Häst och få/ha barn=sant?

J

Jeannine

Ett växande dilemma för mig som snart fyller 32, inte har några barn (än), men just har skaffat HÄSTEN i mitt liv; hur kombinerar man ett aktivt hästliv med graviditet och sedan småbarn?

Som min vardag ser ut idag finns det absolut inte plats för en bebis, det är direkt hem från jobbet, macka och iväg till stallet, hem ca 21-21.30. Min sambo fattar verkligen grejen med hästeriet och ställer upp jättemycket, men samtidigt är det verkligen dags för oss att skaffa barn! Som han sa häromdagen, "vi blir inte yngre".

Nu har jag just kommit igång med träning och tävling och siktar på att kunna rida msv om något år, en graviditet passar liksom inte in där. Känner mig helt hemsk, jag vill gärna ha barn, men HUR får man ihop pusslet rent praktiskt?

Självklart kommer jag att skaffa en medryttare, men nivån på både min och hästens träning kommer helt klart att sänkas, kanske under så lång tid som ett år. Och sen tar det tid att ta sig tillbaka igen. Samtidigt kan jag ju inte vänta tills jag är 40 med att skaffa barn, det vore inte rätt, när inga andra hinder finns, och min sambo gärna vill.

Inser att jag är lyckligt lottad och att detta verkligen är ett lyxproblem, men det vore intressant att höra hur ni tjejer (och killar) löser hög träningsnivå med att samtidigt ha småbarn!

HUR GÖR NI??
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Allt går bara man planerar sin tid.

Vi fick våran dotter för snart 3år sedan en oplanerad graviditet.

Jag både tränar och tävlar båda mina hästar, hade bara ett upphåll på ca 1 månad, det funkade för mig.

Tycker inte livet har ändrats så mycket sen vi fick barn, bara att man måste anpassa sig lite och tänka lite mera säkerhet när man har sit barn med i stallet.

Min dotter har varit med mig i stallet sen hon var ca 1 vecka.

Tur så har jag snälla hästar som accepterar min dotters klättrande och hängande på dem.

Så allt går bara man vill, inget är omöjligt.

Lycka till
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

När man väl får barnet, blir det på delad 1:a plats med hästen! Fast man aldrig trodde det innan.... Men barnet har ju en pappa ox´å, som har halva ansvaret. det går utmärkt att träna o tävla fast man blivit mamma. Pappa, mormor m.fl. kan hjälpas åt när man tävlar och man kan träna lita senare på kvällen när barnet sover sött ( o pappa sitter framför datorn )
Lycka till! det är värt allt! // Mamma vid 36
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Lyxproblem var ordet ja... Men vist ska ni skaffa barn! jättekul! och säkert jättejobbigt (är ingen expert på ämnet). Skulle själv vilja skaffa barn (om det går) om sådär kanske 5 år, då är jag 25, lagom ålder tycker jag. Tävligsplanerna får man då lägga på hyllan ett tag och hästen motionsrids bara, förhoppningsvis av en själv så långt in i graviditeten som möjligt.

Ta dig inte vatten över huvudet så går det säkert finfint med allting!
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Hur gjorde bondkvinnorna förr? 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... barn + full arbetsdag ute + inne. Dessutom inga moderna bekvämligheter såsom tvättmaskin, kyl och frys, dammsugare osv, eller ens mat i halvfabrikat att köpa över disk.

Ja, det är i sanning synd om dagens ridande mammor. :angel:

LIA
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Lia, jovisst har vi mera saker som kan hjalpa till, men vissa av oss saknar ocksa nagra av den tidens bekvamligheter...jag bor i england tex och har ingen mormor eller farmor somkan hjalpa till, det ar bara jag och min man...tre hastar hemma, inget ridhus etc, och jobbar tva timmar hemifran pa ett jobbsom ar otroligt stressigt och arbetskravande...
jag skulle jattegarna byta ocvh ha fler barn, jobba hemma med bara djur och lantbruk med morforaldrar pa garden och kanske en piga eller tva som kunde hjalpa till med att fodra etc..mot mat och husrum...sen ha skolan sa barnen kunde cycla eller ga skulle ju vara valdigt praktiskt det med....

vi haller pa att skaffa barn just nu och det enda jag kan saga ar att vi far se hur det blir helt enkelt...:confused: kommer tid kommer rad sa att saga:laugh:
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Man får helt enkelt kompromissa och till viss del ställa om ditt liv.
Jag bytte ex.vis från tävlingsstall (med vissa in. och utsläpp) till lösdrift med fria tider. Fantastiskt bra! När jag satt upp igen (fick tvillingar så ajg blev stor snabbt och höll bara igång hästen med tömkörning några dagar/vecka) så var dt som att jag aldrig hade haft ett upphåll!

Barnet/barnen blir inte på delad plats med hästen (i alla fall inte för mig) de bli självklart nummer 1. Sedan anpassar jag hästeriet runt dem.

Under föräldraledigheten var det rätt men när båda två sedan börjar jobba så blir det definitivt trixigare.
Å andra sidan så blir barnen snabbt större och mer självgående och då kan man stjäla till sig lite mer tid igen.

Kort sammanfattat så kommer det alltid att finnas hästar men tiden för barn styrs av den biologiska klockan. Klart att ni ska skaffa barn, kan du få tag på en riktigt bra medryttare/halvfodervärd som kommer du att upptäcka att ni inte backat nämnvärt i er utveckling (har du gott om pengar går det ju dessutom att skicka hästen på tillridning.
Ligger man under msv anser jag inte heller att man ligger så högt ridningsmässigt att det bör vara ett större problem att låte hästen få en längre vila. Man ska ju också vara medveten om att allt med barnen inte går som en räkmacka, det kan bli snitt, tid på neo etc.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

KL
Sen blir det ofta så att man upptäcker helt nya världen i livet när man får en liten bebis. Saker som har varit oerhört viktiga tidigare, kanske inte blir lika viktiga längre. :)
Naturen vill nog ha det så ;)
Man får ta det som det kommer och lösa saker efterhand. Vissa barn kan vara med i stallet, andra inte - det kan man aldrig veta på förhand. Barnets säkerhet och väl och ve är ändå det absolut viktigaste.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Vill man att det går bra går det bra.Jag har sett alla varianter bland mina kompisar.

Jag har en kompis som ridit i eliten på ponnytiden och sedan på 1.40 nivå på häst.Hon skulle aldrig ha barn!Hon blev sedan oplanerat gravid som 38-åring och slutade då med allt som hade med hästar att göra.Sålde alla hästar och flyttade från gården och in till stan.Hon är helnöjd med sitt val idag.

Sen har jag en annan kompis som driver företag inom unghästutbildning och som rider på svårnivå.Hon planerade in ett "fönster" där hon kunde bli gravid.Hon planerade in att hon skulle få barn i februari så att hon kunde rida fram till nyår och sen var hon igång redan i april med unghästtävlingar och elittävlingar.Hon red bla sex treåringar till treårstest det året.Inga problem,om man vill.

Jag själv har barn och fullt med hästar och egen gård.Det går bra!

Känn efter vad du vill och var klar och tydlig till din man om vad du vill.Vill du rida och satsa så måste han vara införstådd med det.MÅNGA i din omgivning kommer att knorra och tycka att du är en "dålig" mamma eftersom du inte helt går upp i din bebis.Känn efter om du orkar ta det.

Sen är det ju så att det kan ske oförutsedda saker tex att barnet inte sover,kolik,det tar längre tid för dig att läka (underlivet),du kanske inte vill när det väl kommer en bebis osv.Ha en plan för varje alternativ.

Man kan ju tex passa på att spara ihop pengar och sedan satsa dem på att skicka hästen till beridare i ett par månader då du kan läka och gå upp i bebisen samtidigt som hästen trimmas.

Lycka till!
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Jag har också en dotter i driver ett litet stall med fyra boxar där vi de flesta dagar fixar mockning, in och utsläpp. Det går bra för jag och min make hjälps åt. Man får se till att ha ett supportsystem runt sig och ta hjälp när man behöver. Spara de långa ridturerna tills du har nån som kan pasa en längre stund. Barnet är alltid nr 1 o man får helt enkelt finna sig i att dagarna inte alltid blir som man tänkt sig. Mockningen kanske inte lir en pillmockning varje dag men det går bra ändå. Njut av dina egna stunder o ta vara på de med ditt barn inan han/hon blir stor. Tiden försvinner så fort. Det går jättebra att ha barn o häst. Jag tävlar dessutom på nationell nivå i min gren. Det funkar tack vare support av alla snälla o fantastiska människor omkring mig.
/C
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Man måste inse att man inte kan ligga på topp med allt! Och att barn är anpassningsbara och går att ta med. Men känner du att du inte kan göra omprioriteringar så bör du avstå i detta läget att skaffa barn.

Kicki :laugh:
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

:bow:

Ja, utan att slå mig alltför mycket för bröstet så har jag ju både jobbat och hunnit med hästarna samt haft med barnen hela tiden, givetvis så har jag och maken delat på uppgiften. Och i la´går´n så har den som haft den för stunden mest lämpade arbetsuppgiften haft barnen. 10 timmars arbetsdagar med barnen samt mat och även att rida 1-2 hästar. Så man hinner rätt mycket om man vill, inom rimliga gränser.

Kicki :laugh:
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Det kan gå utmärkt bra att kombinera eller så går det mindre bra. Och det blir inte alltid som man tänkt sig det eller planerat för utan man får ta och anpassa efter omständigheterna vartefter de ändrar om de ändrar.

I mitt fall pratade vi igenom det hela innan barnet och pappan var helt införstådd med och understödde att det var ok för honom att vi skulle ha barn och jag skulle ha kvar hästen. Det visade sig sen gälla bara teoretiskt och innan graviditeten var ett faktum och han ville så gärna ha barn. När sonen skulle fylla tre år kom mannen på helt plötsligt att familjeliv inte var för honom så jag blev oplanerat och tidigare otänkbart ensamstående mor. Ytterligare två år senare visade det sig att sonen blivit allergisk mot hästar och hö och även astmatisk så han kan inte vara med i stallet. Men det går att ha ett trevligt hästliv ändå, bara inte som jag tänkte mig det då när jag var 30.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Var liiiite på skoj!
Men faktiskt bryr jag mej om barnet och hästen ungefär lika mycket, tror jag..
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Om du inte är villig att göra avkall på din ridning så ska du inte ha barn nu, då får det vänta tills du känner att ett barn är viktigare. Jag personligen slutade att rida när jag blev gravid eftersom jag tycker att ridning innebär en för stor risk. OM något skulle gå snett vid en avramling så känner jag att jag inte skulle kunna förlåta mig själv ifall det påverkade barnets hälsa. Men det är en annan diskussion som kanske hör hemma i en annan tråd - många har andra åsikter.
Menade bara att det "försvinner" 9 månader från hästeriet bara där. Det kan det ju göra av andra anledningar också, inte sällan får man problem med bäckenet (foglossning) som gör förbannat ont.
När barnet är fött så tar det ett tag innan du kan sitta upp igen. Ett par dagar i bästa fall, ett par månader ifall det är en komplicerad förlossning eller kejsarsnitt. Är du beredd på att inte kunna rida på den tiden?

När barnet väl är ute är ju det vanligaste scenariot att mamman är hemma med barnet, och sen kommer pappan hem efter jobbet. Då har du ju tid att åka till stallet - om du orkar. Pappan kanske vill vara föräldraledig? Då får du ju åka till stallet efter jobbet vilket innebär att du inte ser barnet på hela dagen. När det sedan är dagisdags efter runt ett år så får du ju ställa dig frågan ifall det är viktigare att åka till en häst efter jobbet eller hem för att umgås med ditt barn?

Detta scenariot är ju det vanligaste - båda föräldrarna jobbar heltid. Kan ni lösa det på annat sätt så är det ju betydligt enklare. Enklare blir det också ifall du har hästen hemma på gården, men det är ju inte så vanligt.

Lite andra saker att ta hänsyn till är att barnet kanske inte vill äta ur flaska. Då har du ingen möjlighet att vara hemifrån längre stunder själv. Tänk om barnet föds med tex kolik så att ni inte får sova på nätterna? Tvivlar på att någon vill åka till stallet när man kan få ett tillfälle att vila.

Om du är beredd att göra avkall på din ridning i typ två år (i värsta fall alltså) så fine - sätt igång bebisverkstan och leta efter en medryttare/fodervärd e dyl. Om inte - vänta tills du är sugen på barn istället. Då har man en tendens att bli betydligt bättre på att kompromissa och prioritera.

Jag vill inte låta negativ, men jag vet vilken tidsoptimist man kan vara som hästägare.

BTW, att säga att ens barn är lika viktigt för en som sin häst - intressant... Kul med människor som har ett så genuint hästintresse. :o
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Var liiiite på skoj!
Men faktiskt bryr jag mej om barnet och hästen ungefär lika mycket, tror jag..


Vilket i mina ögon är mycket märkligt! Hur kan ett djur närmelsevis betyda lika mycket som ens barn!? :confused:

Jag älskar min häst, men som det djur det är, gäller även dottens häst, vår hund, våra kor, kalvar, får o.s.v. men jag skulle aldrig offra mitt liv för dem, något som jag utan att blinka gör för mina barn. Står det, av någon anledning, mellan barnen och hästen så klubbar jag hästen tveklöst på stubben. Jag kan leva i en koja i skogen utan att äga mer än det jag går och står i hellre än att vara utan mina barn, offrar armar och ben om så vore, inget av detta gör jag för hästen eller övriga djur.

Så därför är det för mig obegripligt att man ger sina barn så låg status att de ligger jämsides med ett djur!

Kicki :laugh:
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Vilket i mina ögon är mycket märkligt! Hur kan ett djur närmelsevis betyda lika mycket som ens barn!? :confused:

Jag älskar min häst, men som det djur det är, gäller även dottens häst, vår hund, våra kor, kalvar, får o.s.v. men jag skulle aldrig offra mitt liv för dem, något som jag utan att blinka gör för mina barn. Står det, av någon anledning, mellan barnen och hästen så klubbar jag hästen tveklöst på stubben. Jag kan leva i en koja i skogen utan att äga mer än det jag går och står i hellre än att vara utan mina barn, offrar armar och ben om så vore, inget av detta gör jag för hästen eller övriga djur.

Så därför är det för mig obegripligt att man ger sina barn så låg status att de ligger jämsides med ett djur!

Kicki :laugh:


Jag håller med dig helt i ditt resonemang.:bow:

Att sätta ett djur och ett barn på samma plats gör mig misstänksam om anknytningen till barnet verkligen fungerat.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Inte så säker på det. Den högre medellivslängden har vi nog snarare sjukvård/vacciner/etc och bättre (trots allt) kost att tacka för.
Idag FÅR man inte dö i förtid. :o

LIA
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 142
Senast: Whoever
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 050
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Okej, så hur ska man sammanfatta lite kort... Jag vill så gärna skaffa egen häst igen efter min egen snart för 2 år sedan fick åka till...
Svar
13
· Visningar
2 127
Senast: Fibusen
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 150
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp