Julienne

Trådstartare
God kväll alla bukare!

Jag sitter i den hemska bett-djungeln och letar mig galen.

Men när jag sitter och letar så hittade jag ett hackamore, och kom då på tanken att kanske rida min dam på hackamore när vi rider ut istället för nuvarande pelhamstång.

Hon har tydligen lite problem med tandkött och därför är det extra viktigt att variera betten och därav anledning till stång med gummi ute. Så det är inte för att hon är stark eller liknande. Hon rids annars dressyr med antingen kandar eller vanligt tränsbett.

Vad tror ni om tanken? Jag har aldrig någonsin haft eller ridit med hackamore förut så vad ska man tänka på i storlekar, längd och allt sånt?

Tacksam för hjälp!

Sv: Hackamore

Hackamore finns inte direkt i många storlekar så ganska så lätt på den punkten. Antingen med korta eller långa skänklar och de korta och långa skänklarna finns i antingen i ponny eller full storlek.

Korta skänklar är det mildaste av hackamoret.
Hackamore sätter du på ett vanligt träns, sätter fast sidostycket precis som på ett vanligt bett.
Hackamore är väldigt speciellt att rida med, man måste vara väldigt mjuk och stadig i handen och absolut inga ryck.
När du gör tygeltag så trycker det på hästen nosrygg och den är ganska känslig så man ska absolut inte sitta och rycka i tyglarna.
Så vet man om att man har svårt att sitta still med händerna vid ridning tycker jag man ska öva bort det innan man testar hackamore eller annars hitta något annat bett. ( Min åsikt ).

Okej, jo men det hade jag bra koll på och ang inga ryck så är det ingen fara, jag rycker inte i munnen med bett heller :)

Nej men ostadig hand är ingen fara, och hon är väldigt mjuk och lugn och fin i handen så det BORDE inte vara något problem.

Hur brukar hästarna reagera? Hon har ju aldrig gått med bettlöst tidigare, är rädd att hon kanske inte fattar vinken?

Jag har haft två ponnier (för hundra år sen iof.) som jag red på hack. Den ena hade en skada i munnen och den andra red jag varierat med vanligt tränsbett. Har även testat att rida mina stora på de, och alla har reagerat olika. Vissa har stuckit, vissa har reagerat väldigt starkt bara man håller lite i tygeln.

Om du får hjälp av någon att passa in hacket så att de sitter rätt så underlättar de en del. Sen att du inte börjar med att rida ut på de så att du vet hur hon regerar.

Vad är det för problem med tandköttet? Är det vet som har tipsat om hackamore?

Det var ägaren som sa att hon tydligen har lite lätt för att bli öm i tandköttet och då var det speciellt med 2delat bett så hästtandläkaren hade rekommenderat 3delat eller stång. Vilket är det hon har nu och är inte missnöjd eller så utan verkar må bra.

Men jag tycker hon blir så framåttung med pelhamstången så att jag får sitta och lyfta henne, hon ligger alltså ganska mycket i handen med det. Detta gör hon INTE med något annat bett så därför vill jag byta bort det och tänkte då att om hon slipper ha något alls i munnen de gånger vi bara lufsar i skogen och inte tränar så vore väl det ÄNNU bättre än att ha annat bett?

Har ingen som är bra på bett i professionell mening tyvärr, och jag har inte råd att åka till någon tandläkare bara för att kolla det.. Men borde ju kännas ganska omedelbart om hon trivs eller inte. Känner ju till hästens normala beteende.

Mitt sto funkar minst lika bra på hack som på bett, hon är ganska känslig i munnen.
Första gången på hack med henne var lite läskigt nästan eftersom hon kan hitta på en hel del tokigheter och jag visste ju inte hur hon skulle svara på hacket. Det var i princip bara att rida på som vanligt. Hon reagerade inte alls m.a.o. Testade dock i paddocken första gången.

Senaste ponnyn funkade också fint på hack. Han brydde sig aldrig om bettbytet.

Halvblodsvalacken som är lite starkare men väldigt känslig i psyket blev rädd för hacket. Han gjorde inga dumheter men blev extremt känslig så det gick inte att ta i honom.

Om jag vore du skulle jag testa, hack är supertrevligt att rida på med rätt häst. Prova första gången på inhägnat område så ska det nog gå bra. Är du väldigt nervös kan du sätta hacket på ett kandar så har du bridongen som nödbroms ;)

Låter ju onekligen som att hack är värt att prova på din häst. Tycker absolut du ska prova ett med korta skänklar, vissa hästar tycker hackamore är lite skarpt/otäckt i början, jag skulle aldrig sätta på en häst ett med långa skänklar när den inte gått med hack förr.

Finns i läder och nylon, med olika hårda nosdelar osv, bara att prova sig fram till vad som känns bäst för just din häst. Sen en annan sak som är väldigt avgörande åtminstone på "min" häst, är vad som finns under hakan..
Man kan ha kedja, kedja med ludd/skydd eller nylon/läderrem.
Kedjan kan upplevas som alldeles för skarp av vissa hästar, speciellt i början. och sätter du på ett ludd kan det bli åt andra hållet - hästen ignorerar dig. Läderrem har jag upplevt passar bäst, men det är ju olika från häst till häst och ryttare, så prova dig fram även där.

Passformen då alltså:
Hackamoret ska sitta så att den övre delen - där man fäster sidostycket, inte går emot "bendelen" som sticker ut på sidan av ansiktet när du tar i tygeln. Den ska alltså sitta under benet. Sen ska remmen/kedjan under hakan spännas så hårt att när du tar i tyglarna ska skänkeln på hacket inte kunna bilda mer än 45 graders vinkel mot mungipan. Spänner du för hårt blir det för skarpt och hästen blir bara irriterad då den känner av tryck mer eller mindre jämt, spänner du för löst går hacket att dra för långt och då mister det sin verkan.

Hoppas du förstår av min något luddiga förklaring, bara att fråga om du har några fler funderingar :idea:

Tack för massa bra info! Det ska jag ta med mig när jag kollar runt. Jag tänkte nog köpa begagnade från början så att man hittar vad hon trivs med och om hon trivs överhuvudtaget med det.

Men tusen tack, nu ska ja fortsätta leta i den hemska djungeln, jag ogillar den skarpt!

Jag använder hack på min ena häst vid uteritter och hon går jättebra på det, men måste ju träna på bett eftersom jag inte får tävla med hack.

Jag använder mig av valigt häst hack, inget ponnyhack.
Jag tycker att det är bäst, man får små tydliga signaler men visst är det skarpt!
Men om du är van att rida med kandar så kommer det inte vara nått problem.
Jag köpt mitt billigt från Börjes eftersom jag inte heller visste om det skulle fungera.

Jag rider mycket med hackamore ute och alltid med bettlöst ute. Hästen tycker det är jätteskönt att slippa bett när man bara har skoj i skogen. Tycker absolut att det är något värt att prova. Har själv ett ponnyhack (korta skänklar) som räcker alldeles utmärkt. Det som kan vara ett problem med hackamore är att det ju har hävstångseffekt vilket kan vara förvirrande för hästar som bara ridits med tränsbett men du rider ju med både pelham och kandar så det borde inte vara något problem.

Tycker du att hackamoret känns för skarpt så är kanske sidepull något att testa, helst inte med repnosdel då den kan bli väldigt skarp.

Har själv gjort ett eget sidepull/ridgrimma som används mycket. Är gjord av en lädergrimma och en gammal pullarnosgrimma.
bästa bilden jag hade tillgänglig
mars-2011-044_136113054.jpg

Det finns också en tredje variant av hackamore, S-hackamore, som jag provat någon gång. trivdes rätt bra med det men ingen aha-upplevelse direkt..

Är själv inne i bett djungeln, dels pga tidigare problem med sår i munnen, dels för att jag vill hitta ngt som funkar super i dressyren, samtidigt som han kan bli väldigt pigg ute och främst för att jag vill min ponnys bästa. 3-delat är jag mest nöjd med då det oftast funkar bra både ute o i dressyr. Hackamore funkar ej i dressyren sv samma anledning som du skrev, han blir väldigt framtung. Lugna turer ute i alla gångarter funkar oxå. Om han är pigg ute kör han upp huvudet eller drar ner det med 3-delat. På hack blir han stark men ändå mer avslappnad. Vid dessa tillfällen funkar tyvärr pessoa bäst, jag är mkt mjuk i handen, rider på långa tyglar och behöver bara ta i honom ibland, han liksom fattar att vi har värsting bromsen. Samma sak gäller vid hoppning. Har provat kimberwick, men han gillade det inte o det gav inte mig önskad efekt. På tur att prova nu har jag D-rings bett och rakt bett. Återkom gärna om hur det går, intressant tråd!!!

Snyggt! Jag är sugen på att göra nåt liknande :) Kan du inte förklara hur du har gjort ditt sidepull av grimma+ nosgrimma?

Jag har tagit en vanlig lädergrimma (som sagt) och sen klippt i en pullarnosgrimma lite. Jag klipp loss den övre remmen som sitter under hakan så att ringarna sitter kvar på den. Sen har jag trätt in remmen genom sidoringarna på grimman och vips så har du ett sidepull/ridgrimma. Det är en fördel om grimman kan spännas åt lite i nosen då det gör den mer stabil.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 280
Senast: Bri
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 934
Senast: mily
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka