Häst och få/ha barn=sant?

Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Om du känner som du gör så skaffa inte barn.

Om du känner att det är värt det så skaffa barn.

Det är orättvist, män kan fortsätta som förrut med allt sitt, men å andra sidan går det inte upp mot att bära ooch föda barnet, det är en speciell upplevelse de aldrig kan få. Livet är inte rättvist, som sagt.

När barnen väl finns så ser man en del saker annorlunda. Visst går det att träna och tävla, men det kräver en del, återigen, anser du att det är värt det, så kommer det att gå. Barnet har ju en pappa och kanske har ni familjer som kan hjälpa till också?

Man har konstant nånstans innerst inne dåligt samvete några år, så är det.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Det är orättvist, män kan fortsätta som förrut med allt sitt, men å andra sidan går det inte upp mot att bära ooch föda barnet, det är en speciell upplevelse de aldrig kan få. Livet är inte rättvist, som sagt.

Och jag resonerar tvärt om! Om jag träffat min sambo innan det var för sent att skaffa barn, då skulle jag faktiskt ha skaffat barn om jag sluppit vara gravid och framför allt, sluppit föda. Men i och med att jag som kvinna måste vara gravid och föda, då hade jag inte skaffat barn med honom även om vi träffats för många år sedan.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Tack för alla intressanta svar! Vet inte om jag blivit mycket klokare, alla har ju sina egna erfarenheter och syn på saken. Men det är klart att vi ska ha barn, vi vill ju verkligen det. Det gäller bara att ordna allt praktiskt, i form av medryttare och stöd av föräldrar osv. Min häst kommer säkerligen heller inte att dö av några månaders vila, eller av att bli riden av någon annan (nån mer som tycker att ingen kan rida ens häst lika bra som en själv??? ;)

Jag är som de flesta andra en riktig tidsoptimist i stallet, men med rutiner och hjälp ordnar det sig nog! :)

Bara hoppas att det blir några bebisar överhuvudtaget... Och att barnen blir lika hästintresserade som en själv ;) Kanske får avsmak för allt vad hästar heter om de får vara med i stallet allt för mycket.

Men visst verkar det här med barn vara ett dilemma för många kvinnor i hästvärlden? Hur många tränare, domare och vanliga "hästtanter" är inte alltför sällan singlar utan barn?? Tror att man bara rider på och låter hästarna ta all tid, och en vacker dag är det liksom för sent för barn. Min sambo har flera gånger pekat på fenomenet och antytt att det är där jag kommer att hamna om jag inte tänker till. :crazy: Och det har han ju rätt i. Man är ju inte ensam i ett förhållande.

Oj, vad jag skriver... Ursäkta svamlet, ni märker att jag lägger oproportionerligt mycket tankeverksamhet på det här ;)
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Och jag resonerar tvärt om! Om jag träffat min sambo innan det var för sent att skaffa barn, då skulle jag faktiskt ha skaffat barn om jag sluppit vara gravid och framför allt, sluppit föda. Men i och med att jag som kvinna måste vara gravid och föda, då hade jag inte skaffat barn med honom även om vi träffats för många år sedan.

Har du barn? Annars är det svårt att veta vad man väljer.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Men visst verkar det här med barn vara ett dilemma för många kvinnor i hästvärlden? Hur många tränare, domare och vanliga "hästtanter" är inte alltför sällan singlar utan barn?? Tror att man bara rider på och låter hästarna ta all tid, och en vacker dag är det liksom för sent för barn. Min sambo har flera gånger pekat på fenomenet och antytt att det är där jag kommer att hamna om jag inte tänker till. :crazy: Och det har han ju rätt i. Man är ju inte ensam i ett förhållande.

Jo det har jag tänkt på, särskilt de som levt av hästarna på olika sätt. Det är ju en könsrollsfråga, samtidigt. Hur man fördelar när barnen väl finns. Jämlikheten är inte så stor idag heller när det kommer till kritan....Idag skaffar många barn sent så du är inte sent ute än.


Vi pratade om det på jobbet, hur många pappor har kvar ett "eget" intresse och hur många mammor?
Kanske att du vet exakt vad du vill om något år?

Jag tror det är bra för barn att se att även deras mamma har ett eget intresse som hon håller kvar, vi är förebilder för barnen vare sig vi vill eller ej...
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

I mitt fall pratade vi igenom det hela innan barnet och pappan var helt införstådd med och understödde att det var ok för honom att vi skulle ha barn och jag skulle ha kvar hästen. Det visade sig sen gälla bara teoretiskt och innan graviditeten var ett faktum och han ville så gärna ha barn. När sonen skulle fylla tre år kom mannen på helt plötsligt att familjeliv inte var för honom så jag blev oplanerat och tidigare otänkbart ensamstående mor. Ytterligare två år senare visade det sig att sonen blivit allergisk mot hästar och hö och även astmatisk så han kan inte vara med i stallet. Men det går att ha ett trevligt hästliv ändå, bara inte som jag tänkte mig det då när jag var 30.

Ta inte illa upp nu, men detta är ett skräckscenario för mig :crazy: För att inte tala om att det finns graviditeter som inte tillåter ridning alls. Eller att man blir borta långt mkt längre efter förlossningen än man tänkt.
Jag tror aldrig man kan planera i förväg hur det ska bli. Vissa har tur, andra inte.

Tack och lov så ska vi inte några barn ha, och dessa trådar ökar min övertygelse om det från 120% till 170%... :angel:
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Min sambo har flera gånger pekat på fenomenet och antytt att det är där jag kommer att hamna om jag inte tänker till. :crazy: Och det har han ju rätt i. Man är ju inte ensam i ett förhållande.

Skulle min sambo komma med såna påtryckningar skulle jag se till att bli singel med väldigt kort varsel. Men jag förstår att i ert fall verkar ni vilja ha barn båda två.

Och ja, man är inte ensam i ett förhållande. Men min erfarenhet är att många mammor blir ensamma när barnet är fött. För av nån outgrundlig anledning är det (fortfarande år 2009) i huvudsak mammans ansvar att vara förälder på heltid...
Jag har ett väldigt gott exempel på det hos en väninna. Hon tvingas nämligen muta sin man för att hämta barnet hos barnvakt om de varit på en gemensam bjudning dagen innan (ja, det är sant). Att städa hemma, hämta och lämna på dagis, laga mat osv är heller inget han hjälper till med om han inte absolut måste. Han är ju så trött efter jobbet (ja hon jobbar också)...
 
Senast ändrad:
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Vill man verkligen ha barn kanske man ska ta en snabb funderare på att det är värt chansen att vänta något år eller två?

Jag ville absolut inte ha barn mycket pg a att jag var rädd att det skulle inkräkta på mitt liv med ridning och hästar.

När jag passerade 35 började jag tänka till att snart är det försent att ångra sig ;).

Sen följde 2 missfall och först därefter en liten plutt när jag var 38. Kändes helkonstigt eftersom jag från början tyckt att det kvittar.

En del av följden av detta blev svårare graviditet och komplikationer runt omkring, delvis av den enkla anledningen att jag inte är 25 längre :cool:.

Med mitt facit är jag ledsen att det inte blev barn tidigare och min prioritering kan tilläggas eftersom andra har nämnt det, hästen som alltid varit nummer ett finns inte på samma världskarta som barnet. Men det är som sagt mycket individuellt.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Så därför är det för mig obegripligt att man ger sina barn så låg status att de ligger jämsides med ett djur!

Kicki :laugh:

Alla upplever sina barn och djur efter hur de känner. Varför är det fel att man kanske har något som man tror är samma känslor för sina djur som sina barn. I mitt liv har jag haft otroligt starka känslor för 2 djur, har ägt många mer men med dem hade jag ett helt fantastiskt förhållande. Tycker att du nedvärderar djur när du uttrycker dig att de har låg status. I mitt liv har djur definitivt inte låg status.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Stackars din lilla hjärna ;)
Det finns bara en sak att säga, -Skaffa barn och försök att inte planera så mycket. Det blir aldrig som man tänkt sig ändå!

Jag har själv en lite parvel på 2,5 år. Han är med i stallet nästan jämt och han sitter snällt i eller bredvid paddocken och leker (börjar gå lite väl långt från mamma nu).
Jag red i princip hela tiden medans jag var gravid (konstigt nog gjorde foglossningarna mindre ont då)
Hade ett uppehåll på två veckor, en före och en efter förlossningen.
Lät en annan ryttare tävla honom under andra halvan av graviditeten, tom v 21 tävlade jag själv (hoppning 1,10)
När han var nästan två skaffade jag medryttare två gånger i veckan.
Sambon hatar hästar och vägrar nästan att ha sonen hemma om jag ska rida men ibland så lyckas jag övertala honom.

Så med en trevlig medryttare och lite uppbackning hemifrån så tror jag att det kommer att gå alldeles utmärkt.

Lycka till!
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Min kusin red en av sina hästar(bara en för hon kände sig trygg på den) fram till några veckor innan kalvning och hon var uppe i sadeln igen veckan efter. Kan bara gissa att hon int "gick sönder" :angel: Hon har sett till att maken passar barnen medan hon rider. Hon tränar o tävlar, o tävling för hennes del innebär hela helgutflykter eftersom hon bor på en ö ute i havet. Nu e barnen så stora så de är med i stallet o rider själva runt i paddock eller åker med ute på en handhäst.

Min halvsyster däremot fick lägga ner allt vad ridning heter. Det hände nåt med hennes bäcken som läkarna först trodde ridning skulle läka/stärka upp. Det gjorde tydligt ofantligt ont att sitta på hästryggen o läkarna avrådde senare ridning. DET är jag livrädd för!!! Vad gör man om man aldrig kan rida mer?

Men jag har iaf bestämt att när det blir min tur att bli mjölkko så skall hästen min bli mjölkko hon oxå och gamle vallacken -ja han kan jag nog rida ändå. Eller så får sambon hålla igång alla tre hästarna -jag har ju turen och oturen att ha en sambo som rider -vi lär få slåss om vem som skall va barnvakt efter jobbet :D
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Jag är också 32 år och har 2 små flickor på 2 och 4 år. Det går att kombinera hästar och barn men det är ju såklart lite pyssel! Jag har turen att ha egen gård och ser hästarna från köksfönstret så det underlättar ju en del, och så en man som också har hästintresse och alltid ställer upp med barnen :love: Han har väl på sätt och vis blivit tvingad stackarn då vi varit ihop sedan vi var 16 år och jag alltid har haft hästar ;). Nej, han har alltid gillat mina fyrbenta vänner så det blev väl nästan naturligt att han ville ha en själv tillslut, så nu har han själv en nordsvensk som han mest kör men även rider då och då:)

Tömkörning är ett bra alternativ till att hålla igång hästen och din kommunikation med den. En riktigt duktig medryttare också som man litar på till 100% är ju guld värd...
Har själv haft stor användning av Babyvakten när barnen somnat på kvällen och man bara vill vara i stallet ett slag och pyssla om sina fyrbenta. Men detta grundar sig ju förstås på att stallet ligger precis intill huset.

Att kombinera tävling med barn har jag ingen erfarenhet av då jag mest rider hemma, men antar att det kräver desto mer i form av barnvakt och planering...

Vad man ska ha i åtanke är också att allt går inte som man tänkt sig och att tänka att "i juli skaffar vi barn så passar det in i planeringen" Det kanske inte alls är så lätt som man tänkt sig, blir ju inte heller lättare om man väntar..

Tiden med mina hästar ger mig ny kraft att vara mamma och jag kan inte tänka mig ett liv utan dem, men visst stod valet mellan hästarna och barnen valde jag ju självklart mina barn!!

Det är ett underverk och en stor gåva att få barn och det kommer före allt annat enligt mig :love:
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Nej det är ju det jag inte har. Just pga att jag då måste vara gravid och genomföra en förlossning är en bidragande orsak till att jag aldrig velat ha barn. Finns flera orsaker, men graviditet och förlossning är en av dem.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Sambon hatar hästar och vägrar nästan att ha sonen hemma om jag ska rida men ibland så lyckas jag övertala honom.

Blir det inte väldigt jobbigt att ha en så ogillande sambo när man måste pussla ihop ett väldigt krävande intresse med det minst sagt krävande åtagandet att vara förälder? Hur löser ni det utan att börja bråka?
Och ja, jag trodde (de flesta) pappor uppskattade att vara med sina barn, oavsett det är för att mamman är i stallet eller ej....:confused:
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Hur gjorde bondkvinnorna förr? 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... barn + full arbetsdag ute + inne. Dessutom inga moderna bekvämligheter såsom tvättmaskin, kyl och frys, dammsugare osv, eller ens mat i halvfabrikat att köpa över disk.

Ja, det är i sanning synd om dagens ridande mammor. :angel:

LIA

Jag har också funderat över det där, hur t ex min pappas farmor hann med med 11 barn och gård att sköta. Det jag kommit fram till är nog att barnen fick nog bara hänga med och skrika sig till sömns många gånger. Och sen fick ju de andra syskonen hjälpa till. Jag vet inte om det är så värst idealiskt. Å andra sidan själ TV:n och datorn en hel del tid idag. Att jämföra med äldre tiden är nog svårt överlag då våra samhällen ser så annorlunda ut.
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

*KL*

Jag måste säga att det flyter bättre än vad jag trodde att kombinera hästar och barn. Mina barn är numera 3 & 6 år. De gillar att vara med i stallet, men är lika gärna hos kompisar eller hemma med pappa.

Ibland åker jag ut tidiga morgnar på helgen och ibland sena kvällar. Man får vara beredd att anpassa sig, men det går helt klart! Vi jobbar dessutom heltid båda två. Det jag har prioriterat bort är väl slötid framför dator och tv samt att jag är mer effektiv med "måsten". Jag sätter alltid barnen och förhållandet först, men jag är tio gånger bättre mamma och fru om jag får vara i stallet då och då:-) Allt löser sig om man vill!
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Inte så säker på det. Den högre medellivslängden har vi nog snarare sjukvård/vacciner/etc och bättre (trots allt) kost att tacka för.
Idag FÅR man inte dö i förtid. :o

LIA


Det tror jag åxå är en större bidragande orsak.

Kicki :laugh:
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Jag har också funderat över det där, hur t ex min pappas farmor hann med med 11 barn och gård att sköta. Det jag kommit fram till är nog att barnen fick nog bara hänga med och skrika sig till sömns många gånger. Och sen fick ju de andra syskonen hjälpa till. Jag vet inte om det är så värst idealiskt.


Tycker inte att man ska se det som att "barnen fick nog BARA hänga med", fanns mycket kvaletativa värden i detta, som att delta tillsammans i vardagen. Och att syskon får hjälpa till lite är väl ingen fara, så länge det inte faller helt på deras lott?

Givetvis så var det då, precis som nu, olika engagemang i olika familjer. Men att generallisera anser jag vara helt fel. Min man har vuxit upp på detta vis och hade likt våra barn rätt harmoniska dagar med föräldrar som var närvarande och som man fick vara tillsammans med under dagens sysslor, samt hjälpa till och känna sig behövd och umgås med djur hela dagarna.

Samt att mycket av arbetet på en gård börjar tidigt då barnen sover och görs då, både förr och i nutid. Hur många barn rycks i dag inte upp i ottan för att lämnas på dagis t.ex.

Kicki :laugh:
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Alla upplever sina barn och djur efter hur de känner. Varför är det fel att man kanske har något som man tror är samma känslor för sina djur som sina barn. I mitt liv har jag haft otroligt starka känslor för 2 djur, har ägt många mer men med dem hade jag ett helt fantastiskt förhållande. Tycker att du nedvärderar djur när du uttrycker dig att de har låg status. I mitt liv har djur definitivt inte låg status.


Har du barn är den mest logiska frågan här!?

Jag har och har haft väldigt starka känslor för olika djur som jag har och har haft, MEN det kommer aldrig i närheten av de känslor som jag har för mina barn. Och med det resonemanget nedvärderar jag inte djuren eller ger dem låg status, utan jag uppvärderar barnen och ger dem hög status! Se själv hur ett djur resonerar, inte sjutton sätter de något före sina egna ungar. Något som i mina ögon är det mest självklara!

Så med ditt resonemang så antar jag att du villigt offrar ditt liv för dina djur!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Häst och få/ha barn=sant?

Sambon hatar hästar och vägrar nästan att ha sonen hemma om jag ska rida men ibland så lyckas jag övertala honom.


Men han borde väl älska dig och sin son tycker man!? Oavsett vad han känner för hästar, även om hata ter sig i mina ögon märkligt, så borde han väl supporta dig samt tycka att alla tillfällen att vara med sin son är värdefulla och roliga!?

Skulle jag behöva övertala min man att ta hand om och umgås med barnen så skulle jag allvarligt fundera på om jag gjort rätt val i fråga om livspartner!

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 142
Senast: Whoever
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 050
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Okej, så hur ska man sammanfatta lite kort... Jag vill så gärna skaffa egen häst igen efter min egen snart för 2 år sedan fick åka till...
Svar
13
· Visningar
2 127
Senast: Fibusen
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 150
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp