Hämta ut körkort...

Tänker till och från att jag borde skaffa ett extra ID ifall det skulle hända något med körkortet. Bara för att det skulle bli så krångligt att kunna ordna en godkänd intygsgivare som kan vara på plats. Men det känns som för mycket pengar för något jag bara ska ha till att ligga i en byrålåda hemma.
OM det inte händer något då... :crazy:
Pass/nationellt id kostar 400, det tycker inte jag är mycket för att slippa stå utan id.
 
Med Postnords app kan man ju nu för tiden identifiera sig med bara bank-id. Och så blippar personalen qr-koden och så får man paketet. Så då behövs inget fysiskt id. Skulle det funka? Eller är det andra regler när det är just körkort kanske? Kommer dock ihåg att jag hade passet i högsta hugg när jag hämtade ut mitt, men det var innan bankid uppfanns... Men kanske kan gå att kolla upp?
 
Med Postnords app kan man ju nu för tiden identifiera sig med bara bank-id. Och så blippar personalen qr-koden och så får man paketet. Så då behövs inget fysiskt id. Skulle det funka? Eller är det andra regler när det är just körkort kanske? Kommer dock ihåg att jag hade passet i högsta hugg när jag hämtade ut mitt, men det var innan bankid uppfanns... Men kanske kan gå att kolla upp?

Åtminstone tidigare har det inte funkat för rek.
 
Med Postnords app kan man ju nu för tiden identifiera sig med bara bank-id. Och så blippar personalen qr-koden och så får man paketet. Så då behövs inget fysiskt id. Skulle det funka? Eller är det andra regler när det är just körkort kanske? Kommer dock ihåg att jag hade passet i högsta hugg när jag hämtade ut mitt, men det var innan bankid uppfanns... Men kanske kan gå att kolla upp?
Ett körkort skickas rekommenderat och det godkänns inte annat än godkända legitimationer att hämta ut. Man ska göra det i egen hög person och kan inte skicka bud eller fullmakt och man kan inte använda sig av ett utgånget pass eller ID med vittnen heller.

Allt detta för att det inte ska hamna i fel händer. Så det enda är att skaffa sig ett pass/ID-kort och sedan hämta ut körkortet.
 
Pass/nationellt id kostar 400, det tycker inte jag är mycket för att slippa stå utan id.
För en fattiglapp är det ändå några hundralappar var femte år, jag brukar inte slarva bort mitt ID så kan tycka det är onödiga pengar att lägga. Jag tar hellre problemen när de kommer och håller ordning på mina värdehandlingar, som det ju är.
 
Mitt körkort gick ut och det upptäckte jag inte fören det var för sent. Mitt pass hade också gått ut. Jag tolkade det som att jag skulle kunna identifiera mig med bank-ID för att hämta ut nya körkortet men det gick inte sa ombudet. Jag hade tur, för ombudet gjorde en ”fuling” och blippade mitt körkort som hade gått ut.

Det är ju helt galet att man måste förnya en id-handling som tex pass om man inte ens ”behöver” ett pass, bara för att hämta ut ett nytt körkort..
 
Mitt körkort gick ut och det upptäckte jag inte fören det var för sent. Mitt pass hade också gått ut. Jag tolkade det som att jag skulle kunna identifiera mig med bank-ID för att hämta ut nya körkortet men det gick inte sa ombudet. Jag hade tur, för ombudet gjorde en ”fuling” och blippade mitt körkort som hade gått ut.

Det är ju helt galet att man måste förnya en id-handling som tex pass om man inte ens ”behöver” ett pass, bara för att hämta ut ett nytt körkort..
Gör man det i tid behövs inte det.
 
Mitt körkort gick ut och det upptäckte jag inte fören det var för sent. Mitt pass hade också gått ut. Jag tolkade det som att jag skulle kunna identifiera mig med bank-ID för att hämta ut nya körkortet men det gick inte sa ombudet. Jag hade tur, för ombudet gjorde en ”fuling” och blippade mitt körkort som hade gått ut.

Det är ju helt galet att man måste förnya en id-handling som tex pass om man inte ens ”behöver” ett pass, bara för att hämta ut ett nytt körkort..
Inte alls galet tycker jag. Det är ju för att det nya körkortet inte ska hamna i fel händer.
 
För en fattiglapp är det ändå några hundralappar var femte år, jag brukar inte slarva bort mitt ID så kan tycka det är onödiga pengar att lägga. Jag tar hellre problemen när de kommer och håller ordning på mina värdehandlingar, som det ju är.
Jag brukar inte heller slarva bort mitt id-kort men här finns rätt gott om ficktjuvar.
Har ingen nära anhörig här så det blir som sagt krångligt för mig (och systern som måste komma hit) att skaffa nytt, så jag har hellre både pass och id-kort för säkerhets skull. Tycker det är värt 400 kr extra även om jag är en fattiglapp.
Men var och en löser ju det på sitt sätt.
 
Tack alla.
Har skickat in en förlustanmälan så de skulle skicka nya papper till min adress. Får se om jag kan ordna det i veckan eller nästa.
 
Känns så onödigt med pass.. såg att man kunde göra en ID handling också... frågan är vilket som är billigast?
Okej, det kostade lika mycket. Då är det väl lika att ta ett pass ändå :)
Det är nog smartare att skaffa nationellt ID-kort då körkortet snart blir ogiltiga som legitimation, och enbart kommer att kunna användas vid trafikkontroller..
Enklare än att ha med passet när man t ex ska hämta ut paket
 
Åtminstone tidigare har det inte funkat för rek.
+ @Enya
Aah ja men det låter ju helt rimligt! Hade helt glömt bort att det alternativet för att skicka saker också fanns.

(tack vare denna tråd överväger jag att skaffa nytt pass nu när jag har tid under semestern, förra året var det ändå ingen idé pga covidrestriktioner och inga resor, men det skulle ju inte vara så dumt ifall jag skulle behöva det till nåt annat, och förhoppningsvis kanske resa inom något år)

@pepp Hoppas det löser sig på enklaste sätt! 😊
 
Det är nog smartare att skaffa nationellt ID-kort då körkortet snart blir ogiltiga som legitimation, och enbart kommer att kunna användas vid trafikkontroller..
Enklare än att ha med passet när man t ex ska hämta ut paket

Det hade jag ingen aning om!
Egentligen behöver jag väl inte körkort övh nu då jag inte kört bil på drygt 2 år 😂

Behöver det enbart vid paketuthämtning och när jag hämtar recept.
 
Det hade jag ingen aning om!
Egentligen behöver jag väl inte körkort övh nu då jag inte kört bil på drygt 2 år 😂

Behöver det enbart vid paketuthämtning och när jag hämtar recept.
Ja då är ju ID-kortdet som är viktigast om du inte ska resa utanför EU.
Pass är ju lite knöligare att ha med sig.
 
Med Postnords app kan man ju nu för tiden identifiera sig med bara bank-id. Och så blippar personalen qr-koden och så får man paketet. Så då behövs inget fysiskt id. Skulle det funka? Eller är det andra regler när det är just körkort kanske? Kommer dock ihåg att jag hade passet i högsta hugg när jag hämtade ut mitt, men det var innan bankid uppfanns... Men kanske kan gå att kolla upp?
Fungerar inte för körkort.
 
Med Postnords app kan man ju nu för tiden identifiera sig med bara bank-id. Och så blippar personalen qr-koden och så får man paketet. Så då behövs inget fysiskt id. Skulle det funka? Eller är det andra regler när det är just körkort kanske? Kommer dock ihåg att jag hade passet i högsta hugg när jag hämtade ut mitt, men det var innan bankid uppfanns... Men kanske kan gå att kolla upp?
Det är paket. Inte rek.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 776
Senast: Zpunk
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 789
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 881
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 682
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp