Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16805094.ab

Vart är världen på väg? Har vi inte kommit längre? Vi lever väl på 2000-talet? Osv osv...... Vem bryr sig typ :meh:. Förresten varför heter det pinuppa:confused:

Ja att just den där kallas pinuppa kan man ju fundera över men gamla hederliga pinupps var ju mjukporr alltså lättklädda damer som skulle få män lite upphetsade dvs "få upp deras pinnar" = pinupps men sedan har ju ordet används så idag anses pinupps av många som något fint, en symbol för 60talet helt enkelt
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag har bestämt för mig att ordet pinuppa kommer från "pin up" - alltså bilder på lättklädda damer som nålades upp på väggarna. Alltså en inte fullt så ekivok tolkning som din... :o ;)
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Pinups hade väl ändå att göra med att det var bilder man nålade upp på väggen? Den enda förklaring jag har hört till det i alla fall. Den ursprungliga pinuppan behövde ju inte speciellt lättklädd, i alla fall inte med dagens mått mätt.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

"Pin" betyder nål/stift, inte pinne eller kuk. En pinup(-bild) var således (bild på) en snygg tjej som var avsedd att nålas upp på väggen.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

"Pin" betyder nål/stift, inte pinne eller kuk. En pinup(-bild) var således (bild på) en snygg tjej som var avsedd att nålas upp på väggen.
*Kr*
Pinuppbilder är då, om jag förstår rätt, ok att ha på väggen. Ingen sexism då eller nått sånt. Eller att kvinnan "hängs ut" osv

Men förfasas ni inte över själva artikeln då
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag förfasas över artikeln, men inte över bilden. Det hade alltså varit helt OK om det hade varit en bild på en småbystad tjej? Eftersom det särskilt och mer än en gång måste påtalas att tjejen var storbystad?

Hur hanterar man storbystade tjejer på stranden? Burkakrav?
 
Senast ändrad:
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag förfasas över artikeln, men inte över bilden. Det hade alltså varit helt OK om det hade varit en bild på en småbystad tjej?
Nja, det märks inte att du förfasas. Sen undrar jag vilken storlek på brösten som är ok och varför storleken har betydelse
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Nja, det märks inte att du förfasas. Sen undrar jag vilken storlek på brösten som är ok och varför storleken har betydelse
Ja, det är ju det jag undrar. Hur stora bröst får man ha, som max, för att slippa bli utpekad som porroffer, pinupbrud, korkad, normoffer (hahahaha!), sexualiserad, slampig och allt vad man nu kan få höra om man råkar vara storbystad?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag har bestämt för mig att ordet pinuppa kommer från "pin up" - alltså bilder på lättklädda damer som nålades upp på väggarna. Alltså en inte fullt så ekivok tolkning som din... :o ;)
Är det ok då att man sätter upp bilderna
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag tycker att det är väldigt okänsligt och klumpigt av kommunen att använda den symbolen, och blir rätt så irriterad över att det "rättfärdigas" med argumentet att det "alltid" har varit så.

Sotenäs turisms ordförande Göran Olsson säger till Bohusläningen att de gjort så sedan ”urminnes tider”.

Suck!



Angående Mósas definitioner av både pinuppa och mjukporr känns de väldigt främmande för mig.
Mjukporr är inte lättklädda damer.
Pinuppor är sällan lättklädda damer, däremot är de ofta ganska klantiga och råkar visa lite ben eller trosa.
Ordet pinup kommer inte av att "få upp männens pinnar".
Det är också skillnad på pinup och utvik.


pin-up-girl-girls-135422.jpg

Mjukporr? I don't think so.

Lär om, lär rätt. :)
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag tycker att det är väldigt okänsligt och klumpigt av kommunen att använda den symbolen, och blir rätt så irriterad över att det "rättfärdigas" med argumentet att det "alltid" har varit så.
Det tycker jag också, tycker inte det är riktigt passande på en sådan karta.

Angående Mósas definitioner av både pinuppa och mjukporr känns de väldigt främmande för mig.
Mjukporr är inte lättklädda damer.
Pinuppor är sällan lättklädda damer, däremot är de ofta ganska klantiga och råkar visa lite ben eller trosa.
Ordet pinup kommer inte av att "få upp männens pinnar".
Det är också skillnad på pinup och utvik.
Precis! Många verkar ha glömt/vara ovetande om pinuppans innebörd:)
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag tycker att det är väldigt okänsligt och klumpigt av kommunen att använda den symbolen, och blir rätt så irriterad över att det "rättfärdigas" med argumentet att det "alltid" har varit så.



Suck!



pin-up-girl-girls-135422.jpg
Ja vart är världen på väg. Vi lever ju på 2000-talet. Bra bild :D
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

:p svara på mitt eget då det var många som skrev svar men erkänner mig villigt att ha fel. Jag viste i och för sig också om att man nålade upp dem på väggen och att det var en del av förklaringen till ordet men hade starkt fått för mig att det fans två förklaringar undra vart mitt kommer ifrån :o
Om någon sedan tog illa vid sig av mitt använda av mjukporr ber jag om ursäkt slarvigt användande av ord från mig. Vet inte vad den rätta definitionen av mjukporr är riktigt (kan googla men tror ja överlever ändå :D ) men vi använder det här extremt slarvig mot allt som leder till "sexiga" tankar :p
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Är det ok då att man sätter upp bilderna

Det är klart det är, frågan är väl VART det är okej att sätta upp dem och jag kan nog ändå inte tycka att den nakna figuren på kartan är något riktigt bra exempel på pinupp och kanske inte heller helt passande.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Även om vi lever på 2000-talet med feminismen som granne...?

Nu hamnar jag antagligen på djupt vatten men
Ja jag tycker det om de är riktigs pinupps dvs inte nakna modeller utan klädda och/eller lättklädda människor som är stolta över sig själv.
Men så är inte jag speciellt pryd av mig heller.

Men feminist frågan är väl inte alltid så änkel heller. Kvinnor ska gå klädda eller oklädda precis som de vill när det är för att visa upp sin egen vilja och självständighet. Men skulle någon finna de attraktivt (idagens samhälle där både män OCH kvinnor villigt talar om när dem finner en kvinna attraktiv) speciellt då om någon man skulle finna det attraktivt så är det helt plötsligt fult och nedvärderande för allt kvinnligt som någonsin vandrat på denna gjort.
För mig är det lite att vända kappan efter vinden men detta är ändå en svår fråga om man inte ska klampa någon på tårna och jag blir ganska kuven för jag förstår synsätten.

Jag som kvinna skulle dock anse de mer kränkande att inte få visa upp mig som jag vill för vilka jag vill än att någon fann mig attraktiv och ville använda mig som symbol för en badplats - men det är jag det.

Tillägg att sedan trycka upp en naken tecknad kvinna på en allmän turistkarta har jag lite svårt att se syftet med om de inte handlar om ett nudist bad eller liknande och då skulle dem för husfridens skull kunna ha både en man och en kvinna där fast då blir ju de fel.
En naken kvinna. = Feministiskt
Två nakna kvinnor = dubbel feministiskt
En naken man = varför får inte kvinnan vara med?
Två nakna män= är det bara en strand för män?
En man och en kvinna= är inte homosexuella välkommen!?
Gud va svårt de är hur man än tänker och skriver blir de konstigt. Äh vi bestämmer att hädanefter får vi inte ha kartor med bilder heltänkelt och alla bilder där människor deltar måste vi ha byxor och långärmat allt annat stör balansen i de svenska jämstäldhetshemmen :p
(Hoppas ni förstår min lätta ton och sarkasm här :) )
 
Senast ändrad:
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag förfasas över artikeln, men inte över bilden. Det hade alltså varit helt OK om det hade varit en bild på en småbystad tjej? Eftersom det särskilt och mer än en gång måste påtalas att tjejen var storbystad?

Hur hanterar man storbystade tjejer på stranden? Burkakrav?

Det är väl inte tjejen på bilden som är felet. Felet är väl att en kommun väljer att marknadsföra en sexistisk bild att stranden ska vara smyckad med overkligt kurviga, barbröstade tjejer.
Varför ska alla 98% kvinnor som inte ser ut så behöva mötas av den klichén? En liten påminnelse om att det är såhär du borde se ut för att vi gubbar ska vilja se dig på stranden.
Usch! Dags för kommunalval tror jag!
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Det är väl inte tjejen på bilden som är felet. Felet är väl att en kommun väljer att marknadsföra en sexistisk bild att stranden ska vara smyckad med overkligt kurviga, barbröstade tjejer.
Varför ska alla 98% kvinnor som inte ser ut så behöva mötas av den klichén? En liten påminnelse om att det är såhär du borde se ut för att vi gubbar ska vilja se dig på stranden.
Usch! Dags för kommunalval tror jag!
Precis som med all annan skyltning i samhället, ge fan o titta då om det inte passar men låt dom som vill titta få titta.

å passar inte stranden så finns det ju 1000 åter 1000 stränder så gå till en annan strand precis som det finns krogar som inte alltid passar alla
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 804
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp