Gymnastikövningar

Diabetikern

Trådstartare
Vad är era favoriter?

Jag har en väldigt liten bana att röra mig på så det enda jag kan hoppa på den är små enkla serier.

Tänkte kolla med er härinne vad era favorit gymnastiska övningar är?:)

Mvh Diabetikern
 
Sv: Gymnastikövningar

Låter som en tråd för mej. "Hemma" har jag en rätt liten bana att hålla till på, och för att få till det vardagliga markarbetet har jag blivit tvungen att ha lite uppfinningsrikedom. Här är en jag brukar ställa upp;

Tänk mitt på medellinjen, alltså att man skulle vända upp vid A och ta sikte på C (jag suger på att förklara men... :p). Börja med 3 st travbommar. Kan vara upphöjda, annars liggande på backen. Sedan ca 3,5 m fram till en 3-studs, t.ex sockerbitar. Sedan 2 galoppsprång fram till ett stigsprång / liten oxer ut. Sedan beroende på utrymme så brukar jag välja att landa i varannan gång höger och varannan gång vänster, för att därefter lägga en volt åt det håll jag valt, innan man mjukt saktar av till skritt, för att sedan göra en igångsättning till trav igen. Och så börja om. Man ligger alltså och rullar på detta.

Ryttaren får träna sits, balans och att sitta stilla och bara mjukt följa med hästen. Man tränar också rakriktningen, självklart. Hästarna tvingas till att bli uppmärksamma och inte stressa in i serien.

Känner man att denna övning ändå tar mkt plats, är det ju fritt fram att ta bort ngt "moment" i den.

Vart väldigt luddigt, hoppas du hängde med :)
 
Sv: Gymnastikövningar

Låter som en tråd för mej. "Hemma" har jag en rätt liten bana att hålla till på, och för att få till det vardagliga markarbetet har jag blivit tvungen att ha lite uppfinningsrikedom. Här är en jag brukar ställa upp;

Tänk mitt på medellinjen, alltså att man skulle vända upp vid A och ta sikte på C (jag suger på att förklara men... :p). Börja med 3 st travbommar. Kan vara upphöjda, annars liggande på backen. Sedan ca 3,5 m fram till en 3-studs, t.ex sockerbitar. Sedan 2 galoppsprång fram till ett stigsprång / liten oxer ut. Sedan beroende på utrymme så brukar jag välja att landa i varannan gång höger och varannan gång vänster, för att därefter lägga en volt åt det håll jag valt, innan man mjukt saktar av till skritt, för att sedan göra en igångsättning till trav igen. Och så börja om. Man ligger alltså och rullar på detta.

Ryttaren får träna sits, balans och att sitta stilla och bara mjukt följa med hästen. Man tränar också rakriktningen, självklart. Hästarna tvingas till att bli uppmärksamma och inte stressa in i serien.

Känner man att denna övning ändå tar mkt plats, är det ju fritt fram att ta bort ngt "moment" i den.

Vart väldigt luddigt, hoppas du hängde med :)


Bra övning:banana:

Jag är väldigt förtjust i studs, på rakt spår o böjt.
Sen serier studs/ett galoppsprång.
 
Sv: Gymnastikövningar

"blomman" är alltid bra eller andra övningar på volt, då behöver man inte så mycket utrymme före och efter menar jag;) tex tre små räcken på volt med 8meter mellan. Eller serpentiner över små hinder, det är jag väldigt förtjust över själv. beror ju på hur stor bana du har, hur stora bågar du kan ha då. det var några övningar iaf:D
 
Sv: Gymnastikövningar

Låter som en tråd för mej. "Hemma" har jag en rätt liten bana att hålla till på, och för att få till det vardagliga markarbetet har jag blivit tvungen att ha lite uppfinningsrikedom. Här är en jag brukar ställa upp;

Tänk mitt på medellinjen, alltså att man skulle vända upp vid A och ta sikte på C (jag suger på att förklara men... :p). Börja med 3 st travbommar. Kan vara upphöjda, annars liggande på backen. Sedan ca 3,5 m fram till en 3-studs, t.ex sockerbitar. Sedan 2 galoppsprång fram till ett stigsprång / liten oxer ut. Sedan beroende på utrymme så brukar jag välja att landa i varannan gång höger och varannan gång vänster, för att därefter lägga en volt åt det håll jag valt, innan man mjukt saktar av till skritt, för att sedan göra en igångsättning till trav igen. Och så börja om. Man ligger alltså och rullar på detta.

Ryttaren får träna sits, balans och att sitta stilla och bara mjukt följa med hästen. Man tränar också rakriktningen, självklart. Hästarna tvingas till att bli uppmärksamma och inte stressa in i serien.

Känner man att denna övning ändå tar mkt plats, är det ju fritt fram att ta bort ngt "moment" i den.

Vart väldigt luddigt, hoppas du hängde med :)

Låter som en kanonövning men jag kommer aldrig få plats med hela :D

cissan - 8 m emellan blir inte det väldigt långt?

Har en väldigt storgalopperande häst så vi tränar mycket på att kunna få styrkan att korta och sen länga just för att vi ska få plats.
Citat av min tränare "Clara du behöver aldrig trycka på emellan hinder det vet du va?" :rofl:
Tack alla för era tips annars kanonbra :D

När man väl ska försöka komma på olika grejjer att göra själv hemma så brukar det slå stopp i hjärnverksamheten :D
 
Sv: Gymnastikövningar

Du får ta bort ngt moment då, blir säkert bra ändå! :)
 
Sv: Gymnastikövningar

Jag gillar studs.

3studs-ett galoppsprång-oxer-två galoppsprång-räcke-ett galoppsprång-3studs. Det tar väldigt, så man får inte hoppa det för många gånger, men det gillar vi. Går ju att ha paralleloxer så går det lika bra från båda hållen också. Viktigt när man inte har så mycket plats. :angel:
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 334
Senast: MiaMia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 115
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 920
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp