så att du inte är helt utsvulten när du kommer hem. Duscha på gymmet om du vill, annars duscha hemma. Försök att inte fnissa högt åt machosnubbarna som dunsar ner sina vikter på golvet :D.
 
Många gym har någon slags personlig genomgång inkluderat i medlemsavgiften, annars kan man köpa till den tjänsten.

Ha på dig något som är bekvämt att röra sig i och inte är för svettigt, mjukisbyxor kan bli lite varmt men är bättre än jeans ;). Vad du har på dig har ingen annan med att göra, men om du vill smälta in så kan du ju ta ett par tajts och linne eller t-shirt. Ta med en vattenflaska och drick vatten, du behöver inget superpulver. Ta med en frukt också, att äta efteråt så att du inte är helt utsvulten när du kommer hem. Duscha på gymmet om du vill, annars duscha hemma. Försök att inte fnissa högt åt machosnubbarna som dunsar ner sina vikter på golvet :D.
Det sistnämnda är svårare än man kan tro, speciellt när de efteråt går och spänner sig framför spegeln :D:o
 
Hur börjar man? Det finns ett gym nära jobbet som jag är sugen på.
Kolla när de har bemanning i receptionen, knalla dit och be att de visar dig runt för du funderar på att börja träna där.

Då kan du känna av stämningen, kolla omklädningsrummen, hur andra är klädda, vilken typ av klientel de har på gymmet.

(iTrim har jag hört mycket gott om, om man vill ta ett helhetsgrepp)
 
Gå dit, säg hej, berätta att du är intresserad av att börja träna och fråga vad de har att erbjuda :)
Be att få kika runt.
Kläder behöver du bara tänka att det ska vara helt, rent och bekvämt, sen märker du vad som passar just dig.
Var noga med att tala om att du har ryggproblem, kan vara så att de rekommenderar att du tar det med en sjukgymnast (då brukar man utan problem kunna ta sjukgymnasten till hjälp på gymmet) istället för med en PT, så att du inte skadar dig.
Ska du gå på pass kan det vara en riktigt bra idé att prata med instruktören för det pass du är intresserad av att testa innan.
Dels för att du då kan höra hur det skulle funka med din rygg, dels hur alternativen ser ut (det finns alltid alternativ, be instruktören visa!) och så kan den ha mer koll på dig så att allt går bra.

Där jag tränar finns alla typer av människor på alla pass, även i gymmet. Så man kan gå precis som man är helt enkelt. Finns inget att vara rädd för :)
 
Spontant känner jag att det är mycket lättare att börja med gymmande i stället för pass. Lyfta vikter gör man så tungt och energiskt som man känner för utan att peppiga människor skuttar runt bredvid och man känner sig i urdålig kondition jämfört. Men det viktigaste är förstås att man tycker det är kul och tycker man pass är roligare så ska man helt klart gå på det.

Hitta någon att träna tillsammans med! Det är mycket lättare att hålla sig motiverad om det är en social aktivitet snarare än jobbig träning. Man får ofta ordentlig träningsvärk i början även om man är rätt aktiv annars och då är det jobbigt mentalt att över huvud taget ta sig dit.
De flesta gym har genomgångar av maskiner och i början kan det absolut vara värt att lägga ut lite pengar på ett par pt-pass så att det känns som om man vet vad man ska göra och gärna att man får ett träningsschema.
Jag är en sån där klädnörd som tycker det är roligare att träna om jag köper snygga träningskläder och har jag lagt ut pengar på det så måste jag ju använda grejerna dvs gå och träna. Men det är ingen som kollar konstigt på en de dagar man tränar i mjukisbyxor och reklamt-shirts heller.
Beror säkert på vilket gym man går till. Jag började på Friskis och där var inget överdrivet peppande och väldigt blandade grupper med många seniorer osv. Där finns även "soft"-variant på många av passen.
 
Itrim nämndes ovan. Jag kan bara instämma i att de är fantastiskt bra om man vill komma igång med att träna och samtidigt har en del vikt att göra sig av med. De har skonsam men effektiv cirkelträning för både styrka och kondition och du får lära dig om mat och motivation att nå dina mål. De flesta center har även ledarledda pass, tex funktionell träning, bootcamp, löpning mm, allt anpassat till din egen förmåga. Jag tror också att alla center har personliga tränare som kan anlitas regelbundet eller vid enstaka tillfällen. På Itrim är det ingen risk att man blir en i den anonyma mängden utan personalen lär snabbt känna alla nya kunder. Stor chans att du kommer lyckas med dina föresatser om du börjar där är min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 830
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
584
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 028
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad jag ska göra åt min rygg. Jag vet inte hur man får hjälp av sjukgymnast utan att först boka tid med läkare. Och jag vet...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 737
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp