Ha råd med flera hästar ?Hur gör ni ?

Allt mellan 3-6 hästar hemma (föder upp). Vi skor bara de som skall ridas, köper strö och kraftfoder på helpall med rabatt, samt skaffar ett bra grovfoder så slipper man ge mycket kraftfoder (dyrt!). Alla hästar är försäkrade men till små belopp och rimlig veterinärvård, samlade på ett ställe med medföljande rabatt.
 
Allt mellan 3-6 hästar hemma (föder upp). Vi skor bara de som skall ridas, köper strö och kraftfoder på helpall med rabatt, samt skaffar ett bra grovfoder så slipper man ge mycket kraftfoder (dyrt!). Alla hästar är försäkrade men till små belopp och rimlig veterinärvård, samlade på ett ställe med medföljande rabatt.
Hör ofta att kraftfoder är dyrare än grovfoder, här är det tvärt om då hö ligger på 2,5 eller 3 kr/kg och havre/korn på 1 till 1,5 kr/kg.
 
Hör ofta att kraftfoder är dyrare än grovfoder, här är det tvärt om då hö ligger på 2,5 eller 3 kr/kg och havre/korn på 1 till 1,5 kr/kg.

Personligen tycker jag inte det är jämförbart då man inte bara rakt av kan ersätta 1 kg hö/silage med 1kg havre.
Sällan har jag heller hamnat i en situation där en häst trots fri tillgång på grovfoder behöver ha stora tillskott energi och stärkelse, utan det brukar falla på att man behöver proteinfoder - Och det är dyrt. Mina uträkningar visade att under ett år med dålig kvot på grovfodret så kostade kraftfodret (och minderalerna/tillskottsfodret) som vi fick kompensera med dubbelt så mycket som grovfodret gjorde till de mindre lättfödda hästarna.
 
Personligen tycker jag inte det är jämförbart då man inte bara rakt av kan ersätta 1 kg hö/silage med 1kg havre.
Sällan har jag heller hamnat i en situation där en häst trots fri tillgång på grovfoder behöver ha stora tillskott energi och stärkelse, utan det brukar falla på att man behöver proteinfoder - Och det är dyrt. Mina uträkningar visade att under ett år med dålig kvot på grovfodret så kostade kraftfodret (och minderalerna/tillskottsfodret) som vi fick kompensera med dubbelt så mycket som grovfodret gjorde till de mindre lättfödda hästarna.
Vad gav ni för något proteinfoder då?
 
Vad gav ni för något proteinfoder då?

Många kilon lusern, sojaprotein och potatisprotein. Dräktigt sto som lätt magrade av. Beräknade att vi la cirka +10 000 kr på 10 månader i kraftfoder och mineralfoder till henne, utöver fri tillgång på hösilage. I år fick bonden bakläxa att gödsla bättre på sin vall.
 
Många kilon lusern, sojaprotein och potatisprotein. Dräktigt sto som lätt magrade av. Beräknade att vi la cirka +10 000 kr på 10 månader i kraftfoder och mineralfoder till henne, utöver fri tillgång på hösilage. I år fick bonden bakläxa att gödsla bättre på sin vall.
Hon kunde alltså inte äta sitt behov av energi heller av grovfodret utan tillskottet av lusern behövdes för att få upp energin också? Låg kvot behöver inte innebära katastrof för en svårfödd häst. Inte sålänge de ändå orkar äta tillräckligt för att tillgodose proteinbehovet. Kvoten hästen får i sig kvittar ju, det är att behovet av protein och energi tillgodoses var för sig som är det viktiga. Eftersom du skrev proteinfoder och att det är dyrt så trodde jag att du enbart menade protein, inte energi också. Det var därför jag undrade vad du gav om det blev så dyrt.
 
Jag har en i dagsläget och tycker han kostar tillräckligt. Däremot finns det gott om utrymme för en till egentligen, men då skulle jag nog anse att vår inkomst i hushållet är ganska långt över medel. Däremot hade jag enbart på min lön haft svårt att ha två hästar, inte med de fasta kostnaderna med den otroligt förmånliga hyran vi har nu men just de rörliga/oväntade kostnaderna. Just nu kostar hästen mig i fasta utgifter ca 3000-3300:-/mån. Så visst finns det utrymme för en till men det är ju för att jag i dagsläget står bra uppstallad väldigt förmånligt. Men då skulle det ju bli mindre pengar till träning/tävling och till annat som jag gillar att göra utöver hästarna! Däremot vill jag ju köpa gård och på sikt ha häst hemma och då lär det definitivt bli fler än en :D

Men egentligen är ju ekvationen inte så svår att förstå. Om man har möjlighet att ha 2+ hästar på en "vanlig" lön innebär det ofta att man gör avkall på annat. Att man har möjlighet att bo billig själv, att man inte lägger lika mycket pengar på annat, kanske inte reser speciellt mycket eller går ut och äter/dricker/gör andra aktiviteter. Högst troligt försöker man kapa och hålla nere andra kostnader såsom mat, telefon, internet eller liknande. Sen till det har man troligen möjlighet att ha hästarna uppstallde ganska förmånligt, köper saker strategiskt etc. Jag tror de går för de flesta om man är villig att göra avkall på annat :) däremot är det med en tajtare "fast budget" ännu viktigare med en stor buffert eller annan typ av lösning för just det oväntade!
 
Hon kunde alltså inte äta sitt behov av energi heller av grovfodret utan tillskottet av lusern behövdes för att få upp energin också? Låg kvot behöver inte innebära katastrof för en svårfödd häst. Inte sålänge de ändå orkar äta tillräckligt för att tillgodose proteinbehovet. Kvoten hästen får i sig kvittar ju, det är att behovet av protein och energi tillgodoses var för sig som är det viktiga. Eftersom du skrev proteinfoder och att det är dyrt så trodde jag att du enbart menade protein, inte energi också. Det var därför jag undrade vad du gav om det blev så dyrt.

Jag föreställer mig att jag har rätt bra koll på vad kvoter och näringsbehov innebär :) Nej, varken hon eller unghästarna orkade äta tillräckligt för att tillgodose ditt behov, de hade behövt äta bortåt 25 kilo foder var per, dygn, och hon och unghingstarna var inte i närheten av att få i sig så mycket, annars hade jag definitivt inte villigt lagt så mycket pengar på lusern (grovfoder), proteinpellets och soja/potatisprotein.
 
Har två hästar inhyrda, blir ca 7000 kr/ månad med hyra, hovslagare, försäkring och foder. Är ganska bra på att shoppa också och det är inte inräknat. Tror inte ens jag törs räkna på vad jag lägger på det :o.

Hade tidigare 5 hästar inhyrda och det funkade en period också. Fick däremot ha flera jobb och hann knappt sova, så i längden var det ingen bra lösning.
 
Har två hästar inhyrda, blir ca 7000 kr/ månad med hyra, hovslagare, försäkring och foder. Är ganska bra på att shoppa också och det är inte inräknat. Tror inte ens jag törs räkna på vad jag lägger på det :o.

Hade tidigare 5 hästar inhyrda och det funkade en period också. Fick däremot ha flera jobb och hann knappt sova, så i längden var det ingen bra lösning.
Låter billigt! Jag hade tills jag förlorade min älskade gamlingar två hästar i många år. Bara hyra, hö, strö, försäkring och hovslagare gick lätt på 15 000 i månaden. Därutöver tillkom service, träningar osv. Brukade tänka att jag lade en normal månadslön efter skatt på mina hästar. Den minskade ekonomiska bördan är enda fördelen med att bara ha en, i sorgen efter mitt livs häst.
 
Låter billigt! Jag hade tills jag förlorade min älskade gamlingar två hästar i många år. Bara hyra, hö, strö, försäkring och hovslagare gick lätt på 15 000 i månaden. Därutöver tillkom service, träningar osv. Brukade tänka att jag lade en normal månadslön efter skatt på mina hästar. Den minskade ekonomiska bördan är enda fördelen med att bara ha en, i sorgen efter mitt livs häst.

Betalar 2000kr i hyra/häst och då ingår hö och spån. Iofs har jag inte räknat med bensinkostnader som säkert också blir en 2000kr/månad. Unghästen går barfota så det drar också ner kostnaden lite.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 549
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 266
Senast: lil-sis
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 559
Senast: scizofren
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 095
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp