Häst hemma eller installad?

caradan

Trådstartare
Har ett eget litet stall här hemma.
Letar ridhäst men kan inte bestämma mig för om jag ska ha hästen installad eller här hemma.
Finns ju plus och minus med allt men känner att här hemma så kan jag ju bestämma allt ex in/ut vilka hagar, fodringar ja allt. Och så slipper man ju kallhyra (ja det är inte gratis hemma heller men man tänker inte på det på samma sett)
Men det finns ingen att prata med, att rida med som drar med en ut när motivationen tryter. Man kan aldrig åka bort.
Just de sakerna gör att jag funderar på att stalla in istället.

Hemma har jag redan 2 hästar (minisar) och de ska stå kvar är tanken.
 
Jag skulle vilja säga att om du redan har hästar hemma så har du hur du än gör ändå alla problem med att ha häst hemma.
Tänk istället på vad det är du tänker göra med ridhästen. Vill du träna och tävla, i så fall på vilken nivå. Eller vill du mest rida för att det är roligt lite typ av promenadridning. Var finns det bäst möjlighet att göra det du vill göra.
Jag har haft hästar på olika håll av olika anledningar under åren. Det tar ju helt
naturligt mer tid och just det att man inte kan bestämma allt när man står inackorderad kan göra att man blir ännu mer bunden.
Som ett stall jag haft ridhäst i hade krav på att man skulle mocka sin egen box på helgen. Det skulle ske mellan 7 och 11. Bara det att om du kom närmre 11 fanns inget strö kvar. Det var uträknat att var box fick en halv bal om dagen. Vissa som inte var så bra på att mocka öste ut allt och tog då mycket mer halm. Alltså var man tvungen att vara där tidigt både lördag och söndag.
 
Jag trivs bättre med hästarna hemma, kunna gå ut och pyssla i omgångar. Mocka direkt efter jobb och göra alla sysslorna (eller en morgon om man vaknar tidigt). In, käka, vila och titta på Netflix en stund för att sedan ut och rida.
Det viktiga för mig är regelbundna träningar som motiverar mig till att anstränga mig och att bli bättre. Helgclinics t.ex. där det är hela dagar gör att jag får gemenskapen också.
 
Har testat att ha hästar på 2 ställen, aldrig igen för när det var klart på ena stället så var det samma stalljobb på nästa.

Min melodi är att ha hemma eller arrendera mark och ta hand om det själv, möjligtvis kollektiv lösdrift.
 
Jag har haft hästarna hemma i tre år. Sålde den ena för 1,5 månad sen och har haft den andra inhyrd sen dess. Det är enorma skillnader i jobb. Har man dom hemma så ska dom ha tillsyn minst tre gånger. Man kan aldrig ta sovmorgon, man måste alltid ut 21-22 och kvällsfodra. Man måste se till att få hem foder/spån osv. Som inhyrd får man betala mer, men har "noll" ansvar. Men man måste ju hitta ett stall som passar ens behov. Vill du ha nära till ridhus? Ridbana på gården? Fundera vad du behöver och utgå från det.
 
Jag hade valt att ha ridhästen inackorderad, om det inte blir krångligt att ha hästar på två ställen.
Tycker det finns för mkt nackdelar med eget stall, man har ju ofta sämre träningsmöjligheter och jag tappar verkligen all motivation av sånt.
 
Man är säkert olika.
Jag gillar att ha dom hemma. Kan se till dom ofta, rida när som helst, ha det på mitt sätt, slippa folk... 😅 rider ihop med grannar, min syster, och mina barn. Gillar att rida själv också.
 
Har haft eget som vi sålde, flyttade till ny ort och stod installade. Det var hemskt.
Flyttade hästen till 3 olika stall och till slut kände jag att vi fick härda ut för jag kunde inte flytta hästen mer. Fanns inte så mycket mer att välja på heller.
Fick inte bestämma någonting om min egna häst längre och hästen hade det inte bra.
Köpte ny gård och har hästarna hemma igen. Kommer aldrig mer att stå uppstallad igen.
Ensamt ja, det är det enda jag saknar, vissa personer, men man får ta sig för saker med hästen istället Åka på träningar osv. Man kan ju även ta en inackordering. Nu har jag stall som grannar och har kontakt på det viset.
 
Jag hade eget stall ett par år. I början var planen att jag skulle stå där helt själv för att ”slippa alla andra”, det blir ju trots allt många åsikter i ett stall. Efter några månader kom en tjej och knackade på då hon behövde stallplats och jag gick med på att hon fick flytta in, och jäklar vad mycket roligare det blev!

Flyttade sen och har sen dess hyrt in mig. Har försökt välja mindre stall med 3,4 hästar till, det känns lagomt tycker jag. Ibland får man vara själv och ibland kommer någon annan samtidigt.
 
Jag ÄLSKAR att ha eget stall!

Jag trivdes som inackorderad också men friheten med eget är såå stor!
Känner mej aldrig nånsin låst eller att det är jobbigt eller tar tid eller är ensam.
Jag krånglar inte till det heller utan det ska vara lättsamt och passa med vardagen.

Jag skulle definitivt inte ha hästar på olika ställen, det stjäl en himla massa tid som iaf jag inte har.

Jag gillar att vara ensam i stallet, träffar folk hela dagarna så jag gillar tiden jag får ensam där.
Jag rider ju nästan alltid ensam alltså men trivs så, behöver inte passa några tider eller anpassa ridturer :o
 
Senast ändrad:
Jag hade aldrig orkat ha hästar på två olika ställen, det finns för och nackdelar både att bara inhyrd och ha stall hemma. Just nu känner jag att jag hellre varit inhyrd och sluppit allt jobb med hemmastall :)
 
Jag har haft både och. Nu när jag måste lägga så mkt tid på jobb, som dessutom kan kräva resande, har jag valt att bara ha en häst och ha den uppstallad med full skötsel.
När det jobbet stabiliserat sig och lugnat ner sig vill jag gärna ha fler och hemma. Nu kan jag åka till stallet och bara träna hästen och skuta i annat. Jag kan vara borta när jag vill utan förvarning eller planerande för hästvakt. Jag vill också stå så jag har tillgång till som minst ridbana och gärna ridhus. Och även möjlighet att rida ut.

Där får man väl se över lite vad man hinner hålla på med i form av skötsel av stall/gård/hage/ridbana/foder/häst etc.
Och vad man vill med sitt hästeri. Så får man stalla in sig där de förutsättningarna finns.
Jag kan absolut hålla igång motivationen även som själv. Men det är ju extra kul känner jag med skönt folk i stallet. Det kan ju bli både bra och dåligt med sällskap och stallägare.
Nu har jag hästen hos duktig ryttare där det är god stämning. Kul med både skönt folk och att kunna snacka träning.

Sen hade jag nog inte orkat ha hästarna på olika ställen.
Skulle jag ha hemma och ville bli mindre låst/ha sällskap etc kanske man kunde överväga ta in en inackordering.
 
Jag ÄLSKAR att ha eget stall!

Jag trivdes som inackorderad också men friheten med eget är såå stor!
Känner mej aldrig nånsin låst eller att det är jobbigt eller tar tid eller är ensam.
Jag krånglar inte till det heller utan det ska vara lättsamt och passa med vardagen.

Jag skulle definitivt inte ha hästar på olika ställen, det stjäl en himla massa tid som iaf jag inte har.

Jag gillar att vara ensam i stallet, träffar folk hela dagarna så jag gillar tiden jag får ensam där.
Jag rider ju nästan alltid ensam alltså men trivs så, behöver inte passa några tider eller anpassa ridturer :o
Är vi samma person?:p Jag är exakt likadan🙋‍♀️
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 063
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 931
Senast: Tossa90
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp