Hackad lusern, eller liknande - vilken har minst bitar?

ameo

Trådstartare
Moderator
Gammelponnyns (f. 1988) tänder är slut och han behöver lättuggad mat. Han får uppblött betfor +lusernpellets några gånger om dagen och det finns hösilage i fri tillgång men han klarar inte att få i sig några mängder av det längre pga tänderna.
Han får en balja med hackad lusern över natten och vi hsr insett att han plockar ur de minsta bitarna och lämnar de större.
Jag har tidigare sökt efter hackad lusern med stora bitar i för att ge tuggtid, men tvingas nu inse att jag behöver hitta det motsatta.
Så nu är min fråga:
Vilken hackad lusern-sort är hackad i minst bitar? Eller om det finns något annat grässlag i hackad form? Hjälp mig att hitta det bästa för min gammelgubbe!
 
Jag hade istället för lusernhack satsat på lusernpellets som du blöter upp så att det faller sönder - eller med lite mer vatten bildar en gröt. Väldigt mycket mer "näringstätt" än hacket och väldigt lätt att äta. Tuggtid får ju hästen ändå, om han har fri tillgång på hösilage, tänker jag.
 
Jag hade istället för lusernhack satsat på lusernpellets som du blöter upp så att det faller sönder - eller med lite mer vatten bildar en gröt. Väldigt mycket mer "näringstätt" än hacket och väldigt lätt att äta. Tuggtid får ju hästen ändå, om han har fri tillgång på hösilage, tänker jag.
Han får, som sagt, redan uppblött lusernpellets. Men som den bestämda äldre herre han är så äter han bara en begränsad mängd av mat i krubban. 🙄 (den som tror att man är ett matvrak som äter allt alltid bara för att man är shetlandsponny får tänka om...)
Han gillar att ha något att plocka i, därför vill jag ge lusernhack.
 
Han får, som sagt, redan uppblött lusernpellets. Men som den bestämda äldre herre han är så äter han bara en begränsad mängd av mat i krubban. 🙄 (den som tror att man är ett matvrak som äter allt alltid bara för att man är shetlandsponny får tänka om...)
Han gillar att ha något att plocka i, därför vill jag ge lusernhack.
Hur mycket äter han? Är det rimlig mängd kanske du kan köra i matberedare för att göra det lite mindre bitar.
 
Hur mycket äter han? Är det rimlig mängd kanske du kan köra i matberedare för att göra det lite mindre bitar.
Alltså, jag önskar att han skulle stoppa i sig några kg/dag. Men inser att det inte kommer hända.
Fast matberedaren är nog i minsta laget.
 
Alltså, jag önskar att han skulle stoppa i sig några kg/dag. Men inser att det inte kommer hända.
Fast matberedaren är nog i minsta laget.
Ja det var lite det jag tänkte, om det ska ersätta hösilaget eller toppa upp gör ju stor skillnad.
 
Min gammelhäst fick fruktansvärda foderinpackningar samt lös tand av lucernhack.
Han magrade snabbt av pga av att det satt som stora tandpetare av lucernhacket mellan tänderna och ned i tandköttet.
Skulle aldrig ge en häst lucernhack, absolut inte till äldre hästar.
 
Han får, som sagt, redan uppblött lusernpellets. Men som den bestämda äldre herre han är så äter han bara en begränsad mängd av mat i krubban. 🙄 (den som tror att man är ett matvrak som äter allt alltid bara för att man är shetlandsponny får tänka om...)
Han gillar att ha något att plocka i, därför vill jag ge lusernhack.

Ah, sorry! Missade att du redan ger pellets!
 
Har också hört det där om hack som @orientalkatten skriver om.


Men kanske går det att ge mer uppblött pellets fast i baljan och blanda med lusernhacket på natten? Eller lägga båda i samma balja men inte ihopblandat. Eller nåt?
🙂
 
Spelar inte så stor roll vilka som har kortast eller längst pinnar, Problemet är att dom är grova och träiga.
Eftersom jag vet att jag har sett rejäl skillnad på hur finfördelad hackad lusern kan vara, så spelar det absolut stor roll. Jag minns bara inte vilken sort det var som nästan mest bestod av mjöl - vilket i mitt fall hade passat utmärkt - eftersom jag väldigt sällan haft behov av att köpa lusernhack.
 
Vilken sort ger du nu och hur stora är bitarna?:)
Jag tror det är Kraffts lusernhack jag har just nu.
Har tidigare använt Equsana, den ser likadan ut som Kraffts.

Tillägger att det i detta fallet inte spelar någon roll om det är olja eller melass i lusernen...
 
Jag har ju får, som har små munnar och en relativt klen tanduppsättning, och förstår därför TS frågeställning mycket väl.

Idealet vore att äga en fullfodervagn, där man kunde mala ner foder (till fåren) till ca 2-3 cm långa bitar, så att djuren kunde äta allt ur balen. Men sådana investeringar finns inte på kartan ekonomiskt för min lilla besättning. Jag får nöja mig med storbalar där fodret är hackat till ca 8-10 cm längd.

Jag fodrar ffa hästarna (även fåren till viss del) med hackad lusern, och varierar mellan Svenska Foders variant, och Krafft, beroende på hur jag köpa pall till bästa pris.

Genom åren så har jag lagt märke till att hur hårda strån, och hur mjöligt det är, varierar mellan olika partier.

Jag har fått strå lusern, som varit mjukt och nästan mjöligt, men också partier som varit väldigt "vedartade" och med hårda stjälkar/strån. Färgen har också varierat, från rätt ljusgrönt, till ganska mörkt grönt. Det mörkt gröna är oftare mjukt och mjöligt än det ljusa. Oavsett fabrikat.
Så jag tror inte det finns något fabrikat som alltid är relativt "mjukt och mjöligt", utan mer att det handlar om vilket parti man råkar få. Att alltså sådant som skördetidpunkt och hantering runt skörd avgör mer än fabrikatet. För det mesta (kanske all?) strålusern är importer såvitt jag förstår, där foderföretagen köper in råvara, i enlighet med en specifikation avseende näringsvärden.
En stor mixer skulle ju lösa hack-problemet, men verkar orealistiskt.

Har TS provat att ge hackad ensilage (alltså blötare än hösilage) av fårkvalitet till sin Shettis? Får ska ha spätt grovfoder, med mycket bladmassa och litet vedämnen, och i och med att ts understiger 50 %, så har det varit process, så det är mycket sällan det blir mögel och liknande elände.
Det är ju mjukt och lättuggat när det inte är för grovt.
Näringsvärdena varierar som med allt grovfoder, och kan vara en protein- och energibomd, men också vara ett betydligt mindre näringsrikt foder, som kanske passar en shettis bättre än det allra "starkaste" fodret.

Det kanske finns en seriös fårgård i närheten, där TS kunde få köpa/byta/hämta några små mängder ensilage med lämpliga näringsvärden för att prova med?
 
Jag har ju får, som har små munnar och en relativt klen tanduppsättning, och förstår därför TS frågeställning mycket väl.

Idealet vore att äga en fullfodervagn, där man kunde mala ner foder (till fåren) till ca 2-3 cm långa bitar, så att djuren kunde äta allt ur balen. Men sådana investeringar finns inte på kartan ekonomiskt för min lilla besättning. Jag får nöja mig med storbalar där fodret är hackat till ca 8-10 cm längd.

Jag fodrar ffa hästarna (även fåren till viss del) med hackad lusern, och varierar mellan Svenska Foders variant, och Krafft, beroende på hur jag köpa pall till bästa pris.

Genom åren så har jag lagt märke till att hur hårda strån, och hur mjöligt det är, varierar mellan olika partier.

Jag har fått strå lusern, som varit mjukt och nästan mjöligt, men också partier som varit väldigt "vedartade" och med hårda stjälkar/strån. Färgen har också varierat, från rätt ljusgrönt, till ganska mörkt grönt. Det mörkt gröna är oftare mjukt och mjöligt än det ljusa. Oavsett fabrikat.
Så jag tror inte det finns något fabrikat som alltid är relativt "mjukt och mjöligt", utan mer att det handlar om vilket parti man råkar få. Att alltså sådant som skördetidpunkt och hantering runt skörd avgör mer än fabrikatet. För det mesta (kanske all?) strålusern är importer såvitt jag förstår, där foderföretagen köper in råvara, i enlighet med en specifikation avseende näringsvärden.
En stor mixer skulle ju lösa hack-problemet, men verkar orealistiskt.

Har TS provat att ge hackad ensilage (alltså blötare än hösilage) av fårkvalitet till sin Shettis? Får ska ha spätt grovfoder, med mycket bladmassa och litet vedämnen, och i och med att ts understiger 50 %, så har det varit process, så det är mycket sällan det blir mögel och liknande elände.
Det är ju mjukt och lättuggat när det inte är för grovt.
Näringsvärdena varierar som med allt grovfoder, och kan vara en protein- och energibomd, men också vara ett betydligt mindre näringsrikt foder, som kanske passar en shettis bättre än det allra "starkaste" fodret.

Det kanske finns en seriös fårgård i närheten, där TS kunde få köpa/byta/hämta några små mängder ensilage med lämpliga näringsvärden för att prova med?
Jag har inte provat att ge hackad ensilage. Det finns ingen här i närheten som har sånt. Gården i grannbyn som har får, nötter och hästar, använder samma hösilage till alla.
 
När jag gett lucernhack så har jag upplevt att det varierat väldigt mellan olika balar, snarare än mellan de olika leverantörerna, hur fodret varit i "konsistens"/textur. Har gett Krafft, Equsana och...vad tusan det hette...nånting Alfa alfa...
 
Jag har inte provat att ge hackad ensilage. Det finns ingen här i närheten som har sånt. Gården i grannbyn som har får, nötter och hästar, använder samma hösilage till alla.
Är det ont om gårdar med djurhållning i trakten? Tråkigt, för det ger ju mindre möjligheter att kunna skaffa särskilda kvaliteter av grovfoder beroende på om några av ens djur har särskilda behov vid någon tidpunkt.

Jag odlar ju själv grovfoder, men köper in tjänsten att pressa och plasta.
Sködetidpunkterna på mina vallar varierar, liksom vilka sortblandningar jag har, för att kunna passa till lättfödda vuxna kallblod, eller kunna ges till dräktiga, digivande hästar, och till växande unghästar, och sedan anpassat foder till får som lammar i februari.

Jag har grövre kvaliteter till hästarna, och finbladigare, och fuktigare till fåren....

Du bor någonstans i Kalmar län har jag för mig? Synd att det är för långt till mig, annars hade jag gärna gett dig dig lite mjukt och snällt (mot mun och tänder) foder att prova med.
 
Är det ont om gårdar med djurhållning i trakten? Tråkigt, för det ger ju mindre möjligheter att kunna skaffa särskilda kvaliteter av grovfoder beroende på om några av ens djur har särskilda behov vid någon tidpunkt.

Jag odlar ju själv grovfoder, men köper in tjänsten att pressa och plasta.
Sködetidpunkterna på mina vallar varierar, liksom vilka sortblandningar jag har, för att kunna passa till lättfödda vuxna kallblod, eller kunna ges till dräktiga, digivande hästar, och till växande unghästar, och sedan anpassat foder till får som lammar i februari.

Jag har grövre kvaliteter till hästarna, och finbladigare, och fuktigare till fåren....

Du bor någonstans i Kalmar län har jag för mig? Synd att det är för långt till mig, annars hade jag gärna gett dig dig lite mjukt och snällt (mot mun och tänder) foder att prova med.
Fler och fler lägger ner djurhållningen, runt där jag bor. (södra Kalmar län stämmer) När vi flyttade till vår gård för 20 år sedan var det djur (nötter, får, hästar, grisar) på 5 av gårdarna i vår by, tre av dem har inga kvar. Det ser liknande ut i grannbyarna.

Men din tanke om ensilage har slagit rot. Jag ska se om jag kan hitta sånt "några byar bort" hos den enda kvarvarande mjölkbonden i närheten. Får väl hämta i Ikeakassar, han är ju ingen storkonsument direkt så det skulle ju kunna funka.
20190103_110908 (2).jpg

ett år gammal bild
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
34 012
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag hittade ingen nyare tråd om detta och leverantörerna hittar ju på nya/ändrar produkter hela tiden så jag startar en ny. Vilket...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 712
Senast: Beeboppe
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 910
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp