Häst hemma eller installad?

Man är säkert olika.
Jag gillar att ha dom hemma. Kan se till dom ofta, rida när som helst, ha det på mitt sätt, slippa folk... 😅 rider ihop med grannar, min syster, och mina barn. Gillar att rida själv också.
Vi är nog rätt liuka, jag har mina hemma och gillar att få bestämma själv och slippa umgås med folk. Samtidigt finns ridsällskap både i huset (mina döttrar) och i granngården finns också hästar och ryttare om jag vill ha sällskap.
 
Jag ÄLSKAR att ha eget stall!

Jag trivdes som inackorderad också men friheten med eget är såå stor!
Känner mej aldrig nånsin låst eller att det är jobbigt eller tar tid eller är ensam.
Jag krånglar inte till det heller utan det ska vara lättsamt och passa med vardagen.

Jag skulle definitivt inte ha hästar på olika ställen, det stjäl en himla massa tid som iaf jag inte har.

Jag gillar att vara ensam i stallet, träffar folk hela dagarna så jag gillar tiden jag får ensam där.
Jag rider ju nästan alltid ensam alltså men trivs så, behöver inte passa några tider eller anpassa ridturer :o
Nu har iofs inte min häst kommit hem än, men jag känner precis som du!
Jag trivdes ok med att vara inackorderad, men längtar efter friheten med eget ställe.

Kommer att ha hästarna på lösdrift hemma första åren och sen får vi se om vi bygger ett par boxar eller hur vi gör. Det får tiden utvisa.

Jag gillar också att vara ensam i stallet. Det jag absolut avskyr är den evinnerliga radion som finns i alla stall. Jag vill ha TYST i stallet! :o Jag är där för att koppla av, lyssna på hästarna och sortera tankarna. Jag har folk runt omkring mig dagarna i ända på jobbet. Nu kommer jag garanterat att få barnen med mig i stallet, men det är något jag ser fram emot!
Skrittar jag ut kan jag gärna ha prat-sällskap, men ska jag rida ett pass ute gör jag det helst själv för att slippa anpassa mig. :o
 
Har ett eget litet stall här hemma.
Letar ridhäst men kan inte bestämma mig för om jag ska ha hästen installad eller här hemma.
Finns ju plus och minus med allt men känner att här hemma så kan jag ju bestämma allt ex in/ut vilka hagar, fodringar ja allt. Och så slipper man ju kallhyra (ja det är inte gratis hemma heller men man tänker inte på det på samma sett)
Men det finns ingen att prata med, att rida med som drar med en ut när motivationen tryter. Man kan aldrig åka bort.
Just de sakerna gör att jag funderar på att stalla in istället.

Hemma har jag redan 2 hästar (minisar) och de ska stå kvar är tanken.

Vad som passar bäst är upp till hur man är som person och utifrån omständigheter /helhetsbilden i min erfarenhet.

Jag tex, som jobbar mycket och är rätt social av mig i kombo med att jag vill rida för tränare och aktivt träna merparten av veckan inte bara rida ut, trivs bättre att stå inackorderad än att ha hästen hemma.

Dock hade jag inte det behovet att vilja träna aktivt osv, utan haft häst för att enbart rida ut med/mysa med/rida när andan och lusten faller på , så hade jag helt klart älskat att ha hästen hemma !

Jag tror man behöver se till helheten utifrån hur man själv funkar som sagt.
Sen om man vill/behöver stå inackorderad, så kan man ju leta efter stall som inte är så stora om man inte trivs med det, och som har lägre omsättning på folk.

TS: jag hade oavsett vilket aldrig velat ha flera hästar på två olika ställen. Sjukt tidstagande, även om man inte tror det ”på pappret” enl beräkning s.a.s.
Om du har eget stall, helst vill ha även den nya hästen hemma men vill vara mindre låst samt ha lite sällskap, så hade jag provat att ha någon/ett par inackorderade . Guld med både sällskap och avlastning 😄
 
Jag gillar också att vara ensam i stallet. Det jag absolut avskyr är den evinnerliga radion som finns i alla stall. Jag vill ha TYST i stallet! :o Jag är där för att koppla av, lyssna på hästarna och sortera tankarna. Jag har folk runt omkring mig dagarna i ända på jobbet.

I det stall jag stått i senaste 6 åren är det öronsnäcka och mobil som gäller om folk vill lyssna på nåt i stallet. Tror faktiskt det är vanligare numera än nån skvalande radio som det kunde vara förr?

Vi kan vara 3-4 stycken samtidigt vissa kvällar i stallet där allt är tyst, fridfullt, alla står och mockar, fixar med sina hästar osv. Vi byter något ord bara . Sen andra kvällar kan det vara mycket samtal och umgänge om man känner för det. Beror på helt enkelt -men lugnt och fridsamt är det alltid 😄
 
Senast ändrad:
Det kan vara tidsödande att ha häst på olika ställen. Jag skulle haft hästarna hemma, letat efter en bra inackordering som sällskap i stallet och att ni kan hjälpas åt om ni vill åka bort. Samt åkt iväg på träning och clinics för att träffa likasinnade.

Jag kan inte tänka mig att ha häst någon annanstans än i eget stall.
 
I det stall jag stått i senaste 6 åren är det öronsnäcka och mobil som gäller om folk vill lyssna på nåt i stallet. Tror faktiskt det är vanligare numera än nån skvalande radio som det kunde vara förr?

Vi kan vara 3-4 stycken samtidigt vissa kvällar i stallet där allt är tyst, fridfullt, alla står och mockar, fixar med sina hästar osv. Vi byter något ord bara . Sen andra kvällar kan det vara mycket samtal och umgänge om man känner för det. Beror på helt enkelt -men lugnt och fridsamt är det alltid 😄
Så kan det absolut vara! Jag har inte varit i ett inackorderingsstall på säkert 8 år så eg har jag inte en aning. :o 😂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 923
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·
Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 871
Senast: Tossa90
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp