Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Alltid:rofl:
Nybliven körkortstagare:cool:

Tja är man 18 år så vet man kanske inte bättre.

Ytterligare en dumhet som westernfolket gör för att kuva sina hästar:mad:

Tja, har man varit med och tränat hästar i ett antal år, så JA det har alltid fungerat.
Och f.ö har jag inte lärt mig det av någon westernmänniska, utan av en dressyrtränare som säkert många i den här tråden har tränat för.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Det där låter ju rätt ut sagt farligt, är den ens tillåtet att ha en vuxen häst lös i transporten?

All last ska ju säkras oavsett om det är en häst eller motorcykel man har på släpet...
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Denna metod är verkligen inget jag tänker använda på min häst :eek:
Det är ju inte det att hon bråkar i släpet för att hon är dum. Hästen är inte långt ifrån rena panikattacker när hon stängs in i släpet.

Tycker du ska vara försiktig med att slänga ut sånna komentarer i ett forum som detta...
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Tänkte då uppdadera om hur det fungerade med den nya inföskffade långbomen.

Tanken var ju att jag skulle iväg till ridanläggningen och hoppträna lite, men det visade sig att det både var klubbtävlingar samt tömköringskurs (dubbelbokat) så båda ridbanorna och ridhuset var upptaget!
Men istället för att åka dit så lastade vi iallafall och körde runt gården ett varv... det blev inte så stor skillnad som jag hade önskat att ställa henne bredd. Hon krafsade mycket med framhoven, men annars stod hon still iallafall :) Inga andra sparkar eller hopp i släpet gjorde hon inte under den 2min långa bilresan :p

Måste också berätta vad hon gjorde idag när vi skulle lasta... istället för att gå in i släpet som hon brukar göra så tog hon ett skutt och hoppade in :eek: givetvis inte ok att hon gjorde så, men när vi lastade om så gick hon snällt på :)
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Men hon kanske blir mer bekväm med tiden om hon märker att hon kan stå brett och balansera sig? Det kanske tar en liten stund att komma underfund med hur hon ska stå för att kunna hålla balansen. Skönt att höra iaf :)
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Ändrar mitt inlägg då jag såg att Sidekick redan hade gett rådet att bromsa.
Vi har i nuläget 14 hästar. Måååånga andra har varit i stallet och sedan flyttat. Det är travhästar det gäller nu.
Om någon har krånglat en massa i transporten har vi bromsat, och de har slutat. De står snällt io transporten efterföljande gånger, lugna och torra när de kommer fram. Går gärna på transporten (självlastande allihop). Ingen har blivit mer orolig eller skärrad. Ingen har blivit rädd för transporten.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Tänk också på att försöka inte göra så mkt kort körningar på tex. gårdsplan eller liknande med mkt knaggel och svängar i detta läget. det blir ytterigare obekvämt med sån körning för hästen även om den är kort. Utan hellre en lite längre resa på slät och bra väg där hon får en chans att koppla av och känna att det är okej.... bara ett tips : )
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

när hon håller på - bromsa hårt! (inte tvärnita, men hårt!)! det brukar få de vildaste hästar lugna. Då koncentrerar de sig på att hålla balansen istället, som de ska.

Har du över huvud taget läst tråden?!
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Nej! Absolut inte optimalt, men vad gör man när inget annat fungerar?:o Får han stå så här, är allt frid o fröjd, inget bråk och söndersparkade transporter, hoppande över bommar osv...han sköter sej och vi är nöjda o slipper oroa oss...
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Tyckte du inte att det blev så brett för hästen? Tog du inte ur mellanväggen?
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Om du läser tråden så står det att jag tog ut mellan väggen ;)
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Har du kollat om det är lagligt att ha hästen så i släpet?
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Har du kollat om det är lagligt att ha hästen så i släpet?

Det är det inte, försäkringen täcker inte om det händer något.
Dessutom fattar jag inte varför man undviker det som hästen har problem med istället för att lära den rätt. Oavsett om den är rädd eller ej, det går, om man tar hjälp av rätt person.
Det finns inget argument till att kringå ett problem istället för att lösa det.

Precis som folk som undivker att rida en viss väg i skogen bara för att hästen skyggar där.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

De finns olika sätt att lösa problem...
Så du menar att det är fel att jag ställer min häst brett?
Är det bättre att ställa henne trångt när hon får panik och kastar sig och sparkar sönder transporten?

Eller vad är det du menar?
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Varje gång och rör på sig så bromsa rätt hårt. Tillslut inser hon att hon inte kan flippla runt utan måste hålla balansen.

Åk några övningsrundor, kör bara 20 km / h eller nått, och bromsa lagom hårt för att han ska behöva koncentrera sig på det.
Har fungerat på alla hästar jag haft som har varit som din.

Håller med alla andra. Hur i helskotta ska det hjälpa en häst med panik i en transport? Ska det vara ännu en obehaglig situation?

Man måste inte tvärbromsa för att en häst ska behöva koncentrera sig och hålla balansen. Det måste hästen göra HELA tiden. Dock ej lika mycket om man åker i buss/lastbil, men nu var det transport det här handlade om.

Ställ dig själv i transporten och täck för fönstrena. Håll inte i dig, och låt en kompis köra omkring.
Det känns som att det gåt betydligt fortare än vad det egetligen gör, och det är SVÅRT att hålla balasen i kurvor och dylikt. Det skramlar och lever om.

Så att tvärbromsa för att en häst gormar i transporten är nått jag ALDRIG skulle göra.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

De finns olika sätt att lösa problem...
Så du menar att det är fel att jag ställer min häst brett?
Är det bättre att ställa henne trångt när hon får panik och kastar sig och sparkar sönder transporten?

Eller vad är det du menar?

Att undvika problemet är inte att lösa det.
Jag menar att ingenting är omöjligt, men visst, fungerar det att åka brett så visst. Men jag personligen skulle inte vara nöjd då, jag vill att det ska fungera att göra precis som man brukar. Och gör det inte de, så ser jag till att det gör det.
T.ex tar hjälp av en riktigt duktig tränare. Men det är bara jag.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Jag sa aldrig tvärbromsa, utan bromsa till så att hästen får lov att sluta upp det den gör. Men visst, vissa tycker att det är fel metod, andra inte.
Dock skulle jag inte göra det på en häst som är rent utav rädd. Då skulle jag träna på att det inte är farligt istället.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Om du vet någon som kan hjälpa min häst att inte få panik av att vara i trånga utrymmen eller sitta fast så skulle jag bli mer än glad över att veta det. Hittils finns det ingen som lyckats hjälpa mig...
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Jag sa aldrig tvärbromsa, utan bromsa till så att hästen får lov att sluta upp det den gör. Men visst, vissa tycker att det är fel metod, andra inte.
Dock skulle jag inte göra det på en häst som är rent utav rädd. Då skulle jag träna på att det inte är farligt istället.

Varför föreslog du metoden överhuvudtaget då tråden handlar om en rädd häst om du anser att den inte ska användas på hästar som är rädda?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 586
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp