Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

goody

Trådstartare
Ni som har problem med hyn, mycket finnar etc, hur gör ni när det kommer till förhållanden? Har ni pojkvän/flickvän? Kan ni i så fall gå osminkad med den personen eller har ni alltid smink på er?

Jag har mycket finnar och har haft det hela tonåren (är 19 nu). Gått till läkare och fått olika krämer utskrivna och även piller, men inget har fungerat. Att skaffa pojkvän är något jag knappt har funderat på, för jag har alltid känt mig fruktansvärt ful utan smink. Men nu har jag träffat en kille som jag tycker mycket om. Vi trivs bra ihop, allt är väldigt avslappnat. Problemet är att jag inte vågar visa mig utan smink för honom, och kommer nog aldrig våga göra det. Han är jättesnäll och gullig på alla sätt och vis, men väldigt ytlig, och den dagen han ser mig utan smink kommer han (antagligen) springa åt andra hållet... :nailbiting: Självklart har han själv perfekt hy och är allmänt svinsnygg :meh:

Så är det någon som har några tips om hur man sköter ex. övernattningar? Jag kan inte gå och lägga mig med smink som jag har haft hela dagen/kvällen, då hinner det bryta ut ett tredje världskrig i mitt ansikte under natten. Jag mer eller mindre måste tvätta ansiktet både morgon och kväll. Ni som har liknande problem, hur gör ni?

Och jag vet att vissa kommer tycka att jag inte ska vara med någon som dumpar mig pga acnen, men då får jag leva ensam tills den försvinner, och gud vet när det händer :cautious:

Kan även passa på att fråga om någon har tips på hur man blir av med den här förbannade acnen? :angel:
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Har du så mycket acne som du beskriver så vet han redan om det. Hur mycket man än sminkar över så syns det ju igenom att hyn inte är perfekt. Vet han inte redan om det så är han inte så ytlig som du tror ;)

Berätta för honom hur du känner. Att du mår dåligt av din acne och inte vet om du skulle våga visa dig utan smink för honom. Är det en bra kille kommer han förstå och inte göra nån stor sak utav det utan berätta att du är fin som du är och att det inte spelar någon som helst roll.
Är han ett svin däremot sticker han och är det verkligen nån du vill vara med i så fall? :)
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Har du fått prova några starkare mediciner? Nu minns jag inte vad den heter men det finns en som är riktigt stark som brukar få bort det mesta iallafall. Har du fått remiss till någon hudläkare? Be att få det annars eller be att få prova något starkare eftersom det du har fått tidigare inte har hjälpt.

Jag förstår verkligen att det är ett problem för dig men kanske känns det lättare om du pratar med honom om ditt problem? Han kanske inte alls bryr sig om det och du kan ju sminka dig igen när du vaknar om du vill det. Jag vet många tjejer som sminkar sig direkt när de vaknar den första tiden med en ny kille. Det är ju sorgligt i sig men det enda man kan göra åt det är att bygga upp sin självkänsla så gott det går.

Lycka till!
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Har samma problem. Jättejobbigt första tiden. Lösningen är mineralsmink, som man kan sova i utan att kriget bryter ut :). Jag köper från silknaturals.com, billigt och upprör inte huden.

Efter hand, som man känner sig tryggare i relationen, så går det att sluta med det också :).
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Är han så ytlig så han springer ifrån dig om han ser dig utan smink, så är han nog inte mycket att ha iallafall. Som någon sa tidigare, han vet nog att den finns där iallafall, det går inte att sminka över om det är mycket.
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Jag har haft problem med acne från och till, jag har alltid visat mig utan smink. Det är inget att skämmas för!
Min sambo uppskattar att jag visar mig utan smink, han har innan uttryckt att han tyckt det varit jobbigt att vara ihop med någon som ALDRIG visar sig utan smink (hans ex) han sa att det känns som om man inte riktigt vet vem man är ihop med, att det blir så fejk och för fokuserat på det ytliga.

Alla känner väl inte så. Men jag tror allmänt killar uppskattar när deras tjej är bekväm med sig själv, oavsett hur huden ser ut.

Akne har inget med hygie att göra. Visa lider bara av det och ärligt skulle jag inte vilja vara med någon som inte hade kunnat acceptera det :)
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Jag har också haft stora problem med min hy :(
Jag har under tonåren sminkat över så gott jag kunnat och hållt mig på minst en meters avstånd från folk eftersom jag skämdes.

Jag har märkt att genom små förändringar i livet så håller sig min hy i bättre schack, vissa av dem är självklara men skriver dem ändå :)
1, Undvika hushållsost, edamerost, godis (främst mjölkchoklad, mörk choklad går bättre), chips, pizza.
2, Rena handdukar och byta örngott ofta.
3, Tvätta händer ofta, inte kladda i ansiktet med otvättade händer.
4, Mineralsmink, själv kör jag med E.L.F som är väldigt prisvärda.
5, Tvätta ansiktet morgon och kväll, här kör jag en egen variant efter att ha provat en massa receptbelagd skit som visserligen fungerat OK men med bieffekter. Tar en flaska änglamarks handtvål och droppar i ren teatree oil, mild men med oljans fördelar för acnehy. Har provat otaliga krämer, en dag var det slut och det enda som fanns hemma var Niveas creme (fet, tjock kräm). Kändes skitäckligt att smörja in sig, fett liksom. Men det gjorde underverk för mig, tror min hy behöver fet kräm för att sluta producera talg. Går dock inte att sminka sig direkt efteråt :o
6, Svett förvärrade min hy.


Mineralsmink är bra, det andas och går att ha under natten ifall du i början inte vågar visa dig osminkad :)

..och jag hade pojkvän även när hyn var som sämst. Som sagt, smink är bra grejor det... även om det inte döljs till 100% så ser hyn hundra gånger bättre ut.

Edit.
Jag är 28 år nu, levde under hela ungdomen på hoppet att det skulle lugna ner sig när jag blev 20 (som alla sa att det skulle göra..). Men tyvärr blev det inte så.

Däremot har jag nu en helt OK hy, kommer aldrig få modellhy men det är acceptabelt och kontrollerbart så länge jag håller mig till mina punkter :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Hej!

Jag har i perioder sett ut som månens baksida i hyn. Jag har aldrig smink och än mindre när aknen är som värst.

Det har aldrig varit några problem med pojkvännen/sambon. Dom tenderar att tycka om mig oavsett eller inte alls :-)

/Lavinia, som blev av med aknen när hon slutade med hormonerna.
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Min kompis med rejäl acne tycker bodyshops tea tree oil-serum är helt fantastiskt, men att oljan inte gav lika bra resultat.
Men hon använde den ren är nog väldigt smart att blanda upp den.
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Ja det blir ju rätt starkt om man kör outspätt :)
Jag brukar köpa min olja hos hälsokosten.
Är lite osäker på hur det var... men funderar över om jag inte provat bodyshops teatreeoil tidigare och den var inte alls lika bra?.. Kommer inte ihåg ordentligt :)
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

tea tree oil-serumet var hemskt för min hy, svider otroligt mycket.

jag har röd och finnig hy, mycket död hud osv. har nu en tub med receptfri rosacia (ingen aning om jag har rosacia dock), den tar bort det röda väldigt bra, och sen mot den döda huden har jag en exfoliater från bodyshop, gul/orange tub. den är verkligen underbar, min hud har aldrig varit så len som nu ^_^. och jag får inte alls lika mycket finnar och och enorma pormaskar längre.

ska försöka våga mig in till en läkare, har dock inget förtroende för dem när det gäller min hy.(hade extrema utslag i ansiktet hela mellanstadiet och trots biopsi en gång i veckan så kunde de inte skriva ut ngt mot det eller ens säga vad det var för ngt).
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Är det en vettig kille, klart det går. Jag har kass hy och har alltid trott att folk tycker att jag ser ut som ett troll på grund av det.
Har spenderat 2 veckor hos killen jag dejtar, sovit över och gått utan smink mest hela tiden. Så visst finns det folk som inte bryr sig om dålig hy. :)
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Jag kan vända på det. Min man har stooora problem med acne, ansikte, bröstkorg och rygg. Han har ärr över hela kroppen från acnen. Det är dock inget som stör mig, det är inget som äcklar mig. Jag tycker att han är skitsnygg och sexig som bara den ändå. :D Vi är nu inne på vårt sjunde år tillsammans.

Självklart kan du ha en pojkvän trots din acne!
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Hett tips: Sluta oroa dig

Jag slår vad om att han vill vara med dig for att du är en fin & grym person och inte for att du har snygg hy. Jag har problem med acne sedan 3 år tillbaka (har haft perfekt hy fram tills jag var 19, så det slog hårt mot självförtroendet) och har även pojkvän sedan 2 år som alltid sagt att han tycker jag ar tusen gånger finare utan smink. Nu använder jag aldrig foundation längre och det har hjälpt min hy att återhämta sig efter allt det där sminket.
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Nu har jag inte haft EXAKT ditt problem, men jag har varit lika orolig över andra saker (och varit tillsammans med en kille med ganska kraftig acne, vilket inte spelade mig någon roll alls. Förhoppningsvis har personen fler egenskaper än sin hy ;) )

I alla fall - det som har hjälp mig har varit att tänka såhär: för mig är en pojkvän någon som jag hoppas att jag ska leva, om inte för resten av livet så i alla fall väldigt länge med. Och då är det ohållbart att behöva dölja eller försköna någon del av mig (med rimliga mått såklart - man behöver ju inte rapa någon i ansiktet typ :p ). Om jag i framtiden ska kunna flytta ihop med den här personen så måste jag kunna visa mig utan smink ex. - för jag vill ju inte behöva gå sminkad resten av mitt liv :o Om personen jag är tillsammans med inte klarar av det (och älskar mig pga min hy? ) är det ändå ingen person jag vill dela mitt liv med. Då är det bättre att få reda på det förr än senare.

Så mitt tips är att ta upp det - troligtvis kommer han säga något i stil med "jaha (det är inget du behöver oroa dig för)" - för på riktigt, din hy har INGENTING med dig som person att göra. (Sedan FATTAR jag att det är skitjobbigt, jag har också nojjat över "fåniga" grejor - men man får göra sitt bästa för att inte låta det ta över livet.)
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Äsch, en så ytlig pojk är inget att ha!

Verkar tyvärr vara rätt vanligt bland tjejer att de inte vill visa sig utan smink.. Har aldrig förstått det, varför ska man skämmas över att man inte är målad?

Hade väldiga problem med finnar i tonåren, men träffade en pojk ändå. När finnarna försvann fick jag psoriasis, bland annat på ögonlocken (AJ!) och halsen. Samma pojk är kvar hos mig än. Vi har varit tillsammans i 8 år nu, både med och utan smink, finnar och eksem :D
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Jag har periodvis haft mycket(!) finnar, ändå är det märkligt många killar och män som faller för mig rejält. Faktum är att jag trots dålig hy och inte allt för trevlig personlighet alla gånger aldrig blivit dissad av någon och inte heller har någon pojkvän gjort slut med mig. Det är alltid jag som säger nej, alltid jag som gör slut osv. Varför det blir så vet jag inte, men jag är utan tvekan ett praktexempel på att man kan ha många brister både till utseende och personlighet och ändå få gott om killar efter sig ;) (och nej, sminkar mig gör jag inte heller)

Nu är det lättare sagt än gjort, men försök fokusera på det som är bra med dig istället för det som är dåligt. Kanske har du fantastiskt vackra ögon? Lägg fokus på det istället för hyn som just nu är dålig. Kanske har du en så förbannat bra personlighet att du skulle kunna vara fulare än en mossig sten i skogen och ändå bli omtyckt av allt och alla? Visa det för folk i så fall!

Om någon kille sedan väljer bort dig pga dålig hy, är det seriöst någon kille du vill ha? Någon som är så ytlig och tråkig? Jag själv hade inte velat umgås med någon sådan i alla fall.

Hur ser dina matvanor ut annars?
Jag märker tex på mig själv att så fort jag äter godis, ja då får jag som en bomb av finnar i hela ansiktet och på hela ryggen. Äter jag godis en måndagkväll, ja då är jag full av finnar på onsdagskvällen. Låter jag helt bli godis en vecka sedan, dricker mycket vatten och tar hand om mig så bra som möjligt, ja då är hyn enormt mycket bättre sedan. Att vara noga med kost och hälsa påverkar alltså väldigt mycket. Vill du ha hjälp med hur du kan förbättra kosten så finns det alltid dietister som kan hjälpa till med sådant, eller ett stort gäng trevliga bukefalister som kan svara på alla tänkbara och otänkbara frågor ;)
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Jag har periodvis haft mycket(!) finnar, ändå är det märkligt många killar och män som faller för mig rejält.

Likadant här. Jag har fortfarande acne, om än lindrigare än förr. Dock mycket ärr förutom de aktiva utslagen. Det går att riva morötter på ansiktet, ryggen och bröstet :meh:
Jag är allt annat än ett charmtroll också. Men jag är relativt snäll...




Hur ser dina matvanor ut annars?
Jag märker tex på mig själv att så fort jag äter godis, ja då får jag som en bomb av finnar i hela ansiktet och på hela ryggen. Äter jag godis en måndagkväll, ja då är jag full av finnar på onsdagskvällen. Låter jag helt bli godis en vecka sedan, dricker mycket vatten och tar hand om mig så bra som möjligt, ja då är hyn enormt mycket bättre sedan.


Håller med även här. Socker är en riktig bov i min acne. Likaså mjölkprodukter. Tyvärr älskar jag godsaker, men det är bara att välja.
Myyycket vatten gör underverk.


*typ kl*

Min hy har blivit bättre sen jag började med mineralsmink, jag kör på Tikei. Vet inte varför, men det funkar.

Smörjer även med kallpressad kokosolja på kvällarna. Man blir kladdig, men luktar gott :up:

Det går alldeles utmärkt att ha pojkvän. Till och med jag har det, och jag är både ful och otrevlig :p
 
Senast ändrad:
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Jag är både ful, tjock, otrevlig och med svår acne, och har ändå lyckats rätt bra, så det sistnämnda behöver uppenbarligen inte vara en dealbreaker.
Har haft böldacne sedan jag var ca 15, har haft ett flertal pojkvänner och ännu fler engångsligg under den tiden, har aldrig blivit dumpad av någon, och ingen av dem har varit något träsktroll, utan idel attraktiva och framgångsrika snubbar som kunnat välja och vraka bland tjejerna.

Jag har heller aldrig visat mig osminkad för någon av det motsatta könet, kommer aldrig att göra, och det har inte brytt dem ett dugg. Någon har väl frågat varför och undrat om det inte varit jobbigt att gå upp och sminka sig tidigt i ottan, men det har aldrig blivit med.

Till skillnad från andra i tråden anser jag inte alls att det är konstigt att vissa inte vill ha någon med dålig hy - det vill inte jag heller - eftersom vissa finner acne avtändande, och de flesta vill mig veterligen ha en partner de attraheras av. Men sådant är livet liksom, vissa blir dissade för hyn och andra för klädstilen och ytterligare andra för sexet eller jobbet.

I övrigt rekommenderar jag att gå till en bra hudterapeut, och att använda bra mineralsmink. Det finns ett ämne i vissa märken som vissa reagerar på, men jag minns inte vad det heter. Själv kör jag på gloMinerals; Jag får fortfarande lite finnar, men inte lika omöjliga sådana som jag brukar ha.
 
Sv: Ha både mycket acne och pojkvän - går det?

Nu har jag visserligen aldrig haft de problemen med hyn som du beskriver, men jag ser ut som en tolvåring utan smink. När jag var i din ålder hade jag fullständigt panik över mitt "babyface" och eftersom jag dessutom hade den stora "oturen" att falla för en kille som bodde vid stallet var jag alltså så illa tvungen att stå och sminka mig varje morgon innan jag åkte och släppte ut hästarna :meh:. Idag kan jag absolut inte ens förstå hur jag orkade bry mig, han lär ju knappast ha brytt sig om jag var sminkad eller inte. Jag ser fortfarande lika barnslig ut (jag är 24, men får trots smink visa leg om jag ska på barnförbjuden bio eller köpa nässpray i affären), men har inte alls samma panik över det längre. Gillar han dig, så gillar han dig ändå, och har han problem med det är han ändå inte rätt kille för dig.

Men eftersom jag faktiskt minns hur det var att vara nitton, och att det är svårt att fokusera bort något man har ångest över, så finns det ju alltid saker man kan göra. Du kan ju alltid sminka dig direkt på morgonen, om ni sover tillsammans?
 

Liknande trådar

Relationer Jag sitter här och är så himla ledsen, och trots att jag har många nära vänner så är det ingen jag vill prata med för att jag helt...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: anonym_tjej
·
Kropp & Själ Jag Är Så Ledsen Just Nu. Jag träffade en kille för ett halvår sen och jag blev väldigt kär i honom direkt och kände att han var rätt...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
9 880
Senast: GotAsecret
·
Relationer Skaffade ett anonymt nick då jag inte vill bli igenkänd av folk jag känner irl. Mitt liv har vänts upp och ner från igår kväll. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 418
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 772
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp