Häst på försäljning! LÅNGT

Donnatello

Trådstartare
Skulle behöva lite tips från er. Jag brukar ta emot lite hästar på in-/tillridning och försäljning i liten skala obs har inget företag.

Nu till mitt lilla bekymmer jag var och hämtade en häst för två veckor sedan hos fodervärd ca 10 mil från mig. Tanken var att ägaren skulle komma samma vecka och skriva på kontrakt samt ge mig en månadshyra + ersättning för att jag hämtat hästen. Tanken är att hästen ska finnas hos mig på försäljning men samtidigt tillridning. I normala fall skriver jag alltid papper och får första hyran samtidigt som hästen anländer men nu blev det ju andra omständigheter. Ägaren har under dessa två veckor varit svår att nå och har varit enligt mitt tycke ganska dålig på att höra av sig. Så nu i onsdags hade jag fått lite nog några pengar hade fortfarande inte dykt upp. Efter att ägaren inte svarat när jag ringde skickade jag ett SMS där jag förklarade att jag fortfarande inte fått några pengar och får jag dom inte innan imorgon slutar jag rida och påbörjar heller inte ngn annonsering. Får då ett svar strax därpå där hon skriver att hon minsann inte betalar ngt förän kontraktet är skrivet. Lite förvånad blev jag över att hon kan skicka iväg en häst till en vilt främmande människa men inte betala en hyra. Jag fortsätter att försöka nå henne även under torsdagen utan resultat. På fredagen får jag ett samtal från hennes jurist som säger att hon vill kolla på kontraktet innan det skrivs på. Fine jag skickar det till henne i lördags.

Idag får jag tillbaka kontraktet med vissa ändringar dels tycker ägaren att jag ska stå för krafft till hästen vilket jag klart och tydligt sagt från början att havre betfor och mineraler ingår INGET annat.
Den största ändringen som gör mig mest upprörd är: Om hästen inte är såld inom tre månader skall jag betala tillbaka 1500/mån som ngt sorts straff för att sätta press på mig. Vill hästägaren fortsätta ha hästen hos mig efter tre månader skall hon få reducerad hyra med 1500/mån. Till saken hör att jag tjänar inte ens 1500 per månad efter att stallhyra m.m är betalt så jag ska alltså BETALA för att får rida till hennes häst. Jag höll på att tappa hakan när jag läste det.

Så ni som har hästar på försäljning vad gäller hos er om hästen inte blir såld inom en viss period?

Självklart vill jag ha sålt hästen så fort som möjligt för det tjänar ju jag mest på så jag tjänar inget på att ha hästen stående hos mig hur länge som helst.

Jag har nu meddelat juristen att jag inte tänker gå med på dessa ändringar utan ägaren kan snällt komma och hämta hästen isf så nu väntar jag på ytterligare besked.
Man har iaf lärt sig att alltid skriva papprena INNAN.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Kör tillbaka den själv är mitt tips, annars lär du få ännu mer kostnader för den.
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Kör tillbaka hästen, du kommer bara bli blåst av hästägaren & förlora ännu mer pengar om du inte gör det.
Självklart ska du inte gå med på ägarens villkor eller skriva under ett kontrakt denna ändrat på.
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

kör tillbaka hästen och lär dig av ditt misstag istället! en sådan ägare kommer inte betala en krona i ersättning och går det upp till rätten så kommer det kosta mer än vad det smakar.

jag skulle se till så att hästen åkte snarast möjligt om jag vore du. ju fortare desto mindre hinner hända. om ni inte ens har något skrivet kontrakt, vad gäller vid skadad eller sjuk häst?
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Kör tillbaka hästen och skriv en faktura på det du redan lagt ner (tid, uppstallning, ridning, körning etc).

Förmodligen får du inte ett korvöre, men då har du i alla fall kontrollerbara förluster.
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Det verkar som att dom förstått att jag inte tänker gå med på några ändringar utan istället binda kontraktet på två månader och inte mig emot.

Problemet är ju att det inte finns ngnstans att köra hästen då jag hämtade hos fodervärd.

Förmodligen får jag mer info imorgon. Om inte meddelar jag ägaren att hästen skall vara borta ur stallet på onsdag.

Det var ju idiotiskt att åka och hämta hästen själv utan skrivna papper men blåögd som man är villeman ju ställa upp.

Vid skada osv så finns det ju som sagt inga papper så jag tar inget ansvar för det. Det finns inget som binder hästen till mig.
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Du skrev väl också att du tar ut hyra för stllplats och foder mm from dags dato. Annars kan de komma om några v och strunta i att betala öht.:cool:
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Nu har jag inte haft det problemet att jag inte fått en häst sålt, som jag haft för försäljning. Skulle detta dock hända, skulle jag sätta mig ner och diskutera med ägaren om varför hästen inte blir såld (för högt pris, för svårriden etc) och sedan skulle vi ta ett beslut därifrån.

Jag skulle aldrig gå med på att betala en straffavgift. Den måntliga kostnaden täcker ju endast uppstallning och utbildning, det är min procent på försäljningspriset som är min "belöning" för att hästen är såld, och blir inte hästen såld, får jag ingen procent.
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

du har kommmit till en deadend jag skulle inte ens ha hämtat hästen från början utan att pengarna var på mitt konto och dels skulle jag ha tagit extra betalt för transport timkostnader ect.det blir svårt för dig att få igen pengarna när du vad jag anmodar du ej har handlat med vita pengar skulle det var fallet så tar beslagtar myndigheten
det sk. kapitalegendomen iform av häst till likviden är betald
myndigheterna sammarbetar med några hästgårdar där dom stallar upp hästarna och där får ägarna lösa ut dom och hämtas dom inte ur inom en viss tid så säljs dom på aktion eller slakt .
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Här kommer en lite uppdatering då det är stört omöjligt för mig att få tag på ägaren medlar jag hela tiden med hennes jurist. Efter en del mer tjafs, tex tyckte ägaren att JAG skulle köra tillbaka hästen om den inte blir såld innan den 14:e januari vi satte alltså en tidsbegränsning på kontraktet vilket är bra för mig men jag bomvägrar att köra hästen en m.m till. Ägaren gick till slut med på kontraktet som jag skrivit från början och skrev under och skickade till mig. Dock fick jag bara en kopia vilket ju är helt värdelöst. Dessutom stod det fortfarande att JAG skulle köra tillbaka hästen + att hon redan hade betalat för att jag åkt och hämtat hästen vilket hon inte gjort.

Talade med juristen idag igen och nu hade ägaren helt plötsligt ändrat sig hon skulle nu inte gå med på kontraktet utan tyckte att antingen ska jag köra hästen den 14:e januari eller så ska hon bara behöva betala för stallhyra och mat eftersom jag inte skött min del av avtalet att hästen skulle läggas ut på försäljning. Överenskommelsen från början var att jag skulle rida den ett par veckor och sen börja annonsera då ponnyn för tillfället är mer vild än tam och absolut ingen barnponny i dagsläget.
Jag vägrar gå med på detta så nu äntligen har det slutat med att hon ska hämta ponnyn så fort hon hittat ngt annat ställe senast nästa vecka. Enligt juristen ska hon betala stallplats och foder iaf men vi får väl se hur det blir med den saken.
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Jag har bara ett generellt tips till de som tar emot hästar för försäljning, tillridning, utbildning osv.

Kom alltid överens om vart hästen skall återlämnas vid eventuell tvist. Kom ihåg att muntliga avtal gäller precis som skriftliga, dock svårare att bevisa! :)

Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Få bort hästen ur ditt stall snarast och även om hon skulle gå med på allt i ditt kontrakt så hade jag, om jag varit dig, aldrig någonsin haft något med denna människan att göra. Sådana människor är inte kloka och kommer att kosta dig mycket mer än du någonsin kan tjäna på henne.

Hoppas att allt löser sig!
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

du har verkligen hammnat i fel film ok det verkar vara svårt för den här kvinnan att bestämma sig och du får allt passa dig för hon verkar inte ha mycket att göra och så som hon resonerar så drar hon säkert olika saker för sin jurist hela tiden ,du får passa dig att du inte får kostanader för utlägg av juridisk hjälp dvs ni har tvistat ett tag och det som slår hårt kan vara att du betalar alla hennes utlägg för juridiskhjälp inks telefonsamtal dom ligger på ca 900- 1300kr/ timme lycka till
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

vi bara säga något som kan vara värt för dig muntligt avtal gäller
om det ej finns skriftligt avtal att tillgå ,nu hade hon skrivit på ett kontrakt
som du hade skickat till henne obs om hon nu ändrar sig och inte håller sig till kontraktet då har hon brytit kontraktet då skall andra åtgärder vidtas lycka till
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

visst, muntliga avtal gäller också men hur ska man kunna bevisa vad som sagts om den andra parten nekar till vad man kommit överens om? har man det på papper så kan man ju visa svart på vitt i rätten om det går så långt.
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Har du ingen som kan stå vid din sida så du har bevis om vad som sagts vid telefon samtal.
Hon verkar helkorkad troligtvis har hon inte råd att ha hästen hos dig och håller därför på så där. Gör dig av med hästen snarast. försök sälja den så du får lite pengar tillbaka.
Men sen finns de väl även så att man kan beslagta hästen om inte äg har betalt hyran efter en viss tid.
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Skulle behöva lite tips från er. Jag brukar ta emot lite hästar på in-/tillridning och försäljning i liten skala obs har inget företag.

Nu till mitt lilla bekymmer jag var och hämtade en häst för två veckor sedan hos fodervärd ca 10 mil från mig. Tanken var att ägaren skulle komma samma vecka och skriva på kontrakt samt ge mig en månadshyra + ersättning för att jag hämtat hästen. Tanken är att hästen ska finnas hos mig på försäljning men samtidigt tillridning. I normala fall skriver jag alltid papper och får första hyran samtidigt som hästen anländer men nu blev det ju andra omständigheter. Ägaren har under dessa två veckor varit svår att nå och har varit enligt mitt tycke ganska dålig på att höra av sig. Så nu i onsdags hade jag fått lite nog några pengar hade fortfarande inte dykt upp. Efter att ägaren inte svarat när jag ringde skickade jag ett SMS där jag förklarade att jag fortfarande inte fått några pengar och får jag dom inte innan imorgon slutar jag rida och påbörjar heller inte ngn annonsering. Får då ett svar strax därpå där hon skriver att hon minsann inte betalar ngt förän kontraktet är skrivet. Lite förvånad blev jag över att hon kan skicka iväg en häst till en vilt främmande människa men inte betala en hyra. Jag fortsätter att försöka nå henne även under torsdagen utan resultat. På fredagen får jag ett samtal från hennes jurist som säger att hon vill kolla på kontraktet innan det skrivs på. Fine jag skickar det till henne i lördags.

Idag får jag tillbaka kontraktet med vissa ändringar dels tycker ägaren att jag ska stå för krafft till hästen vilket jag klart och tydligt sagt från början att havre betfor och mineraler ingår INGET annat.
Den största ändringen som gör mig mest upprörd är: Om hästen inte är såld inom tre månader skall jag betala tillbaka 1500/mån som ngt sorts straff för att sätta press på mig. Vill hästägaren fortsätta ha hästen hos mig efter tre månader skall hon få reducerad hyra med 1500/mån. Till saken hör att jag tjänar inte ens 1500 per månad efter att stallhyra m.m är betalt så jag ska alltså BETALA för att får rida till hennes häst. Jag höll på att tappa hakan när jag läste det.

Så ni som har hästar på försäljning vad gäller hos er om hästen inte blir såld inom en viss period?

Självklart vill jag ha sålt hästen så fort som möjligt för det tjänar ju jag mest på så jag tjänar inget på att ha hästen stående hos mig hur länge som helst.

Jag har nu meddelat juristen att jag inte tänker gå med på dessa ändringar utan ägaren kan snällt komma och hämta hästen isf så nu väntar jag på ytterligare besked.
Man har iaf lärt sig att alltid skriva papprena INNAN.

Hur hade ni gjort?
Jag hade bett henne hämta sin häst innom 24 timmar. Om hästen inte är borta då så hade jag sagt till henne att jag anlitar en transpotör som hon får betala.
 
Sv: Häst på försäljning! LÅNGT

Jag hade bett henne hämta sin häst innom 24 timmar. Om hästen inte är borta då så hade jag sagt till henne att jag anlitar en transpotör som hon får betala.

Så hade jag också gjort, och dessutom skickat en faktura för alla omkostnader/uppstallning hitills.

Jag har blivit stående med hästar någongång och då har jag ringt krionofogden. Det har räckt med hot om handräckning (då tar kronofogden hästarna) för att de ska bli hämtade men då måste det finnas en skuld antar jag.

Fortsätt inga affärer med denna hästaägaren oavsett om hon går med på dina krav nu, det är mitt råd. Det luktar problem lång väg!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 124
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 415
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 495
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 079
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp