Häst och få/ha barn=sant?

Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Precis! Det vore ju vansinne att skaffa barn och hoppas att man någon gång "på resans gång" ska bli en vettig förälder! Om man misslyckas då, är det olycksfall i arbetet att en trasig människa växer upp?

Just det att man inte vet hur det är att vara förälder är ju självklart. Men empati, medkännande kan man ju känna ändå! Och förmåga att se sig in i andras situationer!
Går ju att jämföra med folk som inte vill ha djur för att det är för mycket pass, för dyrt osv. Jag har inga problem med att någon tycker så. Så länge vederbörande accepterar mitt val! "Frivilligt djurlösa" är utmärkta människor tycker jag, även om jag inte vill byta med dem!
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

*lite allmän fundering och kl*

Jag var en sådan innan som ALDRIG skulle ha barn. Jag ville absolut inte ha barn. Bara tanken på att vara gravid och föda barn var vidrig, jag tyckte inte speciellt om barn. Jag ville inte ge upp mitt liv osv.

Trots allt (manipulerande make) blev jag gravid. Och jag ville INTE alls vara gravid. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Jag var skräckslagen vid blotta tanken, jag hade hellre dött än fött vaginalt. (och det står jag för än idag och jag kommer inte skaffa ett barn till)
Jag red lite sporadiskt under graviditeten, hade foglossningar så det var svårt och gjorde ont. Och när jag gick omkull med hästen i galopp i 6 månaden satte mitt ex stopp för ridandet helt och hållet.
Och jag var livrädd att jag inte skulle tycka om barnet, att jag skulle vara en hemsk mamma. Hur skulle jag göra då?

Men när dagen för snittet var inne och de visade henne så visste jag att HÄR är meningen med mitt liv! Allt annat suddades ut och det kommer aldrig någonsin komma tillbaka med samma färger igen för nu har jag min prinsessa. :love:

Min häst fick bli pensionär (han var ändå 26) och jag promenadred lite bara för jag ville inte vara ifrån min lilla tjej. När han blev sjuk och fick avlivas några år senare så gav jag helt upp hästarna. Det var bara inte alls viktigt längre.
Nu för ca 1.5 år sen tog jag upp det igen när hon blivit så stor att hon börjat förskolan och det är ett intresse vi kan ha tillsammans.

Och angående att offra sig för sitt barn om det behövs, det är inte att offra sig, det är bara självklart! Själv 'missade' jag ju döden med ca 1.5 minuter (enl läkarna) för 1.5 år sen när jag försökte fly från mitt ex för att rädda henne. Jag skulle göra samma idag om det var tvunget.

Så man kan inte vara säker på hur man reagerar alls när man väl får barnet i sin famn. Psyk hade terapi och familjeterapi redo innan hon föddes för att vara på den säkra sidan, så säker var jag på att jag INTE skulle tycka om mitt barn tillräckligt mycket. Men tre minuter efter hon föddes så var hon mitt allt. :love:

Men jag vet många som fixat det hur bra som helst att rida och tävla trots att de har små barn, det är nog lite hur man själv är som människa, men man kanske egentligen inte VET hur man är förrän barnet är där.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Vilken härlig och intressant läsning! :laugh:

Jag gissar att du inte planerade att skaffa barn, och jag skulle nog om jag trots alla "försiktighetsåtgärder" ändå behålla barnet om jag blev gravid. Och kräva snitt och ange skäl att annars blir det ingen bebis, punkt!
Framför allt har jag en sambo som är världens bästa pappa (han har barn innan vi träffades), och jag vet att han absolut skulle vilja ha barnet om jag blev gravid.
Men som sagt så känns det bra att veta att OM "olyckan hände" med mig, då finns det hopp både för mig och barnet! Tack för att du skrev ditt fina och ärliga inlägg! :)
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Så bra om man kan vara till hjälp för någon. :)
Jag skulle nog gärna hört något sådant innan/när jag var gravid. Men det var mest att antingen skulle man vara överlycklig hela tiden och riktigt längta efter att få föda eller så var det något fel på en och då skulle man aldrig kunna få ett band med sitt barn. Vilket ju inte underlättar direkt när man redan har panik.
Och jag och lilltjejen har ett väldigt nära förhållande trots att hon är född med snitt och att jag aldrig har ammat. Det finns olika sorters föräldraskap och så länge barn och föräldrar mår bra är inte det ena sämre än det andra. (tycker jag) Men det får man sällan höra.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Nej tyvärr är det nog allt för mycket "så är det alltid" och "så ska det vara" när det gäller barn!

Bara tex att se hur staten gjorde för inte allt för många år sedan! Steriliserade kvinnor mot deras vilja för att de var något som de kallade sinnesslöa! Och då skulle de bli dåliga föräldrar hade staten bestämt! Horribelt ju!
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

KL
På tal om att man inte vet hur lycklig man kan vara med barn när man inga har:
Jag kom att tänka på en artikel jag såg för ett tag sedan och skrattade gott.
Nu är det vetenskapligt bevisat: :D

Receptet för lycka livet ut – skaffa inga barn
Vill du leva ett långt och lyckligt liv?
Gift dig – men skaffa inte barn.
Professor Daniel Gilbert vid Harvarduniversitetet drar slutsats-en av en stor undersökning som har genomförts i USA och Europa.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2444787.ab

Nej, jag har inga barn, men fyra hästar och har passerat 30. :D
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

På tal om att man inte vet hur lycklig man kan vara med barn när man inga har:
Jag kom att tänka på en artikel jag såg för ett tag sedan och skrattade gott.
Nu är det vetenskapligt bevisat: :D

Receptet för lycka livet ut – skaffa inga barn
Vill du leva ett långt och lyckligt liv?
Gift dig – men skaffa inte barn.
Professor Daniel Gilbert vid Harvarduniversitetet drar slutsats-en av en stor undersökning som har genomförts i USA och Europa.


Som vid många "vetenskapligt bevisade" teorier så ger jag mycket lite för sådana.

Sedan är det ju så att lycka betyder olika för olika människor, något man får respektera. Därför är det bra tycker jag att de som inte känner för att skaffa barn inte gör det heller.

Och att de som inte skaffat barn skulle vara lyckligare rent statistiskt är ju inte detsamma som att de har mindre att oroa sig för, vilket är stor skillnad.

Kicki :laugh:
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Men faktum är att enormt många i min närhet faktiskt skiljer sig/gör slut/flyttar isär när barnen/barnet kommer! Innan är de jättekära, sen kommer barnen, de ger upp och gör slut. Så det KAN ju ha ett samband faktiskt! Att kärleken kan försvinna i och med kraven som kommer när man får barn. Behöver ju inte vara så, men det verkar onekligen vara på det viset i fler än ett fall!
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Visst kan det vara så, men jag tror att det skulle kunna hända i deras relation även utan barn. De vill nog upprätthålla livet i stort som det var innan och har ett enormt behov av att ha samma närhet och bekräftelse som de hade innan barnen kom. Skulle den ena parten t.ex, börja jobba borta på veckorna så skulle kanske samma sak hända eller en gick in väldigt hårt för en sport.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 143
Senast: Whoever
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 050
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Okej, så hur ska man sammanfatta lite kort... Jag vill så gärna skaffa egen häst igen efter min egen snart för 2 år sedan fick åka till...
Svar
13
· Visningar
2 127
Senast: Fibusen
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 150
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp