Bukefalos 28 år!

Händelserna i Köln

Att använda statistik som Sundevall gör i politisk syfte är ren propaganda och av noll värde. Inte förvånande dock att det är kommunisten Sundevall, han har utmärkt sig på samma negativa sätt i flera andra fall också. En riktigt ful fisk enligt mig.


Skillnaden mellan ett övergrepp och ett tillgreppsbrott är väl att det senare oftast kan ersättas med försäkringar. Ett angrepp på person traumatiserar och skadar för lång tid framöver, inte sällan för resten av livet.

Det gör, av naturliga skäl, att diskussion om övergrepp blir betydligt mer känslosam än ex diskussionen om bilstöld eller villainbrott.
Och det ska man respektera till fullo.

Nu kolliderar statistiken om vilka som är förövare av övergrepp med samhällets vilja att integrera.
De som inte vill ha hit folk använder statistiken som ammunition mot invandring.
De som vill lyfta upp kampen mot det sk manssamhället använder statistiken som ammunition i sin argumentering.

Vi andra kan bara luta oss tillbaka och se på...
 
Det är väl ungefär samma intryck jag har av verkligheten.

Sedan har vi ett mörkertal dvs de fall där ingen anmälan är gjord eller där åklagaren inte vill driva målet och de fall där förövare blivit frikända så säg att 99,99984 procent inte begått våldtäkt eller övergrepp. Det skulle innebära att mörkertal/fällda o dömda till fängelse är 1/1,,,
Undersökningar visar att antalet brott är betydligt högre, men också att det inte är enbart män som begår dessa brott.
 
Nu kolliderar statistiken om vilka som är förövare av övergrepp med samhällets vilja att integrera.
De som inte vill ha hit folk använder statistiken som ammunition mot invandring.
De som vill lyfta upp kampen mot det sk manssamhället använder statistiken som ammunition i sin argumentering.

Vi andra kan bara luta oss tillbaka och se på...

Så är det. Och sanningen ligger som alltid någonstans mitt i mellan.

Jag blev bara så förvånad över hur mycket man ljuger och mörkar när jag kollade upp vad statistik och forskning verkligen visar.
 

Full med faktafel. Han påstår t.ex att utbildning är en "väldigt mycket viktigare" faktor än utlandsfödd när det gäller överrepresentationen i sexbrott. Då borde "väldigt mycket" mer än hälften av överrepresentationen försvinna efter man har justerat för utbildning. Men i Brå 2005:17 när de justerar för kön, utbildning och ålder så går överrepresentationen i för utrikes födda sexualbrott från 3,2 till 2,7 och överrepresentationen gällande våldtäkter från 5,0 till 4,8.
 
Så är det. Och sanningen ligger som alltid någonstans mitt i mellan.

Jag blev bara så förvånad över hur mycket man ljuger och mörkar när jag kollade upp vad statistik och forskning verkligen visar.
Det är nog inte så mycket lögn som att man inte vet, inte bryr sig om fakta.
1 sak är klar, det sker rätt mycket på och straxt över gränsen i åldrarna 13 till 18 år.

Grupptryck, osäkerhet och kompistryck ställer till med mycket.

Lägg sedan till alkohol till det hela så får du en rätt giftig trollbrygd

Och att sedan, för en tjej på 15 år, att först komma på det klara med sig själv vad som hänt och sedan driva saken är för väldigt många drabbade en för stor sak och man låter det hellre bero.
.
 
Det är samma sak, som man brukar säga: en halv sanning är också en lögn.

Och båda sidor ägnar sig åt detta.
Javisst, så är det ju, du ger ju inte motparten ammunition för hans/hennes argumentering alltså väljer man vad man vill lyfta fram.

Men det stora problemet är väl att så många inte kan skilja på fakta och åsikter.
 
Att använda statistik som Sundevall gör i politisk syfte är ren propaganda och av noll värde. Inte förvånande dock att det är kommunisten Sundevall, han har utmärkt sig på samma negativa sätt i flera andra fall också. En riktigt ful fisk enligt mig.

Nej, det har ett stort värde att anlägga olika perspektiv bara man förstår siffrorna.

Många tar för intäkt att en överrepresentation för en viss grupp gör att man som medborgare ska vara extra vaksam när man träffar en människa ur denna grupp, helst ska hela gruppen hindras att komma till vårt land. Särskilt högerextrema vill att vi betraktar alla i gruppen invandrare misstänksamt med grund i sådan statistik.

Då är det viktigt att påminna sig om, som i det här fallet, att 99,9% i gruppen aldrig någonsin gjort sig skyldiga till det som diskuteras. Dvs vi kan släppa in 999 av 1000 ur denna superhemska grupp utan att det ökar brottsligheten alls. Det till och med förbättrar statistiken.

Sedan kan överrepresentationen ändå utgöra ett problem som man bör adressera.
 
Då är det viktigt att påminna sig om, som i det här fallet, att 99,9% i gruppen aldrig någonsin gjort sig skyldiga till det som diskuteras. Dvs vi kan släppa in 999 av 1000 ur denna superhemska grupp utan att det ökar brottsligheten alls. Det till och med förbättrar statistiken.

Du är ju en av dem som ljuger allra värst, även i det du skriver ovan.
 
Nej, det har ett stort värde att anlägga olika perspektiv bara man förstår siffrorna.

Många tar för intäkt att en överrepresentation för en viss grupp gör att man som medborgare ska vara extra vaksam när man träffar en människa ur denna grupp, helst ska hela gruppen hindras att komma till vårt land. Särskilt högerextrema vill att vi betraktar alla i gruppen invandrare misstänksamt med grund i sådan statistik.

Då är det viktigt att påminna sig om, som i det här fallet, att 99,9% i gruppen aldrig någonsin gjort sig skyldiga till det som diskuteras. Dvs vi kan släppa in 999 av 1000 ur denna superhemska grupp utan att det ökar brottsligheten alls. Det till och med förbättrar statistiken.

Sedan kan överrepresentationen ändå utgöra ett problem som man bör adressera.
Nu tror jag inte att riksdagen enades om restriktionerna för att en promille inte är önskvärda. Både du och jag vet varför man gjorde det. Det var därför att livbåten ansågs vara full och du inte lyckades ställa i bevis att den inte var det eller?
 
Du är ju en av dem som ljuger allra värst, även i det du skriver ovan.

Det saknas lite information, vilket inte är lögn. Det skulle stå "Dvs vi kan släppa in 999 av 1000 ur denna superhemska grupp, om vi bara kunde hindra den enda som skulle begår brott, utan att det ökar brottsligheten alls."

Hela poängen är att statistik på gruppnivå är ointressant i mötet med en individ när det är så insignifikanta siffror, där oavsett grupptillhörighet så är mindre än 1% med i kriteriet.

Och nej, jag ljuger inte, alls.
 
Nu tror jag inte att riksdagen enades om restriktionerna för att en promille inte är önskvärda. Både du och jag vet varför man gjorde det. Det var därför att livbåten ansågs vara full och du inte lyckades ställa i bevis att den inte var det eller?

Livbåten är långt från full, möjligtvis är landgången till båten underdimensionerad om vi börjar med metaforer.
 
Då är det viktigt att påminna sig om, som i det här fallet, att 99,9% i gruppen aldrig någonsin gjort sig skyldiga till det som diskuteras. Dvs vi kan släppa in 999 av 1000 ur denna superhemska grupp utan att det ökar brottsligheten alls. Det till och med förbättrar statistiken.

Av utrikes födda så var det 99,78% som inte misstänktes för våldtäkt under en femårsperiod. "Aldrig någonsin" är längre än fem år och de flesta som begår en våldtäkt blir aldrig misstänkta för den, våldtäkten blir vanligtvis inte ens anmäld. Vi har haft precis denna diskussionen flera gånger, sist så skrev du till slut:

Ordvalet "aldrig" var fel, för det sade inte materialet. Check.

Nu har siffran gått upp från 99,78% till 99,9% och "aldrig" är tillbaka igen. Mörkertalet fortsatt ignorerat.

Edit: Detta håller jag dock helt med om "Hela poängen är att statistik på gruppnivå är ointressant i mötet med en individ när det är så insignifikanta siffror". Det finns ingen anledning att behandla människor olika utifrån grupptillhörighet, oavsett.
 
Senast ändrad:
Edit: Detta håller jag dock helt med om "Hela poängen är att statistik på gruppnivå är ointressant i mötet med en individ när det är så insignifikanta siffror". Det finns ingen anledning att behandla människor olika utifrån grupptillhörighet, oavsett.

Tack då fick du min poäng i sin helhet.

Siffrorna tog jag bara från materialet och där håller jag med dig om att de är ganska ointressanta när man vänt på dem - hela poängen är just att faktiskt, på riktigt, inse att siffran 99,x % innebär just ett annat perspektiv. Som är både intressant och tänkvärt som kontrast till siffran för överrepresentation när det gäller den här typen av saker, som väldigt få människor gör sig skyldiga till, oavsett grupptillhörighet.
 
Av utrikes födda så var det 99,78% som inte misstänktes för våldtäkt under en femårsperiod. "Aldrig någonsin" är längre än fem år och de flesta som begår en våldtäkt blir aldrig misstänkta för den, våldtäkten blir vanligtvis inte ens anmäld. Vi har haft precis denna diskussionen flera gånger, sist så skrev du till slut:



Nu har siffran gått upp från 99,78% till 99,9% och "aldrig" är tillbaka igen. Mörkertalet fortsatt ignorerat.

Edit: Detta håller jag dock helt med om "Hela poängen är att statistik på gruppnivå är ointressant i mötet med en individ när det är så insignifikanta siffror". Det finns ingen anledning att behandla människor olika utifrån grupptillhörighet, oavsett.

Det är inte samma siffror vi diskuterar denna gång.
 
Gäller inte saken hur stor andel av utrikes födda som aldrig begår våldtäkter i båda fallen?

Nej, Dick Sundevall hade en annan beskrivning för sina 99,9% som var ännu mer långt från begreppet "aldrig" när man läser lite mer noga - 99,9% sitter just nu inte inlåsta för någon typ av brott alls. Att siffran är nära har ingenting med definitionen att göra, den är långt ifrån samma.

Det jag vänder mig emot är att det skulle vara ointressant att anta det perspektivet och tänka till över vad det innebär.
 
Livbåten är långt från full, möjligtvis är landgången till båten underdimensionerad om vi börjar med metaforer.
Landgången, bron är knappast överbelastad. Men soc, migrationsverk, skolor o landsting gnyr högt över att de nått gränsen. För att inte tala om boenden. Men det var väl inte detta du menade, du talade väl om de iskalla vidderna, där vi kan ha de stora tältlägren som skulle grävas om du fick som du ville ;)
 
Nej, Dick Sundevall hade en annan beskrivning för sina 99,9% som var ännu mer långt från begreppet "aldrig" när man läser lite mer noga - 99,9% sitter just nu inte inlåsta för någon typ av brott alls. Att siffran är nära har ingenting med definitionen att göra, den är långt ifrån samma.

Ursäkta jag antog det i.o.m procentsatsen och vad tråden handlar om. Ja 99,9% kanske inte sitter inlåsta men det blir ju ett väldigt knepigt mått på hur många som någonsin begått ett brott. Tycker poängen med att det är en försvinnande liten andel som begår brott försvinner lite då, det är ganska många ur alla grupper i samhället som begår brott (mer än tiondels procent). Även om poängen med att man inte ska behandla folk olika p.g.a grupptillhörigheter fortfarande stämmer.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 615
Senast: Brandgul
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 425
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp