Bukefalos 28 år!

häst-kontra jobb

N

NiraK

Ofin fråga kanske, men ... nyfiken ;) :p
Vad tjänar ni ungefär per månad (dvs. vad får ni ut efter skatt) och hur mkt kostar hästen (allt som allt)?


Nirak
 
Det är lite olika vad jag får ut per månad efter skatt. Det är mellan 9-13000 kronor.
Hästen kostar runt 2000-3000 kronor allt som allt..
Jag skulle nog inte haft råd att ha häst om jag inte haft en underbar sambo.. :love:
 
Jag får ut ca 16000:-/månad, och hästen kostar ca 2500:-/månad att "driva".
Då har jag räknat med strö,foder, mineraler,vitaminer,hovslagare,försäkring. Jag betalar ingen kallhyra, utan står gratis i stallet.
Sen tillkommer ju vaccination, avmaskning, utrustning samt vet. kostnader (som INTE har varit nådiga sista året!)

Så - ca 2500:- kostar hon, men om jag räknar med vet.kostnaderna sista året så har hon kostat i snitt 4700:-/mån :crazy:
 
ca 12 000 efter skatt, lägger 4 000:- ca på hästen.... :smirk:
 
Efter skatt får jag nu ut ca 9.500.-/månad efter skatt. Har nyss sagt upp mig från ena jobbet. Så det är räknat på det andra jobbet och det jag får stämpla upp.
Innan då jag hade 2 jobb fick jag ut 12.500.-/månad efter skatt. Söker ett jobb till nu. :)

Hästarna då, dom kostar nog ca 2.500.-/månad i snitt. Eller det är ju bara vbl som kostar, fjordan har jag ju gratis hos pappa. ;)
 
Får ut ungefär 12.000kr efter skatt.

Lägger:
1500kr/mån i stallhyra
300kr/månad i försäkring
600kr/månad för skoning (900kr var sjätte vecka)
1400kr/månad för träningar
700kr/månad för hö ungefär
300kr/månad för kraft
1000 kr/månad lite drygt för tillskott (glukosamin, echinacea, mineraler osv)
300kr/månad för torv (ungefär)
400kr i månaden för akupunktur (700kr/gång, men det går längre tid än en månad mellan behandlingarna)

= 6500kr

Och då räknar jag inte in bensinpengar, transporthyror, utgifter för ny utrustning osv. :crazy: :confused:
 
Får ut 17 000 efter skatt. Hästen kostar nog ca 5 500 i månaden för mig. Har en generös sambo kan jag tillägga, vilket jag är tacksam för ;)

/R
 
Får ut 11.500-12.000 beroende på ob-tilläggen och hästen kostar mig ca 2.200 kr i månaden men där är inte vaccinationer, avmaskningar, mineraler-vitaminer(som denna gången går på ganska mycket pga det dåliga mineralvärdena i höet) och grejor inräknade.
 
Pluggar på heltid och får studiestöd + studielån, alltså ca 6700:-
Hästarna kostar mig minst 5500:-/mån tillsammans... :o Som tur är har jag en väääldigt väääldigt snäll man som betalar det mesta andra, så det går runt. :cool:
 
På den tiden jag var singel och hade egen häst (ca 15 år sedan :o) så var det knappt om pengar många ggr även om jag hade en billig stallhyra.

Det var ju inte svar på din fråga egentligen, men det är svårt att få det att gå runt ekonomiskt om man vill ha en bra stallplats och träna mycket med sin häst.
 
Får ut ca 12000-13000 per månad.

Kostnad för hästen:
950 stallhyra
500 hö
200 annat foder
300 träningar
150 skoning (1ggn varannan månad 300kr)

Ja i runda svängar runt 2500 kr i månaden.
+ vaccinationer.
Sen shoppar jag alltid massa annat oxå till pållen ;)
 
OJ, vad alla betalar mycket!! Jag får ut 11 500 kr efter skatt.

7 500 kr till boende, räkningar (även hästförsäkring) och mat
1 000 kr till bensin
1 000 kr till sparande (i bästa fall)
600 kr i stallhyra
300 kr extra foder
450 kr hovslagare (700 kr var 7:e vecka)

Kvar att leva på: 650 kr som ska räcka till träningar, veterinär, kläder till mig själv, möbler, resor, nöjen, osv...
 
Får ut 10 000:- och hästen kostar ca 3000:-. Då har jag inte räknat med oförutsedda vet. kostnader...
 
Jag får väl ut ca 13000:- (får löneförhöjning nu i januari, så jag vet inte exakt vad jag landar på :))

boende 4500:-
csn ca 900:-
foder & strö 1000:-
försäkringar ca 1000:-
lån ca 650:-
mat etc till mig 1000:-
Övr räkningar ca 1500:-
Hovis 400:-
Träningar 900:-
Bensin 600:-

Allt är ungefärliga siffror. Det blir inte så mycket över. Försöker spara in där det går.
 
Ponnyn kostar 2200kr ca och jag får ut 3500-7000kr i månaden beroende på hur mkt extratimmar det blivit.

Sen studerar jag så oftast får jag studiemedel men skolan krånglar ibland och jag krånglar ibland så jag ser det mest som bonus...

Bor hemma just nu, annars skulle det inte gå.
 
Får väl ut i runda slängar drygt 11000 i månaden. Hästen kostar mig ca 1500kr i månaden för tillfället (har en unghäst) och dessutom har jag en bit att åka så bensin för ca 1000kr blir det nog också. Jag kan lova att det efter alla andra utgifter inte är många korvören kvar i slutet av månaden :crazy:
 
Jag får ut ca 12000:-
Hästen kostar mig 1000 kr i stallhyra.
350 kr i extra kraftfoder
700 kr försäkring
400 kr skoning
= ungefär 2500:- i månaden

Slår man ut det så har man lagt mååååånga jorden-runt-resor på sina hästar genom åren :o... Men då hade man ju inte alls haft lika roligt... ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 615
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 963
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 357
Senast: Ridinglady
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp