H**ks ponnyputa

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MisterLillen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 900
Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MisterLillen

Jag undrar om någon har H**ks ponnyputa och kan svara på några frågor. Ligger den bra på en shettis? Upplever du att barnet sitter något sånär stadigt i den? Sadelgjorden som visas i katalogen är 50 cm, är det långa "stroppar" på sadeln då. Det finns även tunnare, korta stigläder med T-knäppning, kan de vara något som passar till?
Många frågor, hoppas på många svar :D .

Sv: H**ks ponnyputa

Jag har kollat lite på dom och Börjes har en variant som är något billigare. Var dock i den lokala ridsport butiken och frågade efter en wintec ponnysaden och när vi tittade i katalogen fans det en med handtag typ hööks fast garanterat mkt bättre kvalitet. Hon trodde den skulle kosta ca 12-1400kr så en sådan blir det. Den hade flyttbara paneler undertill och korta kåpor så korta ben når nedanför sadlen :D .

Tack för svaret!
Vi har fått en ponnyputa så jag hoppas att den kommer funka tills plånboken har återhämtat sig. Dock fanns inga tillbehör såsom stigläder, stigbyglar och sadelgjord. Eftersom jag bara har bjässehästar (i jämförelse) förut så har jag dålig koll på vilka storlekar som passar. Stigläder och byglar kan man ju mäta på ryttaren men gjorden är ju sämre. Hade tänkt att försöka ha detta klart hemma när den lilla smulan kommer även om det inte blir ridning första dagarna. Men det känns inte som läge att börja jaga efter detta när man har en ivrig ponnyryttare väntande ;) .

Konstigt. Bukefolket brukar explodera när någon funderar på en sån billig skitsadel till sin häst, men när det handlar om småponnyer är det visst inte lika viktigt.

Jag säger dock som jag gör till ägarna till större hästar - att förstöra ryggen på sin häst för att spara någon tusenlapp känns inte vettigt. Dessutom är det skönare att rida i en bra sadel, bättre kvalitet, andrahandsvärde och liknande. Om man inte tycker man har råd ska man bespara sig lidandet och köra barbacka, är min mening.

www.lillhastenistav.se har en bra sadel för små och breda ponnyer, under "shetland".

Jag tycker faktiskt det är en utmärkt sadel om man har små barn som bara vill bli ledd en kort sväng någon gång om året!

Tack, men aldrig i livet att jag köper en sadel för 8200:- till en 2,5 årig tjej som skall rida några gånger i veckan. Förresten nu när bommlösa sadlar är så poppis så vad är likare en sådan än en syntetpadd. Däremot skulle jag alldrig köpa en ponnysadel från tex Börjes för under tusenlappen för det är verkligen skit.
Och små barn som skall lära sig skall i första hand sitta stadigt och ha något att hålla sig i (inte tyglar) så dom inte blir rädda, så barbacka är inte något alternativ.

Precis som du anser jag inte att små ponnyer ska ha dåligt avpassad utrustning. Det är ju därför jag frågar ;) . Vad jag vill vet är om ponnyputan kan fungera för min femåring att rida i skritt och kanske något trav (kan inte ännu) fram tills dess att vi har råd att lägga pengar på en riktig sadel. Och då vill vi självklart köpa en som passar ponnyn på bästa sätt och inte vara begränsad av pengar så som i dag. Eftersom hästköpet kom ganska olägligt för plånbokens skull men var mycket lämpligt på alla andra vis så hade det vara bra om gratissadeln kunde fungera ett tag. Därför ville jag veta om någon hade erfarenhet av den. Det är ju trots allt lite annan utrustning som måste fram tex skyddsväst och nyare hjälm till dottern som jag är lika rädd om som små ponnyers ryggar :smirk: .

Ponnyputan har väl även flyttbara bossor så att chansen är ännu större att man kan få den att passa? Den är nog bara så billig för att det är en liten puta och inte någon riktig sadel och dessutomi syntet, så det jag har sett av den tycker jag verkar helt okej Och i ett senare skede finns ju många sköna syntetsadlar som inte kostar skjortan men ändå håller bra kvalitet och är lätta att bära och sköta för barn som stolt kan visa mamma att dom minsann också kan sköta sin utrustning. =) Man ska inte betala ihjäl sig om man inte måste, bara häst och ryttare trivs...

Hejsan !
Jag har en hööks safari ponnyputa..
Den ligger jättebra och man kan ju ändra "tunneln".
Stropparna går ner långt och sadelgjorden som är 50 cm passar utmärkt.
Det är bra stöd både bak och fram + handtag.
Mycket bra val

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 384
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Nu när jag äntligen skall bli med hästen med stort H igen, behöver jag era råd. All annan utrustning har jag kvar till henne förutom...
Svar
19
· Visningar
4 580
Senast: videnlis
·
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och... 2
Svar
38
· Visningar
9 635
Senast: agtatoon
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka