H**ks nyheter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare elifet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 262
  • Visningar Visningar 23 922
Sv: H**ks nyheter

Ett billigt träns (ej Hööks) gick sönder när hästen slet sig. Då gick nackremmen i två bitar. Stroppen vid tygelspännet har gått sönder på några billiga tyglar, fast iof i samband med ofrivilliga avsittningar.

Har nog aldrig upplevt att billiga träns varit nån slags allmänfara. Hos Hööks tycker jag att man kan hitta alla möjliga sorters kvalité. Ungefär som att de har flera fabriker som tillverkar så tar de in 50/50 av lite bättre och lite sämre kvalité... När man beställer tycker jag iaf att man får sämst kvalité :p Kan hitta mycket bättre om man får leta lite i affärn.

jag har bara ett hööks träns och det är ganska litet i stl, nosgrimman är nästan för trång för ponnyn, trots att han drunknar i andra fullträns och detta är ett cob.. även sidostyckena är korta.

tycker du ska ta full, det är mkt snyggare när spännena sitter högst upp! :d

KL
efter att ha tittat i katalogen längtade jag till att åka till hööks men väl där kändes det inte som så stor skillnad i sortimentet från innan - missa jag allt eller:crazy: fick ändå med ett schabrak hem:D

Jag har ett träns därifrån som är storlek full och det var nästan så vi kunde stoppa in ardennern där :p Jag vill med ha artemis tränset men velar också med storlek då min ligger lite mellan cob och full. Någon som sett irl?

jag gillade dom nya stövlarna..Active..lite tretorn över dom tyckte jag men ändå snyggare.
Får spana på dom i affären sen :D

Jag som är så konservativ annars tyckte faktiskt att dessa var lite fina! Mycket snyggare än de dyrare märkenas föregångare, de är lite för extrema. :laugh:

Någon som har köpt de blingade böjda pannbanden (OS-kopiorna)? Är de fina? Sitter kristallerna bra?:)

Sett det irl kollade dock inte direkt efter hur pass det var i storleken. Men läderet på fodrningen var ur obehagligt. Undrar vad det är för billigt dem har användt där. Sen var det inte riktigt genom färgat heller. Men sen kostade det ju inte så mycket så då får man räkna med lite usel kvalitet.

Tyckte dock sidostyckena såg normala ut (iaf skulle dem passat på min häst ungefär som alla andra stl:full träns)

Ett träns jag blev sugen på själv var ch Monaghan, snyggt även irl. Lädret var helt ok, dessutom billigare men pannbandet skulle jag vilja byta ut. Det höll nästan på att följa med mig hem men jag behövde en ny hjälm så det fick bli en sådan istället:p

knapplån

väntar på lite fler rapporter om Artemis tränset.
funderar även på om det skiljer stor skillnad på cob och fulltränset när det gäller pannbandet storlek. (känns synd o köpa tränset om pannbandet är för litet...)

Väntar också på nya rapporter om Artemis tränset!:p Nån som har klämt och känt på det? Det står att sidostyckena är rundsydda, är det verkligen bara sidostyckena eller är det rundsytt som på bilden i katalogen? :)

Väntar också på nya rapporter om Artemis tränset!:p Nån som har klämt och känt på det? Det står att sidostyckena är rundsydda, är det verkligen bara sidostyckena eller är det rundsytt som på bilden i katalogen? :)

På bilden ser ju bara sidostyckena rundsydda ut? :confused:

På ett riktigt rundsytt träns/kandar är remmarnahelt rundsydda och det finns bara ett spänne högst upp på nacken för varje rem.

Har det ett "vanligt" nackstycke så är det inte rundsytt utan har bara rundsydda sidstycken, vad nu DET skulle vara för vits med det...

På ett riktigt rundsytt träns/kandar är remmarnahelt rundsydda och det finns bara ett spänne högst upp på nacken för varje rem.

Har det ett "vanligt" nackstycke så är det inte rundsytt utan har bara rundsydda sidstycken, vad nu DET skulle vara för vits med det...

Jo, jag vet, och jag tycker inte heller att det är speciellt snyggt att bara ha rundsydda sidostycken. :D

Men HannahxCampari frågade ju om det bara är sidostyckena som är rundsydda eller om det ser ut som på bilden. Men på bilden är ju bara sidostyckena rundsydda, det var det jag funderade på, hur h*n menade.

Och jag hoppas på att jag ska kunna ¨få in fötterna i dom, kan inte ta på mig vanliga stövlar när dragkedjan är längst bak, på vinterridstövlarna är den på sidan, så jag hoppas att detta kan funka!
Orginal tretorn får jag inte på mig, har provat i princip alla stövlar jag kan tänka mig.
Så håller tummarna nu när jag ska fara ner till helgen!

Jo, jag vet, och jag tycker inte heller att det är speciellt snyggt att bara ha rundsydda sidostycken. :D

Men HannahxCampari frågade ju om det bara är sidostyckena som är rundsydda eller om det ser ut som på bilden. Men på bilden är ju bara sidostyckena rundsydda, det var det jag funderade på, hur h*n menade.

Sorry för mitt förvirrande inlägg:D jo om man kollar på bilden på internet när man bara ser tränset (alltså utan huvudet med) är käkremmen och nosgrimmans sidor rundsydda också, är dom så i butiken eller är det bara sidostyckena? (H**ks produkter brukar ju tyvärr skilja sig en del från vad som visas i katalogen:mad:) :) http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300676

Senast ändrad:

Som sagt var på h**ks och klämde på det. står ovan vad jag tyckte. Helt ok träns om man ska ha det vid lite speciellt tillfällen:laugh:, dock inget man kanske kan rida med varje dag då inte lädret var så skoj :( Lär nog ser rätt tråkigt efter att tag ut i färgen vid regelbunden andvändning.

Håller inte med alls, har haft flera träns från hööks som kostat unde 150 kr och de håller fortfarande efter 3 år! Tricket är att blötlägga lädret i olja i 24 h... Jag har tom ett 25 kr träns som efter ett par år i ridskolans tjänst fortfarande är utmärkt, helt utan smorning! Börjar bli för måna undantag för att det ska vara en slump! Vissa träns är dåliga, helt klart men långt ifrån alla billiga träns är kassa.

Finns det någon som köpt ett billigt träns som gått sönder under ridning?

Jag har massvis med träns från både b*rjes och h**ks, billighetsträns, som aldrig ens har visat en tendens till att gå sönder. Då används tränsen regelbundet, jag är dålig på att smörja och dessutom har dom stått ut med allt från snustorrt väder till att bada i sjön. Har haft många utav tränsen i 4-5år, men även en hel del nya som fortfarande fungerar jättebra. Så jag har absolut ingenting att klaga på!

Kan bara hålla med dig!
Om det är något jag är nöjd med från hööks är det ett träns.
Köpte två stycken till min ponny förra sommaren, ett pullar och ett aachen.
Pullartränset färgade av sig när jag tvättade det första gången, men men..
Aachentränset däremot är jättefint, är supernöjd!
Visserligen är 1 år inte så mycket, men det är inte alls hårt, dessutom är det snyggt.
(jag har tagit bort aachenflärpen)
trns.jpg

är det ingen som har en h**ks butik hos sig som vet ngt om artemis tränset och om det skiljer jättemkt på cob o full? hade gärna tittat efter själv men har typ 25 mil till närmsta butik i nuläget

Jag som var in och pillade på det dag, inte tänkte jag på att jämföra storlekar trots att jag själv har en häst som ligger mitt emellan.
Det verkar dock som att man knappast blir ensam om att ha det. Det fanns bara ett par stycken kvar..............

Hade det inte varit rundsytt så hade jag nog funderat på att köpa det.

Tittade också på det andra med bred nosgrimma och det var GRÄSLIGT:eek:. Gillade ideen med lackad nosgrimma i teorin, men i praktiken, näe, det blev bara plastigt, ffa när BARA nosgrimman var högblank.

kl
Nu är mina ridbyxor levererade, dom ligger på tobakshandeln här bredvid mig och väntar på mig.
Kan tyvärr inte hämta dom förrens imorgon, uppdatering kommer!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 953
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 391
Senast: Lavinia
·
Utrustning Nu har h**ks nyheter kommit upp på hemsidan! Vad tycker ni? Jag har blivit helt kär i pullartränset! Inte nog med att det är... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 600
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 122
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka