Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Det är väl inte tjejen på bilden som är felet. Felet är väl att en kommun väljer att marknadsföra en sexistisk bild att stranden ska vara smyckad med overkligt kurviga, barbröstade tjejer.
Varför ska alla 98% kvinnor som inte ser ut så behöva mötas av den klichén? En liten påminnelse om att det är såhär du borde se ut för att vi gubbar ska vilja se dig på stranden.
Usch! Dags för kommunalval tror jag!
Problemet formuleras så här: Badplatsen marknadsförs med en storbystad kvinna. Det framgår ganska tydligt i artikeln att det är just de stora brösten som är problemet, särskilt som kvinnan som uppmärksammade bilden "tvingades" visa den för sin tioåriga son. Tur att han inte blev blind. Hade hon ens reagerat om det hade varit en bild av en småbystad kvinna? Ett barn? En man?

Och då blir ju tjejen problemet. Annars hade ju problemformuleringen varit att badplatsen marknadsförs med en otraditionell bild, en lättklädd person, en person av endast det ena könet o.s.v.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Precis som med all annan skyltning i samhället, ge fan o titta då om det inte passar men låt dom som vill titta få titta.

å passar inte stranden så finns det ju 1000 åter 1000 stränder så gå till en annan strand precis som det finns krogar som inte alltid passar alla

Men vilken himla inställning!
Vill du kolla naket kan du köpa en tidning!
Vill jag läsa Kalle Anka kan jag väl inte kräva att det sitter uppklistrat lite här och var. Alla som inte gillar serier kan ju låta bli att kolla.
Alla som gillar Glamour borde ju få det på storbild, för de som hatar Glamour kan ju ha öronproppar och titta bort!
Fattar du själv hur du låter?

Sexistiska bilder hör inte hemma i offentliga sammanhang!
Om bilden sett med normalbyggd ut och haft bikini vore det inget fel. Men det borde även varit en kille med på bilden för att göra den könsneutral.
Så tycker jag, och gillar du det inte kan du ju läsa ett annat inlägg.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Varför ska alla 98% kvinnor som inte ser ut så behöva mötas av den klichén?

Nu syns det rätt tydligt att det är en tecknad figur, hoppas innerligt att 2% av Sveriges kvinnliga befolkning inte är tecknade. Att det är en storbystad seriefigur är i sig inte ett problem tycker jag.

Dock tycker jag att figuren är helt onödig som symbol om det inte är så att badplatsen enbart är en nudiststrand för kvinnor.
 
Senast ändrad:
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Man undrar hur dålig smak Sotenäskommun kan ha?
Hur kan dom tillåta en sådan bild i en turistbroschyr??
Någon kontroll innan broschyren hade gått till tryck finns väll??

Pudlan
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Nu syns det rätt tydligt att det är en tecknad figur, hoppas innerligt att 2% av Sveriges kvinnliga befolkning inte är tecknade. Att det är en storbystad seriefigur är i sig inte ett problem tycker jag.

Dock tycker jag att figuren är helt onödig som symbol om det inte är så att badplatsen enbart är en nudiststrand för kvinnor.

Så kön finns? Trodde bukefolket ville avskaffa det med unisex hen?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Problemet formuleras så här: Badplatsen marknadsförs med en storbystad kvinna. Det framgår ganska tydligt i artikeln att det är just de stora brösten som är problemet, särskilt som kvinnan som uppmärksammade bilden "tvingades" visa den för sin tioåriga son. Tur att han inte blev blind. Hade hon ens reagerat om det hade varit en bild av en småbystad kvinna? Ett barn? En man?

Och då blir ju tjejen problemet. Annars hade ju problemformuleringen varit att badplatsen marknadsförs med en otraditionell bild, en lättklädd person, en person av endast det ena könet o.s.v.

Ja precis som du skriver: det fetstilade är ju problemet.
Nej, att hon är storbystad i sig är inget problem, problemet är att en avklädd tjej med attribut som anses önskvärda används för att marknadsföra något som inte har med tjejens utseende att göra.
Varför avklädd? Där är grundproblemet. De flesta tjejer badar inte topless. Och om man nu måste ha naket, varför ska det vara en överdriven sexualiserad bild? Och varför just på en översexualiserad tjej? Varför inte en kille med jättesnopp? (Hade varit lika dumt, men ingen tänker ens tanken. Det ska automatiskt vara en tjej som exponeras).
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

...särskilt som kvinnan som uppmärksammade bilden "tvingades" visa den för sin tioåriga son. Tur att han inte blev blind. Hade hon ens reagerat om det hade varit en bild av en småbystad kvinna? Ett barn? En man?

Denna kvinnan kanske inte vill att hennes son ska bli den sortens man som ser tjejer som något man har nakna som dekoration? Hon kanske även vill att han ska bli en man som ser kvinnor som personer inte bara blir en man fixerad vid stora bröst á la Ted Bundy.

Men återigen: varför ska hon vara naken? Folk är ju inte nakna på våra badplatser.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Så kön finns? Trodde bukefolket ville avskaffa det med unisex hen?

Hen är för mig en höna och från det perspektivet är det fruktansvärt förolämpande säga det om någon av oidentifierat kön. Sen får folk gärna använda det ordet om det är viktigt för dom men jag kommer inte att göra det:p
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Att hon är topless beror gissningsvis på att bilden ritades när det var mer kutym att vara topless på stranden. Det hade liksom inte varit bättre med bikini-top. Hon hade fortfarande varit Snygg Kvinnokropp på Stranden.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Men om någon ber omgivningen att använda hen som pronomen för denne så är det fruktansvärt förolämpande att gå emot dennes önskning och ändå köna. Kan vara bra att veta så slipper du förolämpa personer i onödan.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Hen är för mig en höna och från det perspektivet är det fruktansvärt förolämpande säga det om någon av oidentifierat kön.
Emedan "barn" för mig är ett fäahus, vilket å andra sidan väl representerar vad jag stundom tänker om andras ungar.

...och Coq au vin är måttet på en fulländat ekivok och dekadent tilldragelse. Förmodligen en så kallad "sexa".

Ofta, lönar det sig att skilja ord åt genom härkomstspråk och sammanhang. Kontexten, för katter... kontexten! Hönan* är ett non-issue. Lägg ägg, liksom.


* är inte det Västgötska(?) för snippa, förresten..?
 
Senast ändrad:
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Nej, att hon är storbystad i sig är inget problem
Nyss sade ju att det var brösten som är problemet: "Om bilden sett med normalbyggd ut och haft bikini vore det inget fel."

Och det håller du ju fast vid här också:
problemet är att en avklädd tjej med attribut som anses önskvärda används för att marknadsföra något som inte har med tjejens utseende att göra.

Och hade brösten inte varit problemet hade de heller inte ingått i problemformuleringen. Vilket de ju nu gjorde.

Varför avklädd? Där är grundproblemet.
Det är en strand?

varför ska det vara en överdriven sexualiserad bild? Och varför just på en översexualiserad tjej?
Så man är per automatik sexualiserad för att man har stora bröst, menar du? Jag tycker det ser ut som en glad och nöjd tjej, som är glad och nöjd snarare än sexig/sexualiserad.
 
Senast ändrad:
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Denna kvinnan kanske inte vill att hennes son ska bli den sortens man som ser tjejer som något man har nakna som dekoration? Hon kanske även vill att han ska bli en man som ser kvinnor som personer inte bara blir en man fixerad vid stora bröst á la Ted Bundy.

Men återigen: varför ska hon vara naken? Folk är ju inte nakna på våra badplatser.
Jag vet inte var du badar, men där jag badar är det ofta många som är nakna. Och jag badar inte på nudiststränder.

Är storbystade tjejer per automatik bara dekoration? Ska man hålla sig utanför offentlighetens ljus om man har stora bröst? Man KAN ju råka ge någon man idéer om att man bara är dekoration?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Nyss sade ju att det var brösten som är problemet: "Om bilden sett med normalbyggd ut och haft bikini vore det inget fel."

Och det håller du ju fast vid här också:



Det är en strand?


Så man är per automatik sexualiserad för att man har stora bröst, menar du? Jag tycker det ser ut som en glad och nöjd tjej, som är glad och nöjd snarare än sexig/sexualiserad.
Jag menar att givetvis är det inget problem att vara storbystad, men nu har äckliga gubbar valt en bild på en storbystad och dessutom topless tjej. DET är problemet. Hon är vald i egenskap av stor byst, inte i egenskap av glad tjej.
Jaså, strand. Ja men hur många topless ser man nuförtiden? Det är omodernt med topless. Tjejer solar i bikini. Det är helt omotiverat naket, de ville helt enkelt ha en tuttbild.
Man ser vad man vill se. Jag ser en bimbo, hon ser korkad och barnslig ut tycker jag. En kvinnas kropp med ett barns mimik.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag menar att givetvis är det inget problem att vara storbystad, men nu har äckliga gubbar valt en bild på en storbystad och dessutom topless tjej. DET är problemet. Hon är vald i egenskap av stor byst, inte i egenskap av glad tjej.
Har du frågat eller gissar du bara?

Jaså, strand. Ja men hur många topless ser man nuförtiden? Det är omodernt med topless. Tjejer solar i bikini. Det är helt omotiverat naket, de ville helt enkelt ha en tuttbild.
Jag ser alltid några topless när jag är på stranden. Ibland solar jag topless själv. Jag kanske ska börja ikläda mig burka?

Man ser vad man vill se. Jag ser en bimbo, hon ser korkad och barnslig ut tycker jag. En kvinnas kropp med ett barns mimik.
Man ser verkligen vad man vill se. Hon är typ två centimeter hög och tvådimensionell. Hon är för liten att ens ha en mimik - hon har inte ens någon näsa eftersom bilden är för liten för det!

Om stora bröst = bimbo så är det snarare din kvinnosyn som behöver åtgärdas.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Har du frågat eller gissar du bara?


Jag ser alltid några topless när jag är på stranden. Ibland solar jag topless själv. Jag kanske ska börja ikläda mig burka?


Man ser verkligen vad man vill se. Hon är typ två centimeter hög och tvådimensionell. Hon är för liten att ens ha en mimik - hon har inte ens någon näsa eftersom bilden är för liten för det!

Om stora bröst = bimbo så är det snarare din kvinnosyn som behöver åtgärdas.

Sola hur du vill, men du är ju inte normen bara för det. En symbol på en turistkarta kan väl vara neutral? Eller vara ett glatt barn? Nej, alltid alltid naken tjej.
Nej man ser tydligt minen.
Nej stora bröst är inte bimbo, men den bilden visar en bimbo. En glad fåne som visar upp sig helt enkelt.
Vi tycker inte samma, det är inget att göra åt. Jag tycker det är sexistiskt och smaklöst och du tycker det är ok.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Men om någon ber omgivningen att använda hen som pronomen för denne så är det fruktansvärt förolämpande att gå emot dennes önskning och ändå köna. Kan vara bra att veta så slipper du förolämpa personer i onödan.


Men lägg av :meh:
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

:confused: Det är vanlig pronomen-etikett: man använder det som personen i fråga själv önskar.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Hen är för mig en höna och från det perspektivet är det fruktansvärt förolämpande säga det om någon av oidentifierat kön.

Vilken underlig sorts språkbehandling. Menar du att du undviker alla ord som kan tänkas betyda något annat på något annat språk när du pratar? Det blir ju svårt, eftersom man oftast inte behärskar mer än 2-5 språk (jag menar, vem vet vad tex orden "vem vet" kan tänkas betyda på kinesiska?).

Det verkar ganska konstigt att man mitt i en mening på svenska skulle slänga in engelska för att säga "höna". Typ helt ologiskt, faktiskt. :confused:

Annars när man använder engelska i svenskan brukar det ju vara för att det är ett etablerat låneord, tex coach, eller för att det är en fackterm som inte riktigt har någon svensk översättning, eller för att det är något vedertaget idiom som man gillar att använda.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 263
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp